Vervuilde benzine?
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Vervuilde benzine?
Bovag wijt pechgevallen aan de steeds modernere en dus gevoeliger injecties en niet al te loepzuivere benzine die wordt aangeboden.
Wij van de Saab 90 carbo divisie zeggen: tank maar vol, wij braken die benzine er evengoed uit in onze gasfabriek.
Wij van de Saab 90 carbo divisie zeggen: tank maar vol, wij braken die benzine er evengoed uit in onze gasfabriek.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Re: Vervuilde benzine?
Gewoon 95. Ooit een keer 98 getankt; geen verschil gemerkt.Gele aero schreef:Tank je trouwens 95 of 98?
-
Derek
- Geregistreerd lid
Ook niet in de portomonnee ?ralph12 schreef:Gewoon 95. Ooit een keer 98 getankt; geen verschil gemerkt.Gele aero schreef:Tank je trouwens 95 of 98?
-
CeeBee
- Geregistreerd lid
Het verhaal is iets anders. Het gaat hier om een emissienorm die aangescherpt is door de EU. Er mag rond 2000 zoveel nog maar een beetje zwavel in de benzine zitten ivm met de zogenaamde schadelijke uitstoot. Dus schijnt meneer Shell (V-Power) er pro-actief al het een en ander uit te hebben gehaald. Ook andere merken zouden de hoeveelheid zwavel reeds hebben verlaagd (maar zwijgen verstandig hierover). Vandaar waarschijnlijk dus de problemen... aldus de onafhankelijke ANWB. Er loopt inmiddels al een onderzoek (door de benzine maatschappijen zelf...) maar of dát wat oplevert? Nèh, die vinden wel een andere zondebok... Zoals de automobilist die zijn auto niet goed onderhoud of zo...
-
jelger
- Geregistreerd lid
waar is zwavel (of zwavelhoudende moleculen) voor nodig bij de verbranding?
CeeBee : kijk niet zo vaak x-files.. .
is niet goed voor je
(en dat zegt hij, die verslaafd is... )
hoe het ook zij... hoe meer electronica, hoe meer er stuk kan gaan.
waarom rijden oude(re) auto's met simpele techniek wel gewoon op deze 'nieuwerwetse' benzine?
Het is net zo iets als met alle geweld voorkomen dat je kinderen een 'smetje' aanraken (war to the 'germs'!!), want oh jee, ze zouden eens een keer wat immuniteit opbouwen voor later als ze naar allerlei vreemde contreien gaan, waar ze 3 weken op het toilet kunne zitten want ze kunnen nergens meer tegen!
Blijkbaar worden auto's steeds gevoeliger voor 'norm' afwijkingen. Net als de mensheid zelve...
sorry - ik ben nog met de ouwe paplepel opgegroeid... tropenarts familie he?
CeeBee : kijk niet zo vaak x-files.. .
hoe het ook zij... hoe meer electronica, hoe meer er stuk kan gaan.
waarom rijden oude(re) auto's met simpele techniek wel gewoon op deze 'nieuwerwetse' benzine?
Het is net zo iets als met alle geweld voorkomen dat je kinderen een 'smetje' aanraken (war to the 'germs'!!), want oh jee, ze zouden eens een keer wat immuniteit opbouwen voor later als ze naar allerlei vreemde contreien gaan, waar ze 3 weken op het toilet kunne zitten want ze kunnen nergens meer tegen!
Blijkbaar worden auto's steeds gevoeliger voor 'norm' afwijkingen. Net als de mensheid zelve...
sorry - ik ben nog met de ouwe paplepel opgegroeid... tropenarts familie he?
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Oudere auto's zijn meer alleseters. Moderne injectiemotoren kennen veel gevoeliger afstemmingen, met bijv. problemen als het op tanken in Oost-Europa aankomt. Hoewel daar ook de welvaart voortschrijdt.
Net weer volgetankt voor 1,20 euro de liter bij een heel erge achteraf witte pomp. Nu eens kijken of die gaat hikken.
Hoe duur is de benzine in California momenteel, Jelger?.... Toen ik daar 10 jaar geleden woonde, kon ik benzine voor 1,06 dollar de gallon krijgen. Wat al goedkoop was, en toen stond de dollar ook nog eens tussen de 1,60 en 1,70 gld.
Net weer volgetankt voor 1,20 euro de liter bij een heel erge achteraf witte pomp. Nu eens kijken of die gaat hikken.
Hoe duur is de benzine in California momenteel, Jelger?.... Toen ik daar 10 jaar geleden woonde, kon ik benzine voor 1,06 dollar de gallon krijgen. Wat al goedkoop was, en toen stond de dollar ook nog eens tussen de 1,60 en 1,70 gld.
