Zou het passen...

1985-1987
Plaats reactie
Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » zo 25 feb, 2007 13:44

Dan zou je een bekrachtigd stuurhuis uit een 99 moeten vinden en dat is de spreekwoordelijk speld in een hooiberg..

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Re: Zou het passen...

Bericht door De900C-GAS » zo 25 feb, 2007 13:47

JonathanP schreef:Om een stuurbekrachtiging te plaatsen in de 90?
Voor de SAAB 99 (hebben) systemen bestaan. :P
Die zouden in een SAAB 90 moeten passen. :wink:
Die van de SAAB 900 Classic zal niet lukken, omdat deze afwijkt wat bevestiging betreft. :?
Je zou het geluk moeten hebben om een gebruikt exemplaar te vinden in een (sloop) SAAB 99. :)
De stuurbekrachtiging zul je het makkelijkste kunnen vinden in een SAAB 99 GLE, maar dat is een zeldzame uitvoering. 8)
Maar je moet wel een komplete installatie vinden, het liefste met de krukaspoelie, indien die niet op de SAAB 90 zit. :wink:
Veel succes hiermee.

Groeten.:D

De900C-GAS

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 25 feb, 2007 13:48

Wouter is mij net voor. :wink:

De900C-GAS

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » zo 25 feb, 2007 15:09

He, die is voor mij ook nieuw en ik heb toch redelijk wat gesnuffeld onder de motorkap van de 90.
zou het een latere toevoeging zijn, ter vervanging van het platte doosje op het schutbord voor de electronische ontsteking?

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » zo 25 feb, 2007 16:23

De 99 kende alleen in de GLE versie een bekrachtigd stuurhuis.In alle overige modellen is het niet mogelijk om er een te plaatsen omdat de bevestigingsmogelijkheid hier ontbreekt.
Aanpassing is natuurlijk wel mogelijk maar dan moet er een grote ingreep aan de carosserie gebeuren waarvoor in ieder geval de motor/bak moet worden verwijderd.

De900C-GAS
Geregistreerd lid

Bericht door De900C-GAS » zo 25 feb, 2007 17:04

Hoi.

:roll: Ik heb als ik mij niet vergis ooit in een accesoireboek van ongeveer eind jaren '70, begin jaren '80 gezien dat het leverbaar was voor alle versie's van de SAAB 99. :roll:

De900C-GAS

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » zo 25 feb, 2007 20:01

Kan evt na aanpassing van de bodemplaat die is anders dan van bekrachtigde modellen, bekrachtiging van bijv de 99 EMS zijn idd moeilijk te vinden. Eventuele foto's/beschrijvingen van ombouw zijn altijd leuk!

Die computer kan ik ook niet thuisbrengen terwijl ik de 90 bepaald van dichtbij ken.... :roll: Op onze 86-er sloper en de 85-er 90 van sb129h zat/zit ie in ieder geval niet.

Waarom een 90 bekrachtigen?, het stuurt misschien wat zwaarder bij parkeersnelheden (in ieder geval veeeeeeeeeeel lichter dan bijv. een Lada 1200 tot 2105 of een Mitsubishi Galant 2,3 TD) maar het stuurgevoel op snelheid is vele malen beter dan bij m'n bekrachtigde 900.

Cornell :O:

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » zo 25 feb, 2007 20:25

gewoon je banden goed op spanning houden, en met een zekere zelfverzekerdheid inparkeren, dan mis je de sturbekrachtging niet - tenminste, ik niet.

tonke40
Donateur (10x)
Donateur (10x)

Bericht door tonke40 » zo 25 feb, 2007 20:45

Als je ,naast de eerder genoemde maatregelen,ook je caster wat laat aanpassen heb je nog meer gemak van het probleemloos inparkeren.

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 25 feb, 2007 21:48

Geen zorgen, jullie kennen je 90 echt wel.

De computer van bosch is net als de luchtmassa meter van de Saab 900S (injectie USA) die ik gesloopt heb.

Afbeelding

Thom
Donateur
Donateur

99 stuurbekrachtiging

Bericht door Thom » zo 25 feb, 2007 22:43

De stuurbekrachtiging op de 99 is (alleen) standaard geleverd op de GLE-uitvoeringen, en als optie voor (sommige?) Saabs met B-motor. Alleen af-fabriek omdat o.a. de bodemplaat werd aangepast. Dit om het mogelijk te maken het stuurhuis evt. van onderen te verwisselen (blijft een hele klus weet ik uit ervaring). Ook het schutbord is aangepast.
Een stuurbekrachtiging op de 99 met H-motor is nooit geleverd, ik denk dat er geen plaats meer was voor de V-snaar. Toch heb ik enkele 99's gezien waarvan achteraf de stuurbekrachtiging is ingebouwd. Zelfs met een stuurhuis van een 900. Maar het is verschikkelijk veel werk werd mij telkens verteld.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » ma 26 feb, 2007 12:08

Ik sluit me bij Thom en de vorige sprekers aan.
Heel veel werk en heel kostbaar voor relatief weinig gebruikswinst.

Mijn vader heeft destijds serieus geïnformeerd bij de dealer voor een stuurbekrachtiging op (toen zijn, nu mijn) 90. Werd sterk afgeraden, zij begonnen er niet aan (terwijl ze toch graag een goede klant willen helpen - tegen vergoeding uiteraard - ).

Mijn moeder heeft er tot haar 73e nog in gereden.

Kom op Jonathan!! :wink:

windekind
Donateur
Donateur

Bericht door windekind » do 01 mar, 2007 0:03

Zie mijn topic in het 99 deel.
Om een PAS stuurhuis van een 900 in de 99 te bouwen moet in ieder geval het schutbord aangepast worden om je stuurstang as te kunnen bevestigen. De bevestiging van het huis aan de carosserie is eenvoudig. De bussen vallen nl precies tussen de verticale platen in. Alleen moet je er voor zorgen dat je vrij blijft van het differentieelhuis en tegelijkertijd ruimte houden voor de hydraulische leidingen achterop het stuurhuis en het schutbord. Het stuurhuis op zijn plaats schuiven kan alleen als je de stofhoezen van de spoorstangen demonteert en tijdens de operatie de spoorstangen in en uitschuift door met een tang de stuurastap te verdraaien. En dan weer de stofhoezen monteren in een zeer beperkte ruimte.
Dit alles kan alleen als de motor en bak uitgebouwd zijn.

Plaats reactie