van 900 2d naar 90 logisch?

1985-1987
Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 01 nov, 2005 13:48

jelger schreef:hij is in handen van een zekere liefhebber geweest want de schouderstukjes zijn al netjes nieuw bekleedt. dashboard 'hout' / sticker is ook strak. dashboard zelf ook. de naald van de snelheids meter doet het niet meer (komt erg traag op gang en gaat ook erg traag terug. duurt minuten...

de vorige chauffeur heeft vervolgens een net tabelletje aan de zonneklep geplakt met de toeren/versnelling/snelheid. 8)

hey, what about my questions!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 nov, 2005 14:32

ralph12 schreef: hey, what about my questions!
:oops:
Misschien type banden?

Rijdt ie goed op LPG? En vooral, geniet je van dat klassieke edoch simpele dashboard?
- banden.. misschien. ik denk dat het wat harder kan ook
- hij rijdt, tot zover, goed. Ik moet de grootte van de tank nog bepalen. hij is groter dan 40 liter, maar ik weet niet welke standaardmaten er boven zitten. 60? (hij lijkt me niet groot genoeg voor 80) starten doet ie ook goed. uitlaat klinkt leuk.
- uiteraard geniet ik van het dash! mooi groen licht ('s-nachts) is niet lelijk, mooi ronde diepe klokken. flashback voor mij, zoals je wel weet.

overigens vind ik dat de dashboard-verlichting-dimming in de 99/90 veel mooier is ge-instrumentaliseerd (mooi woord he?) dan in de 900 waar je aan een palletje a la het klokje moet zitten friemelen.

Gebruikersavatar
Marknett
Lid van verdienste

Bericht door Marknett » di 01 nov, 2005 14:32

jelger schreef:hoe zou het er uit zien met 'soccerballs'?

in Amsterdam staat/stond een rode en dat ziet er wel goed uit, maar op odoardo grijs?
Die heb ik wel eens gezien geloof ik, in de rivierenbuurt bij dat tennisparkje. Vond het niet zo geslaagd, die soccerballs ogen wat te oud voor een 90. Beetje ielig ook. Die 'worstenvelgen', (hoe heten ze ook alweer ... ) dat zou mij wel wat lijken voor een 90 ...

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 01 nov, 2005 14:33

Zou je een 90/99 dashboard in een 900 kunnen monteren?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 nov, 2005 14:40

Marknett schreef: Die heb ik wel eens gezien geloof ik, in de rivierenbuurt bij dat tennisparkje. Vond het niet zo geslaagd, die soccerballs ogen wat te oud voor een 90. Beetje ielig ook. Die 'worstenvelgen', (hoe heten ze ook alweer ... ) dat zou mij wel wat lijken voor een 90 ...
inderdaad, op de Rijnstraat stond ie (meestal) - is in "Gespot" nog behandeld omdat ie een poos op Overamstel met een kapot geslagen deurruit heeft gestaan.

ja, de Silver Spokes zijn denk ik wel mooi. Ik had ze graag willen hebben, had ze al kunnen hebben van het voorjaar, maar vond het gedrag van een verkoper niet zo aardig om nadat de deal in principe rond was (de verkoper kon ze nog niet missen dus moest ik paar maanden wachten) nog even de prijs inflateus op te jassen.

Er stonden laatst 2x99 te koop met die dingen erop, maar ja, ik heb geen plek om 2 sloop 99's te parkeren zonder apk.

ik kan nog spelen met Aero's. Er staat in de galerij een 90 (blauw, of toch odoardo??) met Areo's erop. staat op zich best ok, ik weet dat het op een 2-deurs 900 ook goed staat. die is niet veel anders.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 nov, 2005 14:45

ralph12 schreef:Zou je een 90/99 dashboard in een 900 kunnen monteren?
de ronding van de voorruit is aan de onderkant anders bij een 900. de ruit is namelijk dieper (loopt verder naar voren)

de breedte is wel goed, dus dat zal wel gaan.

de bovenkant van het dash van een 99/90 is volgens mij een aparte plaat bekleed met.. toch? dus je zou een grotere plaat kunnen maken en daar de ventilatie roosters inbouwen.. en dan ben je klaar.

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 01 nov, 2005 14:55

jelger schreef:
ralph12 schreef:Zou je een 90/99 dashboard in een 900 kunnen monteren?
de ronding van de voorruit is aan de onderkant anders bij een 900. de ruit is namelijk dieper (loopt verder naar voren)

de breedte is wel goed, dus dat zal wel gaan.

de bovenkant van het dash van een 99/90 is volgens mij een aparte plaat bekleed met.. toch? dus je zou een grotere plaat kunnen maken en daar de ventilatie roosters inbouwen.. en dan ben je klaar.
O??... ik wist niet dat de 90 voorruit cilindrischer is dan van een 900. Is dat omdat Mr. Pennypacker, Kel Varnsen en Art Vandelay niet op de Saab fabriek letten en er een zooitje van maakten?

