kokende motor
-
cheroel
- Geregistreerd lid
kokende motor
Onze saab raakt regelmatig oververhit.
Nu slaat de vin niet aan om de boel af te koelen.
Ik zie links in de radiateur een plug zitten met twee draadjes ? is dit de temperatuursensor?
Waar zit de thermostaat in de saab 90?
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak van dit probleem?
Groeten Cheroel
Nu slaat de vin niet aan om de boel af te koelen.
Ik zie links in de radiateur een plug zitten met twee draadjes ? is dit de temperatuursensor?
Waar zit de thermostaat in de saab 90?
Wat is de meest waarschijnlijke oorzaak van dit probleem?
Groeten Cheroel
-
Hannes
- Forum Admin
Re: kokende motor
De twee draadjes links op de radiator zitten inderdaad vast aan de temperatuur sensor. Als je de twee draden verbinden zou de fan moeten gaan draaien. Als dat zo is, is je sensor stuk. Als de fan dan ook niet draaid zit de fout elders. Motor van de fan, of geen spanning op de draad.
De thermostaat zit boven op het blok, in het thermostaathuis aan die dikke slang vanaf de radiator. (tenminste bij onze T8, is dacht bij alle H motoren zo). Wordt de radiator wel gewoon warm?
groeten
Hannes
De thermostaat zit boven op het blok, in het thermostaathuis aan die dikke slang vanaf de radiator. (tenminste bij onze T8, is dacht bij alle H motoren zo). Wordt de radiator wel gewoon warm?
groeten
Hannes
-
cheroel
- Geregistreerd lid
De draadjes van de sensor net even doorvebonden, de fan gaat niet draaien. dus de sensor zou heel moeten zijn.
Hoe kan ik het beste testen of de motor van de fan nog heel is?
De radiateur wordt wel warm.
Hoe kan ik het beste testen of de motor van de fan nog heel is?
De radiateur wordt wel warm.
-
Paul99
- Geregistreerd lid
Tsja... rechtstreeks vanaf de accu een plus en een min draadje bouwen.
-
Hannes
- Forum Admin
Inderdaad of even meten of er wel spanning op de motor komt te staan. Oftwel het relais uitsluiten als oorzaak.
Hij gaat alleen koken als hij stilstaan, heel langzaam rijdt?
Hannes
Hij gaat alleen koken als hij stilstaan, heel langzaam rijdt?
Hannes
-
cheroel
- Geregistreerd lid
Ik heb de fan getest die werkt.
Hij gaat inderdaad alleen koken als je langzaam rijdt., in elk geval onde de 40 a 50 km per uur en te veel stoplichten en files. bij continue rijden, en/of op hogere snelheden geen probleem.
Ik heb nu een schakelaartje gemaakt binnen in de saab, waar ik hem mee aan kan zetten. kan dan in elk geval weer veilig in de file staan
'k wil nu alleen nog een wat duurzamere oplossing.
Welk relais is voor de fan?
Thanks voor alle hulp tot op heden.
Groeten Cheroel
Hij gaat inderdaad alleen koken als je langzaam rijdt., in elk geval onde de 40 a 50 km per uur en te veel stoplichten en files. bij continue rijden, en/of op hogere snelheden geen probleem.
Ik heb nu een schakelaartje gemaakt binnen in de saab, waar ik hem mee aan kan zetten. kan dan in elk geval weer veilig in de file staan
'k wil nu alleen nog een wat duurzamere oplossing.
Thanks voor alle hulp tot op heden.
Groeten Cheroel
-
ralph12
- Geregistreerd lid
heppik ook gehad... weliswaar niet kokend maar wel gezellig met de naald in het rooie gedeelte.... sensor stuk. nieuwe erin > no problemo sindsdien.
-
utan
- Geregistreerd lid
Exact hetzelfde probleem gehad
in zweden bij biltema(.se) voor ongeveer 7 euro klaar, reken hier hier bij dealer op 't dubbele
Bilmärke SAAB
Bilmodell 90, 99 2-polig
Årsmodell
Öppn. Temp. 92°
Art nr 61-580
Pris 59,90 kr
[img]http://www.biltema.se/Archive/ProductCa ... lfläkt.jpg[/img]
in zweden bij biltema(.se) voor ongeveer 7 euro klaar, reken hier hier bij dealer op 't dubbele
Bilmärke SAAB
Bilmodell 90, 99 2-polig
Årsmodell
Öppn. Temp. 92°
Art nr 61-580
Pris 59,90 kr
[img]http://www.biltema.se/Archive/ProductCa ... lfläkt.jpg[/img]
-
Hannes
- Forum Admin
Mannen effe goed lezen, fan ging ook niet draaien bij het doorverbinden van de draden bij de sensor.
groeten
Hannes
groeten
Hannes
-
Hannes
- Forum Admin
Cool trouwens onderdelen uit Zweden. De dealer vraagt inderdaad 13,- euri ofzo ex btw.
