Choke te los???

1985-1987
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Choke te los???

Bericht door Gele aero » do 01 jul, 2004 15:36

Na enige dagen off-line vanwege een verhuizing kan ik nu weer wat info inwinnen over de techniek van m'n 90 en lekker op het forum rondstruinen.
Toen ik gisteren een beetje onder de kap zat te neusen zag ik dat de choke met een elastiekje verbonden is met een luchtslang zodat de choke wat soepeler terug gaat. Dit lijkt mij niet helemaal de manier zoals dit door saab zal zijn gemonteerd in de fabriek, iemand enig idee hoe dit vast hoort te zitten (of zit het choke hendeltje alleen aan de carburateur vast?) Een ander probleem is dat het choke hendeltje vrij los verbonden is met de carburateur en er redelijk wat speling voelbaar is, en gewoon met een steeksleutel vastdraaien gaat niet.
Zijn er tips over hoe het element (of hendeltje, afhankelijk van hoe je het wil noemen) wat vaster te zetten en een oplossing voor het elastiekje :?: :?: :?:
Alvast bedankt

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Re: Choke te los???

Bericht door Gele aero » vr 02 jul, 2004 15:03

Niemand een idee :roll: :roll: :roll:

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » vr 02 jul, 2004 17:57

Kan je alleen maar helpen met een italiaans voorbeeld. Maar het zal bij saab niet veel anders werken.
Meestal zit de buitenkabel van de choke alleen van bij de knop (bij saab in het dashboard) en bij de carb. Meestal zit er alleen een veer op de choke klep niet op de kabel ofzo. De choke kabel moet gewoon soepel kunnen lopen en in iedere stand kunnen blijven staan. Zodat je de choke geleidelijk terug kan duwen.
Dat soepel lopen is wel eens het probleem Dat dan op andere manier wordt ondervangen. (elastiek, veertjes enz)

groeten
Hannes

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 02 jul, 2004 18:06

Merci voor de reactie. Choke-en is een beetje nieuw voor me, want in een kever uit 1972 zit zelfs al een automatische choke, dus het is even uitpuzzelen hoe het hoort te zitten. Het elastiekje haal ik gewoon weg, dient weinig nut volgens mij. Alleen dat loszitten bevalt me niet zo, maar op het antwoord hierop is het nog even wachten :wink:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » vr 02 jul, 2004 18:28

in mijn vorige saab, een 99, zat de kabel volgens mij 'los' de motorruimte in, en alleen bij de bevestiging geklemd op de carb.

de speling.. die had ik geloof ik ook.. heb er ook wel eens mee lopen pielen toen ik een nieuwe kabel moest monteren

foto's heb ik niet...
:?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 02 jul, 2004 22:37

Bedankt Jelmer. Dan laat ik het maar zo zitten, echt kwaad kan het ook niet zoals het nu zit. Zolang de speling niet erger wordt is er ook geen probleem. 8)

Plaats reactie