Welke brandstof?
-
JanGeert
- Geregistreerd lid
Welke brandstof?
Ik zat de Saab papieren van de historie door te spitten en zag daar oude tankbonnen in zitten, ik tank altijd braaf 98 aan de pomp maar zag dat de Saab in het verleden regelmatig 95 te drinken kreeg, wat is nou het beste voor een Saab van 41 jaar oud?
-
Luud
- Donateur (8x)

Re: Welke brandstof?
Kwaliteit van de benzine is door de jaren heen ook verandert. Mijn 90 geef ik bij voorkeur 98, maar als het niet anders kan (lees geen 98 pomp) dan tank ik 95. En wat het beste is durf ik geen uitspraak over te doen.
-
Oosthoek
- Donateur

Euro 95 van nu is anders dan euro 95 van vroegah. Vroeger was het pure benzine, tegenwoordig zit er maximaal 10% ethanol in. Ik twijfel of een 90 al klaar zou zijn voor ethanol in de brandstof, hoewel ik vermoed van wel. Bij twijfel beter gaan voor zekerheid en 98 tanken.
Los van of je auto er blij van wordt, is ethanol hygroscopisch. Euro 95 zal daardoor na verloop van de tijd een steeds groter percentage water bevatten. Vooral bij stilstand (geen verse peut erin van tijd tot tijd) zul je hier last van krijgen. Daar wordt geen voertuig blij van. Bij veel stilstand dus zeker voor 98 gaan.
Los van of je auto er blij van wordt, is ethanol hygroscopisch. Euro 95 zal daardoor na verloop van de tijd een steeds groter percentage water bevatten. Vooral bij stilstand (geen verse peut erin van tijd tot tijd) zul je hier last van krijgen. Daar wordt geen voertuig blij van. Bij veel stilstand dus zeker voor 98 gaan.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Als je weinig kilometers maakt en prijs niet het belangrijkste is dan zal ik Ecomaxx erin gooien.
En anders super plus tanken (E5)!
En anders super plus tanken (E5)!