De Bossaab (Saabje is niet meer te koop)
-
S@@bman
- Geregistreerd lid
Re: Gas geven helpt niet meer....
Dat lijkt me sterk.
Ik merk bij mijn 900c enkel dat hij slechter gaat lopen wanneer dit gebeurd.
Ik merk bij mijn 900c enkel dat hij slechter gaat lopen wanneer dit gebeurd.
-
Funky Dude
- In memoriam †
Misschien heb je hier iets aan: viewtopic.php?f=52&t=108244
-
esalet
- Donateur (8x)

Keep him going, hij wordt in januari 2015 belastingvrij 
-
peterhelm
- Geregistreerd lid
Blijft leuk een 90! Eindelijk weer kilometers maken met de Bossaab..is de radiator nu zo lek als een mandje.. wordt weer een leuk hobby dagje inplannen..
EDIT: Foto update

Ook malachite?
http://www.tarzani.com/saab/?car=1115884" onclick="window.open(this.href);return false;
EDIT: Foto update

Ook malachite?
http://www.tarzani.com/saab/?car=1115884" onclick="window.open(this.href);return false;
-
Hannes
- Forum Admin
Radiator is nog wel goed te doen. Gezellige forum klus middag van maken.
Groet,
Hannes
Groet,
Hannes
-
peterhelm
- Geregistreerd lid
Ik heb onder handleidingen de vervanging van de radiator bij een 900 gevonden, dit zal in grote lijnen hetzelfde zijn als bij mijn 90 toch?
De bobine zal wellicht helemaal verwijdert moeten worden vanwege de beperktere ruimte in een 90.
Ik heb wel zin een forum klusmiddag
De bobine zal wellicht helemaal verwijdert moeten worden vanwege de beperktere ruimte in een 90.
Ik heb wel zin een forum klusmiddag
-
Chilly-Pepper
- Donateur

Kunnen we vaststellen dat je probleem verholpen is? en een nieuwe erbij? Wat was nou de oplossing?peterhelm schreef:Blijft leuk een 90! Eindelijk weer kilometers maken met de Bossaab..
-
peterhelm
- Geregistreerd lid
Oh ja. Uiteindelijk was het de carberateur. Losgehaald, en een revisie setje voor de Pierburg gehaald. Heb wel hulp gehad van een plaatstelijk mannetje, hoor.
-
peterhelm
- Geregistreerd lid
Radiateur vervangen van de Bossaab
Zo. De radiateur zit erin. De buurman heeft me vanmiddag geholpen. Ik had alleen een vraagje over een gaatje in de nieuwe radiateur boven in aan de bijrijders zijde. Hoort die er te zitten.. Met de dop op het expansievaatje loopt er geen koelvloeistof uit, maar zonder dop loopt er een straaltje koelvloeistof uit. Gaatje is ongeveer 1mm.
Ook heeft mijn nieuwe radiateur geen aftapplug onderin.. Wat ik raar vind, maar misschien heeft het ene met het andere te maken.
Misschien heeft iemand advies hoe je dit het beste repareerd, want mijn huidige oplossing is natuurlijk een Buurman en Buurman oplossing... (Rubbertje en wat wasknijpers...)

Ook heeft mijn nieuwe radiateur geen aftapplug onderin.. Wat ik raar vind, maar misschien heeft het ene met het andere te maken.
Misschien heeft iemand advies hoe je dit het beste repareerd, want mijn huidige oplossing is natuurlijk een Buurman en Buurman oplossing... (Rubbertje en wat wasknijpers...)

-
windekind
- Donateur

Dat gaatje hoort er niet in. Jammer dat je de radiator er al in hebt, anders had je dat gaatje mooi kunnen dichtsolderen. Je zou er nu een parkertje met een rubber ringetje in kunnen draaien. Aftapplug gebruik je toch nooit. Als je wilt aftappen maak je gewoon de onderste slang los.
-
peterhelm
- Geregistreerd lid
Bedankt, ik kan de radiateur er wel weer uit halen binnenkort, dan moet dat maar.. Jammer maar helaas. Ik had 'm misschien eerst moeten testen met water voordat ik hem plaatste. Maar, goed zo wordt ik al doende wijzer.
Bij een 99/90 radiateur is er geen onderste slang... Dat is nou net, anders was dat een optie geweest. Nu moet ik een volle radiator er straks weer uitlichten..
Bij een 99/90 radiateur is er geen onderste slang... Dat is nou net, anders was dat een optie geweest. Nu moet ik een volle radiator er straks weer uitlichten..
-
windekind
- Donateur

Sorry, even niet aan gedacht. In mijn 99 heb ik een hybride radiator, koellichaam van een 90-99 en de zijstukken van een 900, dus wel een onderste slang. Zo krijg ik een betere stroming en gebruik je het volledige koelblok.peterhelm schreef:Bij een 99/90 radiateur is er geen onderste slang... Dat is nou net, anders was dat een optie geweest. Nu moet ik een volle radiator er straks weer uitlichten..
-
peterhelm
- Geregistreerd lid
De oplossing met een parkertje en een rubberen ringetje.. Deelt iemand dat idee of is dat onverstandig? Hebben meer mensen dit gedaan bij hun radiator met tevreden resultaat? (Is dat solderen een beetje te doen? Goed droogmaken, schuren en schoonmaken voldoende?)
-
gws
- Geregistreerd lid
Een schroef met een rubber is natuurlijk een noodoplossing die je onderweg doet als je daarmee bij de eerstvolgende garage kunt komen.
Het mooiste is om het gat te repareren met hard soldeer.
Wanneer je dat zelf niet kunt is er vast wel een bedrijf in de buurt waar ze dat wel doen.
Succes!
Het mooiste is om het gat te repareren met hard soldeer.
Wanneer je dat zelf niet kunt is er vast wel een bedrijf in de buurt waar ze dat wel doen.
Succes!
-
sb153b
- Geregistreerd lid
Als je hardsoldeer gebruikt dan zal je flink moeten stoken omdat dit een veel hoger smeltpunt heeft dan reguliere soldeer.gws schreef: Het mooiste is om het gat te repareren met hard soldeer.
Bij dit stoken loop je de kans dat het dunne koper vervormd of zelfs inzakt en tevens zullen de rest van je soldeerverbindingen in de nabije omtrek smelten waardoor je mogelijk daarna alleen maar meer lekkage hebt.
Mocht je soldeer met een hoog percentage tin en een laag percentage lood bedoelen dan neemt de taaiheid en het smelpunt toe maar het is nog steeds geen hardsoldeer.
Geen hardsoldeer gebruiken dus maar "gewone" die je met een brandertje of een fikse soldeerbout kan verwerken (ook zo'n grote ouderwetse in een gasvlam te verwarmen bout voldoet voor dit werk uitstekend
Wel het te repareren oppervlak eerst goed reinigen van vuil/verf/etc en een geschikt vloeimiddel gebruiken. bij het toevoeren van de soldeer opletten dat er geen soldeer in het binnenste van de radiateur komt maar hoogstens in en mogelijk ook in een mooi ruim rondingkje over het gaatje.