Beschaafde oldskool pimp

1985-1987
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Beschaafde oldskool pimp

Bericht door esalet » di 29 sep, 2015 16:26

Bij Van der Laan in Overschild eindelijk de felbegeerde Steel Beam wieldoppen op de kop getikt.
Trouwens zeer aardige en behulpzame lui daar.

Schoongemaakt, klemmetjes gerepareerd (zie 900 hoofdstuk vanwege overlap met GLE type klemmetjes) en erop gezet.

Precies wat ik hoopte: beschaafde oldskool pimp. :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoek de tien verschillen, VOOR:
Afbeelding

en NA:
Afbeelding

Afbeelding

Ben er zeer blij mee, mede omdat ik nooit helemaal tevreden was over de nét iets te lichte zilverkleurige velgenlak die ik op de stalen velgen had zitten.

Ze liggen vrij hoog op de velg maar dat hoort zo (is bij de GLE ook).
Afbeelding

Echt heel grappig, die bolle wieldoppen (ze zijn fors boller dan dat andere type rvs wieldop dat je aan de muur ziet hangen), ontzettend oldskool en een heel ander gezicht:
Afbeelding

Christiaan94
Donateur
Donateur

Re: Beschaafde oldskool pimp

Bericht door Christiaan94 » di 29 sep, 2015 16:37

Ziet er goed uit zeg! Prachtige auto ook!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 29 sep, 2015 16:40

Thnx! Het is een echte binnenslaper geweest, heel zijn leven (zie donkerbruine! hoedenplank).

De vorige eigenaar heeft hem op zijn 69e gekocht en is er 94 mee geworden, toen anderhalve maand bij iemand anders en sindsdien bij mij.

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » di 29 sep, 2015 16:58

Ik wil het feestje niet bederven, maar de velgen sluiten niet aan en dat hoort wel. het staat te ver uit en ik denk dat je ze zo kwijt bent als je maar in de buurt van een stoeprand komt.
verwacht dat ze op een ander type velg moeten, deze velgen hebben een dop in het midden. Die deksels zitten altijd strak op de velg/tegen de band.

Verder mag je je auto wel eens afstoffen 8) Zo 'n bloedmooie SAAB

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 29 sep, 2015 17:45

Gewoon 2 tyraps , :D

Mooie wieldoppen, maar ik vind 90 standaard look mooier ?

hermank
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door hermank » di 29 sep, 2015 18:03

Prachtig!

De 90 heeft ook een heel fijn plekje om te overnachten zo te zien. Gave jongenskamer !!

joy
Donateur
Donateur

Bericht door joy » di 29 sep, 2015 18:04

Deze doppen zijn van voor 1981 dus met de naven met de lange aandrijfas bout, daardoor zijn ze boller, strak op de velg hebben ze nooit gedaan.
leuke upgrade

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 sep, 2015 18:43

Inderdaad hebben deze wieldoppen nooit onzichtbaar aangesloten. Dat bolle viel mij ook al op. Geen mening over de looks tot ik het real-life heb aanschouwd.
Met de 90 zo in een hoekje weggestopt komt het wellicht niet goed tot zijn recht.

Ben in principe pro oldschool/newschool pimpen met stylistische inslag. Maar bij sommige wagens staat bruut ook mooi.

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » di 29 sep, 2015 19:14

Ik vind ze veel leuker dan de originele wieldoppen. ( origineel past wel weer goed bij de PY ).
daarom zeg ik : " Niks meer aan doen " :D

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 29 sep, 2015 20:16

Dank voor alle reacties!

En wat betreft het type wieldop combi met velg: ik was aanvankelijk ook verbaasd om te zien hoe zeer de wieldop meer "op" dan "in" de velg ligt. Ik ben wat aan het zoeken geweest naar info over deze doppen en heb gevonden dat ze in ieder geval midden jaren tachtig in de diverse accessoirescatalogi staan voor 90 en 900, bijvoorbeeld hieronder voor de 90.

En wat schetst mijn verbazing: ook hier liggen ze behoorlijk "op" de velg (meer dan "in" de velg). Hoort blijkbaar inderdaad zo. Als je 'm in een 6" stalen velg zou monteren (zijn die trouwens gemaakt zulke velgen? voor de 9000 wellicht?) heb je kans dat ie dan wat dieper ligt. Hij zit nu in een 5,5" velg en dat is de breedste die op een 90 werd geleverd (5" had je ook nog, voor de eerste vierbakken). Maar de auto op onderstaande foto is zeker een vijfbak, dus dezelfde velgen als de mijne.

Weer een apart SAAB-ding dus (laten we het op "eigenwijs" houden), de manier waarop deze doppen op de velg zitten. Het schijnt bij de GLE doppen, die er nogal op lijken, overigens ook zo te zijn heb ik me laten vertellen.

Hier even de plaatjes, uit de accessoirebrochure MY86 (maar in MY85 en MY87 staan ze ook):
Afbeelding

Afbeelding

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 29 sep, 2015 20:28

Hier overigens een GLE (dop lijkt er op maar is anders, driehoekjes aan de rand in plaats van ronde openingen).

En verdomd, ook deze ligt er meer óp dan in. Dus het lijkt er op dat dit type en de Steel Beam beiden deze aparte eigenschap hebben. De klemmetjes zijn trouwens ook identiek, dus zou goed kunnen.

Over het waarom zou ik de firma SAAB wel eens willen ondervragen maar dat gaat helaas niet meer......

Afbeelding

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 29 sep, 2015 23:31

Fijn dat je die laatste foto er nog bijplaatste. In mijn herinnering, betrof het die. Nader beschouwd zijn de stalen velgen waar de doppen op zitten eigenlijk verantwoordelijk voor een niet-optimaal resultaat. Volgens mij is daar iets aan de doen door de stalen velg onder de dop, mat zwart te schilderen.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 30 sep, 2015 10:35

Goeie tip, die velgen zwart maken. Dan wordt het "zweef"-effect van de rvs doppen een stuk minder.

(en weet je wat het ergste is: deze velgen wáren zwart toen ik ze kreeg, en ik heb ze destijds zilver gespoten en van klemmetjes voor kleine wieldoppen voorzien. Wellicht herkenbaar, dat steeds nadenken over en het werken aan de look van je auto..............ook wel weer grappig: het proces is een groot deel van de fun!)

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » wo 30 sep, 2015 14:09

Ik vind de wieldoppen an sich schitterend mooi, maar vind het niet de perfecte combi onder specifiek jou 90.
Je 90 straalt frisheid en nieuwigheid uit, en de standaard stalen velgen die je er voorheen op had zitten laten met name de frisheid erg uitkomen.
De wieldoppen zijn toch wel wat grijzer, en zorgen voor een wat donkerder (in mijn ogen iets minder fris), beeld.
Denk dat het komt door de kleur van je 90. Denk dat ie onder zilvergrijs beter staat (hint :lol: :lol: )

Let wel dat ik hierboven een beetje aan het zeuren ben, het staat allebei prima, eerlijk waar, maar ik heb toch een lichte voorkeur voor de gewone standaard stalen velgen op je 90 :wink:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 30 sep, 2015 19:49

De 'frisheid' van die stalen velg komt ook door de zilverkleurige verf. De wieldoppen zijn niet geverfd, maar puur RVS. Dat materiaal oogt heel anders. Maar daar het een orginele accesoire is, welke zo goed als nooit voorbijkomt, en Etienne tot de stal de puristen gerekend mag worden, vind ik het juist passend. Een soort koningskroon. Hij is toch King-of-90'ties.

Plaats reactie