De Bossaab (Saabje is niet meer te koop)

1985-1987
peterhelm
Geregistreerd lid

De Bossaab (Saabje is niet meer te koop)

Bericht door peterhelm » di 12 okt, 2010 11:29

Ik heb een probleem met de 90. Hij is super traag geworden. Zelfs in de 2de versnelling niet meer vooruit te branden...
Na een kwartier haal ik de 80 in de 5 als ik mazzel heb. Wat kan er aan de hand zijn. (Carberateur, brandstofpomp....?)

Thom
Donateur
Donateur

Re: Gas geven helpt niet meer....

Bericht door Thom » di 12 okt, 2010 11:47

als hij slecht reageert op het gas zou ik eens kijken naar het carburateur membraan, dat kan gescheurd zijn. De 4 schroefjes van de carburateur los en je weet het.
Van de week hoorde ik van een forummer met een 99, waarvan de uitlaat verstopt zat, die had het zelfde probleem. Komt wel zelden voor.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » di 12 okt, 2010 14:07

52mm dacht ik

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » di 12 okt, 2010 18:18

Heb de carberateur uit elkaar gehad. Het membraan is nog intact. Hoe kan ik checken of de uitlaat verstopt zit, en wat kan ik er aan doen?

esalet
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door esalet » di 12 okt, 2010 21:12

Kzou je graag willen helpen, maar dit probleem heb ik nog niet gehad.

(hele stomme opmerking misschien: zitten al je remklauwen lekker los?)
(of slipt de koppeling wellicht? Te testen door te kijken of je de stoeprand nog op komt in zijn 1, geloof ik).

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » di 26 okt, 2010 12:05

't is niet de koppeling...

Kunnen de bougies of de bougiekabels vervangen helpen......?

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » di 26 okt, 2010 13:25

Peter;

Haal 1 van de bougiekabels los, en houd deze tegen het blok zelf aan.
Je haalt dus bijvoorbeeld de bougiekabel van bougie 3 los.
Deze kabel hou je tegen het blok aan (waar SAAB heel groot op staat, volgens mij is dat het kleppendeksel).
Vonkt er nu iets door het rubber van de bougiekabel heen?
Zo ja, dan zijn je bougiekabels soieso aan vervanging toe.
Dit probleem heb ik zelf gehad. Original Saab erop gezet, PERFECT!

Ik heb enige overeenkomsten met jou probleem gehad.
Mijn auto liep erg schokkerig (op gas), wanneer ik gas gaf.
Dus als ik bijvoorbeeld vanuit z`n twee wilde accelereren, en een beetje doorreed, dan ging de hele auto schokken en kwam de auto haast niet vooruit.
Hij schokte erg, en leek alle pit te zijn verloren.
Pas wanneer ik 60+ in z`n twee reed schoot de auto ineens vooruit, en reed deze weer goed.

Na het vervangen van de bobine + kabels leek dit probleem verholpen te zijn.

De kabels moeten tevens een bepaalde weerstand hebben (1000 mili-ohm? 1000 ohm? ik weet het niet meer, iets met 1000).
Wijkt dit te ver af, dan heb je te veel of te weinig weerstand in je bougiekabels, wat ook wel eens problemen kan geven.

Ik weet niet of je op gas rijdt (en ben eventjes te lui om dit terug te zoeken haha), maar als dat zo is, kan het ook nog de verdamper zijn.
Deze gaat (bijna) nooit kapot, echter heb ik het 1x gezien bij de 900 van m`n vader.

Ik geloof, maar dat weet ik niet zeker, dat de stroomverdeler ook het probleem kan veroorzaken. DIt weet ik echter niet zeker, zal je toch nog even na moeten vragen. Bij mij is er in ieder geval wel een andere (tweedehandse) opgekomen.

Ikzelf ben aan het leren sleutelen, en leren problemen te onderzoeken en op te lossen.
Ik weet er nog niet erg veel van, dus kan je er helaas niet meer bij helpen dan door deze info te geven.

En trouwens;
Thom is iemand die er veel, veel meer verstand van heeft, zie de tweede reactie in dit topic :)

Veel succes!

Niels

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » di 26 okt, 2010 13:33

Bedankt Niels,

Ik ga later vandaag effe checken.
(Nee ik rijd op benzine en kook op gas ;)

Ik heb het membraan al uit de carberateur gehad, het is nog intact.

Peter

sb90
Geregistreerd lid

Bericht door sb90 » di 26 okt, 2010 13:36

[]

hahaha :P
dan zullen veel dingen wellicht niet van toepassing zijn :)
Het zijn in ieder geval dingetjes waarvan je sommige binnen een paar minuten kan uitsluiten.
Ik hoor het graag!

Ik vermoed dat het probleem inderdaad wat dieper ligt dan in mijn vorige bericht omschreven, maar proberen kan nooit kwaad.
tip; houd wel de bougiekabel even met een tang vast (met handgrepen) als je deze tegen het kleppendeksel aanhoudt.

Niels

ps; Bougies nakijken / schoonmaken kan nooit kwaad, altijd even doen als dat een aardige tijd geleden voor het laatst is gebeurd!

(als ie stationair loopt, klinkt er dan ook iets anders? wat gebeurt er als je vanuit stilstaande positie gas geeft, dus de toeren op laat komen? gaat dat wel zoals het hoort?)

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » do 28 okt, 2010 23:39

En in het rijtje simpele dingetjes misschien ook gelijk eventjes het luchtfilter leegkloppen...?

Lian :O:

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » ma 24 jan, 2011 14:04

En is de oorzaak inmiddels gevonden?

Lian :O:

FHR
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door FHR » ma 24 jan, 2011 23:18

heb je toevallig de motor afgespoten?

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » do 21 apr, 2011 9:37

Eerste stapjes zijn weer gezet om de 90 te repareren.... Hopelijk binnenkort er weer de weg mee op. Helaas wordt het reisje naar Denemarken nu met de 900NG afgelegd...

Afbeelding

Hannes
Forum Admin

Bericht door Hannes » za 23 apr, 2011 21:51

Iets soort gelijks hebben wij met de 90 in Tjechie eens gehad. No power at all. Maar stationair en onbelast leek de motor heel mooi te lopen.

Bleek de benzine filter oud/verstopt. 9 euro later liep de auto weer perfect.

Misschien heb je er iets aan.

Groet,

Hannes

peterhelm
Geregistreerd lid

Bericht door peterhelm » ma 21 nov, 2011 23:01

Bedankt Nike en Hannes, maar tot op heden geen resultaat. Kan het ook aan de carterventilatie nippel aansluiting en het bijbehorende rubber liggen? want die floept steeds uit het kleppendeksel? Ik kan ook de benzine leiding nog op lucht controleren. Maar ik ben niet zo'n techneut, hebben jullie al gemerkt zeker...? Haha.

Plaats reactie