Saab 90 uit België
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Saab 90 uit België
Ik had enkele vragen en had mezelf nog niet voorgesteld dus dacht ik maar meteen een topic te starten over de 90 die ik recent aan heb geschaft.
Dit is mijn eerste Saab ooit, ik heb het wel wat voor saab aangezien m'n vader altijd saab rijder is geweest, maar nooit zelf eentje gehad, tot nu dus.
Deze op de kop kunnen tikken voor welgteld 150 EUR dus kon ik niet laten staan, meteen een poging gewaagd op de old timer keuring, maar daar was ie afgekeurd op slepende remmen (wat ik al begrepen heb dat een veel voorkomend probleem is) en de werking van de handrem, dus een remmenrevisie staat al op het programma.
Het is de bedoeling dat dit een korte termijn project wordt, na de zomer zou ik er toch wel mee willen beginnen rijden.
Ondertussen al begonnen met een grondige inspectie en wat ik eerst dacht dat een redelijk roestvrije wagen was, bleek toch wel wat gebeten te zijn door de roestduivel, dus wel wat meer werk als origineel gepland.
Nog enkele minpunten zijn, hemelbekleding (daar verschiet ik denk ik niemand van) deze hebben ze al wel helemaal gestript, maar de schaal is nog redelijk intact, bestuurderszetel is helemaal doorgezakt omdat ze de zetelverwarming eruit hebben gehaald, het roest dan, toerenteller werkt niet en km-teller loopt nogal achter, deze leek me ook niet origineel te zijn na mijn inspectie.
Nu na de uitleg wat foto's natuurlijk:
Reeds begonnen van het slopen van de niet originele kofferspoiler:
Dit is het prachtige werk van de vorige eigenaar die hem maar een goede maand heeft gehad:
Het interieur in redelijke staat, 2 kleine scheurtjes:
Den de roest:
Hier zie ik het ergste tegen op, deze is de achterste wielkast links, toch wel wat werk met de dubbele plaat
Dan voor mijn concrete vraag:
de wagen was uitgerust met een sportluchtfilter en de originele luchtfilter lag in de koffer, nu heb ik gemerkt dat deze beschadigd is, en ik kan er niet goed aan uit waar dit allemaal thuishoort.
Kan iemand dit toevallig toelichten? ook zou het handig zijn moest iemand een nieuwe filterbak weet liggen...
Zoals je kan zien zijn de lipjes allemaal afgebroken en de kabel die er uitkomt weet ik niet wat deze doet of het bakje naast de filter ook niet?
Zo dit was het voor even, ik ga proberen geregeld foto's te posten van de updates, dit weekend ga ik de laswerken al beginnen in ieder geval
Dit is mijn eerste Saab ooit, ik heb het wel wat voor saab aangezien m'n vader altijd saab rijder is geweest, maar nooit zelf eentje gehad, tot nu dus.
Deze op de kop kunnen tikken voor welgteld 150 EUR dus kon ik niet laten staan, meteen een poging gewaagd op de old timer keuring, maar daar was ie afgekeurd op slepende remmen (wat ik al begrepen heb dat een veel voorkomend probleem is) en de werking van de handrem, dus een remmenrevisie staat al op het programma.
Het is de bedoeling dat dit een korte termijn project wordt, na de zomer zou ik er toch wel mee willen beginnen rijden.
Ondertussen al begonnen met een grondige inspectie en wat ik eerst dacht dat een redelijk roestvrije wagen was, bleek toch wel wat gebeten te zijn door de roestduivel, dus wel wat meer werk als origineel gepland.
Nog enkele minpunten zijn, hemelbekleding (daar verschiet ik denk ik niemand van) deze hebben ze al wel helemaal gestript, maar de schaal is nog redelijk intact, bestuurderszetel is helemaal doorgezakt omdat ze de zetelverwarming eruit hebben gehaald, het roest dan, toerenteller werkt niet en km-teller loopt nogal achter, deze leek me ook niet origineel te zijn na mijn inspectie.
Nu na de uitleg wat foto's natuurlijk:
Reeds begonnen van het slopen van de niet originele kofferspoiler:
Dit is het prachtige werk van de vorige eigenaar die hem maar een goede maand heeft gehad:
Het interieur in redelijke staat, 2 kleine scheurtjes:
Den de roest:
Hier zie ik het ergste tegen op, deze is de achterste wielkast links, toch wel wat werk met de dubbele plaat
Dan voor mijn concrete vraag:
de wagen was uitgerust met een sportluchtfilter en de originele luchtfilter lag in de koffer, nu heb ik gemerkt dat deze beschadigd is, en ik kan er niet goed aan uit waar dit allemaal thuishoort.
