Project koppeling: drie vragen (mede i.v.m. onderdelendag)

1985-1987
sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 25 jan, 2007 23:51

Etienne,
Je wordt al een echte all-round monteur!
Als je remklauw zo klemt helpt idd alleen revisie of vervanging.
Of je klauw moet echt heel gangbaar zijn of revisie is ook bij optie 2 aan te bevelen.
Het uitdrijven van de zuigers kan lastig zijn, dit kan met de systeemdruk maar ook met perslucht uit een compressor.
De remcilinder goed reinigen en schoonmaken met bijv remmenreiniger, alles monteren met speciaal remmenvet.
Let op het juiste terugzetten (hoek) van de zuiger.
Altijd goed ontluchten in de juiste volgorde (eerst de verste cilinder tot uiteindelijk de dichtstbijzijnde) Steeds nwe remvloeistof bijvullen, gemorste vloeistof rijkelijk met water uit bijv een gieter spoelen.
Kopervet gebruiken op de glijstukken van de remblokken.
Remschijven schoonmaken:
Gewoon op de auto laten zitten. Met de blokken eruit kan je makkelijk draaien. Pak een slijpschijf/lamellenschijf of grof meerv. dubbelgevouwen schuurpapier en dmv de draadeinden draaien met de hand en tegelijk druk met de schijf of het paier uitoefenen totdat de roest goeddeels verdwenen is.
Heb dit al vaak zo gedaan, ook echt zwaar verrroeste, en altijd schone, niet trillende schijven overgehouden.
Cornell :O:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 26 jan, 2007 13:01

O.K. dan, thnx voor de tips.
In heel Utrecht kijken ze je aan of ze het in Keulen horen donderen als je de toverspreuk "Freeze and release" uitspreekt. Sommige winkeliers belden de politie.

Na 2 uur heb ik het opgegeven. Ik kreeg overal terug als antwoord: WD40 gebruiken.

Doe ik al, maar goed. Nieuwe 19 mm ringsleutel gekocht. Ik zal die krengen loskrijgen.

Eerst maar eens kijken hoe gangbaar de donorklauw is.

(oja, ik had geen kopervet op de remcylinders gesmeerd. Desalniettemin is het mislukt met de originele klauw van de Ambassadeur. Ik vermoed dat door het kapotte stofhoesje vocht en vuil hun vernietigend werk in de cilinder hebben gedaan)

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 26 jan, 2007 13:50

Hoi Etienne,

Met een ringsleutel wordt het lastig om die moeren van de remklauw los te krijgen. Je moet met een veel langere arm werken. Misschien moeten we mijn momentsleutel er maar eens op zetten..

Groet, Wouter

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 26 jan, 2007 14:33

Voor een sleutel voor de reactiearmen (ik noem ze altijd hondenbotten vanwege de vorm) wel de ruimte voor hebben. Zit ook vast met niet echt voor de hand liggende maten (oa 18mm)
Vooral die rechtsachter is een heel lastige vanwege de al eerder door Etienne vermelde tank die er vlakbij ligt.
Ipv WD 40 is stoken met een brander dus geen optie :roll:
Bij mijn 900 is dat net zo, van de zomer beide zijden onder handen genomen.
Makkelijkste procedure voor de hobbyist: Hondebot verwijderen en in een grote, stevige bankschroef plaatsen met de grote ronding juist buiten de bek. Een flinke boor pakken (moet goed tussen buitenring en middenbus passen) en met de boormachine een gat boren (bescherming gebruiken!) en rondom als een soort frees het rubbers los laten draaien, stoken heb ik ook gezien maar dat rookt en stinkt als een bunzing) Nu kan het rubber met de binnenste bus vrij makkelijk verweijder worden, zoniet dan lukt het ook. Neem het zaagblas uit een ijzerzaag (babyzaaguitvoering) en steek dat met de getande zijde langs de buitenring van het rubber. Monteer het zaagblad weer en zaag de ring van rand tot rand voorzichtig in en door (let op dat de buitenzijde niet of nauwelijks geraakt wordt) Tik met een klein beiteltje of een oude platte schroevendraaier de buitenring door en nu er ruimte ontstaan is door. De ring zal er nu makkelijk uitkomen.
Evt roest verwijderen en evt een klein beetje vettigheid in de buitenring smeren. Het nwe rubber erin persen -NIET hameren oid!- met iets wat draagt op de buitenring van de bus is het makkelijkst, eventueel is dit met een flinke bankschroef en voorzichtig rondom werken ook mogelijk. Zorg bij het laatste stukje ook voor ruimte voor de bus aan de onder/achterzijde.

