Temperatuurmeter geeft erg hoog aan.

1985-1987
mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Temperatuurmeter geeft erg hoog aan.

Bericht door mmd1962 » do 30 jul, 2015 23:15

Hallo beste mede Saab 90 rijders,
Onze Saab 90, heeft wel vreemde dingen laten zien,
zoals een kilometerteller die springt, of het de ene keer wel doet en dan blijft hangen.
Nu heeft ze weer iets anders, Temperatuurmeter geeft erg hoog aan.
na nog geen kilometer te hebben gereden schiet de meter al in het rode,
dan gaat het ineens weer naar beneden tot op de helft en dan weer naar boven in het rode,
ik weet niet meer wat ik er mee aan moet.
Is er iemand die mij er een advies in kan geven?
Ik ben trouwens nog steeds erg blij met onze Saab 90 van 1986.
ook met al haar geheimzinnigheden :D

Robinson1
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Temperatuurmeter geeft erg hoog aan.

Bericht door Robinson1 » vr 31 jul, 2015 1:34

Ik ben absoluut niet bekend met de 90, maar het kan een probleem met de massa aansluitingen zijn.

Wellicht dat je deze controleert/schoonmaakt?
Kan nooit kwaad, en massa problemen willen wel eens rare verschijnselen veroorzaken :wink:

Misschien dat je een pb stuurt naar Esalet "onze 90 liefhebber", die heeft een mooie site waarop veel info
Te vinden is.

http://saab-90.nl/documentatie/werkplaa ... uments.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » vr 31 jul, 2015 4:22

Dankjewel voor de reactie

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » vr 31 jul, 2015 11:07

mmd1962 schreef:... ineens weer naar beneden tot op de helft en dan weer naar boven in het rode
Lijkt op een thermostaat die wat laat open gaat, thermostaat vervangen of (tijdelijk) er uit halen.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » vr 31 jul, 2015 12:40

Ga het zeker uitproberen,
Moet het bestellen

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 31 jul, 2015 13:17

Inderdaad de thermostaat als eerste hoofdverdachte, in ieder geval niet zo mee doorrijden om je koppakking niet in gevaar te brengen.

Good luck!

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » vr 31 jul, 2015 15:54

D'r zit nog genoeg koelvloeistof in het vaatje?
(Wonderlijke verschijnselen in het dashboard kunnen ook te maken hebben met die sedanachterlichten maar dat terzijde.)

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 31 jul, 2015 18:26

Ik heb een 99 gehad die precies hetzelfde deed.... Meter gaf rood terwijl de koelvin nog lang niet aanging en de thermostaat was goed. Op een gegeven moment ging de meter zelfs reageren op het inschakelen van de remlichten...

Ik heb heel veel massapunten schoongemaakt, maar het niet kunnen vinden...

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » za 01 aug, 2015 14:28

Leidt het tijdens het rijden volledig opendraaien van de verwarming tot een dalen van de naald van de tempmeter?
(hoewel ik met rijden uiterst voorzichtig zou zijn nu, gezien gevaar oververhitting en koppakking-risico)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » za 01 aug, 2015 23:20

TS geeft aan dat tempmeter al onder 1 km op hol slaat. Klinkt meer als electrische storing dan als oververhitting, omdat in zo'n korte tijd de motor nog niet opgewarmd kan zijn als de KVS normaal circuleert.

Als het wel een mechanische storing in het KVS-deel is zij er 3 opties:

1 - waterpomp draait niet of nauwelijks ten gevolge van los schoepenwiel (kan zomaar ineens ontstaan)
2 - radiateur verstopt (dit had geleidelijk opgemerkt moeten worden)
3 - KVS-peil te laag (ligt iets minder voor de hand in dit geval)

Storing aan de dashboard elementen als gevolg massa-problemen vinden hun oorsprong meer dan eens in de de achterlichten en eventuele trekhaakbedrading van de 90.
Remedie daarvoor is alles daarachter eens uitgebreid bij langsgaan met soldeertin en een hete bout.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 02 aug, 2015 21:11

Om massaproblemen ontstaan bij het achterlicht (die inderdaad in heel de auto kunnen doorspoken) op te lossen is er een quick fix.
Het betreft het aanbrengen van een extra massadraadje tussen (het juiste deel van )het koperen deel van het achterlicht en de body van de auto.

Zekerheidshalve beide achterlichten even meepakken zou ik zeggen.

Ik zou zeggen even met de zoekfunctie aan de gang en je hebt hem zo gevonden.

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » ma 03 aug, 2015 12:34

Als je het massaprobleem volledig wil uitsluiten kan je een startkabel op de min-pool van de accu hangen, en het andere uiteinde gewoon aan het blok. Gebeurt er dan niets geks met je metertjes op je dashboard dan heb je inderdaad een massa probleem, waarschijnlijk maakt 1 van de 2 contactpunten van je min-kabel vanaf de accu dan slecht contact met de massa van je blok of versnellingsbak.

Ik vermoed in dit geval echter een kapotte thermostaat.
Ik had het tegenover gestelde, namelijk dat de temperatuurmeter bijna onderin bleef staan, ook als ik `m op een warme dag een tijdje stationair liet lopen. Bleek de thermostaat te zijn.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 30 aug, 2015 21:36

We zijn nu een maandje verder, is het probleem inmiddels opgelost?

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » vr 11 sep, 2015 22:04

Beste mensen,

Het probleem is opgelost, er zijn andere censoren op gekomen,
nu gaat de fan al bij 60 graden aan en voorheen pas met 90 graden of zo.
Heel hartelijk dank voor het meedenken.

Groetjes en een goed weekend. :O:

Pleeboy
Geregistreerd lid

Bericht door Pleeboy » za 12 sep, 2015 17:13

vraagje: waarom deze aanpassing en wat is de effectieve temperatuur van het water bij normaal rijden? De ideale bedrijfstemperatuur is rond de 90 graden, daarom dat de gebruikte thermostaten bij 82 of 87 graden opengaan.
Een hogere motortemperatuur (was dit effectief zo of leek het alleen maar?) oplossen door de fan eerder aan te laten gaan zonder de oorzaak te kennen is niet slim.
Als de oorzaak gekend en opgelost is, en daarbij de aanpassing van de fan als extra zekerheid is ingebouwd kan ik er nog enigzins inkomen.

Concreet: als nu de meter normaal doet kunnen we een elektrisch probleem schrappen, de sensor die je aangaf, bedoel je daarmee de thermostaat? Dan zou dat genoeg moeten geweest zijn, volgende verdachte is dan de radiator (merk je dan vooral bij hoge belasting), maar dan kan je die beter vervangen dan de fan eerder te laten aanslaan.
Gelukkig doet die het dan nog wel :wink:

Plaats reactie