loop van de koelvloeistofleidingen naar LPG-verdamper

1985-1987
Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 01 mei, 2007 12:33

Eerst maar eens verslag uitbrengen:

Vorige week de 90, die een nieuwe verdamper heeft gekregen, opgehaald, ermee naar huis gereden = stukkie van 15km, thuis aangekomen stond het koelsysteem en zelfs het tankje wederom "bol" :roll: , schuim incluis.

Lian

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 01 mei, 2007 16:45

Het revisiebedrijf van de kop heeft vandaag aangeboden om de kop -na demontage :roll: - nogmaals af te persen op de nagelnwe testbank.
Omdat we het ff niet meer weten (zie relaas van sb129h) zijn we nu een ander blok aan het prepareren, tenslotte moet de auto rijden, daar is ie voor gemaakt. Dachten we de problemen even de baas te zijn, een Saab houd je kennelijk aan het sleutelen, kans voor onderdelen om vast te gaan zitten is er nauwelijks, bovendien: wie veel tobt, tobt makkelijk :wink: .
Na het verwijderen van de versleten koppeling, een grondige schoonmaak, een verfje van het onderblok in de zga originele kleur en de montage van verse krukaskeeringen zijn we al weer een stuk verder...
Wordt vervolgd...
Cornell :O:

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 01 mei, 2007 16:57

Cornell,

Ik kan niet anders zeggen dan heel veel succes.

Misschien toch de waterpomp als kleine verdachte? Of heb je die allang onderhanden gehad?

groeten,

Hannes

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 01 mei, 2007 21:53

Dank je Hannes, dat kunnen we wel gebruiken.
Schuimen in het koelsysteen doet ie eigenlijk als sinds we 'm hebben alleen is het inmiddels zo erg geworden dat het schuimen het koelen belet evenals de vrije doorstroming van koelwater naar de verdamper.
De waterpomp is tussentijds wel vernieuwd maar ik zal 'm nogmaals checken.
Cornell :O:

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 01 mei, 2007 21:56

succes, dame en heer!

Keep them rollin' zou ik zeggen!

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » za 12 mei, 2007 21:35

Even tussentijds rapport uitbrengen:

Vandaag een en ander gedaan aan de 90 (radiateur eruit, diverse slangen, bekabelingen, leidingen etc losgehaald en gelabeld, blok staat nog wel in de auto op een paar punten nog vast) - en ook nog even de waterpomp losgehaald en bekeken: daar is weinig mee aan de hand.
We hebben bovendien allerlei "toverspreuken" geprobeerd om de waterpomp tussen blok en schutbord uit te krijgen, maar de goeie bleek daar niet tussen te zitten...
Bleek daarmee dus ook dat de waterpomp "onder Cornell" nog niet eerder losgeweest is (ondanks hardnekkige eerdere berichten).

We zijn er nu ook achter dat de spanner van de distributieketting van blok-I helemaal uitgesteld staat en dat de ketting zowat een cm uit het bovenste tandwiel te lichten is :? .
En we hebben ergens een lekstroompje ter hoogte van de "warnblinker" die de accu uitput.
Ik heb me verder zoet gehouden met het loskrabben van olieaanslag op de nokkenasbrug van blok-II. Wat een zooi is dat zeg!

Lian

Gebruikersavatar
Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » za 12 mei, 2007 22:03

Als jullie het doen.............. dan doen jullie het ook goed. :)

Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » za 12 mei, 2007 22:06

Hannes schreef:Als jullie het doen.............. dan doen jullie het ook goed. :)
En ook gezellig met z'n tweetjes :D . Ik zie mijn vriendin soms het hele weekend niet :roll:

Gebruikersavatar
dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » za 12 mei, 2007 22:56

Paul99 schreef:
Hannes schreef:Als jullie het doen.............. dan doen jullie het ook goed. :)
En ook gezellig met z'n tweetjes :D . Ik zie mijn vriendin soms het hele weekend niet :roll:
ah, toch niet al spijt van onze date? Je mag ze altijd meebrengen hoor :wink:

Gebruikersavatar
72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 13 mei, 2007 11:36

sb129h schreef:...de spanner van de distributieketting van blok-I helemaal uitgesteld staat en dat de ketting zowat een cm uit het bovenste tandwiel te lichten is.
Als de ontstekingstiming fout staat, kan dat ook oververhitting veroorzaken. Je meet dan nu misschien wel een ontsteking die OK staat, maar als door een uitgerekte/versleten ketting de kleptiming fout is, gaat het alsnog mis.

