Mijn 2e Saab 90 - Wisseling van wacht...!
-
ralph_m
- Donateur (5x)

Re: Mijn 2e Saab 90 - nieuwe apk!
Er zit toch roosters in de hoedenplank, van onderaf gezien? Kan je ze mischien van onderaf daarop monteren?
-
sb90
- Geregistreerd lid
De hoedenplank bewerken lijkt me niet echt het beste idee.
Ralph, je hebt het over boxjes bij de achterbank? Waar/hoe bedoel je dit precies?
Ralph, je hebt het over boxjes bij de achterbank? Waar/hoe bedoel je dit precies?
-
ralph_m
- Donateur (5x)

Gewoon net als de voorportieren een gat zagen en daar speakers in. Meeste moderne auto's hebben dit ook
-
sb90
- Geregistreerd lid
Lijkt me tricky maar kan best mooi worden.
Zal eens kijken of er ruimte achter het paneel is voor een beetje box, want die hele platte deurspeakers hebben ook niet echt jofel geluid.
We gaan het zien..!
edit:
Er is onvoldoende ruimte achter het paneel om boxjes in te bouwen, en daarbij vind ik het een beetje een tricky operatie.
Ik heb besloten dat ik de voorgevormde gaten in de hoedenplank toch ga uitdrukken en daar bescheiden boxjes op ga monteren.
M.a.w. geen grote gaten in de hoedenplank, maar wel op de plek waar de gaten al voorgevormd zijn. Het is niet anders, ik kan geen beter idee bedenken helaas.
Dit is nu even voor latere zorg aangezien de autoradio nog vervangen moet worden en ik dan meteen de bekabeling voor de speakers en subwoofer door wil trekken. Bij gebrek aan nieuwe radio en bekabeling wacht ik hier nog even mee.
Wel ga ik dit weekeind bekijken of ik de Hella verstralers gemonteerd krijg. Heb goede adviezen en tips gekregen, we zullen het zien.
Zometeen even inspecteren hoe ik ze op de bumpers moet monteren; het werkplaatshandboek geeft hier niet echt uitgebreide instructies voor.
Zal eens kijken of er ruimte achter het paneel is voor een beetje box, want die hele platte deurspeakers hebben ook niet echt jofel geluid.
We gaan het zien..!
edit:
Er is onvoldoende ruimte achter het paneel om boxjes in te bouwen, en daarbij vind ik het een beetje een tricky operatie.
Ik heb besloten dat ik de voorgevormde gaten in de hoedenplank toch ga uitdrukken en daar bescheiden boxjes op ga monteren.
M.a.w. geen grote gaten in de hoedenplank, maar wel op de plek waar de gaten al voorgevormd zijn. Het is niet anders, ik kan geen beter idee bedenken helaas.
Dit is nu even voor latere zorg aangezien de autoradio nog vervangen moet worden en ik dan meteen de bekabeling voor de speakers en subwoofer door wil trekken. Bij gebrek aan nieuwe radio en bekabeling wacht ik hier nog even mee.
Wel ga ik dit weekeind bekijken of ik de Hella verstralers gemonteerd krijg. Heb goede adviezen en tips gekregen, we zullen het zien.
Zometeen even inspecteren hoe ik ze op de bumpers moet monteren; het werkplaatshandboek geeft hier niet echt uitgebreide instructies voor.
-
redmervand
- Donateur (6x)

Ik heb nog wel een Saab handleiding die bij de originele 'Extraljus' kwam
Kijk maar of je ze hier af kan halen; download hier
Kijk maar of je ze hier af kan halen; download hier
-
esalet
- Donateur (8x)

Nog een tip: waarom pak je niet de oude (zeer verkleurde) lichtbruine hoedenplank en leef je er op uit qua boxen en doe er een rood stofje over.sb90 schreef:Ik heb besloten dat ik de voorgevormde gaten in de hoedenplank toch ga uitdrukken en daar bescheiden boxjes op ga monteren.
Nou ja ik probeer het nog even!
Oja: wat ook erg goed werkt (maar misschien niet voldoende voor de echte audiofanaat) is speakers aan de zijkanten van de console. Ik heb ze in mijn rosequartz en verbazend goed geluid eigenlijk!
-
ralph_m
- Donateur (5x)

