Vlaamse 90, teruggehaald uit Wallonië

1985-1987
SimonP
Geregistreerd lid

Vlaamse 90, teruggehaald uit Wallonië

Bericht door SimonP » ma 21 sep, 2020 21:20

Hallo allemaal,
Ik heb vorig weekend een 90 opgehaald in Profondeville, die ooit zou aangekocht zijn in Bornem.
De 90 heeft 80 000km en de laatste keuring is van 2003. De lak heeft wat schade en 2 deukjes, maar verder is de carrosserie in zeer goede staat! Enkel de verstevigingen in de motorkap zijn rot.
De auto heeft lang buiten gestaan, waardoor de zetels verschenen zijn. Er lag een magazine op de achterbank en op de passagierszetel, dit staat er in gebrand. De bekleding van de spijlen naast de achterruit is kapot. Het bovenste leer aan de zijruiten is ook veel lichter geworden. Uiteraard hangt de dakbekleding ook los.

Ik ben het volgende van plan:
-Alle remklauwen reviseren
-Rubberen remleidingen vervangen (alle stalen remleidingen zien er nog zeer goed uit)
-Alle remblokken vervangen (de achterste remblokken zijn eigenlijk zo goed als niet gebruikt, maar ik heb schrik dat het materiaal niet goed meer zou zijn na 17 jaar stilstaan)
-Voorste remschijven vervangen
-Banden
-Onderhoud motorolie + filter, transmissieolie, luchtfilter, benzinefilter(is die er?), remvloeistof, koelvloeistof
-Delco + kabels + bougies
-Ruitenwissers
-Kabel motorkap
-Carburateur ultrasoon reinigen en reviseren
-Slang preheater
-Benzinetank reinigen
-De fineersticker vervangen
-Alle lampen vervangen
-Speling wielen controleren
-Klem batterij zoeken
-Andere motorkap zoeken
-3 wieldoppen zoeken
-Dakbekleding terug monteren na herspuiten

Enkele vraagjes:
-Hebben jullie tips om wat aan het kleur van het stof van de zetels te doen? De leren bekleding van de deuren moet wel te herstellen zijn.
-Zit er een kabinefilter in?
-Vervang ik best de dichtingen van de benzinepomp of blijf ik er af zolang die niet stuk is?
-Past een stuur van een 96?
-Zijn er nog dingen die ik best controleer? Silent blocks van de motor?
-Welke banden zijn jullie tevreden van?
-Zijn er verschillende carburateurs op de 90 gemonteerd?
-Waar gaat de preheater slang naartoe van de luchtfilter?
-Zou ik de fineersticker kunnen vervangen door echte fineer, of zou dit loskomen door het anders uitzetten van het dashboard?
-Hebben jullie remblokken aan raden?

Enkele foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luud
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Vlaamse 90, teruggehaald uit Wallonië

Bericht door Luud » ma 21 sep, 2020 21:56

Ik ga het topic zeker volgen, en op deze site staat veel info:
http://saab-90.nl/

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » ma 21 sep, 2020 22:13

Tof project, veel plezier met de 90!

Er zijn anderen die je vragen beter kunnen beantwoorden, maar voor nu alvast:
- stuur uit een 96 gaat niet passen (heel andere naaf etc)
- er zit geen interieurfilter in een 90

