Een 90 !!!

1985-1987
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 21 jan, 2007 2:06

josephine schreef:Klinkt als je hoofdkoppelingscilinder: die is er in een 900 met een half uurtje in en uit, zijn revisiesets voor te krijgen maar heb ik slechte ervaringen mee. Hulpcilinder kan ook, maar dat geeft geloof ik vaak zichtbare lekkage.

Al kan er natuurlijk ook heel misschien lucht in het systeem zitten ....
Leek mij ook het meest waarschijnlijk. Kan je een beetje prijzen noemen? (voor de onderdelen welteverstaan, het werk doen we zelf..)

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 21 jan, 2007 2:15

ik wil niet zeikerig overkomen maar de stripjes die jullie bedoelen zijn volgens mij wel regelmatig geleverd... ;-)

[en ik ig echt niet alle foto;s publiceren om mijn punt te maken, dus jullie moeten genoegen nemen met 1 foto - ik zou zeggen, scheum blocket.se maar even af]

Afbeelding

een 90 zou strakker moeten rijden dan een 900.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 21 jan, 2007 11:28

De mening dat een 90 strakker moet rijden dan een 900 deel ik met Jelger.
Wij (sb153b en ik) wissel(d)en elke week van de (stuurbekrachtigde) 900 naar de (niet-stuurbekrachtigde) 90, en die ouwe 90 rijdt en stuurt gewoon fijner is de mening in dit huis... :D
(Het ding heeft ook wel z'n karakteristieke eigenaardigheidjes, die is bijvoorbeeld niet vooruit te schieten; misschien wil dat wonderspul waar de Saabclub een paar maandjes terug mee geëxperimenteerd heeft helpen?)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 21 jan, 2007 11:47

jelger schreef:ik wil niet zeikerig overkomen maar de stripjes die jullie bedoelen zijn volgens mij wel regelmatig geleverd... ;-)
Okay, zou goed kunnen. Mijn 90 heeft overigens aan de achterkant wel gewoon de bumperextensies en daarom blijf ik denken dat deze in mijn geval ook ooit aan de voorkant hebben gezeten.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 21 jan, 2007 11:54

dat klopt... ze hadden het ook aan de achterkant.

echter, de bumperextensie van de 90 aan de voorzijde zat vast aan het "schild" wat weer alleen op de 5sp zat.

een losse extensie was vermoed ik te duur om te maken naar de verwachtte oplage, want afwijkend van de 900 in lengte

bovendien moet dan ook productie proces van de voorkant aangepast worden.. [gat in scherm, etc] wat dus juist tegen een budget-saab ingaat.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 21 jan, 2007 12:09

Wouter schreef:Kan je een beetje prijzen noemen? (voor de onderdelen welteverstaan, het werk doen we zelf..)
Nieuwe hulpkoppelingscilinder kost je een euro of 75, bij elferink wel wat meer werk dan een half uurtje, maar goed te doen!
Nieuwe hulpkoppelingscilinder ook ongeveer zoveel, er zijn ook revisie setjes voor te krijgen +/- 15 euro? Weet niet zeker of elferink deze ook levert?

Misschien beter eerst maar eens beginnen met verse remolie en de druk regelen? Wie weet hoelang die oude zooi er al in zit!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 21 jan, 2007 12:13

zo lang je nog druk hebt is het goed te doen heb ik inmiddels zelf bemerkt...

maar als je geen koppelingsdruk meer hebt.. tjee wat een crime.. [vraag het esalet maar hoe die mijn ex-90 heeft behandeld om dat los te krijgen]

kql
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door kql » zo 21 jan, 2007 12:20

dasdaas schreef: Misschien beter eerst maar eens beginnen met verse remolie en de druk regelen? Wie weet hoelang die oude zooi er al in zit!
Mijn '90 had afgelopen zomer na een weekje erg hard werken (paar maal met aanhangwagen een kuub zand meegesleurd) ook last van een bijna 'dood' koppelings pedaal.
Paar dagen daarna ging het spontaan weer wat beter.
Voor de zekerheid rem/koppelingssysteem door laten spoelen en met verse vloeistof laten vullen. Sindsdien ok.