Maar wat zou dat fraai zijn!

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 nov, 2005 14:58

O??... ik wist niet dat de 90 voorruit cilindrischer is dan van een 900
lees je mijn antwoorden wel goed Ralph? :P

het middelpunt van de 900 ruit staat -aan de onderzijde- verder naar voren dan bij de 90.

dus als je het dashboard van de 90 in de 900 kiepert, zul je vooraan in het midden een kier hebben.

Gebruikersavatar
ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 01 nov, 2005 15:21

jelger schreef:
O??... ik wist niet dat de 90 voorruit cilindrischer is dan van een 900
lees je mijn antwoorden wel goed Ralph? :P

het middelpunt van de 900 ruit staat -aan de onderzijde- verder naar voren dan bij de 90.

dus als je het dashboard van de 90 in de 900 kiepert, zul je vooraan in het midden een kier hebben.

Hmm, je eerdere antwoord kan je ook lezen als geldend voor de 90.... Okay, extra ventilatiesleuf erbij... Nee, wordt natuurlijk nooit goed en mooi. Maar ben je met alle 90 rijders eens dat het oude 99/90 dashboard veel mooier is dan dat van de 900??... en daar zit je per slot van rekening als rijder het meest tegen aan te kijken.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 nov, 2005 15:56

ralph12 schreef:Hmm, je eerdere antwoord kan je ook lezen als geldend voor de 90....
hmm... je hebt gelijk.. in het begin van dat betreffende antwoord. later zeg ik toch duidelijk dat je een grotere bovenplaat nodig hebt....

maar goed, ik begrijp je verwarring ;)
99/90 dashboard veel mooier is dan dat van de 900??
ze hebben allebei hun charme. de ene heeft wat meer 'cult' gehalte dan de ander, de ander is wat zakelijker, en ergonomischer... (oa betere radiobediening, beter bedienbare knipperstengel)

het dash van de 99/90 is wel nostalgischer.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 01 nov, 2005 16:53

weet iemand overigens productieaantallen per modeljaar van de 90?

(dus M85, M86, en M87)

staat volgens mij in dat Lance Cole boekje nietwaar?

Pisang
Donateur
Donateur

Bericht door Pisang » di 01 nov, 2005 17:17

Jelger, wat dacht je van Sunbursts? Naar mijn mening heel fraai onder een 90. Heeft hetzelfde "grote diameter" gevoel als aero's, maar staat minder gepimpt. Bescheiden lichtmetaal, passend bij het karakter van een 90.

Ik heb nog een set met goede Michelins er op. Wilde ze eigenlijk voor de winter gebruiken onder mijn turbootje, maar vind het geen porum. (te bescheiden :wink:). Daarom blijven ze waarschijnlijk toch maar in de schuur liggen...

Mocht je dit een optie vinden, en als je zaterdag toch in het verre oosten bent....kun je ze meteen op komen halen.

Gebruikersavatar
Alexander
Geregistreerd lid

Bericht door Alexander » di 01 nov, 2005 18:11

Jelger,

Heb onlangs een setje Silverspokes gekocht bij Richard van Uden (Rikard Saabdelar) op de onderdelendag. Was € 70,-- kwijt voor de wielen en met de bijbehorende doppen.

Had een advertentie op marktplaats gezet en op speurders en had daar ook respons op. Eén set in de buurt van Zwolle met banden en al voor € 200,--. Ben alleen het adres kwijt....

Heb uiteindelijk gekozen voor de nu gekocht set aangezien ik nog goede banden heb en ik mijn geld liever uitgaf aan een straal- en poedercoatsessie.

Silverspokes zijn voor een 99 in ieder geval de mooiste velg (naar mijn mening) zal op een 90 ook goed staan. Heeft iets klassiek sportiefs.

Alexander

Gebruikersavatar
laurens
Geregistreerd lid

Bericht door laurens » di 01 nov, 2005 19:20

Jelger,

In ieder geval veel succes met je saab 90 :wink:

Gebruikersavatar
RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 02 nov, 2005 0:19

jelger schreef:...
- hij rijdt, tot zover, goed. Ik moet de grootte van de tank nog bepalen. hij is groter dan 40 liter, maar ik weet niet welke standaardmaten er boven zitten. 60? (hij lijkt me niet groot genoeg voor 80) starten doet ie ook goed. uitlaat klinkt leuk. ....
Je (ik dus) hebt ook nog 70 l. tanks. kijk ff onder 't kleppie, daar staat ingeslagen hoe groot je tank is. of gewoon ff je tank helemaal leeg rijden en dan het aantal liters LPG wat in de tank gaat delen door 0,8 8)

Plaats reactie