Hoewel de 90 pas wederom gewoon goedgekeurd met kapotte rubbers, die dingen rammelen bij oneffenheden en in bochten echt heel onprettig zonder het nu onverantwoord te maken. Ik vrees dat ik binnenkort dus weer aan de bak kan. Met de juiste spullen voorhanden en wat geluk is het mogelijk beide zijden in een uurtje te doen, zit het een beetje tegen dan duurt het aanmerkelijk langer :?

Remklauw? Dop 19 en een kort verlenstuk met een lange arm gaat het best. Wel eerst met een schroevendraaier de losloopbeveiliging lostikken (en later niet vergeten weer te monteren op juist moment en verzegelen)
Suc6,

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » vr 26 jan, 2007 14:47

En goed gereedschap doet wonderen. Een fatsoenlijke (2ehandse) doppenset is echt een genot om mee te werken. Daar kan je echt zoveel meer kracht mee zetten. Ga wel voor de zeskantdoppen en niet voor de 12-kant

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 26 jan, 2007 15:28

sb153b schreef: Hoewel de 90 pas wederom gewoon goedgekeurd met kapotte rubbers
:
Hij wel! (of eigenlijk Zij wel!). Nou het is je gegund hoor, gezien de talrijke andere sleutelacties.

Wederom bedankt voor de tips, Paul ook , ik ga ermee aan de gang.

Ben er inmiddels achter dat de remklauw van de grijze 90 ook gaar is, ene zuiger komt niet naar buiten en andere wil never meer naar binnen.

Ik denk dat ik voor een revisieklauw ga (safety first en zo, maar vooral: ik begin door mijn tijd heen te raken).

De reactiearm wil ik wel in zijn geheel vervangen met die van de grijze 90, daar zat nog geen speling op nl. Hoef ik ook geen bussen eruit en erin te frotten. (hoop ik vooralsnog....)

Wordt vervolgd...

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 27 jan, 2007 23:26

Vandaag 250 km met de Alto :roll: gereden om bij Elferink een gebruikte maar naar hun zeggen goede (want geteste) remklauw op te halen.
Verder de hele dag weer gesleuteld zonder een enkel resultaat. De reactie-arm wil niet loskomen van de body. Ik heb, om er haast achter te zetten, even een andere posting gemaakt waarin ik expliciet om de betreffende bout en moer vraag.

Nog twee vraagjes over de "nieuwe" gebruikte remklauw: hij lijkt zo op het oog inderdaad goed te werken (de ene zuiger die naar buiten stond kon ik met de hand soepel terugdrukken). Maar de zuigers en hun stofhoezen zijn erg vies (aangekoekt stof en zo). Nou wil ik niet de klassieke Etienne-fout maken door te fanatiek schoon te gaan maken en daardoor de boel te mollen (bijvoorbeeld door zand en vuil juist achter de stofhoezen te wrijven of zo). Het liefst zou ik er niks aan doen, heb het ergste even voorzichtig weggeveegd met een lapje waarop een beetje wasbenzine zat en that's it. Op mijn bus remmenreiniger staat: niet gebruiken op rubber. Lijkt me ook geen goed plan dus. Laat staan kopervet bij de stofhoezen of course.
Wel heb ik de "glijbanen" waar straks de remblokken op en neer op glijden goed schoongekrabt en daar komt straks bij montage wat kopervet op.

Tweede vraagje: de Haynes zegt dat ik de remleiding even moet "pluggen" na demontage van de remklauw omdat anders de vloeistof eruit blijft lopen. Goed plan, maar ik breek mijn hoofd erover hoe dat te doen. Ik wil het betreffende plugje (een potlood? een schroefje? een doekje?) wel klaar hebben liggen voordat ik morgenvroeg ga demonteren, omdat ik alleen werk en niet dus even hem dicht kan houden en op mijn gemak iets kan gaan zoeken.

Ik krijg deze APK niet cadeau maar toch overheerst het gevoel dat het me gaat lukken. Jammer dat maandag mijn vrije dagen voorbij zijn, ik streef ernaar hem woensdag voor de herkeuring aan te kunnen bieden...

