Carburateur en Olie

1985-1987
Plaats reactie
Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Carburateur en Olie

Bericht door Gele aero » di 02 nov, 2004 11:00

Tijd voor een nieuw topic. In de Haynes gids las ik dat in de carburateur van een 90 een laagje motor-olie moet zitten. Waar dat in moet is zo gevonden, maar hoeveel er ongeveer in moet zitten begrijp ik niet helemaal uit de Haynes. Kan iemand even aangeven hoeveel er in moet, en waarom moet er eigenlijk olie in?

Ranja
Geregistreerd lid

Re: Carburateur en Olie

Bericht door Ranja » di 02 nov, 2004 12:13

ik heb hier de vraagbaak van P.H.Olving voor me liggen en die zecht over de Demperolieniveau : Minimaal 10 mm onder de bovenste rand van dempercilinder.

Ik weet niet of je dat bedoeld.
Dit vindt ik een heel fijn boek om alles voor mijn 99 te weten te komen maar de vraagbaak gaat over de 99 de 90 en de 900.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 02 nov, 2004 15:30

Dat is precies wat ik bedoel, maar die 10mm is die gewoon vanaf bovenaf. Dus staafje eruit dan kijken of de olie zich 10 mm onder de rand bevind en anders bijvullen.
Thanks voor de tip van het type olie.
Nu alleen nog het waarom van de olie :roll:

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 02 nov, 2004 15:58

Gele aero schreef: Nu alleen nog het waarom van de olie :roll:
Je carburateur regelt de benzinetoevoer. Dat principe werkt op de onderdruk in je inlaatsysteem. De onderdruk wordt via een membraan aan een naald gekoppeld. Bij Saab's wordt de naald gedempt door de dempervloeistof (ik gebruik zelf motorolie omdat ik dat bij de hand heb). Zonder de demping zal de naald op elke millibar verschil reageren, en meer of minder benzine doorlaten. Het is blijkbaar beter om de zaak een beetje te dempen.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 02 nov, 2004 17:04

Dus simpel gezegd, de motor loopt soepeler wanneer het olie-niveau op peil is....
Even over de olie, wat zal het verschil zijn als je motor i.p.v versnellingsbak olie gebruikt :?:

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » di 02 nov, 2004 17:16

Gele aero schreef:Even over de olie, wat zal het verschil zijn als je motor i.p.v versnellingsbak olie gebruikt :?:
Volgens mij is dat bij een classic 900 dezelfde olie.

Ranja
Geregistreerd lid

Bericht door Ranja » di 02 nov, 2004 17:23

Nee bij een 900 is dat hetzelfde als bij de 99 en 90!!!
Dat staat in iedergeval in mijn Vraagbaak!!!
Echt een aanrader voor de mensen die niet veel weten van onze auto's maar wel willen sleutelen.
Ik heb met behulp van dit boek een motorblok vervangen van mijn 99.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 02 nov, 2004 17:41

De vraagbaak heb ik gehad maar prefereer zelf toch de Haynes en dit forum :lol: Vraagbaak vind ik iets te onoverzichtelijk en mis ook wat dingen. Maar het ging om automatische versnellingsbakolie volgens Jospehine, dat de motorolie en versnellingsbak olie in een handgeschakelde 90 gelijk is weet ik.

Martien_96V4
Geregistreerd lid

Bericht door Martien_96V4 » di 02 nov, 2004 21:16

Waarschijnlijk heeft een 90 een constant vacuumcarburateur. Fabrikaten hiervan zijn SU (meestal in engelse auto's) en Stromberg. Deze carburateurs hebben geen acceleratiepomp zoals de Solexen en Webers, maar een zuiger (SU) of membraam (Stromberg) welke een stand inneemt bij een bepaalde luchthoeveelheid door de caburateur, en de daarbij behorende hoeveelheid brandstof doseert. Als nu gas gegeven wordt, zal de zuiger of het membraam de doorstroomopening vergroten. Bij een Solex of Weber zorgt de acceleratiepomp voor extra brandstof, zodat er geen "gat" valt in de acceleratie. Om dit bij een constant vacuumcarburateur op te vangen wordt de beweging van de zuiger of het membraam gedempt door olie. Door te experimenteren met de dikte van de olie kun je de reactie van de motor op gasgeven beinvloeden. Dunne olie geeft een snelle reactie op gasgeven, dikkere olie een tragere.

Martien

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » di 02 nov, 2004 22:23

Martien_96V4 schreef:Door te experimenteren met de dikte van de olie kun je de reactie van de motor op gasgeven beinvloeden. Dunne olie geeft een snelle reactie op gasgeven, dikkere olie een tragere.

Martien
He!! ik zie hier opeens een reden waarom mijn motor niet lekker oppakt tijdens acceleren.....

Misschien toch maar de voorgeschreven olie uitproberen. :oops:

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 02 nov, 2004 22:34

[quote="Gele aero"]Dat is precies wat ik bedoel, maar die 10mm is die gewoon vanaf bovenaf. Dus staafje eruit dan kijken of de olie zich 10 mm onder de rand bevind en anders bijvullen.
Thanks voor de tip van het type olie.
Nu alleen nog het waarom van de olie :roll:[/quote]

Nee, dan vul je 'm teveel. Als je van bovenaf naar binnen kijkt zie je een vernauwing. Het lijkt alsof er een buisje in een buisje zit, zeg maar. Het moet 10mm onder de rand van dit buisje staan.

Succes

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » di 02 nov, 2004 22:40

[quote]
Overigens [i]kan[/i] versnellingsbak en motorolie hetzelfde zijn in je auto. Saab adviseert verschillende typen, waaronder voor de versnellingsbak ook specifieke versnellingsbakolie, maar ook motorolie.[/quote]

Bij de 90 schrijft SAAB voor motor en versnellingbak de zelfde olie voor.

Zal ik de complete lijst met voorgeschreven smeermiddelen voor de 90 plaatsen?

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 03 nov, 2004 10:49

Dank voor alle reacties, zo zie je maar dat een vraagje op saabforum 3uur puzzelen in de Haynes gids oplost. Ik zal er maar de automatische versnellingsbak olie die Jospehine gebruikt bij stoppen. De motor reageert de laatste tijd wel wat lomp op gasgeven en loslaten, ben dus benieuwd :lol:

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 09 nov, 2004 22:07

Paar dagen geleden bijgevuld, en motor loopt inderdaad soepeler met gas geven en loslaten. Lijkt zelfs wel of de trekkracht iets is toegenomen, maar dat kan ook tussen de oren zitten. Wel stiekem met motorolie gedaan. :oops: Is wel oppassen want er moet echt maar heel weinig bij, hield bij mij in dat ik 10 minuten heb zitten klieren om de overtollige olie er uit te krijgen :cry:

White Lines
Geregistreerd lid

Bericht door White Lines » di 20 jun, 2006 22:13

josephine schreef:. Van carburateurreiniger wordt het geheel ook soepeler. {bij o.a. Halfords te krijgen - iets minder dan 10 euro}
Hoe moet je deze carburateurreiniger gebruiken, kun je dat in de carburateur spuiten (dikke luchtslang eraf halen??), of moet je de carburateur geheel demonteren, want daar zie ik wel beetje tegenop.

Plaats reactie