Test Saab 90 in Autokampioen 1984

1985-1987
Plaats reactie
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Test Saab 90 in Autokampioen 1984

Bericht door esalet » ma 01 mei, 2006 19:06

Net over de post de via Marktplaats gekochte Autokampioen nr. 50 van december 1984 gekregen, met als hoofditem: Autotest Saab 90.

Om jullie mee te laten genieten hierbij een paar highlights die mij opvielen.

De 90 krijgt als kop mee "een stoere Zweed" en ook "Saab 90......Halfbloed".

Citaat naar aanleiding van dit laatste: "Hoewel het kruisen van twee dingen nogal eens ongelukkig uitpakt en een 'mengoplossing' dan ook niet altijd populair is, mogen bij de Saab 90 toch wel spreken van een geslaagde operatie. Er is een pronte wagen uit voortgekomen."

Kijk da's nou eens een mooie en mijns inziens zeer passende term: een pronte wagen.

Ze noteren een gemiddeld gebruik van tussen 1 op 9 en 1 op 7,5, dat lijkt me vrij hoog.....zeker nog niet goed ingelopen of zo.

Verder het bekende werk, de koersvastheid wordt geroemd, het zware sturen op parkeersnelheid als nadeel gezien.

Grappig is dat wordt opgemerkt dat "de transmissie echter nogal storende bijgeluiden veroorzaakt". Als we de discussie elders op dit forum over zingende versnellingsbakken voor de geest halen, is dit eigenlijk een goed bericht. De testsaab had bij het begin van de test slechts 1.613 km op de teller, dus die bijgeluiden, dat hoort gewoon zo!
(ik kan me ook niet anders herinneren bij de onze trouwens).

Ook heeft men het over "hinderlijk sterke motorresonanties" boven de 3500 tpm. Vind ik wel meevallen maar och ik ben bevooroordeeld.

Maf is ook dat er in het ene staatje "Wat u ook voor de Saab-prijs kunt kopen" wagens in de hfl 32.000,-- klasse staan als de Audi 80, de BMW 316 enz., maar dat in het staatje "Ter Vergelijking" opeens een Mazda 626, een Volkswagen Jetta (!!) en een Nissan Bluebird naar voren worden geschoven. Vergelijkbaar gemotoriseerd als de 90, maar een stuk goedkoper, namelijk circa hfl. 27.000,--. Toch vond men de 90 niet te duur. Die hfl 32.000,-- is "zonder meer een acceptabel bedrag voor het gebodene; de wagen is fors van afmetingen en van de nodige gemakken voorzien".

Trouwens, het kenteken van de testwagen is LK-04-TD, het is een kersenrode. Bestaat deze nog? (op de RDW site kon ik dit zo gauw niet vinden).

En het aantal dealers in Nederland in december 1984? 90 stuks. Alsof het zo moest zijn....

Om vragen te voorkomen: nee scannen gaat niet, mijn PC kan het niet aan...... Als dit ooit verbetert zet ik hem erop natuurlijk.

tot slot de conclusie:

"De Saab 90 heeft ten opzichte van de vroegere 99 een aanmerkelijk grotere kofferruimte, zo groot dat de hele kofferset er gemakkelijk in verdwijnt. En als de achterbank wordt neergeklapt, kan men helemaal stouwen wat men wil. Het interieur van de 90 is compleet uitgerust en keurig netjes afgewerkt, maar de uitvoering van het interieur verraadt toch wel dat het ontwerp al geruime tijd bestaat. Qua karakter is verder ten opzichte van de vroegere 99 weinig veranderd. De prestaties zijn niet al te hoog; het comfort is zeer acceptabel (EN NOU KOMT HET:) zolang men niet al te hard rijdt."

Nou moe. :fight_poke: :fight_twak: :fight_argue1: :fight_argue2: :fight_boxing: En dat alles alleen vanwege de vermeende hinderlijke motorresonanties boven de 3500 tpm. Stelletje watjes.
:wink:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 01 mei, 2006 19:23

32.000 gulden is niet eens zo duur!
Ik dacht dat ze veel duurder waren destijds.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » ma 01 mei, 2006 19:53

3500 toeren :shock: Haalt ie dat? :o :D

Vandaar dat ik geen last van resonanties heb. Mijn schakelbak maakt no sound whatsoever. Ook bij achteruit schakelen. Easy does it, dat wel.

Vanmiddag heeft Flinterman het membraan erin gedaan. Ouwe zag er eigenlijk nog goed uit. Wat randjes er van af, that's all. I am all set voor een nieuw jaar. "Staat mijn 90 te koop?"... Hahahaha.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 01 mei, 2006 20:08

Ook heeft men het over "hinderlijk sterke motorresonanties" boven de 3500 tpm
kan ik wel een beetje beamen.
leuk zo'n test... en erg vlot is ie niet nee, boven de 120. onderin wel.

