Help, mijn motorkap wil niet meer open!

1985-1987
Gesloten
esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Help, mijn motorkap wil niet meer open!

Bericht door esalet » ma 22 jan, 2007 21:05

Hoi,

Nou dat weer. De ambassadeur weigert zijn bek open te trekken. Hij is blijkbaar het maandenlange gefriemel zat. :surprise:
Hieronder het hele verhaal. Herkent iemand dit, tips! :idea:

Ik wilde vanmiddag nog "even" de motorkap erop zetten. Eerst zat ie heel raar en scheef en wilde helemaal niet dicht. Ik heb overigens de bovenste bouten losgehaald.
toen opnieuw (eerst kijken bij de andere hoe het zat), toen leek het beter te gaan. Hij ging wel erg stroef dicht, maar goed, hij zat netjes en recht.

Even later wilde ik hem weer opendoen, maar nee. Hoe ik ook aan de handle onder het dashboard trok, geen sjoege. Bekleding los, nog verder aan de handle trekken. nada.

Uiteindelijk de grille met licht geweld gedemonteerd (zat toch niet 100% dus vooruit maar) en na lang pielen met een stuk ijzerdraad van binnenuit de boel gelost. Ging ontzettend stroef.

Toen maar opgeruimd en gestopt voordat er nog meer mis ging. Op de grond lagen opeens 2 ringetjes. Ik herken ze: ze zitten in de ronde gaten waar de moeren links en rechts doorheen moeten die motorkap met de grote verende steun verbinden (en waar ik hem had gedemonteerd). Waarschijnlijk door mijn gesukkel een keer eruit gevallen.

Nu gestopt. Volgende stap wordt: motorkap demonteren, ringetjes erin, weer monteren (dan zit ie ongeveer 1 a 2 mm hoger) en het de slotvanger goed invetten. Uit voorzorg een stuk waslijn aan de slotvanger maken en aan de voorkant eruit laten hangen.

En dan op hoop van zegen weer dichtdoen.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 22 jan, 2007 21:23

Ik zal sb153b maar even quoten vanaf het koppelingsprojectitemposttopic
Cornell schreef:Hoi Etienne!
Ach, er zijn ergere dingen. Misschien kan dit je opbeuren .
Nooit doorgaan met sleutelen als je moe bent is gewoon luxe, zulke beslissingen hoef/kan ik bijna nooit nemen
Een kap in je eentje erop zetten? Respect ! :bow:
Je kreeg in ieder geval daarna de kap nog open ook!
Dat lekker afstellen kan idd een tijdrovend karwijtje zijn weet ik uit ervaring na een klein schadegevalletje 90 in het verre verleden .
Lekkage ziet er vaak heftiger uit dan het is, van de zomer ook het nodige meegenomen en bijna met de gehele voorraad weer thuis gekomen van de lange reis. Kan je wel een dichtingsgoedje aanbevelen van de Brezan als je dat wat lijkt. Niet goedkoop (wel betaalbaar) maar zeer goed.
Nog steeds goed bezig ! Laat je niet uit het veld slaan! Tot Rosmalen!
Cornell
In je eentje vechten met een kap, o joy! :shock: Jij leert je auto wel kennen zo! Prijs jezelf gelukkig met die "voorbeelden" waar je kunt spieken hoe het zat/zou moeten zitten 8) .

Lian

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 22 jan, 2007 21:33

Thanx,
inderdaad, die voorbeelden zijn heerlijk. Loop regelmatig de tuin in om even een "ding" van de grijze sloop 90 te schroeven en op de Ambassadeur te zetten. Ik heb zelfs al zaken vervangen waarvan ik niet weet wat het is! Voorbeeld: het zwarte 'ding" (heeft iets weg van een zwart kokertje waar je een fotorolletje -remember fotorolletjes - in opbergt). Het zit tussen de benzinpomp en de carburateur. Bij mij brak er spontaan een aansluitpinnetje van een van de slangklemmen af.

Viva el donor!

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » ma 22 jan, 2007 23:27

Hoi.

De motor kap openen??
Pak een stuk stevig ijzerdraad, zoals een klerenhangertje, maak daar een scharpe u-vormige lus in, steek door de grille en trek de (restanten van de) binnen kabel naar je toe!
Is de binnenkabel bij het 'slot' afgebroken, haak dan die u-vormige lus over de 'pen' van het motorkapslot, waar de binnenkabel aan vastgemaakt hoort te zijn.
Voor 99% zeker weten dat je de motorkap op die manier open kan krijgen! :wink:
TIP: Schijn of laat iemand met een zaklamp door de grille schijnen, dan zie de genoemde onderdelen als ik mij niet vergis? :wink:

Groeten.:D

De900C-GAS

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 23 jan, 2007 11:08

De900C-GAS schreef:Hoi.

