Wat gebeurt er als je....
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
Je zit in A'dam??.... Ga naar Tinga in Leimuiden. Da's nog geen 10 km rijden voor je. Doen APK en zijn bekend met ouwe Saabs. Aanrader. Kunnen je een opgaaf doen.
-
Jessy
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
Er staat me vaag iets van bij dat er verschillende soorten thermostaten zijn die verschillende beelden geven op je temperatuurmeter? Of zeg ik nou iets heel geks?Gele aero schreef:Dus jullie temperatuurnaald staat wel in het midden? Dan moet ik toch maar eens mijn thermostaat gaan vervangen Komt niet veel hoger dan 5 over half (op de klok gezien dan) tot ik in de file sta, dan weer 10 voor heel.
Dit zou er best wel eens mee te maken kunnen hebben idd. De auto is al 3 jaar niet meer voor dit soort onderhoud naar een garage geweest, dus aan de afstelling etc. zal intussen wel eea mankeren. Super tanken doe ik al, hoewel er op dit moment nog wat "oude" benzine in de tank moet zitten (zat er nog in van voor het halve jaar stilstaan), ben ik bijna doorheen.op schreef:Een witte pluim is bij oudere motoren heel normaal. Het kan duiden op een niet optmale verbranding/afstelling.
Je kan voor de zekerheid de bougies schoonmaken en de ontsteking controleren/schoonmaken etc.
probeer ook eens superbenzine (oktaan98) of V-power (oktaan 97) of een ander merk.
Lijkt me voor de zekerheid geen overbodige luxe, ga ik dus doen.op schreef:... kan je wat met de koppaking hebben, je kan dan de compressie laten meten om dat vast te stellen.
Heb de website gevonden, ziet er in principe goed uit. Ook goed te doen vanuit A'dam qua afstand. Jij hebt goede ervaringen met deze mensen? Vertel.ralph12 schreef:Ga naar Tinga in Leimuiden. Da's nog geen 10 km rijden voor je. Doen APK en zijn bekend met ouwe Saabs. Aanrader.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
Ik ben niet supertechnisch, en kan nooit 100% werk beoordelen of wat je ervoor betaalt. Ik heb een remcilinder laten vervangen. Goed gedaan maar schijn er ook niet het goedkoopste voor te hebben betaald. Maar ja, dan moet je diverse Saab classic mannetjes langs voor een opgaaf. Altijd goed, maar kost tijd en ook geld. En ze moeten tijd hebben.
Enige waar ik op af kan gaan is de serieusheid en de tijd die ze aan je probleem geven... Ervaring spreekt. Saabdealers zullen al niet meer weten hoe om te gaan met de classics.
Altijd wel ff van te voren bellen dat je eraan komt. Kan ie met 10 minuutjes of zo op de brug.
Enige waar ik op af kan gaan is de serieusheid en de tijd die ze aan je probleem geven... Ervaring spreekt. Saabdealers zullen al niet meer weten hoe om te gaan met de classics.
Altijd wel ff van te voren bellen dat je eraan komt. Kan ie met 10 minuutjes of zo op de brug.
-
verde900
- Donateur

Re: Wat gebeurt er als je....
Heb ik ook goede ervaringen mee, een net bedrijfje waarvan de naamgever vroeger bij een SAABdealer gewerkt heeft dus met de oudere modellen goed bekent is.Jessy schreef:ralph12 schreef:Ga naar Tinga in Leimuiden. Da's nog geen 10 km rijden voor je. Doen APK en zijn bekend met ouwe Saabs. Aanrader.
Er zit zelfs een bushalte op de hoek als je je SAAB daar voor n beurtje achterlaat.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
Nee hoor, er zijn verschillende. Een thermostaat is een temperatuurgestuurde klep die open gaat bij een bepaalde temeratuur. Gele aero heeft waarschijnlijk/misschien een thermostaat die bij een "lage" temperatuur open gaat om dan de koelvloeistof langs de radiator laat stromen om af te laten koelen.Jessy schreef:Er staat me vaag iets van bij dat er verschillende soorten thermostaten zijn die verschillende beelden geven op je temperatuurmeter? Of zeg ik nou iets heel geks?Gele aero schreef:Dus jullie temperatuurnaald staat wel in het midden? Dan moet ik toch maar eens mijn thermostaat gaan vervangen Komt niet veel hoger dan 5 over half (op de klok gezien dan) tot ik in de file sta, dan weer 10 voor heel.
-
Jessy
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
ralph12 schreef:Enige waar ik op af kan gaan is de serieusheid en de tijd die ze aan je probleem geven... Ervaring spreekt. Saabdealers zullen al niet meer weten hoe om te gaan met de classics.
Sounds good. Lijkt me iig nadere overweging waard.verde 900 schreef:Heb ik ook goede ervaringen mee, een net bedrijfje waarvan de naamgever vroeger bij een SAABdealer gewerkt heeft dus met de oudere modellen goed bekent is.
De dealer durf ik hem niet zo goed meer naartoe te brengen nadat een medewerker vorige week 10 minuten voor mij op zoek was naar ruitenwisserbladen voor een 90 ("90???" *frons* "ik zal even voor u kijken...."), uiteindelijk (nog steeds onverrichterzake) assistentie collega nodig had, en na een halfuur stond ik weer buiten met wisserbladen voor een 900. ("passen ook...denk ik...") Niets ten nadele van de dealer uiteraard, maar ze hebben tegenwoordig gewoon een ander soort business en dus kennis in huis.
@paul99gl83: dus toch! The learning experience continues...
-
verde900
- Donateur

