Wat betreft dat schoonmaken, lijkt me best zoals je dat nu gedaan hebt. Het belangrijkst is dat de boel gewoon gangbaar is, lekvrij en de stofhoezen heel. Dat netjes en schoon monteren is prachtig, dat ben ik volkomen met je eens, maar de werking wordt er vaak niet beter van, bovendien verdwijnt het uit het zicht onder de auto en na een jaar in weer en wind zie je er echt niets meer van
Niet op rubber gebruiken, ach, dat advies op de heeft bij mij nog nooit tot echte schade aan rubber geleid, m'n gezondheid ben ik huiveriger voor en voorzichtiger mee met dat goedje. Als je wilt snel ontvetten en met de spray neem je vet mee en de rest verdampt snel ... (evt met perslucht nablazen) In dit geval wil je het binnenwerk zeker niet ontvetten en de rest kan met een lapje ook. Ik ken monteurs die voor het gangbaar krijgen en houden wat teflonolie achter stofkapje spuiten. Dit schijnt het rubber niet an te tasten?! Echter, komt met erachter bij de keuring en het wordt abusievelijk voor remvloeistoflekkage aangezien dan leidt dit tot afkeur.
Het afpluggen van de remleiding is mooi, sommige gebruiken ook klemmen op de slang maar daar ben ik niet zo'n voorstander van.
ook het iets in de leiding stoppen; het moet al heel schoon zijn, geen vloeistof doorlaten (en dat is al snel) en niets achterlaten na verwijderen.
Ik doe het al jaren op de volgende wijze: De vloeistofstroom wordt doorgelaten vanuit het reservoir door de hoofdremcilinder. Zonder nu te schetsen/uit te leggen hoe zo'n ding nu helemaal werkt. Bij niet ingetrapt pedaal kan vloeistof worden doorgelaten, bij ingetrapt pedaal blokkeert het rubber evt tezamen met de hoofdremcilinderzuiger die vloeistofstroom zodat er geen lekkage meer plaatvindt. Er zijn speciale dingen voor in de handel maar het ingedrukt houden van het pedaal gaat ook makkelijk met een stuk hout van passende lengte (ff uitproberen) dat je plaatst tussen pedaal en bijv de voorste bevestigiings/verstevigingsbalk onder de bestuurder stoel.
Daar vooraf wel eerst de leiding los bij de te vervangen klauw en zorg bij het indrukken van het pedaal dat de remvloeistof van die ene indrukslag niet op vitale delen kan lekken (bijv ff goed inpakken in een lap) of de slang laten zitten en een ontluchtingsslangetje (heb je even later toch nodig) in een jampotje en het holle ventielboutje (let op, kwetbaar ding)lossen.
Zorg dat het vloeistofreservoir in de verste verte niet droogvalt want dan ontkom je er niet aan om het hele circuit te ontluchten.
Suc6,
Cornell
Cornell