Toen braaf zitten vergelijken met mijn eigen spreadsheet en nog een aantal auto's waarvan ik weet dat ze aparte handelsbenamingen hebben, met de hand even op de RDW site invoeren et voila: de cijfers d.d. 3 december 2020. Ik ga later wel wat highlights en opvallende dingen beschrijven, maar had nu alvast zin de hoofdcijfers op het forum te gooien. Komtie. Toch alvast de hoofdconclusie: de harde kern goede rijdende 90's blijft aardig overeind, maar van de "sleepers" in schuurtjes is een aantal nu toch gesneuveld helaas.
We hebben we nu in totaal 373 -was 363- volledige kentekens in het 90-register, als volgt verdeeld*:
• Bekend en APK gekeurd 43 –was 46- stuks
(waarvan 28 – was 31- origineel NL geleverd en 15 –was 15- import, vanaf september 2009)
• Bekend maar APK verlopen 49 –was 61- stuks
(waarvan 42 -was 54 – origineel NL geleverde en 7 – was 7 – recente import)
• Niet meer bekend 281 –was 256- stuks
(w.v. 249 -was 233- gesloopt, waaronder 2 – was 2- recente import, en 31 -was 23- geëxporteerd waaronder 8 – was 6- recente imports).
• Noch in register noch bij RDW bekend 813 -was 821- stuks (allen gesloopt of geëxporteerd)
TOTAAL NL SAAB 90 gekentekend 1.186* (waarvan 32 -was 30- import en 1.154 nieuw geleverd)
* Stand 3 december 2020 (voorlaatste was november 2018)
Kortom: van alle 1.154 nieuw in NL geleverde 90’s rijden er nog maar 28 daadwerkelijk rond, dit is nog slechts 2,4 %. Er staat nog steeds een groter aandeel namelijk 3,6 % in een weiland of (hopelijk) een schuurtje te wachten op de dingen die wellicht nog komen gaan.
En dit valt ook op: van alle 43 nu rijdende 90's in Nederland is ruim een derde een recente import(!)
Op 12 januari toegevoegd: een en ander nu ook in (hopelijk) heldere grafieken, jaja:


