Olie vul dop onvindbaar

1985-1987
Plaats reactie
Moemsmoen
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Gelderland

Olie vul dop onvindbaar

Bericht door Moemsmoen » zo 29 jan, 2023 12:25

IHai,

Ik stel me even snel voor, mijn naam is Mees en ik ben een 19 jarige verpleegkunde student.
Ik heb een maandje terug een Saab 90 van bouwjaar 1984 gekocht. De laatste APK was in 2000, ondanks dat is de auto nog in hartstikke prima staat maar er is al 20 jaar niet in gereden.

Nu wilde ik de olie verversen, alleen kan ik de olie vul dop niet vinden. Ik weet waar mijn oildrainplug zit dus de olie kan er wel uit, maar ik heb geen flauw idee waar de nieuwe olie in moet.

Ik heb foto’s van andere 90’ers gezien, hier heb ik meerdere keren gezien dat de olie vul dop rond mijn lucht filter zit. Op mijn 90 is daar helaas niks te vinden.

Mocht iemand een oplossing hebben dan hoor ik het graag, dit is namelijk 1 van de laatste dingen die ik nog moet doen voor de APK.

Foto van mijn enginebay -->
Afbeelding

Met vriendelijke groet,

Mees
Saab 90 ‘84

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Olie vul dop onvindbaar

Bericht door jansen » zo 29 jan, 2023 12:43

Je hebt een verkeerde bak onder je motor zitten, een oud type hierbij hoorde een kleppendeksel met vuldop, maar omdat je die niet hebt kan je hem alleen maar vullen via een trechter op je peilstok. Of je demonteerd je kleppendeksel.

Raggare
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Bericht door Raggare » zo 29 jan, 2023 12:46

Daar bij het oliefilter en dan is klein stukje naar beneden hoort ie op de versnellingsbak te zitten.
Saab 99 1984
VW Up! 2021
VW E-Up! 2022

Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door Luud » zo 29 jan, 2023 16:02

Volgens mij bedoeld Mees de motorolie. Vreemd dat er idd geen vulpijp/dop aanwezig is. Je kan altijd vullen via je kleppendeksel. Neem in jouw geval de zwarte carterventilatieslang voorzichtig los, heb je in ieder geval een vulopening. Onderzoek wel waarom de olievulpijp manco is, en niet dat daar een opening vanuit je carter is. Beugeltje links beneden de carburateur (waar nu een blauw draadje langsloopt) is de houder van je motorolievulpijp-peilstok-dop.
96 V4 1500 uit 1971
95 V4 1700 uit 1972
90 uit 1985

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door Sapphire » zo 29 jan, 2023 16:33

Luud schreef:
zo 29 jan, 2023 16:02
Volgens mij bedoeld Mees de motorolie.
Ja klopt en zoals jansen geheel correct opmerkt zit er een "verkeerde" bak onder (G 45606 zo te zien aan het plaatje, een 90 heeft origineel altijd een GM 45605 of -607, tenzij het een vierbak is), deze oudere bak (waarin het motoroliecarter geïntegreerd zit) heeft een kleine peilstok (rechts van de carb zichtbaar) en daarbij hoort een kleppendeksel met een vuldop (zoals ook de B-motor het heeft). De latere vanaf +/- '82 hebben een gecombineerde peil- en vulopening, met de bekende grote rode dop.

Olie vullen via de carterventilatie zou ik niet aanraden, duurt een eeuw (zodat je net zo goed via de kleine peilstok kan vullen) en je carterventilatie zal hierdoor enige tijd niet optimaal werken.

Afbeelding

Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Olievuldop onvindbaar

Bericht door Steve-O » ma 30 jan, 2023 0:36

De 90 is geproduceerd van 1985-1987. Voor zover mij bekend hadden ze allen een H-blok en geen van deze modeljaren een kleppendeksel met een olievuldop voor de motorolie.

Kijk op onderstaande foto eens naar de glanzende zwarte olievulbuis die je ook naar het oliecarter zou moeten zien lopen op jouw 90. Bij mij zat er een peilstok in met een rode dop met de tekst "MOTOR OIL". Maar geel en zwart zou komt ook voor.
Op jouw foto ontbreekt die grote dop met trechtermond eronder in ieder geval, maar ik zie geloof ik wel bij de carburateur een bleekgele dop met een oogje, met hetzelfde borgoogje met kruiskopboutje om de vulbuis op zijn plek te houden. Zou dat hem kunnen zijn? Is niet orgineel in ieder geval.
Afbeelding
Jouw foto in het groot:
Afbeelding

Er zit aan die kan ook een dunnere vulbuis voor de versnellingsbakolie. Die zie je op de foto hieronder, zwart kunststof met de tekst "GEAR BOX OIL" . De kleur zou kunnen afwijken.
Afbeelding

"Olie vul dop" in de titel moet zijn "Olievuldop". Het is geen engels. :wink:
East of the Sun, West of the Moon

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Olievuldop onvindbaar

Bericht door Sapphire » ma 30 jan, 2023 8:08

Steve-O schreef:
ma 30 jan, 2023 0:36
De 90 is geproduceerd van 1985-1987. Voor zover mij bekend hadden ze allen een H-blok en geen van deze modeljaren een kleppendeksel met een olievuldop voor de motorolie.
Dat zegt ook niemand! Er is een vroegere bak in gekomen en daarom is er nu geen normale vulmogelijkheid (meer). Dit kan worden hersteld door tevens een ouder kleppendeksel te monteren (of een latere bak).
Steve-O schreef:
ma 30 jan, 2023 0:36
Op jouw foto ontbreekt die grote dop met trechtermond eronder in ieder geval, maar ik zie geloof ik wel bij de carburateur een bleekgele dop met een oogje, met hetzelfde borgoogje met kruiskopboutje om de vulbuis op zijn plek te houden. Zou dat hem kunnen zijn? Is niet orgineel in ieder geval.
Is wel origineel maar van een vroeger bouwjaar. Hooguit niet origineel voor zijn auto maar zeer zeker origineel Saab.

Echter de versnellingsbak is niet voorbereid op de latere, dikke peilbuis dus deze is niet te retrofitten. Kom je toch weer uit bij een ander kleppendeksel als makkelijkste oplossing.
Laatst gewijzigd door Sapphire op ma 30 jan, 2023 8:13, 1 keer totaal gewijzigd.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door turbopilot » ma 30 jan, 2023 8:11

Ik heb er ook 1 met “verkeerde” bak en vul altijd met een oude liter bus waarmee je de versnellingsbak olie kunt bijvullen.
Daar zit aan de dop op met een uitschuifbaar slangetje en die past in de kleine peilstok opening.

Bij de 90 lijkt het op het witte dopje naast de carburateur.

Overigens als ik zo eens kijk, er lijkt ook te weinig koelvloeistof in te zitten.
Witte tankje.

En leuk dat je deze gekocht hebt, maar als hij lang heeft stilgestaan. Houd rekening met vastzittende remmen, een waterpomp die gaat lekken.

Dus in het begin veel kleine stukjes rijden niet te ver van huis :wink:
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Plaats reactie