Kan iemand dit toevallig toelichten? ook zou het handig zijn moest iemand een nieuwe filterbak weet liggen...
Zoals je kan zien zijn de lipjes allemaal afgebroken en de kabel die er uitkomt weet ik niet wat deze doet of het bakje naast de filter ook niet?
Zo dit was het voor even, ik ga proberen geregeld foto's te posten van de updates, dit weekend ga ik de laswerken al beginnen in ieder geval
- Jurgen
- Geregistreerd lid
- Berichten: 599
- Lid geworden op: wo 05 aug, 2009 23:26
- Regio: - kies een regio
Re: Saab 90 uit België
Bij die eerste foto, die asdoorvoer, kan je het beste gewoon een "luikje" in slijpen, de plaat naar buiten buigen en dan vooral goed kijken of de staander naar de bodemplaat ook verrot is (denk het haast wel). Die is nog veel belangrijker dan
dit "oppervlakkige" plaatwerk. Dat is namelijk een dragend deel van de constructie, dus voor de APK van belang.
Succes !!
Saab 99 GL 1983
- 72sonett3
- Geregistreerd lid
- Berichten: 12631
- Lid geworden op: zo 06 jan, 2008 11:50
- Regio: España - Spanje
Re: Saab 90 uit België
De dikke geribbelde buis zit aan de rechterkant in een plaat boven het uitlaatspruitstuk en voert voorverwarmde lucht naar het luchtfilter. In het ´bakje´ naast het filter zit een thermostaatgeregelde klep; afhankelijk van de luchttemperatuur gaat de klep open of dicht, 's winters laat de klep de voorverwarmde lucht in het filter, 's zomers de onverwarmde lucht van buiten.yungjojo9 schreef:... de originele luchtfilter ... ik kan er niet goed aan uit waar dit allemaal thuishoort.
... de kabel die er uitkomt weet ik niet wat deze doet of het bakje naast de filter ook niet?
MH
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
Bekijk ze maar.
'72 97, Sonett III
'77 96 cabrio
'?? Saab 006
'95 900 SE cabrio
'06 9-3 1.8t Hirsch
Saab Sonett register Benelux
Saab 96 Jubileumregister
Saab 95 register
- Raggare
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 uit België
Wat overzichtfoto,s van hoe het hoort te zitten.yungjojo9 schreef:IDan voor mijn concrete vraag:
de wagen was uitgerust met een sportluchtfilter en de originele luchtfilter lag in de koffer, nu heb ik gemerkt dat deze beschadigd is, en ik kan er niet goed aan uit waar dit allemaal thuishoort.
Kan iemand dit toevallig toelichten? ook zou het handig zijn moest iemand een nieuwe filterbak weet liggen...
Dat ding op de laatste foto van jou dat hoort aan de onderkant van de geribblede slang te zitten die tussen het luchtfilterhuis en de carburator zit. En hij zit dan vlak voor de carbuator.
Je ziet hem hier nog net zitten. (kon er geen betere foto van maken)
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022
- Raggare
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 uit België
En dan schakelen we nu door naar Esalet...
Esalet???
Esalet???
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022
-
- Donateur (2x)
- Berichten: 2626
- Lid geworden op: vr 20 jul, 2007 19:56
- Regio: NL - Provincie Friesland
Re: Saab 90 uit België
Vakantie of ziek..... Anders had ie zich vast gemeld... Beterschap/fijne vakantie esalet!
Saab 900 2.1i 16V 4-drs sedan
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 uit België
Hopla, en wakker geschoten!
Eerste reacties:
Hoera een nieuwe 90 in NL, dat zie je niet vaak meer.
Welkom dus!
Ten tweede: op http://www.saab-90.nlvind je werkplaatshandboek en onderdelencatalogus (en een hele hoop ander leuk spul) wat behulpzaam kan zijn.
Ten derde: als je het Belgische kenteken en een leuke over-all foto kunt aanleveren en het chassisnummer dan heel graag, voor het NL register. Ik stuur je wel een pb met mijn mailadres.
Ten vierde: ik zou ook echt aan dat laswerk goed aandacht besteden, want behalve de slepende remmen lijkt me dat ie zo niet door de APK komt (toch?)
Ten vijfde: veel succes met opknappen, als ie straks rijdt rijdt ie heerlijk
Eerste reacties:
Hoera een nieuwe 90 in NL, dat zie je niet vaak meer.
Welkom dus!
Ten tweede: op http://www.saab-90.nlvind je werkplaatshandboek en onderdelencatalogus (en een hele hoop ander leuk spul) wat behulpzaam kan zijn.
