loop van de koelvloeistofleidingen naar LPG-verdamper

1985-1987
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

loop van de koelvloeistofleidingen naar LPG-verdamper

Bericht door sb129h » zo 15 apr, 2007 19:34

Afgelopen paar dagen was het lekker weer en prompt krijgt die ouwe 90 het weer benauwd. Vorige week bij een ritje haperde hij een paar keer en bij een controle onder de kap bleek de hele verdamper een ijsklomp te zijn. De koelvloeistofleiding ernaar toe en ervandaan waren ter hoogte van de verdamper eveneens bevroren. Een halve liter koelvloeistof bijgevuld en we konden weer.

We (sb153b en ikke) zijn nu aan het brainstormen hoe we de 90 voor wat betreft de koeling wat meer lucht gaan geven. Het is tenslotte pas april, de echte zomer :? moet nog komen.
Als de 90 het warm krijgt (naald op 3/4 - de fan slaat netjes aan), bijvoorbeeld in de file, komt er vaak geen warmte meer uit de kachel, dus op de een of andere manier trekt ie ergens lucht naar binnen, dat hoopt zich op in het hoogste punt van het koelsysteem dus bij de kachel, incl de aftakking naar de verdamper.

Opties zijn:
- monteren van een extra fan - vóór de radiateur óf erachter naast de standaard fan;
- monteren van een extra overlooppotje vanaf de dop van het expansievat ("Japanese style");
- monteren van een oliekoeler - maar waar...;
- het wijzigen van de loop van de koelvloeistofleidingen - hoe is de loop van de koelvloeistofleidingen naar/vanaf de verdamper bij de andere 90's op gas?

Ik heb hier een fotootje van hoe dat de leidingen nu lopen:
Afbeelding
De aftakking naar de verdamper is vlak voor de kachel, naast het remvloeistofreservoir.

NB: vorig jaar is de koppakking vervangen (inclusief. kop vlakken, afpersen, koelsysteem reinigen etc.), dus die "piste" sluiten we nu maar even uit...

Alvast dank voor de reacties!

Lian & Cornell

utan
Geregistreerd lid

Bericht door utan » zo 15 apr, 2007 19:45

Hoi, mijn 99 is voorzien van een 90 motor uit 87 en voorzien van een gasinstallatie. Toen ik het plaatje zag ik louter en alleen aan de kleur van het carb dopje dat het de mijne niet was. Als je me een pb-tje stuurt met je mailadres dan maak ik wat plaatjes van "mijn" situatie, deze rijdt heeft nl de tourtocht gisteren rond Groningen perfect doorstaan met de temp naald continue precies in het midden.

Kijk maar of jullie hier denken wat aan te hebben.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 15 apr, 2007 20:01

Utan,

Je hebt een pb'tje met m'n emailadres!

Lian

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » zo 15 apr, 2007 20:25

Hoi Lian,

Mijn 90 op lpg zag er onder de motorkap net zo uit naar mjin idee. Maar ik zal voor de zekerheid even wat foto's opzoeken.

Ontluchten kan je bij een 90 op lpg niet genoeg en niet lang genoeg doen. Maar dat hoef ik jullie misschien niet te vertellen.

Mijn 90 op gas heeft het altijd keurig gedaan zonder "kunst"grepen. Ook in 2 uur file op de A12 richting Utrecht enz.

Waterpomp nog wel helemaal ok? Anders is dat misschien een goede en niet al te dure optie om eens te vervangen.

succes

Hannes

dasdaas
Geregistreerd lid

Bericht door dasdaas » zo 15 apr, 2007 20:41

Een 99 Turbofan monteren? Die van ons houdt em ook de laatste warme dagen in ieder geval toch wel keurig halverwege de meter. Kan mooi erbij aan de andere kant van de radiator (een 90 heeft em toch aan aan de blokzijde?)

Wat betreft de plaatsing van een oliekoeler zal ik een dezer dagen/weken nog wel eens met de 99 van mijn schatje langs komen, dan kan de jouwe het zelf zien :wink: Een c900 turbo rechte neus koeler past precies achter je 90-spoilertje en monteertijd is minder dan een uur

Het zal nog wel heter worden, zet je dus schrap :P

jwaterink
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door jwaterink » zo 15 apr, 2007 21:12

Ik vind het wel raar dat bij warmte je dus lucht in het systeem hebt bij de kachel en dus ook de verdamper. Ik zou dan eerst daarvoor eens een oplossing zoeken. Nu is er in het 900 Classic deel gesproken over een of andere 4weg klep die in het kachelcircuit zit die vergelijkbare klachten veroorzaakt

viewtopic.php?t=21564

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 15 apr, 2007 21:17

dasdaas schreef:Kan mooi erbij aan de andere kant van de radiator (een 90 heeft em toch aan aan de blokzijde?)
Ja, ziehier!
Afbeelding

We zaten al te peinzen om naast de bestaande fan nog een extra fan te zetten, maar dat wordt dan wel een kleintje. Aan de andere kant een waaier plaatsen is natuurlijk ook een optie!

Lian

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » zo 15 apr, 2007 21:26

jwaterink schreef:Ik vind het wel raar dat bij warmte je dus lucht in het systeem hebt bij de kachel en dus ook de verdamper. Ik zou dan eerst daarvoor eens een oplossing zoeken.
Inderdaad, daarvoor willen we graag weten of andere 90's de aftakking naar de verdamper op dezelfde plaats hebben zitten of dat-ie misschien lager zit en daarmee gunstiger m.b.t. luchtbellen. Ook willen we de algehele temperatuurhuishouding onder de kap eens onder de knie hebben, desnoods met aan- en uitschakelbare gadgets; het is al een paar zomers emmeren met de 90 zodra het warmer wordt. Je zou bijna een hekel aan warm weer krijgen :roll: .

