Hoeveel 90's rijden er nog in Finland?

1985-1987
Plaats reactie
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Hoeveel 90's rijden er nog in Finland?

Bericht door esalet » vr 26 jun, 2015 15:29

Voor het EU register van de Saab 90 site ben ik wat gegevens bij elkaar aan het harken over hoe het zit in andere landen.
Volstrekt onvolledig, zo heb ik bijv. nog niets over Zweden, Denemarken en Noorwegen om maar eens wat te noemen.
Komt nog wel, hopelijk.

Maar: Finland hebben we nu goed in beeld! Dank zij de Google Skills van Sb90 :bow:

Ik ben daar op los gegaan met omzetten naar en puzzelen in Excel, met het onderstaande resultaat. Het lijken er nog heel wat, maar ten eerste is de dalende tendens ook hier duidelijk en ten tweede moet je het zien in het licht van het feit dat van de 25.000 wagens er een groot deel (hoe groot? ik weet het -nog- niet) nieuw in Finland is geleverd, en dan ziet het er weer anders uit.

Peildatum december 2011: geregistreerd 1.671, waarvan op de weg 839
Peildatum juni 2013: geregistreerd 1.406 waarvan op de weg 626
Bron: Tilastokeskus Trafi

Peildatum: mei 2014: totaal geregistreerd onbekend, waarvan op de weg 568
Bron: http://www.ajoneuvotiedot.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Naar modeljaar ruwweg gesplitst (namelijk van sept MY “X” tm aug MY “X+1”, hetgeen uiteraard niet waterdicht is want er werden in najaar 85 heus nog wel modeljaar 84 SAAB 90’s gekentekend, maar toch, het geeft een indicatie):
modeljaar 85 (sept 84 tm aug 85): 233 oftewel 41%
modeljaar 86 (sept 85 tm aug 86): 239 oftewel 42%
modeljaar 87 (sept 86 tm dec 87): 106 oftewel 17%
Een redelijk normale afspiegeling van de totale productie lijkt me zo.

Naar jaar van eerste registratie opgesplitst (waarbij 1984 en 1987 dus eigenlijk “halve” productiejaren waren):
1984: 50
1985: 264
1986: 183
1987: 71

Naar kleur is er de volgende verdeling te maken (met tussen haakjes een poging de kleurnamen er aan te koppelen):

Blauw: 129 (Platina-, Leisteen-, Zircon-, Azuur-, Admiraal- en Ambassadeurblauw)
Brown (beige): 48 (Zandbruin maar wellicht ook Brons en Kastanjebruin)
Geel: 2 (dit is dus het beroemde en zeer onbekende Florentine-geel, inderdaad ultrazeldzaam dus)
Grijs: 89 (Zilver- en Odoardogrijs en wellicht ook Rosekwarts)
Groen: 43 (Malachite- en Dennengroen)
Rood: 116 (Cochenille- en Kersenrood)
Wit: 123 (Cirruswit en wellicht ook Ivoor)
Zwart: 14 (waarvan slechts 3 van MY87!!)
Onbekend: 4

Tot slot is het nog mogelijk de gemeente te zien, er rijden er bijv. 33 in Helsinki en 2 in “Buitenland”.
En opvallend: de brandstof is bij allemaal “Benzine”. In Finland rijdt men nl. niet op LPG…..

sb90
Geregistreerd lid

Re: Hoeveel 90's rijden er nog in Finland?

Bericht door sb90 » vr 26 jun, 2015 15:42

Ik kan eenieder vertellen dat het weer een knap staaltje werk is om uit de originele bron dit te filteren en zo prachtig mooi ter inzage aan te kunnen bieden! Leuke gegevens, erg interessant, en ook wel schokkend tegelijkertijd... :shock:

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 27 jun, 2015 6:56

Waarom schokkend?

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » ma 29 jun, 2015 11:10

Omdat schijnbaar het aantal rijdende 90`s niet alleen in ons kikkerlandje drastisch daalt...

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 29 jun, 2015 12:54

Als je naar andere merken en typen kijkt denk ik eerder dat je gewoon met de tendens mee gaat, dan dat het schokkend is.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 29 jun, 2015 15:26

Als je ziet wat er van het Franse (of Italiaanse) doorsnee blik nog over is afgezet tegenover de productie aantallen dat de Saab liefhebbers dan nog best blij mogen zijn. Er is nu eenmaal een beperkt publiek voor deze auto's.

Plaats reactie