Ik ben Merlijn uit Vlaardingen, 18 jaar en heb in december m'n rijbewijs gehaald!
Na weken rondrijden in mijn ouders hun nieuwe Volvo, vonden ze het welletjes en boden ze mij een budget van €1000,- aan om een eigen auto te kopen.
Over het merk hoefde ik niet lang na te denken, een Saab, want dat was al jaren een droom van me, toen ik klein was hebben mijn ouders altijd Zweeds gereden en dit zal voor mij ook altijd zo zijn.
Ik werk als bijbaantje in een VolvoClassic garage waar ik het een-en ander geleerd heb wat betreft sleutelen (Inmiddels kan ik bijna alles zelf).
Na op marktplaats te hebben gekeken besloot ik een bezoek te brengen aan de plaatselijke Saab garage, Lar welke vast wel wat staan had, en inderdaad, een groene 900 turbo uit 92'.
Nadat ik vertelde dat ik maar €1000,- te besteden had kwamen ze met een andere optie, een roestvrije admiraal blauwe 90 (met schuifdak!!!
die ik voor €1000,- mee mocht nemen. Ook zou ik er een APK bij krijgen. Vrijdagmiddag was het dan zover, hij was klaar! Nadat ik hem gehaald heb, ben ik meteen naar vrienden gegaan om mijn auto te showen, er moest dan nog wel het een en ander gebeuren maarja, dat mocht de pret niet drukken. Meteen ben ik samen met een vriend van mij een lijstje gaan maken met de te gebeuren klussen,
- schuifdak spuiten
- thermostaat vervangen
- grote beurt
- nep houten strip vervangen voor een strip echt hout (kersenhout)
- nieuwe kentekenplaten
- nieuwe emblemen
- nieuwe bumperstrip
- nieuwe versnellingspookknop van leer
- bekleding stoomcleaneren
- auto behandelen met commandant en daarna met Mer-poets
- verschillende dashboardlampjes vervangen
- nieuwe middenconsole met bijpassende radio
- nieuwe mattenset
- rallylampen voor de grill zetten
- grill spuiten
- nieuwe dakgoot uiteinden (geen idee wat de echte naam is)
- raampezen netjes zwart lakken
- nieuwe band
- bumpers zwart krijgen (TIP: gebruik een Garagefohn, deze word heet genoeg om de weekmakers in het kunstof weer donker zwart te krijgen)
- etc..
Na inmiddels (bijna) het hele lijstje afgewerkt te hebben mag het resultaat er zijn, de auto ziet er prachtig uit en de lak is helemaal intact!
Zelfs mijn vriendin is de auto gaan waarderen (op haar eigen manier dan..
De waarde van de auto zal inmiddels behoorlijk gestegen zijn en ik krijg vaak complimenten van andere mensen over de staat van m'n Saab.
Tijdens het werken aan mijn Saab is een vriend van mij ook ''geïnfecteerd'' met het Saab virus en heeft een rode 900i uit 85' gekocht.
Ik hoop nog jaren plezier te hebben van mijn Saab en heb vanmiddag 4 Inca velgen met nieuwe Viking banden gekocht!
Zodra het weer omslaat en er weereens wat zon schijnt (waarschijnlijk een Illusie) zal ik een fotoshoot van de 90 maken
Over een paar maanden wil ik eens kijken voor een zwart leren interieur van een 900, maar hier moet ik na al deze uitgaven weer even voor sparen.
Ik wil graag meedoen aan Saab dagen samen met m'n "Saab-vriend", en wilde graag even laten weten dat er een Saab "gered' is van de sloop en weer vrolijk rondtuft.
Groetjes Merlijn.

.