Ten derde: als je het Belgische kenteken en een leuke over-all foto kunt aanleveren en het chassisnummer dan heel graag, voor het NL register. Ik stuur je wel een pb met mijn mailadres.
Ten vierde: ik zou ook echt aan dat laswerk goed aandacht besteden, want behalve de slepende remmen lijkt me dat ie zo niet door de APK komt (toch?)
Ten vijfde: veel succes met opknappen, als ie straks rijdt rijdt ie heerlijk
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Saab 90 uit België
De saab 90 website had ik ook al gevonden en al wat door gebladerd, die werkplaatshandboek is inderdaad wel handig.
De wagen blijft ook een Belgische wagen en zal dus niet uitgevoerd/ingevoerd worden...
Dit weekend ga ik wat tijd uitrekken voor aan de laswerken te beginnen.
Bedankt voor de duidelijke foto's van het luchtfilterhuis, nu moet ik enkel nog een complete vinden, deze zitten ook op de 900 en 99 vermoed ik?
De wagen blijft ook een Belgische wagen en zal dus niet uitgevoerd/ingevoerd worden...
Dit weekend ga ik wat tijd uitrekken voor aan de laswerken te beginnen.
Bedankt voor de duidelijke foto's van het luchtfilterhuis, nu moet ik enkel nog een complete vinden, deze zitten ook op de 900 en 99 vermoed ik?
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 uit België
Op de 99 wel (op de latere 99's in ieder geval dezelfde), op de 900's durf ik niet zo te zeggen, wellicht op de 900c (carburatiemotor).
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- Raggare
- Geregistreerd lid
- Berichten: 5383
- Lid geworden op: di 01 mar, 2011 13:04
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 uit België
Ik denk dat Thom zoiets wel zal hebben. Ik zie het niet op zijn site staan maar hij heeft een grote schuuryungjojo9 schreef:
Bedankt voor de duidelijke foto's van het luchtfilterhuis, nu moet ik enkel nog een complete vinden,
http://www.saabworld.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Saab 90 uit België
Wat update foto's van de slijp/laswerken
De linkerkant was dus te slecht om te laten zitten, ik heb een collega van mij gevraagd om het de schokdemperbevestig na te maken van de plaat die ik uitgeslepen heb, met verstevigd stuk in aangezien het een maand zou duren voor ik plaatwerk kan bemachtigen...
De rechterkant ga ik voorlopg niets aan doen, de bevestig zelf was wel wat roestig maar niet rot, alleen de plaat erachter, maar dat heb ik dus wel aangepakt.
Ook nog een fototje van welke richting ik ongeveer uitga van de saab:
De originele kleur zonder sierlijsten langs te kanten, gecleaned dus, ik zou enkel ipv deze velgen de originele velgen zwart coaten en white wall banden willen monteren.
De linkerkant was dus te slecht om te laten zitten, ik heb een collega van mij gevraagd om het de schokdemperbevestig na te maken van de plaat die ik uitgeslepen heb, met verstevigd stuk in aangezien het een maand zou duren voor ik plaatwerk kan bemachtigen...
De rechterkant ga ik voorlopg niets aan doen, de bevestig zelf was wel wat roestig maar niet rot, alleen de plaat erachter, maar dat heb ik dus wel aangepakt.
Ook nog een fototje van welke richting ik ongeveer uitga van de saab:
De originele kleur zonder sierlijsten langs te kanten, gecleaned dus, ik zou enkel ipv deze velgen de originele velgen zwart coaten en white wall banden willen monteren.
- esalet
- Donateur (8x)
- Berichten: 5982
- Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
- Regio: NL - Provincie Utrecht
Re: Saab 90 uit België
Wow, respect voor deze voortvarende en grondige aanpak.
En ja, zwarte originele velgen met whitewalls op een "cleane" look kan volgens mij prachtig zijn.
(heb zelf een tijdlang gedacht over whitewalls op verbrede zilverkleurige stalen velgen op donkerblauwe 90, maar dat staat nog op het wensenlijstje voor ooit misschien).
Succes en houd ons op de hoogte via het forum, nice!
En ja, zwarte originele velgen met whitewalls op een "cleane" look kan volgens mij prachtig zijn.
(heb zelf een tijdlang gedacht over whitewalls op verbrede zilverkleurige stalen velgen op donkerblauwe 90, maar dat staat nog op het wensenlijstje voor ooit misschien).
