Saab 90 uit België

1985-1987
yungjojo9
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Saab 90 uit België

Bericht door yungjojo9 » do 25 jul, 2013 22:20

Ik had enkele vragen en had mezelf nog niet voorgesteld dus dacht ik maar meteen een topic te starten over de 90 die ik recent aan heb geschaft.
Dit is mijn eerste Saab ooit, ik heb het wel wat voor saab aangezien m'n vader altijd saab rijder is geweest, maar nooit zelf eentje gehad, tot nu dus.
Deze op de kop kunnen tikken voor welgteld 150 EUR dus kon ik niet laten staan, meteen een poging gewaagd op de old timer keuring, maar daar was ie afgekeurd op slepende remmen (wat ik al begrepen heb dat een veel voorkomend probleem is) en de werking van de handrem, dus een remmenrevisie staat al op het programma.

Het is de bedoeling dat dit een korte termijn project wordt, na de zomer zou ik er toch wel mee willen beginnen rijden.

Ondertussen al begonnen met een grondige inspectie en wat ik eerst dacht dat een redelijk roestvrije wagen was, bleek toch wel wat gebeten te zijn door de roestduivel, dus wel wat meer werk als origineel gepland.
Nog enkele minpunten zijn, hemelbekleding (daar verschiet ik denk ik niemand van) deze hebben ze al wel helemaal gestript, maar de schaal is nog redelijk intact, bestuurderszetel is helemaal doorgezakt omdat ze de zetelverwarming eruit hebben gehaald, het roest dan, toerenteller werkt niet en km-teller loopt nogal achter, deze leek me ook niet origineel te zijn na mijn inspectie.

Nu na de uitleg wat foto's natuurlijk:

Afbeelding

Reeds begonnen van het slopen van de niet originele kofferspoiler:

Afbeelding

Dit is het prachtige werk van de vorige eigenaar die hem maar een goede maand heeft gehad:

Afbeelding

Afbeelding

Het interieur in redelijke staat, 2 kleine scheurtjes:

Afbeelding

Den de roest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie ik het ergste tegen op, deze is de achterste wielkast links, toch wel wat werk met de dubbele plaat

Dan voor mijn concrete vraag:

de wagen was uitgerust met een sportluchtfilter en de originele luchtfilter lag in de koffer, nu heb ik gemerkt dat deze beschadigd is, en ik kan er niet goed aan uit waar dit allemaal thuishoort.
Kan iemand dit toevallig toelichten? ook zou het handig zijn moest iemand een nieuwe filterbak weet liggen...

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je kan zien zijn de lipjes allemaal afgebroken en de kabel die er uitkomt weet ik niet wat deze doet of het bakje naast de filter ook niet?

Zo dit was het voor even, ik ga proberen geregeld foto's te posten van de updates, dit weekend ga ik de laswerken al beginnen in ieder geval

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90 uit België

Bericht door Raggare » vr 26 jul, 2013 17:33

Kom op Esalet, waar blijf je nou?
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
Jurgen
Geregistreerd lid
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 05 aug, 2009 23:26
Regio: - kies een regio

Re: Saab 90 uit België

Bericht door Jurgen » vr 26 jul, 2013 18:52

yungjojo9 schreef:
Den de roest:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie ik het ergste tegen op, deze is de achterste wielkast links, toch wel wat werk met de dubbele plaat
Zo dit was het voor even, ik ga proberen geregeld foto's te posten van de updates, dit weekend ga ik de laswerken al beginnen in ieder geval
Bij die eerste foto, die asdoorvoer, kan je het beste gewoon een "luikje" in slijpen, de plaat naar buiten buigen en dan vooral goed kijken of de staander naar de bodemplaat ook verrot is (denk het haast wel). Die is nog veel belangrijker dan
dit "oppervlakkige" plaatwerk. Dat is namelijk een dragend deel van de constructie, dus voor de APK van belang.
Succes !!
Saab 99 GL 1983

Gebruikersavatar
72sonett3
Geregistreerd lid
Berichten: 12631
Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
Regio: España - Spanje