Je kan die 'gaten' toch ook laten en de speakers eronder monteren. Geeft wel meer demping.
Of van die speakers op de plank. Hoeft er maar een schroefje doorheen, zien je bijna niet
Of van die speakers op de plank. Hoeft er maar een schroefje doorheen, zien je bijna niet
-
sb90
- Geregistreerd lid
@Etienne; de oude hoedenplank is inmiddels vergeven, deze komt bij Nikita in haar 90 omdat zij momenteel helemaal geen hoedenplank heeft.
@Ralph; Ik zat inderdaad te denken aan opbouw boxjes maar het probleem is dat ik deze nieuw zal moeten kopen, terwijl ik gewone speakers zat heb liggen. Beetje zonde om 50 euro uit te geven aan opbouw boxjes welke dan nog niet eens van echt goede kwaliteit zijn, terwijl ik prima speakers al heb liggen.
M.a.w. ben ik toch bang dat de voorgeprepareerde gaten eraan moeten geloven... Op zich vind ik dat niet eens echt een probleem; het zijn redelijk bescheiden boxjes qua formaat en het kan best netjes afgemonteerd worden.
Ook heb ik afgelopen weekeind de voorbumper eraf gehaald ivm montage van verstralers.
het frame onder de grille is redelijk verrot dus daar kon ik ze niet aan bevestigen. Onwetend de voorbumper er weer opgezet, terwijl ik achteraf hoorde dat er speciaal voorbereide gaten aanwezig zijn voor de montage.
M.a.w. binnenkort nog maar eens de bumper eraf halen en dan wat beter kijken
@Ralph; Ik zat inderdaad te denken aan opbouw boxjes maar het probleem is dat ik deze nieuw zal moeten kopen, terwijl ik gewone speakers zat heb liggen. Beetje zonde om 50 euro uit te geven aan opbouw boxjes welke dan nog niet eens van echt goede kwaliteit zijn, terwijl ik prima speakers al heb liggen.
M.a.w. ben ik toch bang dat de voorgeprepareerde gaten eraan moeten geloven... Op zich vind ik dat niet eens echt een probleem; het zijn redelijk bescheiden boxjes qua formaat en het kan best netjes afgemonteerd worden.
Ook heb ik afgelopen weekeind de voorbumper eraf gehaald ivm montage van verstralers.
het frame onder de grille is redelijk verrot dus daar kon ik ze niet aan bevestigen. Onwetend de voorbumper er weer opgezet, terwijl ik achteraf hoorde dat er speciaal voorbereide gaten aanwezig zijn voor de montage.
M.a.w. binnenkort nog maar eens de bumper eraf halen en dan wat beter kijken
-
redmervand
- Donateur (6x)

