Grill

1985-1987
S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » wo 21 jun, 2006 18:17

jelger schreef:is het het oudere of laatste type grille voor de 99? waar zittten de barsten in? in het plastic? als het inde verf/vernis is dan gewoon opschuren.
De barsten zitten in de verf.
Ik zal dan toch maar eens proberen op te schuren.
Als de klus geklaard is, plaats ik wel een foto op het forum.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 09 jul, 2006 21:26

Belofte maakt schuld, dus ben ik vorige week maar eens begonnen aan het herspuiten van de grill (zonder 'e' :oops:).

Dankzij Hannes kwam ik te weten dat het zwarte gedeelte los te maken is van het grijze ( :roll: scheelt een hoop plakwerk):

Afbeelding

Het zwarte gedeelte zag er nog redelijk uit, maar om niet te veel verschil te krijgen met het grijze, besloot ik dat ook maar aan te pakken.
Dus, eerst een hechtingslaag erop en daarna de zwarte lak:

Afbeelding

Omdat de vorige lakbeurt van het grijze gedeelte niet echt 'vlekkeloos' was verlopen, zat ik nu met barsten in de lak.
Eerst maar geprobeerd om die barsten zoveel mogelijk weg te schuren, alvorens te spuiten:

Afbeelding

Toen ik klaar was met spuiten, leek het resultaat (uiteraard) nergens naar:

Afbeelding

Dan maar helemaal opnieuw beginnen en de lak er volledig af halen d.m.v. het wondermiddel genaamd White Spirit.
Dat zag er zo uit:

Afbeelding

Een betere basis kon ik me haast niet voorstellen 8) .

Dus terug een hechtingslaag erover en daarna terug grijze lak, zij het niet de chroomimitatie van de eerste poging, want die bleek toch wel fel af te wijken van de originele kleur.

Toen de grijze lak goed droog was (enige uren later), was het tijd voor de finishing touch, zijnde de glanzende vernislaag om de grille veegvast te maken.
Helaas hoorde ik toen ergens gemiauw vandaan komen :( :
één van onze katten (Cyriel) zat weer eens vast onder de dakrand van de schuur die naast ons huis gelegen is.

Afbeelding

Nadat onze halflangharige schelm bevrijd was, kon ik verder met de vernislaag.

Het resultaat ziet er zo uit en ik ben er best tevreden over :wink: :

Afbeelding

De opmerkzame forummer had waarschijnlijk al gemerkt dat het Saablogo inmiddels (zoals bij de meeste classics) ook in grijze kleur gespoten is inmiddels... :lol:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 09 jul, 2006 21:59

Mooi hoor !

ik heb dit weekeinde toevalligerwijs de grille van mijn 83er gedaan (het oude type Turbo grille).

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » zo 09 jul, 2006 22:00

Puik werk hoor! Ziet er strak uit!

Greetz,

Dennis

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 09 jul, 2006 22:04

jelger schreef:Mooi hoor !

ik heb dit weekeinde toevalligerwijs de grille van mijn 83er gedaan (het oude type Turbo grille).
Dit schrééuwt haast om een foto :bluescream: :wink: .

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 09 jul, 2006 22:30

Sodeju!! :shock: Dat ziet er goed uit. :bluethumb:

En bedankt..... ;-|+ weer een extra item op mijn to-to lijstje.... :?

:wink:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 09 jul, 2006 22:33

paul99gl83 schreef:Sodeju!! :shock: Dat ziet er goed uit. :bluethumb:

En bedankt..... ;-|+ weer een extra item op mijn to-to lijstje.... :?

:wink:
Bedankt voor de complimenten :lol: .

Ik ga de grill van mijn 99 ook eens onder handen nemen (en binnenkort ook de 'echte' restauratie terug oppikken, als ik verhuisd ben).

Jammer dat je dat type grill niet helemaal uit elkaar kunt halen en dus weer moet beginnen afplakken :cry: ...

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 09 jul, 2006 22:36

ik heb nog een reserve gespoten en al liggen.... kopen ? :P

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 09 jul, 2006 22:37

jelger schreef:ik heb nog een reserve gespoten en al liggen.... kopen ? :P
Met bovenstaand resultaat?
Ik zou wel gek zijn :lol: :wink: .

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 09 jul, 2006 22:38

:P
ga jij lekker freubelen, dat kan je wel goed geloof ik :wink:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » zo 09 jul, 2006 22:45

jelger schreef::P
ga jij lekker freubelen, dat kan je wel goed geloof ik :wink:
Inderdaad!
Moet er nog één van je grills gespoten worden :-P+ ?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 09 jul, 2006 22:47

ik krijg nog een Amerikaanse 99 grille (>76) met dubbel frame.. en misschien kun je dan meteen de dubbele koplamphouders ook ff doen:P

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 10 jul, 2006 21:04

Is goed, breng maar 8) .

wietsedeheer
Geregistreerd lid

Bericht door wietsedeheer » za 13 jan, 2007 15:23

Om nog maar even een oude topic uit de kast te halen... Mijn saabje staat ook weer binnen, en nu kan het opknappen beginnen. Ik ben nu bezig met de grille, zoals velen van jullie al gedaan hebben.

Wie kan mij vertellen wat nu de juiste kleur is, en welk soort lak je er het beste voor kunt gebruiken?

Alvast bedankt!

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » za 13 jan, 2007 22:44

wietsedeheer schreef:Om nog maar even een oude topic uit de kast te halen... Mijn saabje staat ook weer binnen, en nu kan het opknappen beginnen. Ik ben nu bezig met de grille, zoals velen van jullie al gedaan hebben.

Wie kan mij vertellen wat nu de juiste kleur is, en welk soort lak je er het beste voor kunt gebruiken?

Alvast bedankt!
Ik gebruik steeds Motip met kleurcode 01697, aluminium grijs metallic.

Eerst dus best een beetje fijnschuren met heel fijn schuurpapier, vervolgens een hechtingslaag (ook van Motip) en dan enkele keren het grijs (nevelen).
De laatste laag is de vernislaag (wederom van Motip (ik wil het niet per se promoten :wink: )) die je hoogglanzend kan nemen of eerder mat.

Ik vind het best weersbestendig want mijn grill ziet er na een half jaar nog steeds mooi uit 8) .

Plaats reactie