Zoals al gemeld; je kunt in het expansievaatje een CO/HC meting doen, als de HC ('hydrocarbons', koolwaterstoffen, LPG ook dus) hoog is, weet je dat dat LPG kan zijn.
Een lekke dop alleen kan de reden niet zijn, het systeem zou zelfs ook moeten werken zonder dop, zonder overdruk.

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 13 mei, 2007 13:07

Zou kunnen, klinkt logisch en aannemelijk.
Ik vind/we vinden het dan nog steeds knap van dat blok om, binnen een stukje van 15km van thuis tot sleutelplek, het voor mekaar te krijgen om het koelsysteem zover op druk te krijgen dat zelfs het expansievaatje bol/op klappen staat...
Ons lijkt daar meer aan de hand dan een timing die in theorie wel correct staat maar in praktijk niet meer klopt.
De kop gaat in ieder geval terug naar het revisiebedrijf waar die vorig jaar onder handen is geweest. Hebben die er ook nog eens lol van :wink: .

Lian

Gebruikersavatar
Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » zo 13 mei, 2007 22:42

Ik weet niet of de kop er al af is, maar hebben jullie een lektest gedaan? Mijn motor liep prima, maar ik kreeg het koelsysteem niet ontlucht. Bubbels en schuim en een beetje koelvloeistofverbruik. Ik heb de koppakking nu net vervangen want die bleek toch echt lek te zijn.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 25 jun, 2007 22:26

Ik vraag mij af hoe dit allemaal afgelopen is. :?
Dus hier de vraag: Wat was het uiteindelijke probleem?? :roll:

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 26 jun, 2007 8:41

D'r is vanalles gebeurd en toch ook weer niet.
Er is in april al een andere, vernieuwde verdamper opgezet maar de drukvorming bleef. Het oude blok in ogenschouw nemend - ernstig vermoeid, "niet vooruit te schieten" - en aangezien we vorig jaar hetzelfde geëmmer gehad hebben met warmteontwikkeling, lekke koppakking etc. hebben we daarom maar besloten een H-blok uit een andere 90 voor te bereiden voor een blokwissel.

Dus dat 2e blok is helemaal ontvet/schoongemaakt en gelakt, alle mogelijke keerringen en lagers werden opgesnord en vervangen, dynamo hebben we laten reviseren, die had anders toch binnen een paar duizend kilometer de geest gegeven na een kleine 125.000 km, gelijk maar nieuwe rubber busjes voor de dynamo laten komen, d'r komt een nieuw fris waterpompje op, dat kan namelijk niet meer als het blok in de auto gemonteerd zit :roll: , het koppelingsgebeuren wordt vernieuwd, de platen waren zo goed als op dus dat was ook weer mooi getimed. Ik zal ongetwijfeld nog wel ergens iets vergeten zijn... De 8 klepjes moeten dan nog gecontroleerd en evt gesteld worden. Misschien dat de metertjes in de auto (oliedruk en ampère) ook meteen aangesloten worden, dat moeten we nog even bekijken.

En in de tussentijd moesten we ook nog effetjes naar Zweden en kreeg de 900 van sb153b dus even voorrang en alle tijd en aandacht.

Het oude blok staat nu zo ongeveer los in de 90. Het 2e blok is dus bijna klaar. Maar het is ernstig pl**rus weer dus gebeurt er momenteel niet zoveel.

Zover zijn we dus!
Maar als-tie klaar is dan kan hij weer :O: !

Lian

Gebruikersavatar
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » za 14 jul, 2007 23:53

Vandaag de laatste hand aan de 90 gelegd, 't was lekker weer: alle 8 de kleppen gesteld. Het was nog even spannend want het ding startte niet door een afgebroken stroomdraadje van de ontsteking, maar eens dat gefixt was, kwam het apparaat hoestend en proestend en dampend tot leven.
En sinds vandaag kan hij weer :O: !
Loopt als een zonnetje, trekt als een lier, spint als een naaimachientje, houdt bovendien 't hoofd koel, en en en...
En maandag kan ik weer met m'n eigen auto naar m'n werk! Hiep hoi!

Lian :O:

En ik wil hier voorlopig niet meer hoeven komen ;-(+ over temperatuurmeternaaldjes en koelvloeistofnivo's enzo!
Ik ga morgen denk ik een standbeeldje kleien voor Cornell...

Plaats reactie