Admiraal weer een jaar verder

1985-1987
mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Admiraal weer een jaar verder

Bericht door mmd1962 » do 14 aug, 2008 9:46

:applause: :headbang2: :O:
Dit verhaaltje is bijna niet te geloven, maar toch was het wel zo.
Eergisteren moest mijn meisie weer voor de jaarlijkse keuring,
We dachten al, vorig jaar is ze er zo door gekomen, zal nu niet zo zijn.
We komen daar, en ze liep al slecht stationair, en ruikt ook een beetje vreemd,
Net alsof ze een hele slechte ontbranding had.
De APK keurmeester doet de motorkap open en we zien daar uit de carburateur, echt benzine spuiten, bij hoge toeren viel het wel mee, dus dat moest eerst verholpen worden, anders konden ze de co ook niet goed afstellen.
Ze zijn er 3 uur mee bezig geweest om het weer te reviseren,
De APK, viel op zich mee, er moesten achter 2 nieuwe banden onder, en ja ik heb weer Bridgestone originele SAAB maat, wel wat duurden maar ook veiliger en we kunnen weer jaren verder.
Totale schade was € 420,00 en we kunnen er weer een jaar veilig in :O:
En dat vinden we allemaal belangrijk, de veiligheid zit niet alleen in de auto, maar die moet jezelf ook hebben, we reden in een BOM, zei de keurmeester want er hadden verschrikkelijke dingen kunnen gebeuren.
Had ik het maar eerder geweten, dan was ik echt wel met mijn Meisie naar de garage gegaan.
En ik denk dat ze nu ook wel een beetje zuiniger is, zodat we er nog meer plezier van mogen hebben.
Groetjes aan alle SAAB 90 leden, en succes met jullie dames.

:O: :O: :O:

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Admiraal weer een jaar verder

Bericht door Wouter » do 14 aug, 2008 11:23

mmd1962 schreef:er moesten achter 2 nieuwe banden onder, en ja ik heb weer Bridgestone originele SAAB maat, wel wat duurden maar ook veiliger en we kunnen weer jaren verder.
Over welke maat hebben het dan? 165, 175, 185? Hoeft allemaal niet zoveel te kosten, maar Bridgestone is wel een goede band.

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » do 14 aug, 2008 12:20

de standaart bandenmaat voor de Saab is bij mijn weten 175-70-R15 T.
maar pin me er niet op vast.
Wel is het een moeilijke maat om aan te komen, in de goedkope klasse.

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » do 14 aug, 2008 12:22

Gefeliciteerd! :bluethumb:
En het verhaal van die BOM ;-|+ herken ik.
Onze 90 had hetzelfde een aantal jaren geleden.
Twee keer zelfs geloof ik.
De ene keer benzineslangetje bij carburateur (vlot verholpen), de andere keer een lek uit de carburateur zelf (een hoop meer werk).

Sindsdien heb ik een giga schuimblusser in de auto (een poederblusser vermoordt langzaam maar zeker je electra).

Maar ja, een gewaarschuwd mens telt voor 2, ik denk dat jij en ik er nu weer lange tijd vanaf zijn, van dit brand-/explosiegevaar.

Mooi dat je er op tijd bij was.

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » do 14 aug, 2008 17:42

ook hartelijk gefeliciteerd met je apk (mijn broer was me voor met zijn reactie) .gelukkig weer een 90 die on the road blijft.
je hebt er gelukkig goed van af gebracht, ik zal naar aanleiding van jouw bericht ook de carburateur weer eens controleren.
wat die bandenmaat betreft: zijn die Bridgestones inderdaad 175 breed?
ik ben namelijk op zoek naar een bandenmerk dat smalle 15 inch levert (van 165 breed). voor zover ik nu weet is dat alleen nog Gislaved.

gfgf
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door gfgf » do 14 aug, 2008 17:50

esalet schreef:(een poederblusser vermoordt langzaam maar zeker je electra).
En een schuimblusser bevriest bij vorst, maar daar hebben we dankzij de klimaatverandering geen last meer van :P

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » vr 15 aug, 2008 12:16

gfgf schreef:
esalet schreef:(een poederblusser vermoordt langzaam maar zeker je electra).
En een schuimblusser bevriest bij vorst, maar daar hebben we dankzij de klimaatverandering geen last meer van :P
Mijn 90 is met pensioen, en slaapt 's winters (binnen).