Haal je die onderdelen zelf op of bezorgen ze ook naar Nederland?
Hebben ze bijvoorbeeld ook nieuwe koplampen voor een redelijk bedrag?
groeten
Hannes
groeten
Hannes
-
utan
- Geregistreerd lid
Hannes schreef:Cool trouwens onderdelen uit Zweden. De dealer vraagt inderdaad 13,- euri ofzo ex btw.
groeten
Hannes
Strålkastarglas för SAAB 900
Samtliga artiklar levereras styckvis utan glödlampor, om inte annat anges.
Bilmärke SAAB
Bilmodell 900
Årsmodell 87-93
Detalj Strålkastarglas
Plac. V
Anm.
Art nr 76-0096
Pris 398,00 kr
Andere hebben ze geloof ik niet meer
kijk even op www.biltema.se Ze bezorgen vooralsnog niet! Zelf kom ik 2 a 3 keer per jaar in Zweden dus kom ik op een prettige manier aan m'n "bildelar"
misschien is deze nog wel leuker: http://www.bildelsbasen.se/ dit is een database van een groot aantal demontagebedrijven waar je spulletjes kunt bestellen. Niet in Nederland vrees ik.
Voor de rest merk ik dat de sloop "uitverkocht begint te raken als het om in mijn geval 99 onderdelen gaat omdat het model uit begint te raken. De 99 wordt, heb ik de indruk, ook in Zweden zeldzamer.
Voordat dit "off topic" wordt. Ik heb ook ergens relais gezien, maar dan in de catalogus die ze uitgeven.(pin me er niet op vast ik ga wel even zoeken als iemand dat serieus wil weten. Volgens mij zijn die dingen standaard en hier ook goed verkrijgbaar)
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Voor op je blok, in de buurt van je stroomverdeler loopt een rubberslang naar een metalen bocht, waarvan de bovenkant er als een deksel opzit. Daarin zit je thermostaat. Deze verwijderen en alle aanslag en roest verwijderen.
Je kunt daarna de werking van de thermostaat controleren door hem in een pannetje water te leggen wat net van de kook af komt. Na verloop van tijd, als het water afkoelt, moet je beweging zien.
Blijft de thermostaat in dezelfde positie staan, dan is 't ie stuk en heb je de boosdoener gevonden.
Zoniet, dan moet je de oozaak zoeken in een (deels) verstopte radiateur. Als je zin hebt kun je proberen Afhankelijk van de ouderdom en staat van je radiateur zul je zelf moeten belsuiten of je reinigt met een middel als Bar's leak radiator cleaner, danwel wel vervangen. Zijn er veel van de koelvinnen verbogen en/of verroest, dan is het laatste wellicht de beste optie.
(Elferink 103,- euro)
De locatie van het relais moet ik nog even opzoeken. Misschien vanavond nog.
Je kunt daarna de werking van de thermostaat controleren door hem in een pannetje water te leggen wat net van de kook af komt. Na verloop van tijd, als het water afkoelt, moet je beweging zien.
Blijft de thermostaat in dezelfde positie staan, dan is 't ie stuk en heb je de boosdoener gevonden.
Zoniet, dan moet je de oozaak zoeken in een (deels) verstopte radiateur. Als je zin hebt kun je proberen Afhankelijk van de ouderdom en staat van je radiateur zul je zelf moeten belsuiten of je reinigt met een middel als Bar's leak radiator cleaner, danwel wel vervangen. Zijn er veel van de koelvinnen verbogen en/of verroest, dan is het laatste wellicht de beste optie.
(Elferink 103,- euro)
De locatie van het relais moet ik nog even opzoeken. Misschien vanavond nog.
-
Steve-O
- Donateur (8x)

[quote="cheroel"]Ik heb de fan getest die werkt.
[/quote]
Vanaf 1982 heeft de 99 geen relais meer.
Zie deze link:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... torFan.htm
Je vind hier ook de schema's met de eerdere versies met relais.
Als de 90 wel een relais zou hebben, moet je dit kunnen herkennen aan dezelfde nummering van de aansluitingen in en schema en het desbetreffende relais.
Good luck!
[/quote]
Vanaf 1982 heeft de 99 geen relais meer.
Zie deze link:
http://uk.geocities.com/saab99tips/Wiri ... torFan.htm
Je vind hier ook de schema's met de eerdere versies met relais.
Als de 90 wel een relais zou hebben, moet je dit kunnen herkennen aan dezelfde nummering van de aansluitingen in en schema en het desbetreffende relais.
Good luck!