Was al (te) lang geleden.
Meteen maar presentabeler gemaakt.
Komen ze. Ik werk van groot (totale productie) naar klein (rijdend in NL).
Commentaar steeds onder elk plaatje.

Spreekt voor zich. Eeuwig zingende bossen en meren, prachtig. In tegenstelling tot de meeste andere typen zijn ALLE 90's in Finland gemaakt. De mythe gaat dat de bouwkwaliteit daar nog nét iets hoger was.
25.000 is weinig. Van bijvoorbeeld de 99 zijn er zo'n 590.000 gemaakt, dus naast elke geproduceerde 90 zou je bijna 24 99's kunnen zetten.
Oja, let op: de hierboven genoemde jaren zijn kalenderjaren, in tegenstelling tot het volgende plaatje (modeljaren, dus van sep tot sep)

Wat had ik graag alle kentekens zichtbaar gehad op deze foto. Let op de terugval in 1987. Ik vermoed dat de zeer flukse prijsstijgingen hier mede debet aan waren. De eerste 90's (september 1984) kostten hfl 31.950,--, het betrof dan een vijfbak (vierbak alleen op speciale bestelling). In april was dit opgelopen tot hfl 37.900,--.

Toen de eerste exemplaren 25 jaar oud werden, rond het jaar 2009, nam de belangstelling in NL vanwege de belastingvrijstelling fors toe. Er werden aardig wat 90's geïmporteerd (piekjaar 2011) en er werden vaak gastanks ingebouwd. De prijzen voor alle 90's stegen in die tijd. Overigens zijn er ook heel recent nog een paar mooie exemplaren bijgekomen, da's mooi natuurlijk.

Duidelijk is te zien dat de vrije val die we begin van dit millenium zagen, voorbij is. In die zin is de 90 "uit de gevarenzone" hoewel het nog steeds een dalende lijn is én het gaat om hele hele kleine resterende aantallen. Dus zuinig op blijven zijn mensen!!!
Vergelijk het grafiekje even het grafiekje van de 9000 wat je hier kunt zien viewtopic.php?f=16&t=162782, van de 9000 gaat de vrije val nog volop door (helaas).

Opvallend: van de 46 SAAB 90's die nu nog rondrijden (of tijdelijk even slapen i.v.m. overgangsregeling) is maar liefst EEN DERDE

Met andere woorden: mijn origineel NL en APK goedgekeurde 90 heeft nog maar 30 vergelijkbare soortgenoten. Slik.
Ook opvallend: er is een club van zo'n circa 50 stuks die al jaaaaaren sluimert in schuurtjes, garages (of - laat ik het niet merken - gewoon buiten), wachtend op de dingen die hopelijk ooit komen gaan. Hier zitten er ook al een paar bij die gekoesterd worden in verzamelingen, ook door mede-forummers (ik noem geen namen, maar het gaat onder andere om een Zirconblauwe origineel NL). En, ook opvallend, er zijn inmiddels al 7 recent geïmporteerde 90's die nu zonder APK staan (waaronder een zwarte-met-fabrieksschuifdak die bij een forummer in zijn verzameling staat). Ook is er een recente import al gedemonteerd, de 81-RDK-*. Als eerbetoon even een plaatje van dit exemplaar.

En tot slot: het is overduidelijk, de lijn van het toaal van voortbestaande 90's in NL (ongeacht of ze APK hebben of niet) daalt nog steeds (van 132 najaar 2014 naar 107 najaar 2018). Dus ik kan nog niet op mijn lauweren gaan rusten! (het lijkt wel of ik aandelen in die dingen heb, maar nee, ik vind ze gewoon erg leuk).