Eerste auto! :D

1985-1987
Plaats reactie
Merlijn1994
Geregistreerd lid

Eerste auto! :D

Bericht door Merlijn1994 » do 21 mar, 2013 1:17

Hallo iedereen,

Ik ben Merlijn uit Vlaardingen, 18 jaar en heb in december m'n rijbewijs gehaald!
Na weken rondrijden in mijn ouders hun nieuwe Volvo, vonden ze het welletjes en boden ze mij een budget van €1000,- aan om een eigen auto te kopen.
Over het merk hoefde ik niet lang na te denken, een Saab, want dat was al jaren een droom van me, toen ik klein was hebben mijn ouders altijd Zweeds gereden en dit zal voor mij ook altijd zo zijn.
Ik werk als bijbaantje in een VolvoClassic garage waar ik het een-en ander geleerd heb wat betreft sleutelen (Inmiddels kan ik bijna alles zelf).
Na op marktplaats te hebben gekeken besloot ik een bezoek te brengen aan de plaatselijke Saab garage, Lar welke vast wel wat staan had, en inderdaad, een groene 900 turbo uit 92'.
Nadat ik vertelde dat ik maar €1000,- te besteden had kwamen ze met een andere optie, een roestvrije admiraal blauwe 90 (met schuifdak!!! :D:D)
die ik voor €1000,- mee mocht nemen. Ook zou ik er een APK bij krijgen. Vrijdagmiddag was het dan zover, hij was klaar! Nadat ik hem gehaald heb, ben ik meteen naar vrienden gegaan om mijn auto te showen, er moest dan nog wel het een en ander gebeuren maarja, dat mocht de pret niet drukken. Meteen ben ik samen met een vriend van mij een lijstje gaan maken met de te gebeuren klussen,
- schuifdak spuiten
- thermostaat vervangen
- grote beurt
- nep houten strip vervangen voor een strip echt hout (kersenhout)
- nieuwe kentekenplaten
- nieuwe emblemen
- nieuwe bumperstrip
- nieuwe versnellingspookknop van leer
- bekleding stoomcleaneren
- auto behandelen met commandant en daarna met Mer-poets
- verschillende dashboardlampjes vervangen
- nieuwe middenconsole met bijpassende radio
- nieuwe mattenset
- rallylampen voor de grill zetten
- grill spuiten
- nieuwe dakgoot uiteinden (geen idee wat de echte naam is)
- raampezen netjes zwart lakken
- nieuwe band
- bumpers zwart krijgen (TIP: gebruik een Garagefohn, deze word heet genoeg om de weekmakers in het kunstof weer donker zwart te krijgen)
- etc..

Na inmiddels (bijna) het hele lijstje afgewerkt te hebben mag het resultaat er zijn, de auto ziet er prachtig uit en de lak is helemaal intact!
Zelfs mijn vriendin is de auto gaan waarderen (op haar eigen manier dan.. :P)
De waarde van de auto zal inmiddels behoorlijk gestegen zijn en ik krijg vaak complimenten van andere mensen over de staat van m'n Saab.
Tijdens het werken aan mijn Saab is een vriend van mij ook ''geïnfecteerd'' met het Saab virus en heeft een rode 900i uit 85' gekocht.
Ik hoop nog jaren plezier te hebben van mijn Saab en heb vanmiddag 4 Inca velgen met nieuwe Viking banden gekocht!
Zodra het weer omslaat en er weereens wat zon schijnt (waarschijnlijk een Illusie) zal ik een fotoshoot van de 90 maken :D
Over een paar maanden wil ik eens kijken voor een zwart leren interieur van een 900, maar hier moet ik na al deze uitgaven weer even voor sparen.

Ik wil graag meedoen aan Saab dagen samen met m'n "Saab-vriend", en wilde graag even laten weten dat er een Saab "gered' is van de sloop en weer vrolijk rondtuft.

Groetjes Merlijn.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: Eerste auto! :D

Bericht door Sapphire » do 21 mar, 2013 1:24

Leuk, welkom, en goed om te horen dat deze 90 is gered voorlopig. Ik heb 'm nog zien staan bij Lar en hij zag er toen niet heel appetijtelijk uit, dus hulde voor al je werk! :D

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » do 21 mar, 2013 1:40

:thumbup:

Maar: Afbeelding .

johnb52
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door johnb52 » do 21 mar, 2013 1:47

Welkom!

Volgens mij was die blauwe 90 hier ook al gespot!

Veel rijplezier, en laat die Saabvriend van je zich ook maar voorstellen.

Voor vragen, opmerkingen of gewoon gezelligheid zit je hier wel goed!