Succes en houd ons op de hoogte via het forum, nice!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)
- nove mille
- Geregistreerd lid
- Berichten: 6534
- Lid geworden op: zo 27 apr, 2008 0:32
- Regio: Deze houd ik graag voor me zelf
Re: Saab 90 uit België
Ah... altijd leuk, een "nieuwe" 90.
Deze topic volgen en weer zo veel mogelijk leren, mijn project heeft wat vertraging.
Deze topic volgen en weer zo veel mogelijk leren, mijn project heeft wat vertraging.
1987 Saab 900c - 1974 BMW 2002 Touring - 1989 Yamaha XT600 Ténéré
2006 Smart ForTwo - 2004 Honda HR-V - 2008 Opel Vivaro
såld : 1984 Saab 90 - 1982 Saab 900gl - 1996 Saab 9000cse - 2002 BMW 320d Touring M - 2001 Mazda MX-5
2006 Smart ForTwo - 2004 Honda HR-V - 2008 Opel Vivaro
såld : 1984 Saab 90 - 1982 Saab 900gl - 1996 Saab 9000cse - 2002 BMW 320d Touring M - 2001 Mazda MX-5
-
- Geregistreerd lid
- Berichten: 24
- Lid geworden op: vr 19 jul, 2013 10:57
- Regio: BE - Antwerpen / Anvers
Re: Saab 90 uit België
Toch weer druk in de weer geweest met de Saab en spijtig genoeg niet genoeg foto's genomen.
Toch enkele foto's van de werken:
voornamelijk verder gedaan met de laswerken aan de wagen:
Het ziet er misschien niet super netjes uit, maar stevig is het wel, deze plaat is 1.2mm dik en rond de schokdemper is het dubbele plaat. Wel heb ik het niet 100% vlak gekregen, maar ik verwacht geen al te grote problemen
De rest van de foto's zijn "te laat" getrokken, hier is allemaal reeds het slechte uitslepen geweest, het goede ingelast, in de rode menie en afgekit:
Hier nog een uitzonderlijke foto na het lassen
Ondertussen ook al wat bezig geweest met de remmen (hier was hij voor afgekeurd (slepende remmen))
Opgekuist en voorzien van nieuwe rubbers.
En wat een vuiligheid zit hier binnen... ik had wel gelezen in de manuel dat je ze binnen niet mag uitkuisen omdat er vet inzit maar ik kan me niet inbeelden dat dit goed is eerlijk gezegd, dit heb ik het toch maar allemaal uitgekuist binnen...
Ondertussen zit in aan mijn draagarmophanging RV, buitenste plaat al uitgeslepen, en weet eigenlijk niet echt goed wat ik hiermee moet doen... Het is eigenlijk niet niet "rot" genoeg voor te vervangen, slecht van me om te zeggen maar ik weet ook niet hoe ik hier aan moet beginnen eerlijk gezegd, ik was aan het denken om dit gewoon te zandstralen en terug dicht te lassen of raden jullie dit af?
Dat was het weer even, fles gas is momenteel ook leeg dus ga me ondertussen ook al wat bezighouden met schuur en plamuurwerk.
Toch enkele foto's van de werken:
voornamelijk verder gedaan met de laswerken aan de wagen:
Het ziet er misschien niet super netjes uit, maar stevig is het wel, deze plaat is 1.2mm dik en rond de schokdemper is het dubbele plaat. Wel heb ik het niet 100% vlak gekregen, maar ik verwacht geen al te grote problemen
De rest van de foto's zijn "te laat" getrokken, hier is allemaal reeds het slechte uitslepen geweest, het goede ingelast, in de rode menie en afgekit:
Hier nog een uitzonderlijke foto na het lassen
Ondertussen ook al wat bezig geweest met de remmen (hier was hij voor afgekeurd (slepende remmen))
Opgekuist en voorzien van nieuwe rubbers.
En wat een vuiligheid zit hier binnen... ik had wel gelezen in de manuel dat je ze binnen niet mag uitkuisen omdat er vet inzit maar ik kan me niet inbeelden dat dit goed is eerlijk gezegd, dit heb ik het toch maar allemaal uitgekuist binnen...
Ondertussen zit in aan mijn draagarmophanging RV, buitenste plaat al uitgeslepen, en weet eigenlijk niet echt goed wat ik hiermee moet doen... Het is eigenlijk niet niet "rot" genoeg voor te vervangen, slecht van me om te zeggen maar ik weet ook niet hoe ik hier aan moet beginnen eerlijk gezegd, ik was aan het denken om dit gewoon te zandstralen en terug dicht te lassen of raden jullie dit af?
Dat was het weer even, fles gas is momenteel ook leeg dus ga me ondertussen ook al wat bezighouden met schuur en plamuurwerk.