Peter, wil je aan de 165? Da's smaller dan standaard (175).
Dan zou je bijna ook beter 5" in plaats van 5,5" inch velgen moeten pakken (van een oude 99 dus).

peter salet
Geregistreerd lid

Bericht door peter salet » vr 15 aug, 2008 14:00

grappig , soms via de telefoon en je hebt ook nog een pb'tje:
ik overweeg inderdaad om 165 bandjes te monteren, maar ik had er nog niet aan gedacht dat ik dan beter ook smallere velgen kan nemen.
overigens voordelen van 165-bandjes: stuurt makkelijk en lekker zuinig :wink:

wiseguy
Geregistreerd lid

Re: Admiraal weer een jaar verder

Bericht door wiseguy » wo 17 sep, 2008 21:39

mmd1962 schreef:... en ja ik heb weer Bridgestone originele SAAB maat, wel wat duurden maar ook veiliger...
Mag ik vragen waar je die gevonden hebt, die 175/70R15 ? Ik had begrepen dat niemand die meer kan leveren. Blijkbaar toch dus?

mmd1962
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door mmd1962 » wo 17 sep, 2008 22:00

gewoon bij de bandenservice
tis de Bridgestone, dus succes ermee
maar ik moet er wel bij vertellen dat de banden wel aanmerkelijk duurder zijn .

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » wo 17 sep, 2008 23:26

Ik was ook in de veronderstelling dat die maat niet meer leverbaar zou zijn.
Ik zag ze afgelopen maand in een oldtimerblad voorbijkomen in die maat, viel meteen op.
Zag het blad asap opzoeken en de gegevens in de topic posten.
Cornell

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » do 18 sep, 2008 9:39

nike schreef:Even op autobandenmarkt.nl invoeren en je krijgt een Vredensteinband voor iets minder dan €90,-.
Tja.. da's meteen zo'n oldtimerband. Voor dat bedrag zou ik toch Michelins in 185/65R15 aanraden. 'T is dan wel een centimeter breder, maar ook een tien keer betere band.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » do 18 sep, 2008 9:46

185/65 is ook prima te doen, is in veel gevallen ook standaard gemonteerd (oa op de 2 deurs 5 speed 99GL 83/84), is niks "pimp" aan, en omdat er zo'n allemachtig groot aanbod van is, is er voor iedereen wat te vinden (prijs, kwaliteit).

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » do 18 sep, 2008 10:10

esalet schreef:Peter, wil je aan de 165? Da's smaller dan standaard (175).
Dan zou je bijna ook beter 5" in plaats van 5,5" inch velgen moeten pakken (van een oude 99 dus).
Volgens mij heeft onze 90 standaard toch 5 inch staal? De soccerball's zijn ook 5 inch, maar de andere LM-velgen 5,5 inch breed.

sb153b
Geregistreerd lid

Bericht door sb153b » do 18 sep, 2008 10:23

Dat van die Vredestein ben ik helemaal met Wouter eens. Hoewel deze band tegenwoordig wel mee profiteert van nwe technologiën is het een vrij gedateerde in veel opzichten. Toch heb ik deze band wel onder mijn 99 uit 1970 gemonteerd uit nostalgische overwegingen en omdat de auto minder frequent gebruikt gaat worden onder zo gunstig mogelijk omstandigheden.
Voor de 92 heb ik oudere diagonaalbanden maar ik overweeg tzt ook radiale Vredesteins in de maar 155/15 (eigenlijk zijn de velgen zonder hump daarvoor minder geschikt maar ik denk niet dat ik als Carlsson door de bocht ga :wink: ) De diagonaalbanden staan geweldig maar nieuw zijn ze -zeker in de maten 5.00 en 5.20X15 gewoon schieronbetaalbaar voor de gewone man- Ik stuitte pas ook op een bruikbaarder alternatief voor de 155/15 Vredestein in de vorm van een 145/15 Toyo. Dat vind ik eigenlijk een bandennaam die dan weer slecht onder een dergelijk klassieke auto kan maar da's persoonlijk.
Bij de maat 175/70/15 mag je verwachten dat ze qua technologie allemaal op wat oudere leest geschoeid zijn en dan klinkt een innovatief merk als Bridgestone mij nog het best in de oren.
Prachtig voor de purist maar in andere maten zijn er dus goede alternatieven voorhanden.
Let overigens op: De Vredestein classic sprint series kennen 2 profieltypen die beide nog nieuw geleverd worden en waarbij het op de site afgebeelde type zonder meer te preferen is boven het type met het gekruiste profiel. Die ogen minder en zijn zeker een product uit de tijd dat Vredestein kwalitatiet en qua rijeigenschappen ronduit mindere banden maakte maar er wel veel verkocht omdat ze teerden op de goede naam van weleer. Gelukkig heeft men oa met hulp van een ander groot bandenmerk een veel beter modern product die goede naam weer weten te herstellen. Chauvinisme is zelfs mij niet vrij en het blijft wel een merk van Nederlandse origine natuurlijk...
Cornell

Plaats reactie