Re: Wat gebeurt er als je....
Dat valt me tegen van die dealer, Halfords verkoopt ze zelfs.Jessy schreef:De dealer durf ik hem niet zo goed meer naartoe te brengen nadat een medewerker vorige week 10 minuten voor mij op zoek was naar ruitenwisserbladen voor een 90 ("90???" *frons* "ik zal even voor u kijken...."), uiteindelijk (nog steeds onverrichterzake) assistentie collega nodig had, en na een halfuur stond ik weer buiten met wisserbladen voor een 900. ("passen ook...denk ik...") Niets ten nadele van de dealer uiteraard, maar ze hebben tegenwoordig gewoon een ander soort business en dus kennis in huis.
-
Jessy
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
Joh, echt waar?verde900 schreef: Dat valt me tegen van die dealer, Halfords verkoopt ze zelfs.
-
verde900
- Donateur

Re: Wat gebeurt er als je....
Ik heb ze er voor mn 99 gehaald en voor mn classic 900.Jessy schreef:Joh, echt waar?verde900 schreef: Dat valt me tegen van die dealer, Halfords verkoopt ze zelfs.De reden dat ik bij de dealer terecht kwam ervoor, is dat de kwikfit ze niet had... Volgende keer dus eerst Halfords checken.
Ik ben best nieuwsgierig welke dealer zo'n gebrek aan kennis in huis heeft.
-
op
- Donateur (4x)

Re: Wat gebeurt er als je....
@ Jessy: Ik zou gewoon eerst de oude benzine oprijden. En wel even het benzinefilter in de gaten houden of vervangen, en dit de komende tijd blijven doen.
Het kan zijn dat je vuile verbranding hebt omdat er bezinksel uit de tank in de benzine komten dus in de motor. Of dat deze het filter verstopt waardoor het mengsel niet optimaal is.
Ga eens langs bij je neef in maastricht en je tante in groningen voor je naar de garage gaat.
Het kan zijn dat je vuile verbranding hebt omdat er bezinksel uit de tank in de benzine komten dus in de motor. Of dat deze het filter verstopt waardoor het mengsel niet optimaal is.
Ga eens langs bij je neef in maastricht en je tante in groningen voor je naar de garage gaat.
-
kolst007
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
De temperatuur van mijn 90 staat ook onder het midden onder het rijden.josephine schreef:bij een 99 moet je oppassen dat je niet de denkfout maakt, dat je dezelfde kunt gebruiken als op een 90. Ruit van de 90 is hoger en wissers zullen dus over het dak wissen ..... vorig jaar nijdig bij de balie gestaan dat ik niet zo vrolijk werd van de "troep" die ze verkochten![]()
blij dat die bandenspanningsmeter wel ruim een halve bar teveel aangaf
.... sta je niet kompleet voor joker.
Heb er waarschijnlijk ook een thermostaat in zitten die bij lage temperatuur open gaat. 's Zomers meter op 5/8ste, 's Winters op 3/8ste...
Bij stilstand kruipt deze naar boven.
Wordt temperatuur iets hoger dan grijpt de automatische-fan in.
Lijkt mij goed dacht ik zo.
Tevens doet de kachel het prima, afgesteld op z'n Zweeds, goeiendag wat worden die kachels warm.
-
Wouter
- Donateur (2x)

Re: Wat gebeurt er als je....
ralph12 schreef:Enige waar ik op af kan gaan is de serieusheid en de tijd die ze aan je probleem geven... Ervaring spreekt. Saabdealers zullen al niet meer weten hoe om te gaan met de classics
Pas op wat je zegt. Er zijn ook dealers die classics wel met open armen omvangen en waar monteurs rondlopen met vele jaren aan 900 classic ervaring. Dat is na 10 jaar niet zomaar verdwenen. Je kan rustig een dealer opbellen en vragen hoe zij vandaag de dag tegenover classics staan. In ieder geval is RAC 'classic-vriendelijk', onder andere door een aangepast uurtarief en enthousiaste werknemers. Ik kan me niet voorstellen dat zij uniek in Nederland zijn. Laat je niet in eerste instantie afschrikken door de hoeveelheid jonge leasebakken die er geparkeerd staan.Jessy schreef:De dealer durf ik hem niet zo goed meer naartoe te brengen nadat een medewerker vorige week 10 minuten voor mij op zoek was naar ruitenwisserbladen voor een 90 ("90???" *frons* "ik zal even voor u kijken...."), uiteindelijk (nog steeds onverrichterzake) assistentie collega nodig had, en na een halfuur stond ik weer buiten met wisserbladen voor een 900. ("passen ook...denk ik...") Niets ten nadele van de dealer uiteraard, maar ze hebben tegenwoordig gewoon een ander soort business en dus kennis in huis.
@Jessy: Pas wel op met het kopen van onderdelen bij een dealer. Koop liever al je onderhoudsdelen bij een automaterialenzaak. En voor de goede orde, Kwik-Fit en Halfords zijn dat niet! Steek eens je licht op bij een Brezan o.i.d. Dat bespaart je een hoop geld. Ik ga zelf altijd naar een automaterialenzaak van en door wat turken. Ze maken standaard een mooie prijs voor wat ik koop. De dealer bezoek ik pas voor iets dat zij niet leveren, zoals een wielkastlijstje.
Succes!
-
verde900
- Donateur

