Ik heb mijn uitlaat gemold, stom verhaal

1985-1987
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Ik heb mijn uitlaat gemold, stom verhaal

Bericht door esalet » ma 21 aug, 2006 10:25

Dag medeforummers,

Inmiddels kan ik er ook weer om lachen :? maar mijn eerste reactie was minder positief. :fight_headbang: Mijn 90 staat sinds kort in een garage waar hij net in past. Uit voorzorg heb ik tegen de achterwand een matras gehangen, zodat de achterbumper niet beschadigt tegen de ruwe muur. Dit matras dekt ook de uitlaat af, maar ik dacht och dat zal zo'n vaart niet lopen.

Laatst bij het starten vond ik dat ie wel even erg hoog liep de eerste paar tellen (vind je 't gek, hij kon zijn gassen niet kwijt!). Later die dag kwam de bekende alfa-sound vanuit het vooronder, vergezeld van klapperende/rammelende geluiden. Hij trekt vlotter op (minder weerstand blijkbaar). Bij stationair lopen is ie muisstil.

Mijn diagnose is: de schotten in de voorste demper hebben een optater gehad bij de start en zitten nu los. Balen, dat ding is pas twee jaar oud!

Afijn, hoe goede voorzorgen zonder voldoende nadenken tot andere schade kunnen leiden! Weer echt iets voor mij, dit. :oops:

Ik kan hem nu ook niet laten maken want terwijl ik dit typ wordt de hele straat opgebroken, dus de Saab heeft de komende weken huisarrest. Kan ik over mijn zonden gaan nadenken, het matras hoger ophangen en wat gaan rondbellen naar Kwikfitters en zo wat zoiets gaat kosten.
Het omwisselen met de middendemper van de donor ga ik denk ik niet doen. Ik weet niet hoe oud dat ding is (was wel stil toen ik hem hierheen reed een jaar terug), maar ik heb geen brug en dat wordt een gedoe.

Hopelijk medio/eind september weer in de vaart, zodat ik er vóór de winterstalling toch nog wat lol van kan hebben..........

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 21 aug, 2006 11:49

Ai. Ondanks alle goede bedoelingen....... lullig.....

Ik verdenk mijn voorste demper ook van losse schotjes. Rammeltjes en piepjes.... :cry: .Heb vorige week bij de Biltema (in zweden) een verse gehaald voor dik 2 tientjes. Ben benieuwd naar de kwaliteit.

Succes ermee

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » ma 21 aug, 2006 13:27

Misschien het moment om die demper maar achterwege te laten. Heb ik bij mijn 90 ook altijd over na zitten denken.

De latere 900 heeft naast de kat ook maar 1 demper.

Leuk voor het geluid en kan misschien de prestatie's net wat helpen.

succes met klussen. Als de oude los wil, is een uitlaat vervangen plat op de rug op de vloer, ook best leuk zelf te doen.

Hannes

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » ma 21 aug, 2006 13:33

Bij mijn oude 900 was de eerste demper ook rot.
Voor 70 euro een pijp ertussen laten lassen (ipv 140 euro voor een nieuwe demper)

Resultaat: ietsie meer geluid, iets vlottere acceleratie en hing lekkerder aan het gas.
Erg leuke bijkomstigheid: Heerlijk ploffen en rommelen in de uitlaat bij gas loslaten

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » di 22 aug, 2006 8:02

jammer van jou meisje, wil je haar zo goed vertroetelen, dat je haar bijna een crime pasionel geeft :D
mijn meisie moet ook even bij huis blijven staan niet omdat ze dat graag wil maar vanwege de koppeling, die denk ik versleten is.
ik heb hetzelfde probleem GEEN BRUG,
anders hadden ze voor ruim 100 euro wel een andere goed werkende koppeling voor het meisie.
maar komt tijd komt raad.
suc6 ermee :wink:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 22 aug, 2006 8:12

mmd1962 schreef:jammer van jou meisje, wil je haar zo goed vertroetelen, dat je haar bijna een crime pasionel geeft :D
mijn meisie moet ook even bij huis blijven staan niet omdat ze dat graag wil maar vanwege de koppeling, die denk ik versleten is.
ik heb hetzelfde probleem GEEN BRUG,
anders hadden ze voor ruim 100 euro wel een andere goed werkende koppeling voor het meisie.
maar komt tijd komt raad.
suc6 ermee :wink:
Om de koppeling te vervangen, heb je geen brug nodig. Alles moet vanaf de bovenkant.

MXL
Geregistreerd lid

Bericht door MXL » di 22 aug, 2006 8:13

Wat je beter kan doen is een houtenbalk op de grond schroeven waar je met de achterwielen tegenaanrijdt. Als je deze balk zo plaatst dat je met de bumper of uitlaat (welke het verste uitsteekt) ongeveer 1cm van de achtermuur afblijft zit je goed.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » di 22 aug, 2006 8:22

dankjewel Paul,
weet je misschien ook of er een schema voor is, want het is niet mijn dagelijkse bezigheid :oops: ,
en sorry esalet dat ik je forum even gebruik, het is niet mijn opzet, maar wel erg handig :wink:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 22 aug, 2006 8:35

mmd1962 schreef:dankjewel Paul,
weet je misschien ook of er een schema voor is, want het is niet mijn dagelijkse bezigheid :oops: ,
en sorry esalet dat ik je forum even gebruik, het is niet mijn opzet, maar wel erg handig :wink:
http://www.twinsaabs.com/ -> fix my C900 -> engine repair -> DIY Clutch. Alleen dan makkelijker omdat de 90/99 minder buizen en toestanden heeft, maar meer werk omdat de radiator er uit moet.

