1) 3 jaar geen garagebedrijf van binnen heeft gezien,
2) waarvan de APK maart 2003 is verlopen, en die
3) het laatste halfjaar stil heeft gestaan (buiten, onder een boom, ARGH!
APK laat keuren?
...
...
Dan wordt je binnen een paar uur opgebeld met de mededeling dat de auto is goedgekeurd en afgemeld bij de RDW. Prima auto, niks op aan te merken. Ja, je kachel maakt een vreemd geluid, verder niks. Er wordt gevraagd wanneer je 'm komt halen?
Is dat een strikvraag? Needless to say stond ik met een halfuurtje voor de deur om vervolgens in mijn Wonder van Zweedse Techniek weer naar huis te cruisen.
Ik had zo ongeveer alles verwacht, (*inclusief een uitbrander van de keurmeester omdat ik met dit levensgevaarlijke wrak nog een rit A'dam-Lisse had ondernomen voor deze APK
Alles bij elkaar ben ik het astronomische bedrag van e160,- kwijt tot aan de keuring.
Het enige waar ik me nu een (beetje) zorgen over maak, is de witte rook uit de uitlaat. Na het lezen van diverse onderwerpen over lekkende koppakkingen op dit forum, ben ik misschien iets te snel bezorgd maar toch.... Volgens de keurmeester is het condens, wat normaal is in dit weer, en hoefde ik me geen zorgen te maken. Ik zie idd ook meer auto's op de weg met mooie witte rookpluimen, maar ik wilde toch graag jullie "take" hierover.
De auto start en loopt goed, ook na 100km rijden (snelweg en stadsverkeer). Hij trekt goed op, niet bijster snel maar dat was 'ie nooit. De motortemperatuur is normaal (naald hangt ongeveer horizontaal) tijdens het rijden en loopt ietsje op als je na een lang stuk snelweg weer in stadsverkeer komt, om dan vrij snel weer te zakken naar horizontaal. Ik heb er nu nog niet genoeg mee gereden om te kunnen zien of het niveau van de koelvloeistof significant daalt. De witte rook is het ergst na het starten. Naarmate ik er langer mee rijd (i.e. de motor warm wordt), wordt het minder maar ik blijf het bijv. bij een stoplicht of bij het optrekken door de achterruit zien.
Mijn vraag is dus: wat kan deze rook veroorzaken, naast een kapotte pakking? Kan het condens zijn? En, zoja, hoe werkt dat dan? Wat kun je eraan doen om het te verminderen?
Brandt los
Thanx