-
jelger
- Geregistreerd lid
Ralph, die trijd is echt over...
in 2002 kon ik in de beruchte San Fernando (The Valley) Valley van LA nog tanken voor ca 1,50 a 1,60 dollar de gallon.
we hebben in de BAy area net een piek gehad en zijn weer gestaag aan het zakken. De piek lag voor San Francisco gemiddeld op ruim 2,40 dollar. dat is gelukkig nu terug naar rond de 2,12 (regular87, voor 89 en 91 respetievelijke trappen van ca 10ct elk daar bovenop...). Bij mij om de hoek zit een Arco die op de 1,99 voor de "87" zit.
http://www.sanfrangasprices.com
de grafiek over de afgelopen 2 jaar in San Francisco (rood) en USA gemiddeld (blauw) de publieke opinie was nogal ontzet toen het landelijk gemiddelde de 2 dollar overschreed, toen zaten we hier bij onze gas stations al boven de 2,50 !!

voordat mensen mij verkeerd begrijpen.. ik klaag niet ok?? alleen een prijsstijging van 40% of meer merk je OOK in de VS (ik weet dat jullie er veeeel
erger aan toe zijn dus ik relativeer het wel weer.. ), helemaal nu de trend is in salesmanagers jobs (vriendin) om basissalaris af te nemen (alleen bonus) met een verslechterende markt, en geen benzinevergoeding, bovenop een vergroot rondrijden naar klnaten omdat ons inkomen nog meer bonusafhankelijk is....
nee.. ik weet het ik heb geen recht om te miemelen over benzinestijgingen..
sorry...
(gelukkig hebben we nog Nederlanders dan lijkt alles zo goed... )
in 2002 kon ik in de beruchte San Fernando (The Valley) Valley van LA nog tanken voor ca 1,50 a 1,60 dollar de gallon.
we hebben in de BAy area net een piek gehad en zijn weer gestaag aan het zakken. De piek lag voor San Francisco gemiddeld op ruim 2,40 dollar. dat is gelukkig nu terug naar rond de 2,12 (regular87, voor 89 en 91 respetievelijke trappen van ca 10ct elk daar bovenop...). Bij mij om de hoek zit een Arco die op de 1,99 voor de "87" zit.
http://www.sanfrangasprices.com
de grafiek over de afgelopen 2 jaar in San Francisco (rood) en USA gemiddeld (blauw) de publieke opinie was nogal ontzet toen het landelijk gemiddelde de 2 dollar overschreed, toen zaten we hier bij onze gas stations al boven de 2,50 !!
voordat mensen mij verkeerd begrijpen.. ik klaag niet ok?? alleen een prijsstijging van 40% of meer merk je OOK in de VS (ik weet dat jullie er veeeel
nee.. ik weet het ik heb geen recht om te miemelen over benzinestijgingen..
sorry...
(gelukkig hebben we nog Nederlanders dan lijkt alles zo goed... )
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Ff snel uitgerekend zijn de benzineprijzen daar de koersstijging van de dollar meegerekend ongeveer 3 x zo hoog geworden!
Ik gooide daar 10 jaar terug voor ong. 11 dollar mijn Fiero helemaal vol. Ah, dat waren tijden. In California zijn de prijzen aan de pomp altijd wat hoger. 6-7 jaar geleden kwam ik op een congres een Amerikaan tegen die vertelde dat hij voor minder dan een dollar per gallon kon tanken in Pennsylvania. Dus prijzen zijn vooral de laatste jaren enorm gestegen. En ze blijven maar rijden in die grote SUV's met 10 miles to the gallon.
Ik gooide daar 10 jaar terug voor ong. 11 dollar mijn Fiero helemaal vol. Ah, dat waren tijden. In California zijn de prijzen aan de pomp altijd wat hoger. 6-7 jaar geleden kwam ik op een congres een Amerikaan tegen die vertelde dat hij voor minder dan een dollar per gallon kon tanken in Pennsylvania. Dus prijzen zijn vooral de laatste jaren enorm gestegen. En ze blijven maar rijden in die grote SUV's met 10 miles to the gallon.
-
jelger
- Geregistreerd lid
yup.En ze blijven maar rijden in die grote SUV's met 10 miles to the gallon
echter GM moet heeeel erg zijn best doen om de Humer H2 nog te verkopen. er tekent zich een kentering af lijkt het - maar ze zijn wel erg langzaam van begrip hier.
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Boven de 2 dollar de gallon moet een shocker zijn voor de Amerikanen die de meeste km's maken van alle volkeren op deze aardkloot. Da's per autobezitter. Jaren terug zag ik eens een staatje dat de Duitsers op plek 2 staan en de Nederlanders op plek....... 3! Jaja.jelger schreef:yup.En ze blijven maar rijden in die grote SUV's met 10 miles to the gallon
echter GM moet heeeel erg zijn best doen om de Humer H2 nog te verkopen. er tekent zich een kentering af lijkt het - maar ze zijn wel erg langzaam van begrip hier.
Wat mij wel aansprak in lawyers country Amerika is de toch niet onschappelijke verzekeringen en de naar gelang ouderdom van de auto lagere road tax.
Trouwens, jij zult daar je rijbewijs opnieuw hebben moeten halen, denk ik. Anders wil geen hond je auto in eigendom verzekeren. Die van mij is helaas verstreken, want je moet die elke 2 jaar verlengen en ik ben daar jaren niet meer geweest. Jammer.