Re: Mijn 2e Saab 90 - verstralers en speakers
Check mijn link nog even van een paar posts terug, daar staat het keurig in, hoef je de bumper er niet eens voor af te halen 
-
sb90
- Geregistreerd lid
Vergeten om op te reageren; ik had `m gezien en dat ga ik zeker doen!!redmervand schreef:Check mijn link nog even van een paar posts terug, daar staat het keurig in, hoef je de bumper er niet eens voor
af te halen
(Heb alleen komende week geen tijd dus het gaat even duren, maar het komt goed)
-
sb90
- Geregistreerd lid
In tussentijd heb ik eerst nog even wat onderdeeltjes besteld, te weten o.a.
- knieschot bijrijder (in mijne zat een barst)
- asbakje achter (mijne had nog maar 1 'pootje")
- km teller (het welbekende wieltje is niet fijn meer)
- afdekkapjes van bovenste bout gordel voor
- bout gordel achter (bovenkant, bout was dolgedraaid)
en nog wat andere kleine dingen zoals een andere schakelaar voor de aanjager etc.
Dit gaat binnenkort allemaal even ingebouwd worden en daarna gaan we verder. Eerst met project verstralers en daarna met project audio.
Mijn buurman werkt in een polyester fabriek en kan misschien m.b.t. de speakers nog een en ander voor me betekenen. Misschien wel speakers onder de achterbank (op de plek waar zegmaar de hak van je voet geplaatst wordt op het moment dat je plaats neemt op de achterbank).
Wordt vervolgd dus..!
- knieschot bijrijder (in mijne zat een barst)
- asbakje achter (mijne had nog maar 1 'pootje")
- km teller (het welbekende wieltje is niet fijn meer)
- afdekkapjes van bovenste bout gordel voor
- bout gordel achter (bovenkant, bout was dolgedraaid)
en nog wat andere kleine dingen zoals een andere schakelaar voor de aanjager etc.
Dit gaat binnenkort allemaal even ingebouwd worden en daarna gaan we verder. Eerst met project verstralers en daarna met project audio.
Mijn buurman werkt in een polyester fabriek en kan misschien m.b.t. de speakers nog een en ander voor me betekenen. Misschien wel speakers onder de achterbank (op de plek waar zegmaar de hak van je voet geplaatst wordt op het moment dat je plaats neemt op de achterbank).
Wordt vervolgd dus..!
-
sb90
- Geregistreerd lid
Re: Mijn 2e Saab 90 - Is niet meer naamloos!
Het beestje heeft een naampje gekregen!
Mijn 2e saab 90 luistert naar de naam "Sjak".
Let wel; uitspraak is met een slissende s, dus ssssssssjak
(fyi; goede vrienden van mij hebben 4 katten, waarvan er 1 sjakie, sjak heet. sjak werd altijd slissend aangesproken, dus als ssssssjak. sjak kreeg een paar weken terug helaas ineens een longembolie, en dat bleek fataal te zijn. vandaar dat ik, samen met deze goede vrienden, besloten heb om mijn saabje Sjak te gaan noemen).
(fyi 2: ik ben erg close met deze goede vrienden en ook met de katten, wellicht dat dat bovengenoemde actie verklaart).
Afijn; niet een prettig verhaal, maar helaas wel wat er gebeurd is.
dus ja; Sjak it is!
Mijn 2e saab 90 luistert naar de naam "Sjak".
Let wel; uitspraak is met een slissende s, dus ssssssssjak
(fyi; goede vrienden van mij hebben 4 katten, waarvan er 1 sjakie, sjak heet. sjak werd altijd slissend aangesproken, dus als ssssssjak. sjak kreeg een paar weken terug helaas ineens een longembolie, en dat bleek fataal te zijn. vandaar dat ik, samen met deze goede vrienden, besloten heb om mijn saabje Sjak te gaan noemen).
(fyi 2: ik ben erg close met deze goede vrienden en ook met de katten, wellicht dat dat bovengenoemde actie verklaart).
Afijn; niet een prettig verhaal, maar helaas wel wat er gebeurd is.
dus ja; Sjak it is!
-
esalet
- Donateur (8x)

Re: Mijn 2e Saab 90 - Is niet meer naamloos!
Mooi verhaal en goed gekozen naam!
-
sb90
- Geregistreerd lid
Re: Mijn 2e Saab 90 - Prullaria erin
In augustus heb ik een paar weken vrijgenomen, en ga ik wat dingetjes proberen te veranderen aan de Saab.
De audioinstallatie zal er op dat moment in gaan komen, en ook wil ik e.e.a. met neon led strips proberen. Kijken hoe fout ik `m kan pimpen.
Verder worden de lampjes in het dashboard veranderd in blauwe lampjes en ga ik de km-teller-wijzer ook blauw maken. Moet wel een leuk effectje geven denk ik zo.
De audioinstallatie zal er op dat moment in gaan komen, en ook wil ik e.e.a. met neon led strips proberen. Kijken hoe fout ik `m kan pimpen.
Verder worden de lampjes in het dashboard veranderd in blauwe lampjes en ga ik de km-teller-wijzer ook blauw maken. Moet wel een leuk effectje geven denk ik zo.
-
Hannes
- Forum Admin
Re: Mijn 2e Saab 90 - Prullaria erin
Niet! Pimp hem dan period. Vette opbouw boxen, flinke spoiler, stickers enz.
Het is toch geen golfje uit midden jaren 90.
Groet,
Hannes
(dit bericht is mobiel verzonden)
Het is toch geen golfje uit midden jaren 90.
Groet,
Hannes
(dit bericht is mobiel verzonden)