Om jullie mee te laten genieten hierbij een paar highlights die mij opvielen.
De 90 krijgt als kop mee "een stoere Zweed" en ook "Saab 90......Halfbloed".
Citaat naar aanleiding van dit laatste: "Hoewel het kruisen van twee dingen nogal eens ongelukkig uitpakt en een 'mengoplossing' dan ook niet altijd populair is, mogen bij de Saab 90 toch wel spreken van een geslaagde operatie. Er is een pronte wagen uit voortgekomen."
Kijk da's nou eens een mooie en mijns inziens zeer passende term: een pronte wagen.
Ze noteren een gemiddeld gebruik van tussen 1 op 9 en 1 op 7,5, dat lijkt me vrij hoog.....zeker nog niet goed ingelopen of zo.
Verder het bekende werk, de koersvastheid wordt geroemd, het zware sturen op parkeersnelheid als nadeel gezien.
Grappig is dat wordt opgemerkt dat "de transmissie echter nogal storende bijgeluiden veroorzaakt". Als we de discussie elders op dit forum over zingende versnellingsbakken voor de geest halen, is dit eigenlijk een goed bericht. De testsaab had bij het begin van de test slechts 1.613 km op de teller, dus die bijgeluiden, dat hoort gewoon zo!
(ik kan me ook niet anders herinneren bij de onze trouwens).
Ook heeft men het over "hinderlijk sterke motorresonanties" boven de 3500 tpm. Vind ik wel meevallen maar och ik ben bevooroordeeld.
Maf is ook dat er in het ene staatje "Wat u ook voor de Saab-prijs kunt kopen" wagens in de hfl 32.000,-- klasse staan als de Audi 80, de BMW 316 enz., maar dat in het staatje "Ter Vergelijking" opeens een Mazda 626, een Volkswagen Jetta (!!) en een Nissan Bluebird naar voren worden geschoven. Vergelijkbaar gemotoriseerd als de 90, maar een stuk goedkoper, namelijk circa hfl. 27.000,--. Toch vond men de 90 niet te duur. Die hfl 32.000,-- is "zonder meer een acceptabel bedrag voor het gebodene; de wagen is fors van afmetingen en van de nodige gemakken voorzien".
Trouwens, het kenteken van de testwagen is LK-04-TD, het is een kersenrode. Bestaat deze nog? (op de RDW site kon ik dit zo gauw niet vinden).
En het aantal dealers in Nederland in december 1984? 90 stuks. Alsof het zo moest zijn....
Om vragen te voorkomen: nee scannen gaat niet, mijn PC kan het niet aan...... Als dit ooit verbetert zet ik hem erop natuurlijk.
tot slot de conclusie:
"De Saab 90 heeft ten opzichte van de vroegere 99 een aanmerkelijk grotere kofferruimte, zo groot dat de hele kofferset er gemakkelijk in verdwijnt. En als de achterbank wordt neergeklapt, kan men helemaal stouwen wat men wil. Het interieur van de 90 is compleet uitgerust en keurig netjes afgewerkt, maar de uitvoering van het interieur verraadt toch wel dat het ontwerp al geruime tijd bestaat. Qua karakter is verder ten opzichte van de vroegere 99 weinig veranderd. De prestaties zijn niet al te hoog; het comfort is zeer acceptabel (EN NOU KOMT HET:) zolang men niet al te hard rijdt."
Nou moe.