Rubbers dynamo vervangen

1985-1987
Plaats reactie
marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » vr 29 sep, 2006 19:37

Neeeee joh. Als je 2 van de drie bouten van de steun (die op het blok) van de dynamo losdraait (de voorste en de achterste bijv.) dan kan je die steun naar boven draaien waardoor de bout eruit kan trekken.

Ik weet niet wie het verzonnen heeft maar hij had waarschijnlijk een hekel aan mensen die aan Saabs sleutelen.

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » vr 29 sep, 2006 20:22

marq101 schreef:
Ik weet niet wie het verzonnen heeft maar hij had waarschijnlijk een hekel aan mensen die aan Saabs sleutelen.
De fransozen kunnen er ook wat van. Bij mijn oude 205 diesel moest voor de dynamo of de startmotor (zijn beide eens door mezelf vervangen) de radiator gedeeltelijk losgehaald worden samen met de voorste bumpersteunen om wat ruimte te krijgen om hem naar boven ertussen weg te nemen.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » za 30 sep, 2006 10:57

Hoi!
Mag ik ff inbreken?
Waar heb je die dynamorubbers vandaan? Heb ik al een tijdje naar gezocht... Elferink levert ze wel van een ander type dynamo maar die zijn te groot :?, passen niet op onze 90 maar wel op de 900.
Idd een zieke grap van de constructeur, die te lange bout en de noodzaak om de bouten van de bevestigingsbeugel onder de dynamo los te maken, bij de 900 classic ook zo en daar is toch meer ruimte. Ik heb de originele inbusbouten vervangen door zeskantbouten van de juiste lengte, draait wat makkelijker los 8) .
Cornell :O:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 12 okt, 2006 1:33

JonathanP schreef:Hallo Cornell,

Je kan er totaal geen slag maken daaro, grr. Misschien maar verstandig ja om er zeskantig spul in te gooien.
Geen paniek, heb ik ook al eens gedaan. Als je weet hoe je er bij moet komen is het goed te doen:

1 - geribbelde slang van luchtfilter naar carburateur losmaken en voorzichtig opzij "parkeren"

2 - oliefilter verwijderen (pas op, hij is vol) en even wegzetten op zo'n manier dat er geen vuil in komt

3 - Je kunt nu met je linkerarm en een inbussleutel met aan een kant bolle kop (om onder een hoek te kunnen gebruiken) bij alle drie de inbusbouten komen. Eventueel een verlengbuisje gebruiken voor een groter moment.

Et voila.

Tip: als je toch je dynamo eruit hebt, koolborstelsvervangen indien nodig (ongeveer 1 euro per stuk) en eventueel de lagers (zo'n 5 Euro voor de 2)

Thom
Donateur
Donateur

dynamorubbers

Bericht door Thom » do 12 okt, 2006 9:16

Ik geloof dat ik nog een stelletje van die oude dynamorubbers heb (nieuw), mocht je ze niet kunnen vinden. Kan ze wel meenemen naar de onderdlendag eventueel.

gr

Thom

Plaats reactie