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 28 jan, 2007 9:50

Wat betreft dat schoonmaken, lijkt me best zoals je dat nu gedaan hebt. Het belangrijkst is dat de boel gewoon gangbaar is, lekvrij en de stofhoezen heel. Dat netjes en schoon monteren is prachtig, dat ben ik volkomen met je eens, maar de werking wordt er vaak niet beter van, bovendien verdwijnt het uit het zicht onder de auto en na een jaar in weer en wind zie je er echt niets meer van :roll:
Niet op rubber gebruiken, ach, dat advies op de heeft bij mij nog nooit tot echte schade aan rubber geleid, m'n gezondheid ben ik huiveriger voor en voorzichtiger mee met dat goedje. Als je wilt snel ontvetten en met de spray neem je vet mee en de rest verdampt snel ... (evt met perslucht nablazen) In dit geval wil je het binnenwerk zeker niet ontvetten en de rest kan met een lapje ook. Ik ken monteurs die voor het gangbaar krijgen en houden wat teflonolie achter stofkapje spuiten. Dit schijnt het rubber niet an te tasten?! Echter, komt met erachter bij de keuring en het wordt abusievelijk voor remvloeistoflekkage aangezien dan leidt dit tot afkeur.
Het afpluggen van de remleiding is mooi, sommige gebruiken ook klemmen op de slang maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
ook het iets in de leiding stoppen; het moet al heel schoon zijn, geen vloeistof doorlaten (en dat is al snel) en niets achterlaten na verwijderen.
Ik doe het al jaren op de volgende wijze: De vloeistofstroom wordt doorgelaten vanuit het reservoir door de hoofdremcilinder. Zonder nu te schetsen/uit te leggen hoe zo'n ding nu helemaal werkt. Bij niet ingetrapt pedaal kan vloeistof worden doorgelaten, bij ingetrapt pedaal blokkeert het rubber evt tezamen met de hoofdremcilinderzuiger die vloeistofstroom zodat er geen lekkage meer plaatvindt. Er zijn speciale dingen voor in de handel maar het ingedrukt houden van het pedaal gaat ook makkelijk met een stuk hout van passende lengte (ff uitproberen) dat je plaatst tussen pedaal en bijv de voorste bevestigiings/verstevigingsbalk onder de bestuurder stoel.
Daar vooraf wel eerst de leiding los bij de te vervangen klauw en zorg bij het indrukken van het pedaal dat de remvloeistof van die ene indrukslag niet op vitale delen kan lekken (bijv ff goed inpakken in een lap) of de slang laten zitten en een ontluchtingsslangetje (heb je even later toch nodig) in een jampotje en het holle ventielboutje (let op, kwetbaar ding)lossen.
Zorg dat het vloeistofreservoir in de verste verte niet droogvalt want dan ontkom je er niet aan om het hele circuit te ontluchten.
Suc6,
Cornell

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 28 jan, 2007 10:59

sb153b schreef: Daar vooraf wel eerst de leiding los bij de te vervangen klauw en zorg bij het indrukken van het pedaal dat de remvloeistof van die ene indrukslag niet op vitale delen kan lekken (bijv ff goed inpakken in een lap) of de slang laten zitten en een ontluchtingsslangetje (heb je even later toch nodig) in een jampotje en het holle ventielboutje (let op, kwetbaar ding)lossen.
Heerlijk, iemand die over je schouder meesleutelt en tips geeft. Even checken of ik dit nu goed begrijp: ik kan nu kiezen uit twee methodes. Ten eerste de leiding lossen bij de klauw en de vloeistof van die ene indrukslag er gewoon uit laten lopen.
Ten tweede de leiding laten zitten en op het ontluchtingsventieltje een ontluchtinsslangetje frutten en dat in een jampotje met remvloeistof hangen en dan het ontluchtingsventieltje losdraaien (kan dat dan nog als dat slangetje er al aan zit?).

Maar bij de tweede oplossing: wat doe ik dan als ik vervolgens toch die hele remklauw ga verwijderen? Dan haal ik de leiding toch alsnog van de klauw los?

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 28 jan, 2007 12:18

Yep!
Helemaal goed begrepen :P .
In het 2e geval idd daarna alsnog de remleiding losleutelen, iets omslachtiger maar minder rommel... :wink:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 28 jan, 2007 12:50

O.K. Het is zondag half twaalf en ik heb een besluit genomen.

k denk dat ik de hele handel morgen naar de garage breng. Want ik ben er achter dat zelfs als ik een bout plus moer heb voor de reactie-arm, ik er niet verder mee kom. Immers, als ik de kop van de bout die nu aan de wagen zit afslijp, moet ik het restant naar achter toe eruit duwen. En dat gaat niet, want daar zit de benzinetank. Om die nu ook uit te bouwen gaat me te ver.
Ik ga morgen toch naar de garage want ik krijg het ontluchtingsnippeltje van de remklauw niet los en ben als de dood dat ik het afbreek. Dan rijdt ie helemaal niet meer en kan ik niet meer voor of achteruit.

Eigenlijk vind ik het jammer dat ik ermee stop nu, maar mijn tijd is om en ik loop tegen de grenzen aan wat ik er nu mee kan.

Wel ga ik nog de andere APK punten in orde maken (banden verwisselen, accu vastzetten, remschijven achter schuren en uitlaat met Gungum maken).

Meestal ram ik zo lang door totdat alles stuk is. Laat ik nou eens tijdig stoppen..........

Plaats reactie