Forumleden met Saab 90

1985-1987
Nielz
Geregistreerd lid

Forumleden met Saab 90

Bericht door Nielz » ma 26 apr, 2004 1:04

Hoi!
Ik was wel zeer benieuwd hoeveel leden van dit forum in het bezit zijn van een Saab 90 en wat de ervaringen met dit model zijn...Duidelijk zal zijn dat het er niet zo enorm veel zullen zijn, maar wie weet... :lol: :wink:

ralph12
Geregistreerd lid

Re: Forumleden met Saab 90

Bericht door ralph12 » di 27 apr, 2004 12:01

Jawohl, ikke.... Zie mijn prietpraat met de 900 classic boys. We delen per slot lief en leed met de 900, meer dan met de 99 denk ik. Over het algemeen tevreden, maar er mot nog wel het een en ander aan gebeuren, maar dat was/is de lol. Ik heb ook een snelle Alfa, maar daar is nooit wat mee..... (ja, Saabisten...). Die auto is zo competent dat ik er altijd mee moet hardrijden. De Saab 90 is daarentegen als de spreekwoordelijke rustplaats zelve. Erg ontspannen auto ondanks de workout vanwege het ontbreken van stuurbekrachtiging.

Bovenal is de 90 een zeldzame verschijning. Nu pas valt me op dat er nog zoveel van de ouwe 900's rondrijden (goeoeoeoeoeoed), maar nada 90. Er zijn ook zonder meer meer 99's. De 99 blijf ik wel een gebalanceerdere verschijning vinden dan de 90, maar de 90 (eerder besproken) heeft ontegenzeggelijk veel voordelen tegenover de 99.

Ik stel voor dat we een "apart chapter" beginnen onder de noemer: Back To The 90's!

Naschrift: Alfa verkocht; pecunia vrij voor restauratie 90

Nielz schreef:Hoi!
Ik was wel zeer benieuwd hoeveel leden van dit forum in het bezit zijn van een Saab 90 en wat de ervaringen met dit model zijn...Duidelijk zal zijn dat het er niet zo enorm veel zullen zijn, maar wie weet... :lol: :wink:

Stijn
Geregistreerd lid

Bericht door Stijn » di 27 apr, 2004 19:39

Je bent een van de weinigen met een 90. Veel Saabliefhebbers vinden het model lelijk. Sommigen noemen het een klassieker omdat er maar weinig van geproduceerd zijn. Ik zou niet in een 90 gaan rijden, maar ik heb wel de motor, bak en ophangingen van een 90 gekocht om mijn 99 uit 1977 betrouwbaarder en sleutelvriendelijker te maken, dus het is geen slechte auto. :) Veel plezier met je 90!

P.S. mijn 99 is al niet zo origineel meer, er is veel aan gelast en het is een auto voor dagelijks gebruik.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 27 apr, 2004 20:23

Aaaaarchhhggg, Nielz.... ze vinden onze 90 lelijk! Ik vind 'm medium best of both worlds. Zeg, heb jij voor vellegies eronder zitten?

Stijn schreef:
Je bent een van de weinigen met een 90. Veel Saabliefhebbers vinden het model lelijk. Sommigen noemen het een klassieker omdat er maar weinig van geproduceerd zijn. Ik zou niet in een 90 gaan rijden, maar ik heb wel de motor, bak en ophangingen van een 90 gekocht om mijn 99 uit 1977 betrouwbaarder en sleutelvriendelijker te maken, dus het is geen slechte auto. :) Veel plezier met je 90!

P.S. mijn 99 is al niet zo origineel meer, er is veel aan gelast en het is een auto voor dagelijks gebruik.

Nielz
Geregistreerd lid

Bericht door Nielz » di 27 apr, 2004 20:39

Ik heb vandaag net nieuwe schokdempers gemonteerd op de voorste 2 wielen. Goh wat rijd dat goed!!

Laatst heen en terug naar Bremen was ook geen probleem voor deze auto.

Sommige Saabliefhebbers kunnen de 90 lelijk vinden...toch als je naar de carrosserie kijkt zit dat allemaal heel uitgedacht in mekaar (metname aspecten als waterafvoer ed om roestvorming te voorkomen).

Ik heb nog de originele velgen eronder zitten en dat laat ik ook zo. Jij dan Ralph?Is jou saab 90 nog een beetje origineel?Ik las op dit forum dat je met een stoelendans bezig bent? :wink:

grtz Niels

ralph12
Geregistreerd lid

Re: leuk stoelendans!

Bericht door ralph12 » di 27 apr, 2004 21:10

Ja, leek me zo lastig om vanuit de bijrijdersstoel een beetje te gaan zitten sturen. Ik ga het gewoon proberen. Gaat niet alleen om het doorzitten, maar ook om de slijtage aan de stof.

