FaYt schreef: ↑vr 28 mei, 2021 20:49
Een vraag aan 't forum.
Vandaag wel een aantal keer getagged of Facebook in een advertentie voor een Saab 90, de wagen staat in Belgie maar heeft Nederlands kenteken en papieren.
Nu is dit natuurlijk een auto die mogelijk nog wel gered kan worden....
Mijn vraag (omdat ik zelf niet heel bekend ben met dit model), zijn er nog (relatief) makkelijk onderdelen te verkrijgen en ook deuren en interieur delen?
Deze wagen heeft namelijk beide deuren (links en rechts) laswerk.
Wat zijn echte aandachtspunten bij een Saab 90 (waar moet ik echt even naar kijken bij het langsgaan)
En wat zijn reële bedragen voor een "project" auto?
Leuk dat je belangstelling hebt voor deze 90. Hier wat antwoorden, aanvullingen van andere forummers altijd welkom natuurlijk.
@verkrijgbaarheid onderdelen: het is nog goed te doen, mede omdat ze heel veel onderdelen delen met de late 99 en de 900 (de deuren zijn bijv. zo over te zetten). Ook kan je kiezen voor Klokkerholm reparatieplaatwerk, het komt vaker voor dat de onderkanten van de deuren vervangen worden met behoud van de rest. Interieurdelen gaat ook nog behoorlijk goed, dingen als een hoedenplank worden wat lastiger maar dat is nou ook geen halszaak.
@Echte aandachtspunten: lees vooral de aankooptips voor een 900
viewtopic.php?f=4&t=140764 en laat daarbij een hoop moeilijke dingen weg (want de 90 heeft geen turbo, geen electonica behalven een oerbetrouwbare electrische ontsteking, geen stuurbekrachting, geen ABS, een instpuiting enz. enz.).
Uit mijn hoofd een paar aandachtspunten: asdoorvoeren (waar de aandrijfassen van de motorruimte naar de voorwielen gaan) goed bekijken, onder de wagen kruipen met een lamp, en ook van opzij met volledig ingedraaide wielen). Daarnaast bevestiging achterste schokdempers, die je boven het achterwiel langs kunt zien/voelen). Hoeken kofferruimtevloer achter de achterwielen kunnen ook slecht worden, niet direct ernstig. Wel als het zich uitbreidt naar de bevestiging van de reactiearmen. Remmen vóór willen nog wel eens warmlopen, niet lekker loskomen. Kunnen gereviseerd worden.
Kijk naar oliepeil versnellingsbak (klein peilstokje rechterzijde blok), die houdt niet van drooglopen. En natuurlijk alle andere vloeistoffen (en geen grijze aanslag of mayonaise bij motoroliepeilstok).
@reëele bedragen: kan ik heel moeilijk een uitspraak over doen simpelweg omdat het erg fluctueert. Wel is het zo dat jaren tachtig SAABs in de lift zitten qua prijzen, en dat het gevraagde bedrag me niet bij voorbaat heel vreemd lijkt. Misschien kan je er nog wat af krijgen.