monteren van een trekhaak voor de 90

1985-1987
Plaats reactie
mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

monteren van een trekhaak voor de 90

Bericht door mmd1962 » ma 24 jul, 2006 20:52

heeft iemand misschien ook schema's voor het monteren van een trekhaak bij de saab 90?
ik hoop het wel

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » ma 24 jul, 2006 23:54

Schema's?
Gewoon aftakken bij de lichtunits en op de stekkerdoos volgens ANWB richtlijn aansluiten... Een -goedkope- multimeter is altijd handig en anders een een spanningslampje met scherpe punt. Een kompleet aansluitset inclusief schema kan je bij een automaterialenzaak kopen. (slechts een handjevol euro's) Ik neem aan 7 polig anders is er ook 13 polig (wel duurder maar uitgebreider, ligt aan gebruik)
Draden vertinnen voor het aandraaien van de schroefjes. Vergeet niet wat roestwerende prut in de stekkerdoos te spuiten na montage, heb je veel langer plezier ervan.. Er zijn nwe stekkerdozen die voorbereid zijn voor mistlamp die tegenwoordig in veel situaties verplicht is.
Suc6,
Cornell

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » di 25 jul, 2006 7:55

hartstikke bedankt, het lectrische schema heb ik nu, en hoe kun je de trekhaak zelf monteren?
want er is nergens een tekening of zo te vinden op het internet.
het is de echte trekhaak van saab, dus een vierkante stang

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » di 25 jul, 2006 22:45

Het monteren van zo'n trekhaak is niet zo moeilijk mits je alle onderdelen hebt; vierkante stang met kogel/ typeplaatje en stekkerdoos bevestiging/ evt beugel voor losbreekkoppeling, 1 ophangbeugel die achter die dwars op de stang net achter het midden achter de bumper komt, een bevestigingsplaat met 2 moeren die in het dwarsbalkje bij de tank komt met daarover een afdekplaat en alle bouten, moeren en ringen.
Let even op dat het ijzer van de hoofdstang nog dik genoeg is want ik heb inmiddels al heel wat doorgeroeste en bijna doorgeroeste exemplaren van dit type vastgehad. Buitenzijde ontroesten en wat klappen op de hoeken met de hamer en er komt vaak een hoop roest los. Buitenzijde verven met roestwerende verf (belangrijk typeplaatje afplakken) en de binnenzijde van de buis met roestwerende prut zoals tectyl (ik gebruik lijnolie) behandelen.
Alles op het juiste koppel aanhalen, electrisch aansluiten en enjoy,
Suc6,
Cornell

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » wo 26 jul, 2006 6:46

de trekhaak zit er onder, het was voor mijn zoon wel even een gemartel, want net achter de bumper was het een beetje moeilijk bijkomen.
toen zou ik beginnen met het electrische gedeelte van de trekhaak.
een buurman vertelde mij dat de mistlamp ook een aansluiting moest hebben en ja dat is toch weer een probleem.
de meesten adviseren de mistlamp op de aansluiting te doen voor de binnen verlichting.
maar dat is fout, dan blijft de mistlamp continu branden.
dus de verlichting laat ik maar even aansluiten door iemand die er echt verstand van heeft, dan is het gelijk goed.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » wo 26 jul, 2006 21:01

alles klaar nu, zelfs de mistlampen werken alletwee naar behoren, ze gaan uit als je de stekker erin stop heel handig.
toch nog 1 vraagje,
kun je de trekhaak ook nog verstellen?
de dissel zit wel erg dicht op de bumper.

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 27 jul, 2006 0:28

mmd1962 schreef:alles klaar nu, zelfs de mistlampen werken alletwee naar behoren, ze gaan uit als je de stekker erin stop heel handig.
Weet je hoe de schakeling is? Schema?

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 27 jul, 2006 7:28

er moet een nieuwe contactdoos gemonteerd worden, met een microswitch, dan moet de de aansluiting voor de binnenverlichtig van de caravan gebruikt worden.
de contactdoos kost ongeveer 10 euro, en schakelt zo gauw je de stekker erin stopt de mistlampen van de auto uit en van de caravan weer aan.

Plaats reactie