De distributieriem van mijn Saab 90 slipte nogal bij een koude start. Ik heb de riem gespannen volgens instructies uit de haynes manual maar nu maakt de riem (als hij warm is) een soort zingend geluid.
De riem is vrij nieuw, geen scheurtjes, niet droog etc. Ligt de riem te strak? Ik kan de riem nu circa 1 cm naar beneden drukken.
Distributieriem te strak?
-
Jungleman
- Geregistreerd lid
Re: Distributieriem te strak?
Volgens mij heeft een 90 een distributieketting 
-
RobbieF57
- Geregistreerd lid
Volgens mij heb je het over de multiriem.
Een slippende distributieriem (als jouw auto die zou hebben) zorgt m.i. voor veel meer problemen
)
Grtz
Rob
Een slippende distributieriem (als jouw auto die zou hebben) zorgt m.i. voor veel meer problemen
Grtz
Rob
-
theun
- Donateur (3x)

[]
V-riem….
Helpt het als je de stroomverbruikers uitzet??
V-riem….
Helpt het als je de stroomverbruikers uitzet??
Reden: Onnodige quote verwijderd
-
Jan-Geert
- Geregistreerd lid
Dank voor jullie reacties. Wat voor riem het ook is, hij maakt geluid, ook met de stroomverbruikers uit.
-
silvandam
- Donateur (3x)

De riem kost geen drol. Je kunt hem bestellen op R&D Carparts en montage is gepiept binnen 5 minuten. Ik zou hem lekker vervangen als ik jou was.
-
gunar
- Geregistreerd lid
Een andere riem erop doen, testen of gepiep dan wel weg is.
Olving. Spanning V-snaar controleren: B20 motor: Verplaatsing in het midden tussen de twee poulies, bij een kracht van 15N (1,5 kg): 10 mm.
H-motor: Verplaatsing in het midden tussen de poulie van de dynamo en de poelie van de waterpomp, bij een belasting van 40N (40kg): 5 mm.
Speling is prima, 1 cm/10mm.
Niet strakker zetten ! Ruïneert de lagers van de waterpomp, dynamo.
Hopelijk met andere V-snaar het gepiep ten einde. Vreemd (vind ik) dat gepiep ook bij warme motor (voldoende toerental/ gasgeven ???) aanwezig is. Speling op een poulie ? dynamo/waterpomp piept ?
In ieder geval opletten: draaiende onderdelen zijn zeer gevaarlijk ! Blijft erbij uit de buurt (geen stropdas, sjaal, losse kleding, kettingen, dragen).
Probeer het met een andere V-snaar !
Olving. Spanning V-snaar controleren: B20 motor: Verplaatsing in het midden tussen de twee poulies, bij een kracht van 15N (1,5 kg): 10 mm.
H-motor: Verplaatsing in het midden tussen de poulie van de dynamo en de poelie van de waterpomp, bij een belasting van 40N (40kg): 5 mm.
Speling is prima, 1 cm/10mm.
Niet strakker zetten ! Ruïneert de lagers van de waterpomp, dynamo.
Hopelijk met andere V-snaar het gepiep ten einde. Vreemd (vind ik) dat gepiep ook bij warme motor (voldoende toerental/ gasgeven ???) aanwezig is. Speling op een poulie ? dynamo/waterpomp piept ?
In ieder geval opletten: draaiende onderdelen zijn zeer gevaarlijk ! Blijft erbij uit de buurt (geen stropdas, sjaal, losse kleding, kettingen, dragen).
Probeer het met een andere V-snaar !
-
K0ENIE
- Geregistreerd lid
Vervuilde V-groefjes kunnen onbelast ook piep-knars geluiden maken. Schoonkrabben met een ijzerzaagje.