REMKLAUW voor de 90 b6

1985-1987
mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

REMKLAUW voor de 90 b6

Bericht door mmd1962 » wo 19 jul, 2006 21:01

ik ben op zoek naar een goed werkende remklauw, hierop is de saab afgekeurd, omdat de handrem hiervan niet meer werkt.
heeft iemand die misschien of weet iemand een goedkoop adresje?
ik hoor het graag

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 20 jul, 2006 8:16

Dat wordt www.Elferink.nl denk ik. Er zijn revisiesetjes (ook bij Elferink), maar daar zitten alleen rubbers voor de hoofdzuigers in. De handrem wordt niet beter van zo'n revisiesetje. Voor de handremwerking moet de secundaire zuiger uit elkaar en dan moeten er kogeltjes vervangen worden. Maar voor zover ik weet zijn de kogeltjes niet te krijgen.

Er is al veel over geschreven, zoek even op remklauw of remtang.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 20 jul, 2006 8:24

dankjewel Paul ik zal even zoeken op het forum.
zelfs als ik een nieuwe remtang erin zal zetten zal de handrem niet werken?
begrijp ik dat goed, of is het alleen met een gereviseerde zo.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 20 jul, 2006 8:42

De remklauw kan helemaal uit elkaar maar da's een kliederig en secuur werkje waar in ieder geval een compressor er handig is en speciaal remvet aanbevolen.
Mijn ervaring is dat je wel een uurtje of meer bezig bent per tang.
Idd bevatten de revisiesetjes niet alle onderdelen, wel veel.
De kogeltjes geven niet vaak problemen, het is van de lagering/afdichting waar de handremhevel de tang ingaat die door vocht en pekelinwerking faalt. Ook de afstelling van de hevel met de kabel luistert nauw. (tussen de hevel en het juk mag meen ik max een voelermaat van 0,5 mm passen)
Doe jezelf een plezier en neem 1, liever aan beide zijden, een revisieremtang (elferink) en probeer als je dat wenst/kunt en nog langer met de auto wilt doen de andere set op je gemak op een winteravond te repareren met de revisiesetjes..
Is qua prijs misschien even slikken maar dan werkt alles ook weer prima.
Pak ook meteen ontluchting/verversing van het gehele remcircuit mee.
Indien de kabel van de handrem juist afgesteld staat en goed beweegt in de mantel mag de bediening van de handrem geen problemen meer geven bij de keuring.
Nog 1 ding; het scharnierpunt onderaan de handremhevel (in interieur) kan uitslijten door veelvuldig gebruik/gebrek aan smering. Ook dan wordt het steeds moeilijker -door de ontstane extra vrije slag- om de handrem goed te stellen (dit geldt dan wel voor beide zijden) Eea is te verhelpen door inlassen op uitgesleten plek en daarna passend vijlen of plaatsing van een goede sloophandremhevel.
T'is allemaal echt niet zo moeilijk als het op papier misschien lijkt :wink: .
Cornell :O:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 20 jul, 2006 8:52

Als je een gereviseerde remklauw van Elferink erin zet moet alles weer goed zijn.

Als je zelf gaat reviseren met een setje van Elferink, dan werkt de handrem nog niet. Ik weet niet of elferink zelf de klauwen reviseerd. Als dat zo is dan hebben ze een "secret stash" kogeltjes om ook de handrem te reviseren.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 20 jul, 2006 9:15

Oké ik zal naar Enter gaan bij Elfrink een gereviseerde klauw kopen,
dan weet ik tenminste zeker dat het dan ook weer werkend is, anders wordt de dame nog weer niet goed gekeurd :(
en 2 weekjes nog willen we graag op vakantie dus de tijd dringt :)
dankjewel voor de tips

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 20 jul, 2006 12:11

En goeie remmerij is van levensbelang!

(Enne, onlangs stonden er nog 2 90's achter op het terrein van Elferink :( ...)

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 20 jul, 2006 15:25

die staan er nog steeds, wel erg jammer want dat zijn er maar twee op dat hele terrein, vor de rest veel 9000 en 900 en dan de nieuwere 90 en 900
morgen wordt het klauwtje er onder gezet, dus ben zeer benieuwd hoe het dan is met de remmen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 20 jul, 2006 18:05

:shock: Slechts 2 90's op zo'n groot terrein.... :?
Enig id hoeveel 90's er nog in NL/wereldwijd rondrijden? Bijna even zeldzaam als een dodo inmiddels :cry:
Andere classics is dat lot op korte termijn ook beschoren vrees ik :roll: .
Cornell

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 20 jul, 2006 19:02

maar de onderdelen van de 900 passen er ook op en die zijn er gelukkig nog genoeg,
ik rij liever in een zeldzame saab 90 dan in een mercedes benz van 90 :D
trouwens als je iets koop bij het demontage bedrijf dan staat er ook
saab 99/900 op en geen 90 heel vreemd
de 90 dan toch misschien het goede zwarte schaap saab?

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 20 jul, 2006 19:55

Die arme 90 wordt zo vaak verguisd...
Terwijl het een Saab-traditie is om oude carrosseriedelen aan nieuwe te "plakken".
Ik kan nou niet 1-2-3 zeggen wat nu een echt 90-onderdeel is - het logo misschien :lol: ?

Lian

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » do 20 jul, 2006 21:36

sb129h schreef:Die arme 90 wordt zo vaak verguisd...
Terwijl het een Saab-traditie is om oude carrosseriedelen aan nieuwe te "plakken".
Ik kan nou niet 1-2-3 zeggen wat nu een echt 90-onderdeel is - het logo misschien :lol: ?

Lian
Neen, want dat is gewoon de '900' met een nul minder :twisted: .

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 21 jul, 2006 0:13

er staat als het goed is nog een 90 (lichtblauw metallic) te koop bij elferink. niet de beste/fraaiste meer, maar nog best wat van te maken.

dat je er 2 90's op de sloop achter vind is uniek. zelfs oude neus 900 kom je er nog met moeite tegen... ik ga er zaterdag maar eens heen denk ik.... moet nog een voorruit en koppelingscilinder hebben.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » vr 21 jul, 2006 9:47

ja inderdaat er staat nog 1 90 te koop maar daar vroegen ze veel te veel weer voor ik meende uit mijnen hoofd, 750 euro.
maar daar zit geen APK meer op al sinds maart 2006 niet meer.
en misschien ga ik er zaterdag ook nog even naar toe voor een trekhaak, gisteren was de heftruck kapot dus konden ze mijn toekomstige sleurpen er niet onder vandaan halen.
hopelijk is die nu weer klaar anders hebben ze daar een groot probleem, ze kunnen dan geen auto verzetten.

D 'n' C
Geregistreerd lid

Bericht door D 'n' C » za 22 jul, 2006 14:39

ben ook bezig met mijn remmen, heb ze helemaal uit elkaar. maar zijn er nog rubbers te verkrijgen voor de achterste handrem cylinder dan.

Plaats reactie