Re: Saab 90 uit België

Bericht door 72sonett3 » vr 26 jul, 2013 19:12

yungjojo9 schreef:... de originele luchtfilter ... ik kan er niet goed aan uit waar dit allemaal thuishoort.
... de kabel die er uitkomt weet ik niet wat deze doet of het bakje naast de filter ook niet?
De dikke geribbelde buis zit aan de rechterkant in een plaat boven het uitlaatspruitstuk en voert voorverwarmde lucht naar het luchtfilter. In het ´bakje´ naast het filter zit een thermostaatgeregelde klep; afhankelijk van de luchttemperatuur gaat de klep open of dicht, 's winters laat de klep de voorverwarmde lucht in het filter, 's zomers de onverwarmde lucht van buiten.
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90 uit België

Bericht door Raggare » vr 26 jul, 2013 20:31

yungjojo9 schreef:IDan voor mijn concrete vraag:

de wagen was uitgerust met een sportluchtfilter en de originele luchtfilter lag in de koffer, nu heb ik gemerkt dat deze beschadigd is, en ik kan er niet goed aan uit waar dit allemaal thuishoort.
Kan iemand dit toevallig toelichten? ook zou het handig zijn moest iemand een nieuwe filterbak weet liggen...
Wat overzichtfoto,s van hoe het hoort te zitten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dat ding op de laatste foto van jou dat hoort aan de onderkant van de geribblede slang te zitten die tussen het luchtfilterhuis en de carburator zit. En hij zit dan vlak voor de carbuator.
Je ziet hem hier nog net zitten. (kon er geen betere foto van maken)
Afbeelding
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90 uit België

Bericht door Raggare » vr 26 jul, 2013 20:41

En dan schakelen we nu door naar Esalet...


Esalet??? :wink:
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

theun
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 2626
Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: Saab 90 uit België

Bericht door theun » za 27 jul, 2013 6:29

Vakantie of ziek..... Anders had ie zich vast gemeld... Beterschap/fijne vakantie esalet! :D
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90 uit België

Bericht door esalet » za 27 jul, 2013 9:51

Hopla, en wakker geschoten! :wink:

Eerste reacties:

Hoera een nieuwe 90 in NL, dat zie je niet vaak meer.

Welkom dus!

Ten tweede: op http://www.saab-90.nlvind je werkplaatshandboek en onderdelencatalogus (en een hele hoop ander leuk spul) wat behulpzaam kan zijn.

Ten derde: als je het Belgische kenteken en een leuke over-all foto kunt aanleveren en het chassisnummer dan heel graag, voor het NL register. Ik stuur je wel een pb met mijn mailadres.

Ten vierde: ik zou ook echt aan dat laswerk goed aandacht besteden, want behalve de slepende remmen lijkt me dat ie zo niet door de APK komt (toch?)

Ten vijfde: veel succes met opknappen, als ie straks rijdt rijdt ie heerlijk :O: :)
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

yungjojo9
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Saab 90 uit België

Bericht door yungjojo9 » za 27 jul, 2013 10:46

De saab 90 website had ik ook al gevonden en al wat door gebladerd, die werkplaatshandboek is inderdaad wel handig.
De wagen blijft ook een Belgische wagen en zal dus niet uitgevoerd/ingevoerd worden...
Dit weekend ga ik wat tijd uitrekken voor aan de laswerken te beginnen.

Bedankt voor de duidelijke foto's van het luchtfilterhuis, nu moet ik enkel nog een complete vinden, deze zitten ook op de 900 en 99 vermoed ik?

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90 uit België

Bericht door esalet » za 27 jul, 2013 17:46

Op de 99 wel (op de latere 99's in ieder geval dezelfde), op de 900's durf ik niet zo te zeggen, wellicht op de 900c (carburatiemotor).
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
Raggare
Geregistreerd lid
Berichten: 5383
Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90 uit België

Bericht door Raggare » za 27 jul, 2013 19:05

yungjojo9 schreef:
Bedankt voor de duidelijke foto's van het luchtfilterhuis, nu moet ik enkel nog een complete vinden,
Ik denk dat Thom zoiets wel zal hebben. Ik zie het niet op zijn site staan maar hij heeft een grote schuur :wink:
http://www.saabworld.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

yungjojo9
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Saab 90 uit België

Bericht door yungjojo9 » zo 04 aug, 2013 12:22

Wat update foto's van de slijp/laswerken

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De linkerkant was dus te slecht om te laten zitten, ik heb een collega van mij gevraagd om het de schokdemperbevestig na te maken van de plaat die ik uitgeslepen heb, met verstevigd stuk in aangezien het een maand zou duren voor ik plaatwerk kan bemachtigen...
De rechterkant ga ik voorlopg niets aan doen, de bevestig zelf was wel wat roestig maar niet rot, alleen de plaat erachter, maar dat heb ik dus wel aangepakt.

