Hallo Allemaal,
mijn 87 ´er saab 90 blijft bij warme motor nogal eens hoog in toerental lopen, ca 1500 en valt dan heel langzaam terug. Verder is het toerental niet zo heel stabiel. En dan ook nog het probleem van het ´nadieselen´ als ik de motor uitzet blijft hij met enige regelmaat nog wat stotteren.
Waar komen deze problemen uit voort en hoe zijn ze op te lossen?
groet van een beginnende saab-rijder
hoog toerental
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
Michelke
- Geregistreerd lid
-
marq101
- Geregistreerd lid
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Heb je je bougies al bekeken. Als er koolstofaanslag op zit (matzwart) blijft de motor eventjes lopen na het uitdraaien met de sleutel.
Oorzaken kunnen zijn:
- veelvuldig korte ritjes
- verkeerd type bougie (afwijkende 'heat range')
als van bovenstaande geen sprake is, kan een van de volgende dingen de oorzaak zijn:
- te rijk brandstofmengsel
- plakkende/vastzittende choke
- verstopt luchtfilter
- versleten contactpunten (geldt niet bij electronische ontsteking)
- vertraagde ontstekingstiming
- te lage compressie
NB: Als er maar 1 of 2 bougies koolstofaanslag hebben, zijn ook gecorrodeerde bougiestekkers, uitgedroogde bougiekabels of een barst in de distributiekap (tussen de betreffende cylindernummers) een mogelijke oorzaak.
Vergeet niet dat als je de oorzaak hebt verholpen, er nog steeds koolaanslag in de verbrandingkamer kan zitten die het probleem nog even laat voort bestaan. Dat op de bougie zelf kun je gelukkig wel makkelijk verwijderen met een harde tandenborstel en wat wasbenzine.
Soms is dit ook al voldoende. Anders wat motorreiniger aan je tankinhoud toevoegen of een keer Shell V-power tanken.
Welk type carburateur heb je trouwens: met de bolle of de vlakke bovenkant?
Oorzaken kunnen zijn:
- veelvuldig korte ritjes
- verkeerd type bougie (afwijkende 'heat range')
als van bovenstaande geen sprake is, kan een van de volgende dingen de oorzaak zijn:
- te rijk brandstofmengsel
- plakkende/vastzittende choke
- verstopt luchtfilter
- versleten contactpunten (geldt niet bij electronische ontsteking)
- vertraagde ontstekingstiming
- te lage compressie
NB: Als er maar 1 of 2 bougies koolstofaanslag hebben, zijn ook gecorrodeerde bougiestekkers, uitgedroogde bougiekabels of een barst in de distributiekap (tussen de betreffende cylindernummers) een mogelijke oorzaak.
Vergeet niet dat als je de oorzaak hebt verholpen, er nog steeds koolaanslag in de verbrandingkamer kan zitten die het probleem nog even laat voort bestaan. Dat op de bougie zelf kun je gelukkig wel makkelijk verwijderen met een harde tandenborstel en wat wasbenzine.
Soms is dit ook al voldoende. Anders wat motorreiniger aan je tankinhoud toevoegen of een keer Shell V-power tanken.
Welk type carburateur heb je trouwens: met de bolle of de vlakke bovenkant?
-
esalet
- Donateur (8x)

Hoi,
welkom, ben benieuwd naar je 90.
Kan me van mijn 90 herinneren dat het stationair toerental behoorlijk kon vari"eren binnen de range van 500 - 1500 tpm.
Had te maken met de naald in de carburateur (versleten). Laten vervangen, meteen hele ding (carb) laten reviseren. Was niet goedkoop, maar wel zeer effectief!
welkom, ben benieuwd naar je 90.
Kan me van mijn 90 herinneren dat het stationair toerental behoorlijk kon vari"eren binnen de range van 500 - 1500 tpm.
Had te maken met de naald in de carburateur (versleten). Laten vervangen, meteen hele ding (carb) laten reviseren. Was niet goedkoop, maar wel zeer effectief!