Wat gebeurt er als je....

1985-1987
Jessy
Geregistreerd lid

Wat gebeurt er als je....

Bericht door Jessy » di 14 dec, 2004 23:51

.... een Saab 90 uit '88 die al:

1) 3 jaar geen garagebedrijf van binnen heeft gezien,
2) waarvan de APK maart 2003 is verlopen, en die
3) het laatste halfjaar stil heeft gestaan (buiten, onder een boom, ARGH! :x )

APK laat keuren?

...

:?

...

Dan wordt je binnen een paar uur opgebeld met de mededeling dat de auto is goedgekeurd en afgemeld bij de RDW. Prima auto, niks op aan te merken. Ja, je kachel maakt een vreemd geluid, verder niks. Er wordt gevraagd wanneer je 'm komt halen?

Is dat een strikvraag? Needless to say stond ik met een halfuurtje voor de deur om vervolgens in mijn Wonder van Zweedse Techniek weer naar huis te cruisen. :D :D

Ik had zo ongeveer alles verwacht, (*inclusief een uitbrander van de keurmeester omdat ik met dit levensgevaarlijke wrak nog een rit A'dam-Lisse had ondernomen voor deze APK :oops:*) maar dit had ik niet kunnen bedenken. Nu had ik er zelf al wel eea aan gedaan/laten doen, maar dat waren allemaal kleine dingetjes: olie + filter vervangen, nieuwe ruitenwisserbladen etc.

Alles bij elkaar ben ik het astronomische bedrag van e160,- kwijt tot aan de keuring. :D Dat betekent dat er nu geld is overgebleven voor het echte onderhoud: bougies moeten vervangen, motor moet afgesteld (pruttelt een beetje bij stationair draaien), etc.

Het enige waar ik me nu een (beetje) zorgen over maak, is de witte rook uit de uitlaat. Na het lezen van diverse onderwerpen over lekkende koppakkingen op dit forum, ben ik misschien iets te snel bezorgd maar toch.... Volgens de keurmeester is het condens, wat normaal is in dit weer, en hoefde ik me geen zorgen te maken. Ik zie idd ook meer auto's op de weg met mooie witte rookpluimen, maar ik wilde toch graag jullie "take" hierover.

De auto start en loopt goed, ook na 100km rijden (snelweg en stadsverkeer). Hij trekt goed op, niet bijster snel maar dat was 'ie nooit. De motortemperatuur is normaal (naald hangt ongeveer horizontaal) tijdens het rijden en loopt ietsje op als je na een lang stuk snelweg weer in stadsverkeer komt, om dan vrij snel weer te zakken naar horizontaal. Ik heb er nu nog niet genoeg mee gereden om te kunnen zien of het niveau van de koelvloeistof significant daalt. De witte rook is het ergst na het starten. Naarmate ik er langer mee rijd (i.e. de motor warm wordt), wordt het minder maar ik blijf het bijv. bij een stoplicht of bij het optrekken door de achterruit zien.

Mijn vraag is dus: wat kan deze rook veroorzaken, naast een kapotte pakking? Kan het condens zijn? En, zoja, hoe werkt dat dan? Wat kun je eraan doen om het te verminderen?

Brandt los :)

Thanx

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Re: Wat gebeurt er als je....

Bericht door Style&Co » di 14 dec, 2004 23:54

lijkt me allemaal prima... maarrre... een saab 90 uit 1989??? U bedoelt een 900 neem ik aan? 90 werd verkocht t/m 1986.

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » di 14 dec, 2004 23:55

Style&Co schreef:lijkt me allemaal prima... maarrre... een saab 90 uit 1989??? U bedoelt een 900 neem ik aan? 90 werd verkocht t/m 1986.
Oei :oops: foutje...

het kenteken is van februari '88, dus een late. Ik dacht dat ze werden geproduceerd tussen '84 en '87?

kettertje verschik...

