Pagina 1 van 2

Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: zo 01 aug, 2021 13:28
door Jan-Geert
Ik wil de bumpers van de 90 weer zwart krijgen, nu zijn ze verweerd en lichtgrijs. Wd40, wax, warmfohnen, bumperzwart, niets werkt. Heeft iemand een goede tip?

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: zo 01 aug, 2021 14:19
door Ewout
Tippo van Martinphili.... viewtopic.php?f=23&t=50382&p=1911259#p1911131

Tot nu toe (zoals daar verderop te lezen en te zien is) bevalt Gyeon Trim mij goed.

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: zo 01 aug, 2021 14:23
door klaasj
Gekookte lijnolie

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: zo 01 aug, 2021 14:29
door Ewout
Dat is een stuk goedkoper (maar geeft wel mooi maar ook geen blijvend resultaat).

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: zo 01 aug, 2021 14:43
door V6Kees
Korte fix: silicone spray.
Definitieve fix: plastic primer en daarna met bumper spray spuiten.

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: ma 02 aug, 2021 19:43
door Sonab
Ik heb wel eens begrepen dat dingen bijna niet meer te spuiten zijn, als je eenmaal net siliconenspray in de weer bent geweest?

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: ma 02 aug, 2021 20:12
door vel0city
Siliconenspray is een hel in z'n algemeenheid. Never en nooit gebruiken in de buurt van een auto (misschien om rubbers te persen in bussen van het onderstel, maar alstublieft ver weg van de auto en daarna de boel en je handen goed schoonmaken voor je de auto weer aanraakt), je krijgt het spul nooit meer helemaal goed weg, zeker niet van autolak of andere te spuiten onderdelen, zelfs als je er met een schuurmachine overheen bent geweest.

Spuiten is prima zelf te doen als je er even goed de tijd voor neemt. Opschuren, evt. deukjes en krassen weg plamuren, primen, nog een keer plamuren/schuren (je vindt altijd nog wat deukjes na de eerste laag primer), 2e primelaag er over, licht schuren en dan op kleur spuiten tot je de gewenste kleurdiepte hebt. Daarna met een x aantal laagjes blanke lak er over (ik zou voor bumpers matte blanke lak nemen) en je bent voor jaren weer klaar.

Als voorbeeld, m'n ex Classic had een nieuwe achterbumper nodig, dus heb ik een opknapper gehaald die er eerst zo uit zag:
Afbeelding

Vol met putjes en krassen en een hoek met goed beschadigd plastic.

Da's uiteindelijk deze geworden via de manier zoals hierboven beschregven:

Afbeelding

Zonder putjes en krassen en de beschadiging niet meer te vinden :wink:

En zo zat het op de auto:
Afbeelding

Perfect? Nee zeker niet, maar ik ben dan ook geen professionele spuiter, maar het totaalaanzicht knapte er 100% zeker van op en als je hard rijdt zie je het toch niet 8)

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: ma 02 aug, 2021 21:04
door V6Kees
Sonab schreef:
ma 02 aug, 2021 19:43
Ik heb wel eens begrepen dat dingen bijna niet meer te spuiten zijn, als je eenmaal net siliconenspray in de weer bent geweest?
Die volgorde ligt ook niet echt voor de hand aangezien de siliconespray de bumper vettig maakt en je voor het spuiten het oppervlak juist moet ontvetten.

Vel0city, naar mijn ervaring is de siliconespray er na een paar maanden wel weer afgeregend/ gespoeld.
Hieronder mijn 9000 waarbij ik ook recent (een paar maanden na de silicone spray) de bumpers heb gespoten, ben ook geen professional maar volgens mij mag het resultaat er best zijn.

Afbeelding

Gebruikte achterbumper en hoedenplank

Geplaatst: za 07 aug, 2021 17:53
door Jan-Geert
Na tegenvallende resultaten om de achterbumper weer wat donkerder/zwarter/minder grijs te krijgen wil ik de achterbumper vervangen door een mooier exemplaar.

Wie heeft er één liggen die ik voor een mooi prijsje over kan nemen?

Ook zoek ik een hoedenplank voor een platina blauwe 90.

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: do 14 okt, 2021 23:16
door Jan-Geert
De bumpers zijn weer mooi van kleur, niet spuiten, geen siliconen maar gewoon een verfafbrander erop gezet (tip van een collega).

Een kwartier werk, daarna met wat wax inpoetsen en een prachtig resultaat!
Afbeelding

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: do 14 okt, 2021 23:57
door silvandam
Mooi werk. Ik ben benieuwd hoe lang dit goed blijft. Ik denk dat dit zomaar een lange termijn oplossing kan zijn.

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: vr 15 okt, 2021 21:35
door gudmundje
klaasj schreef:
zo 01 aug, 2021 14:23
Gekookte lijnolie
die gebruik ik ook.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: do 02 dec, 2021 22:01
door J.vandermeulen
Ik heb de zwarte bumpers enige tijd geleden met bumperspul ingesmeerd om ze weer lekker zwart te krijgen maar dat blijft maar enkele maanden goed. Is er inmiddels beter spul te krijgen?

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: do 02 dec, 2021 22:14
door Sonab
Jan-Geert schreef:
do 14 okt, 2021 23:16
De bumpers zijn weer mooi van kleur, niet spuiten, geen siliconen maar gewoon een verfafbrander erop gezet (tip van een collega).

Een kwartier werk, daarna met wat wax inpoetsen en een prachtig resultaat!
Afbeelding
Ik ken deze tip (doe het wel eens om de kunststof tuinset weer te doen glanzen), maar het werkt afhankelijk van de hoeveelheid zon hooguit een half jaar, i.i.g. minder dan een jaar.

Re: Oude grijze bumpers weer zwart maken

Geplaatst: do 02 dec, 2021 23:33
door De Roest
Hoi, ik heb ook bij de renovatie van de 900ng verschillende mogelijkheden geprobeerd: verfafbrsnder, polytrol en uiteindelijk innotec repaplast color finish. Heel erg tevreden over. De bumpers zien er na een jaar en diverse malen de hogedrukreiniger er nog steeds perfect uit. Voor foto's en ervaringen: die heb ik weggeschreven op pagina 3 of 4 van het topic:

viewtopic.php?f=7&t=173171&start=30#p1883360

Succes