O, dus jij ook aan de gaatjesvelgen. Mag ik trouwens vragen wat jij voor je gave 90 hebt betaald? Ik 1500.... dus nu met wat reparaties, zit ik ruim aan de 2000 euri.

Nielz schreef:Ik heb vandaag net nieuwe schokdempers gemonteerd op de voorste 2 wielen. Goh wat rijd dat goed!!

Laatst heen en terug naar Bremen was ook geen probleem voor deze auto.

Sommige Saabliefhebbers kunnen de 90 lelijk vinden...toch als je naar de carrosserie kijkt zit dat allemaal heel uitgedacht in mekaar (metname aspecten als waterafvoer ed om roestvorming te voorkomen).

Ik heb nog de originele velgen eronder zitten en dat laat ik ook zo. Jij dan Ralph?Is jou saab 90 nog een beetje origineel?Ik las op dit forum dat je met een stoelendans bezig bent? :wink:

grtz Niels

Nielz
Geregistreerd lid

Bericht door Nielz » di 27 apr, 2004 21:20

ralph12 schreef:Mag ik trouwens vragen wat jij voor je gave 90 hebt betaald? Ik 1500.... dus nu met wat reparaties, zit ik ruim aan de 2000 euri.
Voor deze auto heb ik niets hoeven te betalen, omdat ik hem via via op kon halen bij Saab Hartenveld (Delft).
Ik heb voor onderdelen voor deze Saab een grijze Saab 90 B6 gekocht in Asten (Eindhoven) voor 350 Euro (met nieuwe banden, uitlaat en remmen). De rest van de onderdelen die uit deze auto komen liggen nu hoog en droog op zolder. Voor de statistieken: Deze grijze Saab 90 had 3 ton op de teller, lekte wat olie, maar had na wat investeringen weer prima kunnen rijden. Ik had de auto hier alleen dus niet voor aangeschaft :wink:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 27 apr, 2004 22:39

Tering! Mazzel heb je. Wilde niemand die Saab in Delft hebben dan? Raar toch.

Nielz schreef:
ralph12 schreef:Mag ik trouwens vragen wat jij voor je gave 90 hebt betaald? Ik 1500.... dus nu met wat reparaties, zit ik ruim aan de 2000 euri.
Voor deze auto heb ik niets hoeven te betalen, omdat ik hem via via op kon halen bij Saab Hartenveld (Delft).
Ik heb voor onderdelen voor deze Saab een grijze Saab 90 B6 gekocht in Asten (Eindhoven) voor 350 Euro (met nieuwe banden, uitlaat en remmen). De rest van de onderdelen die uit deze auto komen liggen nu hoog en droog op zolder. Voor de statistieken: Deze grijze Saab 90 had 3 ton op de teller, lekte wat olie, maar had na wat investeringen weer prima kunnen rijden. Ik had de auto hier alleen dus niet voor aangeschaft :wink:

Nielz
Geregistreerd lid

Bericht door Nielz » di 27 apr, 2004 22:49

ralph12 schreef:Tering! Mazzel heb je. Wilde niemand die Saab in Delft hebben dan? Raar toch.
De auto is licht beschadigd aan de bestuurderskant dus dat zal de voornaamste reden zijn dat ze hem niet meer kwijt konden. Daarnaast vertelden ze me bij Hartenveld dat Hun markteting gericht is op een doelgroep die op zoek is naar een saab van nieuw tot 3 jaar oud.

Het gaf ook wel een apart gezicht; die oude saab 90 tussen al die nieuwe 93's en 95's.
Ik ben toen nog met een nieuwe 93 naar pijnacker gereden om het kenteken over te schrijven :P 8) :lol: ...

Nielz
Geregistreerd lid

Bericht door Nielz » di 27 apr, 2004 23:12

Nielz schreef: Ik ben toen nog met een nieuwe 93 naar pijnacker gereden om het kenteken over te schrijven :P 8) :lol: ...
het kenteken van de 90 wel te verstaan;)

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 28 apr, 2004 8:41

Ja maar, de 90 is wel mooi helemaal Saab, terwijl ze nu GM motoren en onderstellen hebben.... Hoewel ik de laatste 9-3 wel iets vind hebben...

Ga je de beschadiging verhelpen?
Nielz schreef:
ralph12 schreef:Tering! Mazzel heb je. Wilde niemand die Saab in Delft hebben dan? Raar toch.
De auto is licht beschadigd aan de bestuurderskant dus dat zal de voornaamste reden zijn dat ze hem niet meer kwijt konden. Daarnaast vertelden ze me bij Hartenveld dat Hun markteting gericht is op een doelgroep die op zoek is naar een saab van nieuw tot 3 jaar oud.

Het gaf ook wel een apart gezicht; die oude saab 90 tussen al die nieuwe 93's en 95's.
Ik ben toen nog met een nieuwe 93 naar pijnacker gereden om het kenteken over te schrijven :P 8) :lol: ...

