Contactslot vervangen

1985-1987
Plaats reactie
gucci81
Geregistreerd lid

Contactslot vervangen

Bericht door gucci81 » wo 12 apr, 2006 17:27

HI allemaal!
Heeft iemand van jullie al eens het originele contactslot vervangen?
Volgens mij is dit moeilijker dan het lijkt want volgens mij zit deze "gekoppeld" aan de versnellingsbak?!?

Mijn contactslot is helemaal lam, ik kan de sleutel alle kanten op draaien maar starten en contact maken lukt mooi niet.

Ik heb het nu tijdelijk opgelost met 2 stekkertjes die ik moet indrukken, 1 voor contact , 1 voor starten.
WIe heeft ervaring hiermee.

Verder rijd mijn saab op en top hahaha!!! zeker genieten met dit weer :D

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 12 apr, 2006 17:57

Ha dit interesseert mij zeer. Mijn donorsaab 90 heeft van de ene op de andere dag precies hetzelfde probleem. Nu kan ik de motor niet meer af en toe warmdraaien.
Welke draadjes (kleuren) heb je verbonden om toch te kunnen starten, en waar zitten ze?

gucci81
Geregistreerd lid

Bericht door gucci81 » do 13 apr, 2006 0:46

Nou ik moet eerlijk zeggen dat een vriend dit gisteravond voor me heeft opgelost, maar ik zal het zeker z.s.m. voor je navragen/nakijken .
Ik weet dat je de "middenconsole-kap" bij je versnellingsbak los moet halen, dan kan je bij de draden van het contactslot komen, het zijn uit me hoofd 5 draden met verschillende kleuren, ik meen dat geel de startmotor was, maar morgen kan je een gedetalieerde uitleg van me krijgen!

Gebruikersavatar
sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » vr 14 apr, 2006 11:03

Het lijkt me dat de mechanische overbrenging/verbinding van het contactsleutelgedeelte naar het contactblokje defect of verschoven is. Om daarbij te komen moet je idd de gehele middenconsole verwijderen, ook het verwijderen van 1 of beide voorstoelen geeft meer bereikbaarheid. De rubber pootsok kan je over de achteruitvergrendelingsknop stropen. Bij de overbrenging zit een klein veertje, let op de montage daarvan. Meet met een multimeter zonodig het contactblokje door in de diverse standen die normaal door de contactsleutel bediend worden. Verruil indien nodig het contactblokje door een ander goed exemplaar, verwijderen is het lossen van enige schroefjes...
Bij onze auto heb ik de kleuren en de positie met een kraspen in de omhullende plaat gekrast maar voor jullie gemak;
Bruin/wit naar 54
Geel naar 50
Groen/wit naar 15
Grijs naar 30
Rood naar X
Kleuren en codes (draden en oa op het contactblokje) voor een 90 van bj 1985 bij andere typen en bouwjaren kán dit verschillen. Geel is idd voor bediening startrelais..
Natuurlijk is het contactslot te vervangen door andere schakelaars, kijk bij verandering wel uit met de dradenloop (bescherming tegen klemmen en doorschuren) en de maximale stroom van draden en onderdelen om uitbranden van je lievelingsvoertuig 8) te voorkomen!
Het is allemaal goed te doen maar gaat dit je voorstellingsvermogen te boven dan is er altijd nog de specialist, bezint eer je begint.
Cornell :O:

Gebruikersavatar
S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » vr 14 apr, 2006 18:35

Ik heb dit ook meegemaakt met mijn 99 en zelf verholpen, terwijl ik echt niet over enige technische kennis beschik.

Ik zou alles gewoon losmaken en eventueel foto's maken van de binnenkant, zodat je zeker de vijf gekleurde kabeltjes op de goede manier terug aansluit.

Ik heb toen ook een 'nieuwe' versnellingspook gestoken (van een ouder model).
Blijkbaar zit er aan de pin aan de onderzijde toch enig verschil (iets korter?), want het schakelen lukt een stuk minder goed in vergelijking met vroeger :cry: ...

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 14 apr, 2006 18:40

bedankt voor de tips!

gucci81
Geregistreerd lid

Bericht door gucci81 » za 15 apr, 2006 0:35

Blijkbaar is iemand mij al voorgweest :-) bedankt voor de uitleg jongens!

Groeten Guus

Plaats reactie