De motor kap openen??
Pak een stuk stevig ijzerdraad, zoals een klerenhangertje, maak daar een scharpe u-vormige lus in, steek door de grille en trek de (restanten van de) binnen kabel naar je toe!
Is de binnenkabel bij het 'slot' afgebroken, haak dan die u-vormige lus over de 'pen' van het motorkapslot, waar de binnenkabel aan vastgemaakt hoort te zijn.
Voor 99% zeker weten dat je de motorkap op die manier open kan krijgen! :wink:
TIP: Schijn of laat iemand met een zaklamp door de grille schijnen, dan zie de genoemde onderdelen als ik mij niet vergis? :wink:

Groeten.:D

De900C-GAS
Inderdaad, zo gaat ie open. Alleen het gekke is: de kabel is helemaal niet gebroken. Hij krijgt hem alleen niet meer open.....
Nou desnoods rijd ik rond met een kleerhanger uit de snuit van deze wagen, perfect wordt ie toch al niet. Maar ergens vind ik dat dit moet kunnen werken (toen ik hem twee jaar geleden wegzette werkte het nl. prima!)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 23 jan, 2007 11:31

Je hebt de voorste balk waarmee de radiateur vast zit, los gehad toch? Bij het terugzetten kan het best zijn dat die 1mm opgeschoven is. Daardoor is de positie van de slotvanger niet meer perfect. Ik heb gemerkt dat het vrij nauwkeurig komt. Door die te verschuiven lukt het waarschijnlijk wel weer om zijn bekkie braaf open te doen voor de baas.

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » di 23 jan, 2007 14:32

Bij die van mij hield ik de hendel altijd ff wat langer in de uiterste stand. Op de een of andere manier lukte het dan wel, als je de hendel gewoon snel naar je toe trok gebeurder er niks.
Nu doet Principessa dat natuurlijk ook :wink:

wietsedeheer
Geregistreerd lid

Bericht door wietsedeheer » di 23 jan, 2007 19:17

Ik denk dat Paul inderdaad gelijk heeft. In ieder geval in mijn geval.... Ik zit namelijk met hetzelfde probleem. Als ik aan de hendel trek gaat mijn motorkap net niet open, dat lukt pas als iemand een beetje vooraan de motorkap rommelt. Dit is het geval sinds ik de radiator eruit heb gehad, dus ik denk dat ik ook maar even met die balk ga schuiven.

Succes!

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 23 jan, 2007 20:07

De slotvanger zit met 2 boutjes vast. Als je ze een beetje losdraait kan je de slotvanger afstellen. Gewoon op de knieen ervoor en die punt uit de motorkap vergelijken met de slotvanger.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 23 jan, 2007 20:17

paul99gl83 schreef:De slotvanger zit met 2 boutjes vast. Als je ze een beetje losdraait kan je de slotvanger afstellen. Gewoon op de knieen ervoor en die punt uit de motorkap vergelijken met de slotvanger.
Ha heerlijk, dit zijn de tips waarop ik hoopte. Ik heb die balk niet losgehad, maar de radiator wél en inderdaad kan toch ook die balk daardoor een fractie anders zijn komen te zitten.

Ga morgen spelen met de afstelling van de slotvanger.

En moderator, help me please, ik zit door eigen schuld nu op twee plekken te posten over dit onderwerp (namelijke hier en bij "Koppeling vervangen, drie vragen i.v.m. onderdelendag", ook binnen het 90 forum). Ik wil niet dubbelposten maar hoe kom ik er weer van af :roll:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 23 jan, 2007 20:30

Nog een tip: haal de grille er even uit. Je snap wel waarom :wink:

wietsedeheer
Geregistreerd lid

Bericht door wietsedeheer » di 23 jan, 2007 21:12

Ook namens mij bedankt voor de tip!

En die grille....die ligt er al uit om even opnieuw gespoten te worden. Veel tijd heb ik door de studie niet, maar de doelstelling is dat voor de Groningenrit (waar ik als Groninger toch hoor te zijn) mijn Saabje er weer piekfijn uit ziet:)

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 23 jan, 2007 22:23

Met de 90 heb ik ook problemen gehad met de motorkap. Wat bij mij hielp was op het goede moment een duw op de kap geven (maar dat lukt dus niet in je eentje, want er moet iemand aan de kap trekken). Als je de plastic kap waar de hendel zit verwijdert (knieshot) dan heb je meer ruimte om de kabel aan te trekken, dat lukte ook altijd. Succes in ieder geval

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » di 23 jan, 2007 22:26

Vanwege een gevalletje dubbelposten :lol: sluit ik hier het verhaal even.

Lees verder... bij koppeling... 3 vragen.

groeten

Hannes

ps: 90 for ever!

Gesloten