Re: Wat gebeurt er als je....
Natuurlijk zijn er dealers die een classic 900 kunnen onderhouden, maar ten aanzien van het "vriendelijke uurtarief" is de RAC een absolute uitzondering.Wouter schreef:Pas op wat je zegt. Er zijn ook dealers die classics wel met open armen omvangen en waar monteurs rondlopen met vele jaren aan 900 classic ervaring. Dat is na 10 jaar niet zomaar verdwenen. Je kan rustig een dealer opbellen en vragen hoe zij vandaag de dag tegenover classics staan. In ieder geval is RAC 'classic-vriendelijk', onder andere door een aangepast uurtarief en enthousiaste werknemers. Ik kan me niet voorstellen dat zij uniek in Nederland zijn
Als het gaat om ruitenwissers, die zijn van Bosch en kun je derhalve gevaarloos kopen bij Halfords.Wouter schreef:@Jessy: Pas wel op met het kopen van onderdelen bij een dealer. Koop liever al je onderhoudsdelen bij een automaterialenzaak. En voor de goede orde, Kwik-Fit en Halfords zijn dat niet! Steek eens je licht op bij een Brezan o.i.d. Dat bespaart je een hoop geld. Ik ga zelf altijd naar een automaterialenzaak van en door wat turken
Voor de rest geef ik je gelijk t.a.v. gespecialiseerde automaterialenzaak.
-
BenS
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
Voor ruitenwisserbladen gewoon even de lengte opmeten en je zit altijd goed.
Ben
Ben
-
Jessy
- Geregistreerd lid
Re: Wat gebeurt er als je....
Vandaag een stukje gereden (20 km) en aan plume-watching gedaan
Nu het wat warmer is, is de pluim door de achterruit beduidend kleiner geworden en vaak niet eens meer zichtbaar. Ook zie ik veel auto's om me heen, inclusief vrij nieuwe, die met een vergelijkbare pluim rijden. Voorlopig niet echt reden tot zorgen dus.
@op:
Zal het benzinefilter checken. ... ... Correctie: eerst ga ik het zoeken, dan ga ik bekijken of ik het kan/durf te demonteren, en dan zal ik het 'es bekijken... Ik ben helaas (nog) niet zo bedreven in de kunst van het sleutelen als de meeste van jullie
, maar ik ben van goede wil!
@wouter:
Brezan ken ik wel, maar ik ben dus nog niet zo handig dat ik het soort onderdelen nodig heb die je daar beter kunt halen.
Betreffende dealers: het is niet mijn bedoeling om ze allemaal over één kam te scheren. Er zullen er ongetwijfeld zijn die zeer bedreven zijn als het om het onderhoud van classics gaat. Maar dan heb ik nog het idee dat er redelijk wat onderscheid wordt gemaakt tussen bijv. een classic 900 cabrio met opties zus en zo, en een 90. (zelfs al heeft 'ie een spoiler
)
@BenS:
Ik kan die dingen alleen niet uitleggen dat mijn voorruit r-o-n-d is en dat ik de hoekjes ook gewist wil hebben
@op:
Zal het benzinefilter checken. ... ... Correctie: eerst ga ik het zoeken, dan ga ik bekijken of ik het kan/durf te demonteren, en dan zal ik het 'es bekijken... Ik ben helaas (nog) niet zo bedreven in de kunst van het sleutelen als de meeste van jullie
@wouter:
Brezan ken ik wel, maar ik ben dus nog niet zo handig dat ik het soort onderdelen nodig heb die je daar beter kunt halen.
Betreffende dealers: het is niet mijn bedoeling om ze allemaal over één kam te scheren. Er zullen er ongetwijfeld zijn die zeer bedreven zijn als het om het onderhoud van classics gaat. Maar dan heb ik nog het idee dat er redelijk wat onderscheid wordt gemaakt tussen bijv. een classic 900 cabrio met opties zus en zo, en een 90. (zelfs al heeft 'ie een spoiler
@BenS:
Ik kan die dingen alleen niet uitleggen dat mijn voorruit r-o-n-d is en dat ik de hoekjes ook gewist wil hebben