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » wo 15 dec, 2004 0:00

Als de witte rook uit de uitlaat door je koppakking veroorzaakt wordt zou ook het niveau van de koelvloeistof moeten dalen. Anders is het inderdaad condens.

cool weer een 90 on the road

Hannes

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » wo 15 dec, 2004 0:42

josephine schreef:met choke eraf zou het niet veel meer moeten zijn dan pluimen die je van je voorganger ziet (tenzij je die niet meer ziet ). Moet je natuurlijk niet met een nieuwe auto vergelijken ...
Het is altijd heel rustig vóór mij op de weg :P Zal maar even pluimen gaan vergelijken morgen...
Hannes schreef:Als de witte rook uit de uitlaat door je koppakking veroorzaakt wordt zou ook het niveau van de koelvloeistof moeten dalen. Anders is het inderdaad condens.
Ga ik in de gaten houden. Ik heb wel het idee dat er altijd ook wat koelvloeistof via de dop weglekt, wat het beeld iets kan vertekenen (dit weet ik al langer, ik rijd al 6 jaar in deze auto). Dus ik probeer nu wat ik (weet niet meer waar) op het forum heb gelezen, nl. de tank maar tot net boven het min-streepje vullen.
Hannes schreef:cool weer een 90 on the road
:O:

Ben er zelf ook reuze content mee :D

[/quote]

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 15 dec, 2004 0:53

yep... Saab 90's zijn geinige bakkies! En je hebt onderhand een zeldzamere verschijning als bv een classic 900 cabrio... die ook al zeldzaam is. Laat staan de andere classic 900's in 3, 4 en 5 deurs als c, i, lpt, fpt in 8v en 16v vorm.

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 15 dec, 2004 0:57

Gefeliciteerd. Good Deal! Ja, ik heb ook die witte rook. Vrij opvallend. Condens zoals de mensen zeggen vanwege kouwe weer. Ervoor niet gehad. Geeft met mijn lekenoog aan dat de verbranding van een carburatiemotor niet meer van deze tijd is. Veel onverbrande partikels zorgt voor condens. Motortemperatuur bij mij ook "een vlakke naald".

Verder okay? Geen roest of zo?... Welke kleur trouwens? Stond een witte te koop in A'dam.

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » wo 15 dec, 2004 1:18

Style&Co schreef:En je hebt onderhand een zeldzamere verschijning als bv een classic 900 cabrio... die ook al zeldzaam is.
Ik zie ze idd steeds minder (helaas :( ) Maar wie een mooie classic 900 cabrio wil spotten, kan altijd 's zomers op een van de vele terrasjes bij mij in de buurt aanschuiven. Concentratiegebied zullen we het maar noemen. 8) (alhoewel de Porsche Cayenne ook sterk in opmars is...)
ralph12 schreef:Gefeliciteerd. Good Deal! Ja, ik heb ook die witte rook. Vrij opvallend. Condens zoals de mensen zeggen vanwege kouwe weer. Ervoor niet gehad. Geeft met mijn lekenoog aan dat de verbranding van een carburatiemotor niet meer van deze tijd is. Veel onverbrande partikels zorgt voor condens. Motortemperatuur bij mij ook "een vlakke naald".
Thanks! Met warmer weer is het idd beduidend minder... Onverbrande partikels... mijn (eveneens) lekenoog zou dan zeggen dat je met optimalisering van de motorafstelling eea zou moeten kunnen verbeteren? Tot op zekere hoogte uiteraard.
ralph12 schreef:Verder okay? Geen roest of zo?... Welke kleur trouwens?
Er staan wat (wazige) foto's in mijn topic in het forum "voorstellen", betere komen eraan.

Heeft een paar kleine plekjes roest, net op vervelende plaatsen: 1 plek onder de grille en om daarbij te komen, moet ik de bumper erafhalen. En ik zie wat bruinige strepen onder de spoiler vandaan komen, waaruit ik concludeer dat er iets onder de spoiler crispy aan het worden is. Spoiler moet er dus ook af maar dat ga ik pas doen als ik weet waamee ik hem het beste terug kan lijmen.