Ps: binnenkort is er een Young Wild and Saab meeting waar je aan mee kan doen, zie daarvoor desbetreffende topic!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 21 mar, 2013 12:02

Welkom, welkom en nog eens welkom. We hadden al eens gemaild, leuk dat je nu ook op het forum zit.

Het is wel grappig om te merken dat de reden dat men bij SAAB eind 1984 de 90 op de markt bracht (namelijk een relatief betaalbare instapmodel aan te kunnen bieden om SAAB-klanten te binden/houden) anno 2013 met destijds geproduceerde 90's nog steeds opgeld doet! En het werkt! (ik hoorde laatst van Thom een soortgelijk verhaal van mensen die bij hem een 90 kochten).

Oja en vergeet niet: de 90 is niet alleen in aanschaf, maar ook in "running costs" een betaalbare wagen, er zit minder op wat kapot kan en de techniek is volledig uitontwikkeld.

Anyway, geweldig dat je deze Admiraalblauwe een nieuwe jeugd hebt bezorgd. Fijn is dat he, met Commandant die doffe lak weer glanzend krijgen, heb een paar jaar terug precies hetzelfde gedaan met mijn Admiraalblauwe. Zeer dankbaar werk!

Hier - in blijde afwachting van jouw fotoshoot - alvast wat plaatjes van jouw exemplaar.

Eerst vóór
Afbeelding

Dan ná de "Merlijn-treatment"
Afbeelding

Jethro
Geregistreerd lid

Bericht door Jethro » do 21 mar, 2013 12:38

Hallo Merlijn, welkom op dit forum!

Wat een leuk verhaal, en wat een schitterende auto heb je gekregen, je boft er maar mee!
Ik zie uit naar nog meer foto's. Heel veel plezier ermee in ieder geval! :O:

Groeten,
Jethro

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 21 mar, 2013 13:00

johnb52 schreef:Ps: binnenkort is er een Young Wild and Saab meeting waar je aan mee kan doen, zie daarvoor desbetreffende topic!
Daar stel ik me dan zoiets bij voor:
http://www.youtube.com/watch?v=qymAzrF9poU

Ik mag niet komen (te oud, dubbel de maximale leeftijd zelfs!).
Veel plezier you wild things!

Edwin mtb
Geregistreerd lid

Bericht door Edwin mtb » do 21 mar, 2013 16:45

Merlijn1994 schreef:Hallo iedereen,
- bumpers zwart krijgen (TIP: gebruik een Garagefohn, deze word heet genoeg om de weekmakers in het kunstof weer donker zwart te krijgen)
-
Groetjes Merlijn.
Ha Merlijn,

Goed bezig met je auto!
Heb je nog tips mbt temp. instelling en werkwijze voor het zwart maken van de bumpers.

jeroen701125
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jeroen701125 » do 21 mar, 2013 17:14

johnb52 schreef:laat die Saabvriend van je zich ook maar voorstellen.
Ja, want die heeft een wel heeeeeeeel mooie 900i uit '85 gekocht (van mij),
@Merlijn; leuk dat je je hier hebt aangemeld en welkom op het forum! Je hebt inderdaad een hartstikke mooie 90!

Dax
Geregistreerd lid

Bericht door Dax » vr 22 mar, 2013 22:19

Enthousiast verhaal zeg, hulde!
Heel veel plezier met je auto en maak er binnenkort een paar mooie foto's van, vinden we leuk hier :wink: .

Merlijn1994
Geregistreerd lid

Bericht door Merlijn1994 » za 23 mar, 2013 1:31

Edwin mtb schreef:
Merlijn1994 schreef:Hallo iedereen,
-
Groetjes Merlijn.
Ha Merlijn,

Goed bezig met je auto!
Heb je nog tips mbt temp. instelling en werkwijze voor het zwart maken van de bumpers.
Fohn heet laten worden (geen haarfohn natuurlijk, dan ben je over 10 jaar nog bezig XD) en dan op een centimeter of 5 afstand van de bumper houden totdat het zwart word, het lijkt dan net of het smelt. zodra het zwart is beweeg je heel rustig verder. daarna effe met een sponsje en autoshampoo schoonmaken en een busje bumperzwart van de action eroverheen en klaar :) resultaat is als nieuw, maar ongeveer 30 minuutjes per bumper wel rekenen..

Groetjes!

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » za 23 mar, 2013 1:36

Gefeliciteerd!! Daar kon mijn eerste auto bij lange na niet aan tippen :thumbup:

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » di 26 mar, 2013 11:10

Gefeliciteerd! mijn eerst auto in 2006 was ook een Saab 90. Nooit spijt van gehad. Héél veel plezier ervan Merlijn!

Plaats reactie