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 22 sep, 2020 11:24

Wow, als ik me niet vergis heb je daar een hele zeldzame te pakken, namelijk donkergroen metallic (Dennen-groen/Vert Pin).
Ik houd me nu al 17 jaar met de 90 bezig en hamster overal in binnen- en buitenland informatie en afbeeldingen, maar deze kleur komt zo goed als nooit voorbij.
En jij hebt er zomaar één gevonden, wow. En ook nog eens met een lage km-stand.
Mooi dat je 'm gaat opknappen. Hij heeft inderdaad TLC nodig maar kan heel mooi worden zo te zien.
Een paar tips: het werkplaatshandboek vind je hier: http://saab-90.nl/downloads/ (gratis downloads want hobbyisme).
Als je een accu koopt, let dan op dat de min en pluspool op de goede plek zitten (zie werkplaatshandboek o.a.). Ze moeten niet aan de kant van het blok zitten (anders raken ze de rand van de metalen hitte-beschermplaat) maar juist aan de kant van het spatbort. En (ook belangrijk); de minpool zit in de rijrichting gezien aan de voorkant (de zijde van de grille), de pluspool aan de achterkant (de zijde van de zekeringkast). Deze accu's zijn minder courant en vaak zie je de "verkeerde" gemonteerd zitten, waarbij er allerlei gestuntel met niet goed passende plus en minkabel plaatsvindt.
De natte vloer bij de passagier duidt er op dat je goed moet kijken naar de bodem daar waar de chassisbalk het omhooglopende deel van de bodem raakt. Gaat nogal eens roesten daar.
Over roest gesproken: meteen heel goed kijken in de "asdoorvoeren", je ziet ze op je laatste foto, het zijn de holle ruimten waar stuurarmen en aandrijfassen doorheen gaan. Die moeten van binnen goed droog en schoon zijn, en behandeld worden met een kruipend blijvend antiroestproduct (niet iets wat een harde laag vormt want dan gaat het er onderdoor roesten).
Ook van belang: de bevestiging van de achterste schokbrekers in de wielkasten, goed controleren en behandelen.
De aanzuigbuis van de lucht moet gemonteerd worden in het v-vormige stukje op het uitlaatspruitstuk. Je ziet het op je tweede foto goed zitten, het klemt er gewoon in. Zie ook werkplaatshandboek.
Heel mooi dat je nog gave deurpanelen en hoedenplank hebt (zonder speakergaten). Ik zou dat vooral zo laten als ik jou was, mocht je ooit speakers willen dan zijn er ook andere oplossingen (bijvoorbeeld in de kniestukken onder het dashboard).
Dat zijn zo mijn eerste tips, maar vooral veel succes en plezier met het opknappen van deze zeldzaamheid!!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 22 sep, 2020 11:34

Oja, als de benzinepomp het gewoon netjes doet en niet lekt (motorolie noch benzine) zou ik hem mooi laten zitten.
Het is namelijk best een gepriegel om het verbindingsstangetje met de nokkenas - die hem aandrijf - weer op zijn plek te krijgen als je 'm vervangt.
Er zijn op de 90 zowel Solex carburateurs geleverd (modeljaren 1985 en 1986) als Pierburg carburateurs (modeljaar 1987). Modeljaar loopt van sept tot sept, dus modeljaar 1985 loopt van sept 1984 tot sept 1985.
Met het vervangen van het fineer (sticker) heb ik zelf geen ervaring (bij mij was het nog goed).
Remblokken heb ik geen expliciet advies over, ik zou de bekende SAAB onderdelenleveranciers nagaan hiervoor (zitten er NL diverse).
Je hebt overigens velgen van de late SAAB 99. Ze staan 'm prima, maar de 90 heeft eigenlijk velgen met ronde gaatjes en gesloten RVS wieldoppen.
De 90 heeft standaard geen benzinefilter (soms later een gemonteerd, die je dan vanzelf zitten),
Banden heb ik zelf van Vredestein Classic 175/70 HR 15 86H. Ze moesten speciaal besteld worden, niet zo gangbaar meer. Maar wel exact de juiste maat (fijn met sturen, want breder wordt zwaarder sturen) en goed hoog en dus comfortabel. Niet goedkoop, wel goed. Mij bevallen ze prima.

SimonP
Geregistreerd lid

Bericht door SimonP » di 22 sep, 2020 22:26

Deze avond heb ik de voorste klauwen gedemonteerd en alles nog eens overlopen. Leuk om te horen dat deze kleur zeldzaam is maar ik vrees dat ze uiteindelijk niet zal blijven. Aan de linkerzijde is er geen grote beschadiging aan de lak en de motorkap moet toch herspoten worden. De asdoorvoeren zijn in goede staat, enkel rechtsvoor wat oppervlakkige roest, ik pak dit zo snel mogelijk aan. Welk antiroestproduct kunnen jullie aanraden?

Er zit een solex carburateur in. Passen de stukken van de Stromberg 175cd hierin?

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie niet echt roest onder het chassis, die mat leek wat beschimmeld maar eronder is alles netjes

Afbeelding

Verder heb ik nog een slangpilaar gevonden op de carb, waar geen slang op zit, en heb ik nog niet gevonden waar slang 2 naar toe zou moeten gaan. Ik zie geen vrij gat aan de inlaat.

