Mijn Witte 90

1985-1987
Gebruikersavatar
reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door reiernumans » di 15 dec, 2015 1:37

De voorkant van een 99 kit zal wel passen, voor de achterbumper moet je echter een 900 cabrio/sedan bumper zien te vinden..

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door sb90 » di 15 dec, 2015 14:14

Voor zover ik me herinner zit er inderdaad een blokkering op het contactslot, het lijkt erop dat ie daar in is gevallen.
De 3 schroefjes waar esalet het over heeft kunnen in principe alleen los met een speciale SAAB tool, maar soms kan het ook met een schroevendraaier. (Valt tegen, ze zitten echt vast). Je kan een pijpsleutel pakken en daar wat gleufjes in slijpen, dat past prima en werkt geweldig!
(idee van pa, niet van mijzelf overigens).

Ik weet dat er aan de onderkant van het contactslot een soort tandwiel zit waar ie in moet vallen als je de sleutel omdraait. Mijn vermoeden is dat dat gedeelte niet goed meer zit, maar dat kan je pas zien wanneer je eigenlijk alles los hebt en het hele gedeelte een kwartslag kan kantelen zegmaar.

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » wo 16 dec, 2015 18:36

Voor komend weekend staat het contactslot op de planning. Ook zijn bij de vorige eigenaar de slangetjes van de ruiten/lichten sproeier doorgebeten door een steenmarter. Heeft iemand op het forum misschien wat duidelijke foto's van hoe dit onder de motorkap hoort te zitten? Ik denk dat er een soort van dubbele splitsing hoort te zitten? Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door sb90 » wo 16 dec, 2015 19:28

Het is donker maar ik zal proberen om zo wat foto`s te maken. Zijn over een uurtje weer thuis, dan laat ik het even hier weten!

Gebruikersavatar
sb90
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door sb90 » wo 16 dec, 2015 19:52

Ik denk/hoop dat de fotos duidelijk genoeg zijn.

Vanuit het pompje wat onder het ruitensproeier-vat zit komt een rubber buisje die naar een 3-weg splitter gaat.
Het ene slangetje gaat naar de rechter koplamp, het andere slangetje gaat via de bovenkant van de radiator naar de linker voorkant, en het laatste slangetje is degene die aan de onderkant van je motorkap zit en zorgt voor de sproeier op de voorruit.
Tussen radiator en grille zitten klemmetjes waar je met wat geweld het slangetje van de linker koplamp tussen kan klemmen, en dat is eigenlijk alles.


Hier zie je het 3-weg splittertje (wit)
Afbeelding

Hier zie je de kabel die over de radiator loopt richting linker koplamp. FYI dit kabeltje hoort dus tussen radiator en grille in de klemmetjes te zitten.
(het klemmetje zie je vlak naast het gat waar je motorkapvergrendeling invalt trouwens).
Afbeelding

Ik heb besloten om de koplamp sproeiers niet te gebruiken omdat de wissertjes niet werken en de Saab toch met enige regelmaat gewassen wordt, dus het zicht wordt niet echt minder ervan.
Ik heb het daarom opgelost zoals je op de foto hieronder ziet, maar had voor bovenstaande foto`s even alles aangesloten zoals het hoort :wink:
Afbeelding

Ik hoop dat je iets wijzer wordt via deze niet al te beste fotos, succes!

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » zo 20 dec, 2015 19:11

Een kleine update,
Inmiddels heeft de Saab een nieuw contactslot en nieuwe ruitensproeierslangen. Dat contactslot is inderdaad een drama om te vervangen, je moet een deel van de versnellingsgrijper uit de versnellingsbak trekken om dan de volledige console te vervangen. Morgen komen de nieuwe hemelbekleding, hoedenplank en matten erin en is hij weer zo goed als nieuw!

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door esalet » zo 20 dec, 2015 21:05

Goed bezig!!

En dan lekker :O:

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » za 26 dec, 2015 15:32

Hij is klaar! En natuurlijk moest er ook een foto worden genomen, dus bij deze:Afbeelding

Gebruikersavatar
blue city
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door blue city » za 26 dec, 2015 15:41

:D

Mooi. Kontaktslot uit Overschild? Leuk om te zien dat 2 van de mooiere 90's in het Noorden rond tuffen. In Drente rijden er nog meer.
Wss treffen we elkaar nog wel eens. Ik ben regelmatig in die buurt, vooral 's zomers.
Bij jou in de buurt zitten overigens nog meer Saab youngsters. Ik meen Abeljan R en Dylan jj.

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » zo 27 dec, 2015 14:44

Het contactslot komt inderdaad uit Overschild. Ik heb nog geen andere Saab 90 gezien tot zover, de meesten zullen wel gestald zijn voor de winter. Wel al een 99 en een 900. Natuurlijk allemaal enthousiast zwaaien :wink:

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door esalet » zo 27 dec, 2015 18:43

Prachtige verschijning zo zeg.

cirruswit, helemaal origineel, in nette staat.

Je kijkt bij deze foto ook mooi tegen het vernieuwde hemeltje aan.

En die standaard stalen velgen met rvs-wieldopjes blijven 'm prachtig staan, de 90.

Thanks for sharing!

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door Raggare » zo 27 dec, 2015 18:58

esalet schreef: cirruswit, helemaal origineel,
Ik twijfel of de strip in de voorbumper orgineel is, ik denk van niet. dusss :mrgreen:

Zo op de foto,s afgaande is het een mooie 90.

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door esalet » ma 28 dec, 2015 12:13

Nou je 't zegt, zou best kunnen ja.
Maar ik vind het wel een hele mooie strip (wat dikker en glimmender strip dan wat ik ken van deze bumpers, staat eigenlijk wel mooi zo).

Maar: point taken (om het maar eens in goed NL te zeggen!).

Gebruikersavatar
casfaje
Geregistreerd lid

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door casfaje » vr 01 jan, 2016 15:30

Als eerste wil ik graag iedereen het beste wensen voor 2016. Gistermiddag heb ik een oude Philips radio met (volgens mij?) de originele speaker geïnstalleerd.
Afbeelding
En toen 's avonds de magische grens van 100.000 km doorbroken onder genot van de Top2000. Wat een geweldige auto! :D
Volgens mij is de bumperstrip voorop inderdaad niet origineel, maar dat vind ik hem niet lelijker maken, integendeel zelfs :wink:

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Ideeën over deze 90?

Bericht door esalet » za 02 jan, 2016 11:47

Hey, jij doet echt al de goeie dingen voor deze wagen zeg!

Die console met periodecorrecte radio is geweldig en volledig op zijn plek.
Zie ik dat nou goed en heeft hij zelfs blauwgroenige verlichting, net als de rest van het dash?

Mooi dat je de 100.000 zo bewust meemaakte. Anecdote: toen mijn vader en mijn moeder destijds de 200.000 met hun (nieuw aangeschafte) 90 passeerden, zijn ze in berm gestopt, hebben de champagne opengetrokken en de auto kreeg een zelfgemaakt roset. En dat terwijl mijn vader altijd er zo nuchter over deed, jaja.

(inmiddels is de auto bij mij en staat met zelfde bak en blok op 309.000 km en still going strong).

Kortom: je kunt nog een heeeeeele lange toekomst met deze mooie witte hebben!

Plaats reactie