Edit: *zucht* type-o

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 15 dec, 2004 7:50

Hoe simpeler de techniek hoe groter de betrouwbaarheid (en de lol)
Jessy schreef:Ik had zo ongeveer alles verwacht, (*inclusief een uitbrander van de keurmeester omdat ik met dit levensgevaarlijke wrak nog een rit A'dam-Lisse had ondernomen voor deze APK
In Lisse voor de APK? vertel eens!

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 15 dec, 2004 10:48

Da's goed nieuws voor je! De bekende stress voor de APK, hopen dat het niet te veel ellende is, maar niks is wel heel weinig. :lol:
Dus jullie temperatuurnaald staat wel in het midden? Dan moet ik toch maar eens mijn thermostaat gaan vervangen :oops: Komt niet veel hoger dan 5 over half (op de klok gezien dan) tot ik in de file sta, dan weer 10 voor heel. Anyway het is mooi om er weer een 90 gekeurd en al bij te hebben, en vergeet de meeting niet. 8)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » wo 15 dec, 2004 10:58

Mijn temp-meter staat precies op kwart voor. In de file naar 10 voor. En ik pluim behoorlijk. Ook bij een warme motor. Maar mijn motor loopt nog niet optimaal.

Volgens mij is je 90 prima, Jessy!

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » wo 15 dec, 2004 12:26

Jessy schreef:
En ik zie wat bruinige strepen onder de spoiler vandaan komen, waaruit ik concludeer dat er iets onder de spoiler crispy aan het worden is.

Edit: *zucht* type-o

.... over een zak (paprika)chips heen gereden??... :lol:

Ik zag je foto's. Mooi hoor, nette velgen erbij... alleen die spoiler. Alsof de stabiliteit van de 90 vergroot zou moeten worden bij snelheden boven de 200 km/u.....

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » wo 15 dec, 2004 12:42

theoretisch bedoel je zeker? want een 90 komt toch niet voorbij de 180? Misschien dat je bij snelheden boven de 280 km/u toch ook wat moet gaan doen aan de downforce vergroting van een 90... vind m bij 300 km plus ook niet zo lekker meer rijden :?

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » wo 15 dec, 2004 12:44

verde900 schreef:In Lisse voor de APK? vertel eens!
Ik had iemand verteld over mijn 90, en dat ik hem weer op de weg wilde hebben. Maar APK, probleem, oef, waar moet ik nou naartoe, etc.... Een kennis van mij bleek een zoon te hebben die van beroep APK keurmeester is. Reuze betrouwebare jongen en daar moest ik de auto maar heen brengen volgens hem. Woonde in Lisse, dus vandaar :)

Het mág ook wel 'es meezitten in het leven :D
ralph12 schreef:Ik zag je foto's. Mooi hoor, nette velgen erbij... alleen die spoiler. Alsof de stabiliteit van de 90 vergroot zou moeten worden bij snelheden boven de 200 km/u.....

Geef toe, best hip zo'n spoiler :-P+

Ik ben er inmiddels zo aan gewend, dat ik een 90 zonder zo... ehm... naakt vind. :?

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door op » wo 15 dec, 2004 13:03

Een witte pluim is bij oudere motoren heel normaal. Het kan duiden op een niet optmale verbranding/afstelling.
Je kan voor de zekerheid de bougies schoonmaken en de ontsteking controleren/schoonmaken etc.
probeer ook eens superbenzine (oktaan98) of V-power (oktaan 97) of een ander merk. Het kan zijn dat de pluim minder wordt. De pluim heeft trouwens ook erg met de weersomstandigheden te maken, check bij andere auto's.

Mijn ervaring is dat de pluim verdwijnt als de uitlaat door en door warm is, bijvoorbeeld na een lange rit.
Als dat niet zo is kan je wat met de koppaking hebben, je kan dan de compressie laten meten om dat vast te stellen.
Als het wel meevalt met de pluim zou ik gewoon doorrrijden, en wachten tot na een aantal lange ritten. Er is een kans dat het vanzelf (of met andere benzine) overgaat.

Plaats reactie