Afbeelding

Funky Dude
In memoriam †

Bericht door Funky Dude » wo 23 sep, 2020 2:52

Roest krijg je met Rustyco goed weg, daarna nieuwe primer en lak. In mijn ervaring pakken roestomvormers niet altijd alles mee en komt de roest na een tijdje vrolijk terug.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 23 sep, 2020 11:21

Bij mij is het gedaan met Dinitrol. Er zijn vele soorten en merken, belangrijkste is dat het kruipend is en blijft en niet uithardt, anders wordt het een afdeklaagje waaronder het vrolijk verder roest.
Bij punt 1 op jouw foto van de carb zit bij mij ook geen slangetje, is gewoon net als bij jou. Wel zie ik andere slangetjes die er bij jou niet zitten op andere plekken, maar ik zou zeggen kijk in het werkplaathandboek voor hoe het precies hoort te zitten allemaal. En hetzelfde geldt voor je vraag over Stromberg delen in een Solex carburateur. Ik zou het zo niet weten, maar misschien weet iemand anders hier het.
Oja en punt 2 van je foto (de voorverwarming van de aangezogen lucht) moet naar je UITLAATspruitsuk en niet naar je inlaat. Hij moet dus vóór het blok langs lopen. Zie ook werkplaatshandboek, er staan duidelijke foto's in van o.a. het gehele blok.
Jammer dat je de originele kleur niet opnieuw aanbrengt, maar over smaken valt (gelukkig!) niet te twisten!
Succes met het project.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » wo 23 sep, 2020 11:24

Bij mij is het gedaan met Dinitrol. Er zijn vele soorten en merken, belangrijkste is dat het kruipend is en blijft en niet uithardt, anders wordt het een afdeklaagje waaronder het vrolijk verder roest.
Bij punt 1 op jouw foto van de carb zit bij mij ook geen slangetje, is gewoon net als bij jou. Wel zie ik andere slangetjes die er bij jou niet zitten op andere plekken, maar ik zou zeggen kijk in het werkplaathandboek voor hoe het precies hoort te zitten allemaal. En hetzelfde geldt voor je vraag over Stromberg delen in een Solex carburateur. Ik zou het zo niet weten, maar misschien weet iemand anders hier het.
Oja en punt 2 van je foto (de voorverwarming van de aangezogen lucht) moet naar je UITLAATspruitsuk en niet naar je inlaat. Hij moet dus vóór het blok langs lopen. Zie ook werkplaatshandboek, er staan duidelijke foto's in van o.a. het gehele blok.
Jammer dat je de originele kleur niet opnieuw aanbrengt, maar over smaken valt (gelukkig!) niet te twisten!
Succes met het project.

Jirster
Geregistreerd lid

Bericht door Jirster » wo 23 sep, 2020 14:05

Punt 1 is volgens mij de vlotterkamer overflow, zit bij mij ook niet aangesloten.
Punt 2 is voor de koude start, dat is een slang die naar een hitteschild op het uitlaatspruitstuk gaat. Volgens mij wordt die alleen geactiveerd als het koud is buiten zodat de carburateur niet bevriest.

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » wo 23 sep, 2020 15:29

Door dit topic ben ik gewezen op de te downloaden versie van het werkplaatshandboek. Op aantal punten uitgebreider dan Haynes of de vraagbaak. Oók voor m'n late 99 een schat aan informatie. Geweldig bedankt esalet!!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 24 sep, 2020 11:19

Graag gedaan, en leuk dat het wederom gebruikt wordt door een liefhebber!

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 24 sep, 2020 11:24

O trouwens, het (grote) werk van het inscannen is destijds gedaan door mr-toet-toet, ook van dit forum. Aan haar komt de dank dus zeker ook toe!
En het toeval wil dat ze nu net haar eigen 90 gaat slopen, en die heeft dezelfde kleur interieur als de jouwe.
Maar volgens haar is het in niet zo'n goede staat meer.
Toch geef ik jou en haar die hint, want wie weet zijn er nog wel goede stukken bij voor jou.
Dit is het topic.viewtopic.php?f=2&t=170966

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » do 24 sep, 2020 14:54

Gefeliciteerd met je 90! Daar kan je lang plezier aan beleven!

SimonP
Geregistreerd lid

Bericht door SimonP » do 01 okt, 2020 22:21

Inmiddels heb ik een andere motorkap en voorruit. Deze avond heb ik de remklauwen volledig gedemonteerd. De pistons zien er goed uit, de klauwen worden opgekuist, en al het toebehoren vervangen.
Verder had iemand me aangeraden de cilinderkop af te nemen en binnen te doen ter controle. De klepveren zouden stug kunnen geworden zijn, na 17 jaar stil te staan. Wat kunnen ze dan controleren? Alles eens los maken en de kleppen wat roderen? De cilinderkop eens vlak zetten?

Afbeelding

Plaats reactie