Bas
Geregistreerd lid

Bericht door Bas » zo 02 mei, 2004 8:23

Hallo Ralph en Nielz,

Ik ben sinds augustus 2002 ook een zeer enthousiast en tevreden Saab 90 rijder. Gisteren kwam ik in Leiden nog een 90 tegen en dat vind ik altijd weer bijzonder. Zo vaak kom ik geen Saab 90 tegen.
Ik vind het een erg strakke auto met zijn eigen karakteristieken die probleemloos doet wat er van hem verwacht wordt. Zelfs nu de 380.000 km's ruim gepasseerd zijn, is er nog niks aan de hand en rijdt mijn 90 als een zonnetje. Afgelopen winter bleek de auto ook weer betrouwbaar en startte netjes zoals het hoort.
Wat ook erg gaaf is, is dat veel mensen complimenten geven over de auto en dat mijn Saab zeker in het buitenland veel bekijks heeft.

Overige positieve ervaring met mijn Saab zijn de enorme bergruimte (zelfs met gastank). Om een indruk te geven van de bagageruimte: er passen 30 kratten (à 24 flesjes) bier in. Bijkomend voordeel van zoveel bier in de auto is dat de auto mooi verlaagd is 8) en dat de bestuurder geen dorst hoeft te hebben :D !!! Wat ik ook erg fijn vind is de bumper, deze is zo breed dat je hem met gemakt als bankje kan gebruiken. Maar het mooiste van deze auto blijft toch de combi 900/99. Het beste van twee werelden in één...

Groeten van een zeer tevreden Saab 90 rijder,

Bas

bmw3er
Geregistreerd lid

Bericht door bmw3er » zo 02 mei, 2004 12:33

ik heb geen 90- laat staan een saab, maar de 90 en t eerste model 9000 hebben wel mijn voorkeur. t blijft wel drie keer kijken als je een 90 ziet, vooral de voor en achterkant lijken toch niet helemaal met elkaar in lijn.

mag ik de liefhebbers tippen op www. saab90.co.uk?

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » zo 02 mei, 2004 12:56

Die engelse site stelt niet veel voor. Misschien moesten we maar een apart 90 Chapter beginnen. Het is zo, dat hoe langer je naar de 90 kijkt hoe harmonischer ie overkomt. Gevolg is wel dat je de 99 een kort kippekontje vindt hebben.
Zoals eerder gesteld is de 90 de Best of Both Worlds. Modernere achteras, ruimere achterbak+tank en mooiere stuur van de 900. Maar het markantere front en klassieke dashboard (veeeeel mooier dan die van de 900) van de 99. Daarbij: (fabrieks)gegarandeerd rijden op loodvrij maar geen katalysator die je moet vervangen. Ook gewone tankklep (niet zo'n puist als op de 99) en geen zijroosters.

Mooiste mod zou denk ik zijn om er een turbo motor in te hangen en dan van die Inca vellegies eronder. Maar ik ben behoorlijk content met vooral het koppel van de 90. Weinig terugschakelen. Ik rij vaak zo'n 2000 toeren. Ik zie mezelf al richting de 1 op 11,5 a 12 klimmen als ik de tankmeter mag geloven.

M.a.w. Back to the 90's!
bmw3er schreef:ik heb geen 90- laat staan een saab, maar de 90 en t eerste model 9000 hebben wel mijn voorkeur. t blijft wel drie keer kijken als je een 90 ziet, vooral de voor en achterkant lijken toch niet helemaal met elkaar in lijn.

mag ik de liefhebbers tippen op www. saab90.co.uk?

Verloop
Geregistreerd lid

Bericht door Verloop » ma 10 mei, 2004 0:35

Zo te zien zijn jullie kenners (ik niet dus), maar rij al wel met veel plezier 4,5 jaar in een saab 90 uit 1984.
Zelf ben ik geen sleutelaar en hoewel die auto van mij motorisch goed is, geen olie lekt, volledig roestvrij aan de onderkant is (volgens de dealer. Ik kijk er nooit onder), roest hij wel flink aan de rechter voorzijkant. Ik overweeg hem daarom toch van de hand te doen en hem in te ruilen voor een 9000 (ik kan er niks aan doen, maar in mijn ogen heeft dat model ook wel wat).
Nu ben ik benieuwd of iemand me kan vertellen welke modellen en bouwjaren van de 9000 wel en niet goed zijn :?: Ik heb daar namelijk geen enkel idee van.

En als ik de 90 van de hand doe, waar kan ik hem dan het beste aanbieden :?:

p.s. wel grappig, de klok van de server van deze site staat nog op wintertijd. Het bericht is namelijk om 00:35 geplaatst :P

Plaats reactie