Maar we zullen dat topic eens doorspitten, wellicht zit er iets bruikbaars in!

Lian

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 apr, 2007 10:54

mijn 99 was de radiator niet goed, je zag er niets aan maar dat was wel het probleem. de afgifte warmte aan de lamellen was niet voldoende.

wat de luchtbellen betreft, dat heeft niets met lucht aanzuigen te maken maar met dampbellen, die onstaan door een te hoge temperatuur en die dampbellen gaan naar het hoogste punt en dat is je kachel. ik heb precies hetzelfde gehad, exact. andere radiator erin en hupsakee, opgelost.

mijn verdamper is zo aangesloten dat het koelwater door de verdamper MOET en niet parallel aan de kachel.

kan het moeilijk uitleggen en een foto plaatsen kan ik al helemaal niet maar als je het wilt zien dan kan ik een foto maken en die naar je toesturen eventueel.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 14:25

Radiateur is zo goed als nieuw (van vorig jaar), dus die verdenken we niet.
We willen nu inderdaad proberen om de temperatuur dmv diverse aanpassingen binnen de perken te houden om daarmee dampvorming te voorkomen.
Als je me een fotootje wil sturen van de aansluitingen bij jou onder de kap, dan graag: sb129h@live.nl - alvast dank!

Lian

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » ma 16 apr, 2007 14:47

Ik neem aan dat jullie koelere thermosstaat en radiateurswitch al geprobeerd hebben?

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 16:28

Yep, sinds de perikelen van vorig jaar, maar vraag me nu even niet welke temperatuur ze zijn... In ieder geval koeler.

Maar by the way, is dat wat mogelijk is met een radiateur (en dan bedoel ik een slechtere doorloop) misschien ook mogelijk met een verdamper? Daar loopt tenslotte ook koelvloeistof doorheen en er kan rotzooi achterblijven?

Lian

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 apr, 2007 18:19

zal morgen even een foto maken.

ik had ook een nieuwe radiator maar wel een van een mindere kwaliteit, nu een goede en weg probleem.

als je verdamper verstopt zit dan kan dat geen kwaad wat warmtehuishouding betreft.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 16 apr, 2007 22:24

Vanmiddag op weg naar huis, met de temperatuurnaald net boven het midden, begon de 90 te sputteren en te haperen en heb ik 'm vervolgens van gas naar benzine geschakeld. Vervolgens haperde en sputterde hij nog veel meer en had ik zelfs geen vermogen meer... (rechterpedaal onderin en er gebeurt niks, hij houdt zelfs in). Spannend momentje meegemaakt, nog maar net de afrit gehaald, auto sloeg onderaan af, maar gelukkig carpoolen we en zat "de monteur" naast me.
Onderaan voor de brug bij Geertruidenberg de kap los. Niks geks te zien. Heel klein beetje ijs bij de verdamper, maar dat kan nooit genoeg zijn voor zoveel gesputter, leert de ervaring.
Kap dicht en starten op benzine en met Cornell achter het stuur weer verder. Geen centje pijn :?.

De verdamper sluit ík nu uit. Haperen deed-ie tenslotte net zo vrolijk op benzine. Staat wel op m'n verlanglijstje voor als we helemáál niks meer te fixen hebben :lol: . Cornell sluit de verdamper niet uit want hij sluit eveneens niet uit dat ik 'm van gas naar middenstand en weer terug naar gas heb geschakeld. (Hé, ik zie er gek uit, maar ik heb er geen last van :roll: ...of toch...)

Thuis nog eens de kap los. Met het oor op het expansievaatje is duidelijk blub-blub-blub dus luchtbellen te horen. Ergens haalt-ie lucht vandaan, ik neem aan dat-ie geen lucht rondpompt vanwege de dop die eraf is? Met de dop erop en bij vol gas spuugt-ie een grote plons koelvloeistof uit het expansievat de overloopleiding in, naar beneden richting de highway. De radiateurfan slaat (kort) in als de temp-naald net boven het midden staat.

We gaan nu in ieder geval op zoek naar een goed passende expansievatdop, de huidige blijkt niet helemaal goed te passen, gezien het gewokkelde rubbertje. Hebben we een goeie dop dan kunnen we die ook uitsluiten. Morgen even naar de Brezan, misschien dat die ons aan een verse kan helpen, en anders hebben we gelukkig nog 2 onderdelendaglocaties om te kunnen struinen :wink: .

Auto loopt sinds thuiskomst weer als een zonnetje als altijd, stationair loopt ie heel rustig en vlak, niet rommelig in toeren ofzo (omhoog omlaag omhoog, helemaal niets daarvan!), pakt netjes op en na vol gas zakt ie weer rustig naar net onder de 1000 toeren.
Ook geen vochtprobleem in de ontsteking, is allemaal losgeweest en bekeken.

Mocht iemand nog suggesties hebben om te checken, roept u maar!

en nog even @ baszwolle: de radiateur kwam van Elferink af, dus dat moet een goeie zijn. En foto's zijn altijd welkom!

Lian

baszwolle
Geregistreerd lid

Bericht door baszwolle » ma 16 apr, 2007 22:32

of spoel de boel eens goed door met water en soda,zo deden we dat wel eens bij de dealer in het verleden.

ik stuur je zo wel ff een foto op je mail, je mag ze plaatsen eventueel, ik krijg dat niet voor elkaar vanuit hier.

thermostaat trouwens wel met het GAATJE naar boven gemonteerd????

Plaats reactie