90 met automaat en witte knipperlichten??

1985-1987
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wieb90
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: di 12 apr, 2016 16:22
Regio: NL - Provincie Friesland

90 met automaat en witte knipperlichten??

Bericht door wieb90 » za 31 mar, 2018 20:51

beste lezers,

zoals de titel al zegt heeft mijn 90 een paar gekke opties op de foto's in het 90-register.
dit klopt niet helemaal, althans niet toen ik hem kocht. De witte knipper lichten zitten er wel op maar er zit een "normale 5 bak" in en de kilometer teller is ook een van een 90 althans ik zie het verschil niet.

Misschien weet iemand wat meer over het verleden van mijn auto en wat er allemaal al versleuteld(gerommeld)is, ik ben erg benieuwd.
Mocht er interesse zijn naar de huidige staat van de auto, wil ik wel wat foto's plaatsen voor misschien een update in het register.

Oh ja pp-06-**
heb de wagen nou al bijna 4 jaar, en ben erg tevreden mee.
gekocht in Almelo en staat nu in Leeuwarden
Saab 900 T8 88
Saab 900S Cabrio + Intercooler 93

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 90 met automaat en witte knipperlichten??

Bericht door esalet » zo 01 apr, 2018 9:47

Dag Wieb90,
Om te beginnen leuk dat je je meldt en welkom!

Ja die foto met die automaatpook en dat grote rempedaal en het ontbreken van de koppeling is al jaren een raadsel voor mij.

In de registertekst achter de schermen staat een verklaring waar dit vandaan komt:

Op 1 maart 2011 op naam gezet van Saab Potze. Bodem is keihard beweert deze. Vr pr ****,- KM STAND 189.265. Gek genoeg staat op een foto een automaat (enkel breed rempedaal en een kmteller van een ouder type 90. Ook in de advertentie stond het als automaat, maar later bleek dit niet zo te zijn. waarschijnlijk verwisselde foto's?

Dus eigenlijk, en daar heb je gelijk in, zou die foto van het forum af moeten.

Vraagje: heb je misschien een vervangende interieurfoto voor me? Je kunt hem als je wilt sturen naar esalet@saab-90.nl

De snelheidsmeter op de foto in het register is van een 99 en zo zat hij destijds bij de Potze-advertentie voor deze 90. Die van een 90 is iets anders (bijvoorbeeld al die witte driehoekjes rondom ontbreken en hij heeft bij de 50 kmh geen oranje driehoekje maar een losse oranje punt. En kloppen die speakers in de deuren wél met die bewuste "automaatfoto"? Dit alles om te kunnen achterhalen of er destijds gewoon een mix-up heeft plaatsgevonden in de advertentie van Potze, óf dat de auto wellicht is omgebouwd naar automaat en later weer teruggebouwd?

Een fabrieksoptie is een automaat op een 90 nooit geweest, zoveel is zeker!

Tot slot: wat is je huidige km-stand? (werk ik meteen het register weer bij!)
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
wieb90
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: di 12 apr, 2016 16:22
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 90 met automaat en witte knipperlichten??

Bericht door wieb90 » zo 01 apr, 2018 16:47

goede,

ik heb wat foto's verstuurd via de mail voor het register.
En natuurlijk wat voor het forum(als het goed gaat).

Afbeelding

Het kan inderdaad kloppen dat er toch ooit een automaat bak in heeft gezeten, met als bewijs de Philips speakers, het (toen)ontbreken van de vloermatten, en de gele aanslag op de portieren. ook heb ik een sleutelhanger van Anton Potze.

Ook zelf heb ik het vermoeden dat de huidige motor die er in zit niet origineel is, wellicht een ruilmotor. Maar dat is natuurlijk lastig te zeggen van auto die ouder is dan 30 jaar. Maar dit zal wel verklaren waarom er ook een ander km-teller inzit, deze zal dus later weer vervangen zijn door een normale.

De 90 is tot nu toe erg betrouwbaar geweest, op een voorval na.
Als ik hard accelereerde brak de rotor van ontsteking af. Dit kwam omdat de voorste motorsteun los zat, moer vervangen door een borgmoer en nooit meer een probleem gehad.

mvg
Saab 900 T8 88
Saab 900S Cabrio + Intercooler 93

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 90 met automaat en witte knipperlichten??

Bericht door esalet » ma 02 apr, 2018 11:54

Bedankt voor je foto's, alles is nu verwerkt in het register.
Dat moest inderdaad nodig een keer gebeuren.

Zoals je ziet is nu het feit dat er ooit een automaatbak (en waarschijnlijk) blok in heeft gezeten, nu als zodanig in de tekst vermeld. Ook is je foto van het huidige interieur (met vijfbak-pook) toegevoegd.
Afbeelding
Het snelheidsmeter raadsel is meteen opgelost: natuurlijk zat er aan die automaatbak een andere kabel vast en heeft men destijds meteen de snelheidsmeter over moeten zetten. Bij het terugbouwen naar vijfbak kon er weer een 90-snelheidsmeter worden teruggeplaatst. Hier ook maar een plaatje van in het register gezet (had ik nog in mijn bestand bleek nu :oops: ).
Afbeelding
Oja wat is je huidige km-stand?

Bij het vergelijkend speurwerk viel me nóg een clou op dat het inderdaad om dezelfde auto ging: er zit een extra schakelaar boven je "Fasten Seat Belts" lichtje. Waar is die trouwens voor bij jouw auto?

Tot slot nog even je houten hoedenplank toegevoegd in het register.
Volgens mij zijn we nu weer "bij", toch?
Afbeelding
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Gebruikersavatar
wieb90
Geregistreerd lid
Berichten: 26
Lid geworden op: di 12 apr, 2016 16:22
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: 90 met automaat en witte knipperlichten??

Bericht door wieb90 » ma 02 apr, 2018 20:55

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

(foto's zijn niet lang zichtbaar)

Vergeten te sturen zag ik, de schakelaar is voor de achter ontwaseming. heb ook nog even 2 sfeer plaatjes toegevoegd :D .


En schakelaar naast de sigaret aansteker is voor de vertalers, die ik er op kan zetten achter het kenteken met een paar beugeltjes.
zet ik er misschien binnenkort weer op, zijn 2 joekels namelijk.
Saab 900 T8 88
Saab 900S Cabrio + Intercooler 93

Gebruikersavatar
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Berichten: 5982
Lid geworden op: vr 26 aug, 2005 16:23
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: 90 met automaat en witte knipperlichten??

Bericht door esalet » di 03 apr, 2018 10:50

Ik was totaal in de bonen, en had er niet aan gedacht dat die schakelaar daar standaard hoort te zitten.

Ben trouwens wel benieuwd naar je sfeerplaatjes, helaas niet (meer?) zichtbaar? Bekend photobucket-probleem inmiddels, helaas....

Verstralers? Stoer!
"De 90: de revival van de Funky Trunky Saab!!"
http://www.saab-90.nl
1986 90 Admiraalblauw (317.000 km) (vanaf nieuw in de familie)

Plaats reactie