Ook nog een fototje van welke richting ik ongeveer uitga van de saab:

Afbeelding

De originele kleur zonder sierlijsten langs te kanten, gecleaned dus, ik zou enkel ipv deze velgen de originele velgen zwart coaten en white wall banden willen monteren.

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Saab 90 uit België

Bericht door esalet » ma 05 aug, 2013 10:47

Wow, respect voor deze voortvarende en grondige aanpak.

En ja, zwarte originele velgen met whitewalls op een "cleane" look kan volgens mij prachtig zijn.

(heb zelf een tijdlang gedacht over whitewalls op verbrede zilverkleurige stalen velgen op donkerblauwe 90, maar dat staat nog op het wensenlijstje voor ooit misschien).

Succes en houd ons op de hoogte via het forum, nice!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
nove mille
Geregistreerd lid
Berichten: 6534
Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 0:32
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Saab 90 uit België

Bericht door nove mille » ma 05 aug, 2013 14:47

Ah... altijd leuk, een "nieuwe" 90. :D

Deze topic volgen en weer zo veel mogelijk leren, mijn project heeft wat vertraging.
1987 Saab 900c - 1974 BMW 2002 Touring - 1989 Yamaha XT600 Ténéré
2006 Smart ForTwo - 2004 Honda HR-V - 2008 Opel Vivaro
såld : 1984 Saab 90 - 1982 Saab 900gl - 1996 Saab 9000cse - 2002 BMW 320d Touring M - 2001 Mazda MX-5

yungjojo9
Geregistreerd lid
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
Regio: BE - Antwerpen / Anvers

Re: Saab 90 uit België

Bericht door yungjojo9 » za 07 sep, 2013 21:11

Toch weer druk in de weer geweest met de Saab en spijtig genoeg niet genoeg foto's genomen.

Toch enkele foto's van de werken:

voornamelijk verder gedaan met de laswerken aan de wagen:

Afbeelding

Afbeelding

Het ziet er misschien niet super netjes uit, maar stevig is het wel, deze plaat is 1.2mm dik en rond de schokdemper is het dubbele plaat. Wel heb ik het niet 100% vlak gekregen, maar ik verwacht geen al te grote problemen

De rest van de foto's zijn "te laat" getrokken, hier is allemaal reeds het slechte uitslepen geweest, het goede ingelast, in de rode menie en afgekit:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een uitzonderlijke foto na het lassen :roll:

Afbeelding

Ondertussen ook al wat bezig geweest met de remmen (hier was hij voor afgekeurd (slepende remmen))

Opgekuist en voorzien van nieuwe rubbers.

Afbeelding

En wat een vuiligheid zit hier binnen... ik had wel gelezen in de manuel dat je ze binnen niet mag uitkuisen omdat er vet inzit maar ik kan me niet inbeelden dat dit goed is eerlijk gezegd, dit heb ik het toch maar allemaal uitgekuist binnen...

Afbeelding

Ondertussen zit in aan mijn draagarmophanging RV, buitenste plaat al uitgeslepen, en weet eigenlijk niet echt goed wat ik hiermee moet doen... Het is eigenlijk niet niet "rot" genoeg voor te vervangen, slecht van me om te zeggen maar ik weet ook niet hoe ik hier aan moet beginnen eerlijk gezegd, ik was aan het denken om dit gewoon te zandstralen en terug dicht te lassen of raden jullie dit af?

Afbeelding

Afbeelding

Dat was het weer even, fles gas is momenteel ook leeg dus ga me ondertussen ook al wat bezighouden met schuur en plamuurwerk.

Plaats reactie