loop van de koelvloeistofleidingen naar LPG-verdamper

1985-1987
Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 22:45

Thermostaat met beugeltje naar boven, hoor ik hier.

Lian

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 apr, 2007 22:45

foto's onderweg nu

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 apr, 2007 22:46

beugeltje?? er zit een gaatje met een kogeltje in de thermostaat, die moet wel bovenin zitten.

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 22:49

Die schijnt goed te zitten, hoor hier alleen maar positief gemompel... :wink:

Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 16 apr, 2007 22:53

En verotte dop zou misschien de oorzaak van je koelproblemen kunnen zijn. Het koelsysteem werkt onder druk.

Ook kan ik me voorstellen dat als de temperatuur stijgt => de vloeistof uit zet => eruit geperst wordt => te weinig vloeistof => je snapt 'em wel.

Hebben je ook koelvloeistoflekkage? Ik heb gigantische problemen gehad toen mijn waterpomp lek was. Was maar een heel klein beetje lek, maar om de haverklap kotste hij liters op straat. Volgens mij omdat hij lucht hapte en de luchtbellen nogal slecht koelen. Als er daarna weer koelvloeistof op de betreffende plek kwam, ging dat gelijk koken.

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 22:54

de foto van baszwolle:
Afbeelding

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 apr, 2007 22:58

of je koppakking, dat geeft ook altijd vreemde koelstoringen.

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 23:00

@Paul:
Hij lekt geen water bij stilstand of zo, tank is buitenom altijd kurkdroog. Hij gooit het er blijkbaar alleen rijdendeweg uit. Het enige wat hij wel (altijd) achterlaat zijn 3 oliedruppels... En inderdaad, luchtbellen koelen nog steeds bar slecht.
We willen de waterpomp ook nog aan de tand voelen, al is het maar om 't uit te kunnen sluiten!

@baszwolle:
Koppakkingellende is vorig jaar helemaal aangepakt: kop gevlakt, afgeperst, etc. Was maar ietsepietsie lek bleek achteraf, maar toch.

Lian

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 apr, 2007 23:03

koude start altijd op 4 cilinders??eerste halve minuut netjes 4 poten?

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 23:11

@ baszwolle:
Auto start zomer en winter op LPG en vrijwel meteen netjes op alle 4 z'n poten.

Ik vind zojuist nog 2 foto's van je in de ongewenste postvak, da's best grappig, die andere zat in de gewone postvak...

Afbeelding
Afbeelding

Met je tekst:
Hoop dat het te zien is. Die aparte slang is verbouwd, de aanvoer komt van het t-stuk in de slangdie naar de kachel gaat en de retour zit zonder wat ertussenrechtstreeks op de waterpomp. Ik heb als het ware dat rare retourpijpjein die originele slang eruit gesneden.Dit werkt het beste na jaaaaaaaaaren zoeken en rommelen met koelwater enlpg.

We gaan het vergelijken en bekijken bij daglicht!

Groet!

Lian

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » wo 18 apr, 2007 19:45

Gisteren een gloedjenieuwe expansievatdop gescoord, en de ervaring is hoopgevend. Alvast een stuk minder schuim. Nu nog een beetje warmer weer afwachten (25º+) om te zien hoe dat dan uitpakt.

Lian

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » vr 20 apr, 2007 20:00

Gisteravond: op weg naar huis, haperen&sputteren, over van gas naar benzine, nog steeds haperen&sputteren, geen vermogen meer, motor stilgevallen en op de vluchtstrook de kap maar los.
Verdamper een complete ijsklomp. Expansievat vol met schuim.

Vanmiddag ben ik op internet (problemcar.nl) een artikeltje tegengekomen: probleem: LPG-auto had lekke koppakking althans dat dacht men, hieraan gerepareerd, maar nog steeds veel te veel druk in het koelsysteem. Oorzaak: verdamper lekt LPG in koelsysteem...

We hebben een vermoeden dat dit hier ook wel eens het geval zou kunnen zijn. Nu gaan we op zoek naar een verdamper.

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 24 apr, 2007 18:34

maar waarom sputtert ie dan op benzine ook????

stel, er zit lpg in je koelsysteem, dan word de boel warm, daar kan ik nog in meegaan maar als de boel erg warm word moet hij toch gewoon kunnen lopen op benzine...of ben ik gek!!

je kunt ook co/co2 meten in je koelvaatje dmv een viergastester er in te steken, zo zou je eventueel uitlaatgas wat in je koelsysteem komt (lekke koppakking)(gescheurde kop) kunnen waarnemen.

en een lekke koppakking geeft vreemde storingen en het kwam/komt toch geregeld voor...niet iets exotisch

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 24 apr, 2007 20:47

Dat is inderdaad een goeie: waarom óók sputteren op benzine.
De temperatuur van het koelwater liep op dat moment echt niet angstaanjagend hoog op, onder of op het midden zelfs nog.

We dachten vervolgens aan de bobine, dat die niet meer goed functioneert. Uitgewisseld met een andere: weinig anders.

Dan: er loopt een brandstofleiding vanaf de verdamper naar de carburateur. Stel nou dat die leiding zo koud is (en dat was-ie) dat die de werking van de carburateur beïnvloedt? Oftewel dat de gasklep of hoe heet dat regelmechaniek bevriest?
Probleem is dat je dat niet effetjes kunt checken...

Wij vermoeden dat de verdamper niet helemaal lekker meer is en dat die LPG weglekt in 't koelsysteem. Verklaart alvast de bellen en het schijnt vaker voor te komen.

De 90 staat nu even stil in afwachting van een nieuwe verdamper eind deze week en blijkt het niet de oorzaak te zijn, jammer dan, maar een nieuwe verdamper heeft-ie zachtjesaan toch nodig.

Dan kijken we daarna wel weer verder.

Lian

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » di 24 apr, 2007 21:36

rij anders eens langs een bevriende garage die een 4gas tester heeft, ff de slang in het expansievat hangen...wel als de motor de betrefde problemen geeft....dus lekker heet laten worden en dan ff met de tester erin.

Plaats reactie