72sonett-III
Geregistreerd lid

Re: Test Saab 90 in Autokampioen 1984

Bericht door 72sonett-III » ma 01 mei, 2006 21:59

esalet schreef:het kenteken van de testwagen is LK-04-TD... Bestaat deze nog? (op de RDW site kon ik dit zo gauw niet vinden).
Helaas, RDW; Er zijn geen gegevens gevonden voor het ingevulde kenteken LK-04-TD

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 02 mei, 2006 8:54

Staat er nog een rollenbanktest in dat bewuste artikel?... Zo van nominaal 100 pk, waarvan een riante 70 pk aan de krukas resteren :roll: ...

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 02 mei, 2006 9:51

S@@bman schreef:32.000 gulden is niet eens zo duur!
Voor die tijd was dat veel geld. In 1984 kon je voor fl 150.000 al een behoorlijk huis kopen.
de 900 T 16 SE kostte in dat jaar fl 63.000, voor die tijd een astronomisch bedrag voor een auto.
Kijk maar eens in oude autojaarboeken, er waren in die tijd ook allerlei auto,s te kop voor minder dan fl 10.000 gulden ( i.i.g. lada en eend)

de 90 was het wel waard, maar was toen al een dure auto.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 02 mei, 2006 21:26

ralph12 schreef:Staat er nog een rollenbanktest in dat bewuste artikel?... Zo van nominaal 100 pk, waarvan een riante 70 pk aan de krukas resteren :roll: ...
Nope, geen rollenbanktest. Wel leuke grafieken met werkelijke snelheid versus snelheid op de meter. Bijvoorbeeld 100 km/h werkelijk is 104 op de meter. 80 echt kmh is 83 op de meter.
En 140 echte kmh is 150 op de meter (!).

Ook leuk is dit citaat: "De topsnelheid van 157 km/h is niet bijster hoog. Deze top wordt bereikt in de vierde (!!!) versnelling, maar in vijf is de wagen met 155 km/h vrijwel even snel".

Dus jongens (en meiden natuurlijk): terugschakelen die hap!

Oja a propos schakelen, Ralph, volgens mij bedoelen ze met storende bijgeluiden uit de transmissie eerder geluiden tijdens het rijden (zingende en zagende geluiden en zo) dan geluiden tijdens het feitelijke schakelen. Maar dat is mijn interpretatie. Geluiden tijdens het schakelen heb ik noch in mijn noch in een andere 90 meegemaakt.

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 02 mei, 2006 22:22

op schreef:
S@@bman schreef:32.000 gulden is niet eens zo duur!
Voor die tijd was dat veel geld. In 1984 kon je voor fl 150.000 al een behoorlijk huis kopen.
de 900 T 16 SE kostte in dat jaar fl 63.000, voor die tijd een astronomisch bedrag voor een auto.
Kijk maar eens in oude autojaarboeken, er waren in die tijd ook allerlei auto,s te kop voor minder dan fl 10.000 gulden ( i.i.g. lada en eend)

de 90 was het wel waard, maar was toen al een dure auto.
Ja, dat klopt.
Ik hield in die tijd heel nauwkeurig een schriftje bij waarin ik reclame-advertenties uit tijdschriften en kranten plakte, waardoor ik de prijzen van sommige auto me nog heel precies voor de geest kan halen :roll: .

Toch had ik toen waarschijnlijk al het idee dat alle Saabs heel duur waren, waardoor het me nu zo goedkoop lijkt :wink: .

ralph12
Geregistreerd lid

lekkere KRAS!

Bericht door ralph12 » wo 03 mei, 2006 12:04

Na wat kleinere krasjes, heeft iemand eens flink uitgehaald en met een sleutel of iets anders scherps een kras getrokken van achter naar voor.

Ik heb wel een vermoeden wie het heeft gedaan (zal me leren 'bedenkelijk' te kijken naar 1 zwerver met een ongelooflijke criminele gezichtsuitdrukking) en dacht nog bij het parkeren eergisteren, die gaat strakjes 'verhaal' halen. :fight_twak:

Je kan wel zien dat de lak erg hard is. Bij nieuwere auto's met zachtere lakken was er meer schade geweest. Verkoop kan ik nu wel fijntjes op mijn sixpack gaan schrijven.

Ff gebladerd in de Autoweek voor die Red Arrow: moest het nodige aan gebeuren. Ik las over een deel van een chassisbalk dat ontbrak. Motor was geloof ik goed.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » wo 03 mei, 2006 12:08

:shock:

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 03 mei, 2006 12:14

jelger schreef::shock:
Ja ach, ik kan me wel gaan opwinden.... Maar in de binnenstad moet je geen nieuwe auto hebben. Ik zal es kijken wat ik in het weekend kan uitrichten met wat pasta....

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 03 mei, 2006 22:52

Nou Ralph, pech voor je. Goed dat je er zelf zo cool 8) onder kunt blijven.
Succes met de polijstpasta en pas wel op, want met metallic moet je extra voorzichtig zijn (je polijst eerst wat van de blanke laklaag weg en dat levert toch een ander effect op dan bij solid lakken). Probeer anders eerst een stukje op binnenzijde kofferklep of zo.

Nou good luck in ieder geval.

Plaats reactie