PS: Jelger, heb je die op zich prachtige blauwe 1984-er Saab 99 gezien te koop net over de grens voor 2500 euro vr.pr.?.... Marktplaats that is. Beetje rare kleur, maar de blauwe binnenbekleding (wat ik bij deze verwacht) van Saabs uit de jaren 80 vind ik helemaal niet mooi. Maar 153.000 op de teller.
-
jelger
- Geregistreerd lid
ehm, ja de auto zit bij mijn vriendin in de groepsdekking - dat scheelt (groepsverzekering) . Zij betaalt voor haar Lexus RX anders niet weinig - ik hoorde iets van ruim over de 100 USDollar per maand.
het verlengen van de registratie (kentekenbewijs) is inderdaad mooi trapsgewijs afbouwend. Ik betaal (net verlengd) 53 USD voor een jaar. Daarbij moet aangetekend worden dat aut's ouder dan 5 jaar een verplichte smogtest moeten ondergaan (of niet ouder dan 3maanden) hier bij 1. transfer eigenaar 2. elke 2 jaar daarna. Dit kan uiteindelijk aardig in de papieren lopen, want dat kan betekenen een nieuwe kat (dan al vanaf 1980 verplicht was en is) of allerlei andere kostbare ingrepen bij de motor - iets wat bij oude auto's nu eenmaal sneller gebeurt.
die blauwe 99.. leuke kleur. ik geloof dat het iets van 'lavendelblauw' heet. dat blauwe interieur wat daarin zou moeten zitten is best aardig eigenlijk..
het verlengen van de registratie (kentekenbewijs) is inderdaad mooi trapsgewijs afbouwend. Ik betaal (net verlengd) 53 USD voor een jaar. Daarbij moet aangetekend worden dat aut's ouder dan 5 jaar een verplichte smogtest moeten ondergaan (of niet ouder dan 3maanden) hier bij 1. transfer eigenaar 2. elke 2 jaar daarna. Dit kan uiteindelijk aardig in de papieren lopen, want dat kan betekenen een nieuwe kat (dan al vanaf 1980 verplicht was en is) of allerlei andere kostbare ingrepen bij de motor - iets wat bij oude auto's nu eenmaal sneller gebeurt.
die blauwe 99.. leuke kleur. ik geloof dat het iets van 'lavendelblauw' heet. dat blauwe interieur wat daarin zou moeten zitten is best aardig eigenlijk..
-
ralph12
- Geregistreerd lid
Yuk weer!
Hoe is het weer bij jullie, Jelger? Hier dramatisch slecht! Je bent op tijd vertrokken. We zijn de afgelopen zomers toch behoorlijk verwend geweest met mooi weer van zeg april/mei tot aan september. Hier zijn voor de maand augustus alles regenrecords gebroken. En dan bedoel ik regen aan 1 stuk door! Triest voor de strandtentexploitanten. M.a.w. het is hier The Great Indoors geworden.
Al mooie trips gemaakt? Ik ben ooit eens van Orange County (da's een uurtje van de Mexicaanse grens) in 3 dagen tijd langs de kust naar Eugene, Oregon gereden. Mooi hoe je de natuur ziet veranderen. Zeg, niet om het 1 of ander, werk je daar ook? Of brengt je vriendin het brood op de plank?... (en jij het gas)....
Eigenlijk moet je daar geen Saab rijden. Kan je altijd weer doen als je terug bent. Zit jij niet af en toe verlekkerd te kijken en te luisteren als zo'n hamerende van stoterstangen voorziene Amerikaanse V6 of V8 langsrijdt? Ik heb bijna 5 jaar een Fiero GT gereden, zonder problemen. Alleen niet geschikt voor fileverkeer vanwege de zwakke clutch. 2.8 liter, 140 pk en ik reed er toch 1 op 10-10,5 mee omdat je zo'n ding helemaal op koppel rijdt. 2200 toeren in zijn 5 rij je 100 km/u. En wat Fiero's en Saabs gemeen hebben is een zakkende hemel.
Maar goed, een Camaro is bijv. ook leuk.
Al mooie trips gemaakt? Ik ben ooit eens van Orange County (da's een uurtje van de Mexicaanse grens) in 3 dagen tijd langs de kust naar Eugene, Oregon gereden. Mooi hoe je de natuur ziet veranderen. Zeg, niet om het 1 of ander, werk je daar ook? Of brengt je vriendin het brood op de plank?... (en jij het gas)....
Eigenlijk moet je daar geen Saab rijden. Kan je altijd weer doen als je terug bent. Zit jij niet af en toe verlekkerd te kijken en te luisteren als zo'n hamerende van stoterstangen voorziene Amerikaanse V6 of V8 langsrijdt? Ik heb bijna 5 jaar een Fiero GT gereden, zonder problemen. Alleen niet geschikt voor fileverkeer vanwege de zwakke clutch. 2.8 liter, 140 pk en ik reed er toch 1 op 10-10,5 mee omdat je zo'n ding helemaal op koppel rijdt. 2200 toeren in zijn 5 rij je 100 km/u. En wat Fiero's en Saabs gemeen hebben is een zakkende hemel.
Maar goed, een Camaro is bijv. ook leuk.