90 op marktplaats

1985-1987
72sonett-III
Geregistreerd lid

90 op marktplaats

Bericht door 72sonett-III » za 14 jan, 2006 23:31

Wie kent deze?
RX-10-GH, 1987.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » za 14 jan, 2006 23:41

ik niet, maar had em een paar uur geleden in 'gespot' gezet... omdat ik juist bang was als ik em hier zou zetten, er iemand em wel in gespot zou zetten :?

:wink:

zal ik dan mijn bericht hier bijzetten?

zojuist op marktplaats gezet (en gespot) , een '87 Cochenille Rood metalieken 90 - een keur die je niet veel tegen komt op de 90 (die 90 Turbo schiet me dan net te binnen).

ziet er strak uit, en is te geef voor 850. wieldopjes zijn wat minder vind ik zelf, maar dat is een bijzaak op deze aanschaf. overigens lijkt dit een 4-bak te zijn (geen "voorspoiler" - extra kunststof onderbouw onder de bumper)

http://koopjes.marktplaats.nl/auto_s/saab/18038426.html
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 15 jan, 2006 3:54

jelger schreef:overigens lijkt dit een 4-bak te zijn (geen "voorspoiler" - extra kunststof onderbouw onder de bumper)
Apart... volgens mijn documentatie is elke 90 uitgerust met een vijfbak (bron: Kluwer Vraagbaak). Hij is wel heel mooi! Als ik geen Saab had zou ik morgen deze kopen... zucht :love:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 15 jan, 2006 8:20

Hij mist de voor de 90 gebruikelijke voorspoiler. Nu lijkt het net alsof ie z'n ondergebit niet in heeft.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 15 jan, 2006 11:07

Wouter schreef:
jelger schreef:overigens lijkt dit een 4-bak te zijn (geen "voorspoiler" - extra kunststof onderbouw onder de bumper)
Apart... volgens mijn documentatie is elke 90 uitgerust met een vijfbak (bron: Kluwer Vraagbaak). Hij is wel heel mooi! Als ik geen Saab had zou ik morgen deze kopen... zucht :love:
tja welke documentatie is leidend? de saab folders, en museum site, of een duf geschreven boek?? :P

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 15 jan, 2006 12:18

overigens lijkt dit een 4-bak te zijn (geen "voorspoiler")
De 90 was verkrijgbaar met zowel 4 als 5-bak. Hadden ze allemaal een voorspoiler, of alleen die met 5 bak?
Maar mijn vraag was eigenlijk; "Wie kent deze auto?", en dan bedoel ik meer de specifieke voorgeschiedenis van deze auto RX-10-GH.

Zie voor details van de 90 ook tekst & foto bij Wikipedia

Afbeelding

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 15 jan, 2006 12:25

Hadden ze allemaal een voorspoiler, of alleen die met 5 bak?
schijnbaar alleen de 5-bak.
Hij mist de voor de 90 gebruikelijke voorspoiler. Nu lijkt het net alsof ie z'n ondergebit niet in heeft.
voor de potentiele koper die het toch wat kaaltjes vindt : er zullen er vast genoeg liggen in de bekende onderdelenmagazijnen in het land. is de wereld niet om die eronder te zetten.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 15 jan, 2006 12:31

Ooit heb ik een betrouwbare bron :besserwisser: gelezen dat je twee versies had. Een vierbak, zonder voorspoiler, zonder toerenteller en natuurlijk zonder plaatje 5-speed achterop. En daarnaast de vijfbak mét al deze zaken.
Om het iets verwarrender te maken: het plaatje 5-speed achterop verviel in de laatste jaargang, blijkbaar omdat je toen alleen nog maar vijfbakken kon krijgen.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 15 jan, 2006 12:33

jelger schreef:tja welke documentatie is leidend? de saab folders, en museum site, of een duf geschreven boek?? :P
Je hebt gelijk.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 15 jan, 2006 12:34

esalet schreef:Om het iets verwarrender te maken: het plaatje 5-speed achterop verviel in de laatste jaargang, blijkbaar omdat je toen alleen nog maar vijfbakken kon krijgen.
Deze is van het laatste jaar, 1987, dus zou dan 5-bak+spoiler moeten zijn?

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 15 jan, 2006 12:42

dat zou op zich correct moeten zijn, ware het niet dat de 4-bak wel degelijk leverbaar was, alleen op speciale (fabrieks) bestelling...

maar ja, wie zou daar in vredesnaam de moeite voor nemen??
en of die dan ook zonder spoiler geleverd zijn... (conform de 85/86 specs) - lijkt me dat je al met al duurder uit bent met deze uitzondering op de poduktie dat het me niet erg waarschijnlijk lijkt dat deze auto zo gemaakt is. wie weet.. ;)

lijkt me dat de spoilert er dan misschien wel eens afgehaald is. ik had de link nog even niet gelegd tussen dat ie van 87 is, en dus eigenlijk normaal gesproken alleen 5bak kon zijn....

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 15 jan, 2006 17:59

72sonett-III schreef:
overigens lijkt dit een 4-bak te zijn (geen "voorspoiler")
De 90 was verkrijgbaar met zowel 4 als 5-bak. Hadden ze allemaal een voorspoiler, of alleen die met 5 bak?
Maar mijn vraag was eigenlijk; "Wie kent deze auto?", en dan bedoel ik meer de specifieke voorgeschiedenis van deze auto RX-10-GH.

Zie voor details van de 90 ook tekst & foto bij Wikipedia

Afbeelding

Mooi plaatje van die zilveren 90. Hou je vinger er maar voor... had er een beetje een Jetta-achtig kontje op gezeten i.p.v. schuin aflopend naar beneden was ie zowaar nog kittiger geweest. Hm, kan die term eigenlijk nog wel?

Btw, kan iemand de pure zijaangezichten van de 99 (staat er net eentje bij die rubriek), deze 90 en die van de ouwe 900 en de nieuwere 900 classics onder elkaar zetten.

Leuk om even de vergelijking te hebben. Graag zelfde verhouding ongeveer.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 15 jan, 2006 18:55

even off-topic, maar ik vind deze blauwe of zilveren 90 inderdaad erg strak!

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 15 jan, 2006 20:04

jelger schreef:even off-topic, maar ik vind deze blauwe of zilveren 90 inderdaad erg strak!
Yep, komt het ook niet een beetje omdat die wat lager lijkt te liggen. Btw, zijn er verlangingssetjes te krijgen voor de 90?

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » zo 15 jan, 2006 21:28

jelger schreef:... erg strak!
Hij is van Vesa Pohjalainen, meestal ook van de partij bij internationale SAAB bijeenkomsten. Dit is slechts één van zijn Saabs...

Afbeelding

Plaats reactie