In elk werkplaats handboek, vraagbaak, Haynes, enz ...staat het natuurlijk ook.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » di 22 aug, 2006 8:42

nogmaals dankjewel Paul.
zo en nu ga ik niet verder zeuren op esalet zijn forum.
:D dankjewel dat ik het forum toch even ongevraagd mocht lenen :oops:

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 22 aug, 2006 19:18

Geeft niks MMD, ons aller doel is om deze leuke wagens on the road te houden.
en de anderen: bedankt voor de tips, ik hou jullie op de hoogte of ik zelf de stoute schoenen aantrek dan wel toch de kwikfitboer opzoek...

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 30 aug, 2006 19:16

Zo! Daar moet je inderdaad niet aan denken! Gelukkig heb je het er goed afgebracht.
Bij mij nog geen voortgang, straat=opgebroken, saab=geblokkeerd, stilte dus.....nieuws volgt t.z.t.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 04 sep, 2006 12:01

Inmiddels is er nieuws te melden. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ik heb (voor het eerst zo ongeveer) Echt Gesleuteld.

Ik heb de wagen op assteunen gezet, de uitlaatklemmen van de voorste demper een nachtje laten weken in de WD40, en vanochtend gemerkt dat de moeren goed loskwamen. Wat beitelen in de gleuven in de uitlaateinden, en voorwaar, er kwam beweging in, hij kon zelfs een beetje ronddraaien.

Probleempje: hij zat wel los maar kon er niet uit (het is de voorste demper, dus hij zit klem tussen de voorste uitlaatbocht en het stuk wat naar achteren gaat). Eerst het achterste ophangrubber van de uitlaat losgehaald (wat een *&^% klusje was dat, en het ziet er zo simpel uit!) en toen kwam ik nog steeds een paar centimeter tekort. Dan maar de achterwielen eraf en de achterste demper, die parallel aan de achteras hangt, uit één van zijn beide ophangrubbers gelicht. Het andere ophangrubber was zo moeilijk bereikbaar dat ik het eerst zo maar eens geprobeerd heb.

En ja! De demper kwam los :D , en staat nu in een hoekje van de garage te wachten op zijn replacement die ik voor een zacht prijsjen van een medeforumlid uit het noorden des lands kan overnemen.

En nou maar hopen dat dit het ook was. Ik bedoel: toen ik de demper los in mijn hand had en op een neer schudde, klonk er een heel zacht rinkeltje uit. Ik had me hier meer van voorgesteld, gezien de herrie die de wagen maakte. Maar goed, in ieder geval ziet er íets los in die demper.

Wordt vervolgd.......(als ik mijn replacement binnen heb)

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » ma 04 sep, 2006 12:49

esalet schreef:Inmiddels is er nieuws te melden. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en ik heb (voor het eerst zo ongeveer) Echt Gesleuteld.

Ik heb de wagen op assteunen gezet, de uitlaatklemmen van de voorste demper een nachtje laten weken in de WD40, en vanochtend gemerkt dat de moeren goed loskwamen. Wat beitelen in de gleuven in de uitlaateinden, en voorwaar, er kwam beweging in, hij kon zelfs een beetje ronddraaien.

Probleempje: hij zat wel los maar kon er niet uit (het is de voorste demper, dus hij zit klem tussen de voorste uitlaatbocht en het stuk wat naar achteren gaat). Eerst het achterste ophangrubber van de uitlaat losgehaald (wat een *&^% klusje was dat, en het ziet er zo simpel uit!) en toen kwam ik nog steeds een paar centimeter tekort. Dan maar de achterwielen eraf en de achterste demper, die parallel aan de achteras hangt, uit één van zijn beide ophangrubbers gelicht. Het andere ophangrubber was zo moeilijk bereikbaar dat ik het eerst zo maar eens geprobeerd heb.

En ja! De demper kwam los :D , en staat nu in een hoekje van de garage te wachten op zijn replacement die ik voor een zacht prijsjen van een medeforumlid uit het noorden des lands kan overnemen.

En nou maar hopen dat dit het ook was. Ik bedoel: toen ik de demper los in mijn hand had en op een neer schudde, klonk er een heel zacht rinkeltje uit. Ik had me hier meer van voorgesteld, gezien de herrie die de wagen maakte. Maar goed, in ieder geval ziet er íets los in die demper.

Wordt vervolgd.......(als ik mijn replacement binnen heb)
Kijk blijkbaar veel te weinig in het 90-forum, want wat een leuk verhaal! Zulke dingen overkomt ons allemaal wel es en daar leren we dan weer van :lol:
Volgende keer wat foto's erbij en je kunt je zo melden in het restauratie deel :D

72sonett-III
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett-III » ma 04 sep, 2006 15:48

esalet schreef:...de uitlaatklemmen van de voorste demper een nachtje laten weken in de WD40, en vanochtend gemerkt dat de moeren goed loskwamen.
Dat was niet echt nodig geweest... WD40 is niet echt kruipolie en het werkt sneller om de moeren/bouten gewoon af (= kapot) te draaien. Bij montage gebruik je nieuwe pijpklemmen.

Plaats reactie