koen

laurens
Geregistreerd lid

Bericht door laurens » zo 21 jan, 2007 18:55

Hallo Wouter,

Gefeliciteerd met je doordachte aankoop!
Een goede keus, al zeg ik het zelf :wink:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » ma 22 jan, 2007 4:10

kql schreef:
dasdaas schreef: Misschien beter eerst maar eens beginnen met verse remolie en de druk regelen? Wie weet hoelang die oude zooi er al in zit!
Mijn '90 had afgelopen zomer na een weekje erg hard werken (paar maal met aanhangwagen een kuub zand meegesleurd) ook last van een bijna 'dood' koppelings pedaal.
Paar dagen daarna ging het spontaan weer wat beter.
Voor de zekerheid rem/koppelingssysteem door laten spoelen en met verse vloeistof laten vullen. Sindsdien ok.

koen
Koen je was me al voor. Ik had kortgeleden een soortgelijke ervaring met rem- en koppelingscylinders. Remprobleem zat in hoofdremcylinder, koppelingprobleem in zeer oude vloeistof. Het rem/koppelings-olietankje zat trouwens op de bodem vol met stont/roestkleurige smurrie. Weet iemand hoe dat ontstaat?

@wouter: te gek man :!:

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 22 jan, 2007 10:00

Steve-O schreef: Koen je was me al voor. Ik had kortgeleden een soortgelijke ervaring met rem- en koppelingscylinders. Remprobleem zat in hoofdremcylinder, koppelingprobleem in zeer oude vloeistof. Het rem/koppelings-olietankje zat trouwens op de bodem vol met stont/roestkleurige smurrie. Weet iemand hoe dat ontstaat?

@wouter: te gek man :!:
Hoi.

Dat st(r)ont komt door slijtage van de cupjes in de hoofdremcilinder.
Dat roestkleurtje komt van roestvorming van de remclinders zelf.
Hoe dat ontstaat? :?
Remvloeistof is hygroscopisch, dat wil zeggen dat remvloeistof water aantrekt.
Dat is een nadeel van remvloeistof, maar ook een nadel die toch echt nodig is.
Waarom? :?
Als er water in remvloeistof zou zitten, in de form van druppels, dan zou deze kunnen bevriezen.
In dat geval zouden een paar druppels water tot ijsklompjes kunnen gaan leiden, met als gevolg verstopte rem-leidingen/-slangen!!
In dat geval zou je GEEN REMMEN meer hebben.
Als water hygroscopisch is vermengt het water zich met de remvloeistof!!
Dit is een van de reden waarom autofabrikanten voorschrijven om de remvloeistof te verversen.
Bij SAAB was dat, voor zover ik het weet, aan het einde van de jaren '80,
Of om het jaat of om de 40.000km. :?
Dat laatste houd ik aan, omdat ik ongeveer 25.000km+ per jaar rijd.
Misschien dat je hier wat aan hebt.

Groeten.:D

De900C-GAS

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » vr 26 jan, 2007 1:14

een mooie en welkom, gefeliciteerd hoor

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 26 jan, 2007 2:14

Weer een 90 in onze kringen. 8)

Heel goed, je had nauwelijks een betere keus kunnen maken.

Van harte.

Hannes

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 29 jan, 2007 0:36

Iedere keer als ik hier weer ns kom heb je weer iets anders gekocht. Hoe krijg je het voor elkaar! Maar ik zag dat je ook bij de meeting in Rosmalen aanwezig bent, gezellig. Waarom heb je de Finlandia verkocht? Want ik kon niks vinden verder.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 29 jan, 2007 0:49

Oosthoek schreef:Iedere keer als ik hier weer ns kom heb je weer iets anders gekocht. Hoe krijg je het voor elkaar!
Nou, nou, valt wel mee hoor! Dan kom je hier te weinig. Gemiddeld rijd ik een jaar in een Saab. Alhoewel ik met deze 90 iets meer wheeler-dealers wil gaan spelen..
Oosthoek schreef:Maar ik zag dat je ook bij de meeting in Rosmalen aanwezig bent, gezellig.
Leuk, ik begrijp dat ik jou daar dus ook zal spreken.
Oosthoek schreef:Waarom heb je de Finlandia verkocht? Want ik kon niks vinden verder.
Ik moest echt ff ruimte maken, want door het slopen van die Belg zat ik met heel veel spullen die ik opeens niet meer kwijt kon. (Ik ben m'n berging kwijt). Ik heb de Finlandia verkocht met blok en veel spullen. Daarnaast ben ik te optimistisch geweest over het laswerk. De kosten daarvan gingen een stuk boven m'n budget. (En je weet dat ik een mini heb en die kunnen ook roesten..)

En dus rijd ik nu in een budgettair veel verantwoorder Saabje!

Plaats reactie