hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

1985-1987
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door Style&Co » wo 15 mar, 2023 18:28

Ik heb een zwarte 90 met 5 bak en origineel schuifdak. Begin steeds blijer te worden van het feit dat ik deze destijds overgenomen heb van saabvriend Sapphire. Een Saab 90 is (net als een Saab 9000 CD) een blauw Franse kaas. Pas na verloop van tijd van je m lekker. Tel daarbij op dat mijn wijlen grootouders van 1986 tot 2004 een cherry red Saab 90 hebben gehad (later nog in eigendom van een van de administrators alhier)

Net als bij een 96 is de kleur zwart tamelijk zeldzaam op een Saab 90. Is er via huidige RDW registraties of via het 90 register een percentage te destilleren hoeveel Saab 90s zwart zijn?

En is bekend (bv via het 90 register) welke percentage 90s een fabrieksschuifdak had?

Gebruikersavatar
Tjøørd
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door Tjøørd » wo 15 mar, 2023 19:15

Die 90 ken ik en de mening over blauwe kaas deel ik ook!

En het zou me niet verbazen als jij de enige in NL bekende zwarte 90 met schuifdak hebt.

jelger
Geregistreerd lid

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door jelger » wo 15 mar, 2023 21:49

Ik kom in de Open Data van RDW op 4 van de 88. Omdat de handelsbenaming nogal verschillend is heb ik een "contains" gedaan, maar dan krijg ik ook 900 en 9000, dus heb ik het afgebakend op wielbasis 245 en 246 (die zag ik zo snel bij 90s staan). Geen garantie dat dit waterdicht is, maar van de 88 die ik er even snel uithaal zijn er dus 4 zwart. Overigens zijn drie daarvan niet verzekerd en dus niet op de weg.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door Style&Co » wo 15 mar, 2023 21:57

jelger schreef:
wo 15 mar, 2023 21:49
van de 88 die ik er even snel uithaal zijn er dus 4 zwart
dat is 4,5%... das niet veel. Als je dat doorrekent op het totale productieaantal van 25.000 dan zijn hebben ongeveer 1000 stuks zwarte 90s de fabriek verlaten

Nu nog de slag naar het schuifdakpercentage

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door veenaalt » wo 15 mar, 2023 23:10

jelger schreef:
wo 15 mar, 2023 21:49
Ik kom in de Open Data van RDW op 4 van de 88. Omdat de handelsbenaming nogal verschillend is heb ik een "contains" gedaan, maar dan krijg ik ook 900 en 9000, dus heb ik het afgebakend op wielbasis 245 en 246 (die zag ik zo snel bij 90s staan). Geen garantie dat dit waterdicht is, maar van de 88 die ik er even snel uithaal zijn er dus 4 zwart. Overigens zijn drie daarvan niet verzekerd en dus niet op de weg.
Kun je dat ook doen voor zwarte 900s 5 drs?😬

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door Style&Co » do 16 mar, 2023 10:22

veenaalt schreef:
wo 15 mar, 2023 23:10
zwarte 900s 5 drs?😬
daar ben ik ook wel benieuwd naar. Ik heb zomaar het vermoeden dat er meer vroege (steilneus) zwarte 5 drs 900 zijn dan late (zalmneus)

jelger
Geregistreerd lid

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door jelger » do 16 mar, 2023 12:48

Ik kom uit op iets van 770 zwarte classics.

Hiervan zijn er 14 een "4-deurs" "hatchback" (dat zijn de kenmerken op basis waarvan ik dan een 5-deurs versie filter).
Hiervan zijn er twee uit 1984 en 1985, drie uit 1987 en de rest is van latere jaren - o.b.v. "eerste toelating" wat niet hetzelfde is als bouwmoment.

Zalmneus of steilneus is geen kenmerk waarop de RDW documenteert. Gek genoeg. Misschien moet ik eens een ticket inschieten.

Het kan zijn dat er wat gemist is door ontbrekende of verkeerde gegevens, maar beschouw dit als richtgetallen.

Gebruikersavatar
Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door Style&Co » do 16 mar, 2023 14:14

jelger schreef:
do 16 mar, 2023 12:48
Zalmneus of steilneus is geen kenmerk waarop de RDW documenteert.
die knip kunnen we natuurlijk zelf ook maken obv het jaartal 1987. Vroege zalmneuzen van eind 1986 zitten er dan niet bij maar dat wordt gecompenseerd door de 900c die in 1987 nog verkocht werd met steilneus

14 stuks zwarte 900 met 5 deurs koets... das verrekte weinig.

Kun je ook nog een slag maken hoeveel daarvan turbo zijn? #durftevragen :P

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door davidd » do 16 mar, 2023 14:20

Dan zijn er 756 2-deurs en (vooral)3-deurs. Ik wist wel dat de 3-deurs populairder was, maar zoveel..

jelger
Geregistreerd lid

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door jelger » do 16 mar, 2023 14:51

Style&Co schreef:
do 16 mar, 2023 14:14
die knip kunnen we natuurlijk zelf ook maken obv het jaartal 1987. Vroege zalmneuzen van eind 1986 zitten er dan niet bij maar dat wordt gecompenseerd door de 900c die in 1987 nog verkocht werd met steilneus
hah, dat weet ik natuurlijk :besserwisser: :lol:
Style&Co schreef:
do 16 mar, 2023 14:14
Kun je ook nog een slag maken hoeveel daarvan turbo zijn? #durftevragen :P
Ik zie 3x T8, 2X S en 2X Turbo. Afgaand op de massa van de ongespecificeerde is dat een i of c. Dus 7 stuks. Volgens de theorie en deze filtering.
davidd schreef:
do 16 mar, 2023 14:20
Dan zijn er 756 2-deurs en (vooral)3-deurs. Ik wist wel dat de 3-deurs populairder was, maar zoveel..
Binnen deze telling zitten er 244 tweedeurs hatchbacks (3-deurs CC dus), 414 cabriolets en 31 tweedeurs sedans (ik vermoed dat het merendeel toch een hatchback is - zo staat er een 81er tussen).

Dan hebben we de 4-deurs sedan nog niet gehad: dat zouden er 31 zijn.

Gebruikersavatar
davidd
Donateur
Donateur

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door davidd » do 16 mar, 2023 15:19

Oja, duh.. veel cabrio’s

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door veenaalt » do 16 mar, 2023 19:07

Bedankt voor het meedenken! Die van ons staat als 900 SE U9 te boek.

Leuk deze info.
Kan ik zelf ook ergens zoeken?
Ben ook benieuwd naar 900s 5 drs maar dan blauw.😬

jelger
Geregistreerd lid

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door jelger » do 16 mar, 2023 23:16

Jazeker!
https://opendata.rdw.nl/login

Het is wat stoeien, maar er is best wat van te maken. Je kunt ook de dataset downloaden in een Excel en dan daarin filteren. Ik heb mijn eigen lijstjes aangelegd.

Gebruikersavatar
veenaalt
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: hoeveel zwarte 90s zijn er gemaakt/in NL verkocht

Bericht door veenaalt » vr 17 mar, 2023 7:38

[q]

Bedankt Jelger!
Ga er ook een keertje mee stoeien.
Reden: onnodige quote

Plaats reactie