Keuze winterbanden

1985-1987
Plaats reactie
sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Keuze winterbanden

Bericht door sb129h » ma 14 nov, 2005 13:49

Dames en heren, het is u vast niet ontgaan: het wordt langzaam maar zeker toch winter.

Ik speel daarom met de gedachte om onder de 90 winterbanden te laten monteren. Ik heb nu Michelin E3A's eronder, een goede alleskunner, vorig jaar zonder problemen er de winter mee doorgereden, maar het lijkt het me verstandiger om er eens échte winterbanden onder te doen. Voor een stukje reserve.

Daarom mijn vraag: wie heeft er ervaringen met winterbanden in combinatie met zo'n zware Saab-bakbeest, welke banden zijn een absolute aanrader, welke banden een absolute afrader? Ik rij veel Nederlandse snelweg-kilometers, ca 40-50.000 km/jaar, met incidenteel eens een stukje de grens over naar Ardense of Duitse sneeuw, dus ook: hoelang heb je met die band gedaan voor dat-ie "op" was?

Daarnaast: welke maat? Ik rij nu met 185-65-15.
Voor winterbanden is het aan te raden om een smallere variant te kiezen. Indien deze stelling klopt: welke maat?

Dank voor alle adviezen!!

Lian

ralph12
Geregistreerd lid

90: goeie lobbes!

Bericht door ralph12 » ma 14 nov, 2005 19:05

Zwaar bakbeest???.... De 90 weegt 1090 kilo. Er zijn Mini's die al meer wegen!! Je ervaart 'm als zwaar vanwege de onbekrachtigde besturing.

Mijn ervaring is dat winterbanden een enorm verschil uitmaken als het glad is. Maar ja, dat was afgelopen jaar dus nul keer. En als het er dreigt aan te komen is er gestrooid voordat je er erg in hebt. Dan hoor je dus niet er op uit te zijn aangezien al dat zout slecht is voor de body. Minpuntje is ook dat JIJ ze misschien hebt voor een keurig rechte remweg maar de kloio achter je in zijn opgevoerde Golf met banden zo breed dat je ermee kunt gaan skieen, niet... Baf! tegen jouw achterkant.

Smaller dan 185/65 tref je niet meer. Of je moet de R165 band nemen, maar dan klopt de afrol niet meer. De typisch Scandinavische maat 175/70 bestaat niet meer. Met winterbanden doe je lang omdat je ze relatief kort eronder hebt zitten. Ze gaan eerder dood vanwege leeftijd dan gebruik.

Leuk he de 90 rubriek! Terwijl 900 eigenaren bijna elk uur mekaar om raad vragen voor bijstand in acute nood over allerlei problemen, lult de 90 brigade hier 1 x wekelijks en dan deze keer over winterbandjes.... Heerlijk. Ik kijk 'm wel eens een week niet aan (mooi weer > motor) en dan start ie met de eerste pedaalsdruk alsof ie gezellie met de baas erop uit wil.

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » ma 14 nov, 2005 19:08

winterbanden hebben niet alleen nut als het glad is. Ook bij regenachtige omstandigheden en bij lagere temperaturen kun je het al goed vernemen.

IK had eerst ooit eens semperit winterbanden die waren niet super. Nu heb Ik Michelin Pilot Alpine en over deze banden ben ik zeer tevreden.

Smaller kan wel Dan moet je 175/70-15 gaan rijden, maar ik denk dat je beter gewoon op 185 breed kunt blijven rijden.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » ma 14 nov, 2005 19:11

Had ooit Vredestein snow+ in 175/70 op mn 99, zou weer voor Vredesteins gaan denk ik

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » ma 14 nov, 2005 19:21

Autokampioen heeft onlangs winterbanden getest. Kijk maar eens op autokampioen.nl

Verder is er al veel geschreven over winterbanden op dit forum.

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » ma 14 nov, 2005 20:16

Zwaar bakbeest???.... De 90 weegt 1090 kilo.
de mijne staat voor 1145 op kenteken. Zal wel met LPG te maken hebben, en dat heeft Lian ook ;)
Mijn ervaring is dat winterbanden een enorm verschil uitmaken als het glad is. Maar ja, dat was afgelopen jaar dus nul keer.
mwa... we hebben erg laat in de winter (maart) een pak sneeuw gehad...

RobvH
Geregistreerd lid

Bericht door RobvH » ma 14 nov, 2005 21:01

Good Year Ultra Grip 1 t/m N (ik heb 4 maar inmiddels bestaat 7 al).
Er komt ieder jaar een nieuw nummertje, weinig zinvol maar het verkoopt wat gemakkelijker.

Gewoon een heel goede winterband; mijn bandenboer (en ik) rijden er al jaren mee rond.

Gewoon dezelfde maat aanhouden; een smallere maat is niet nodig.

Succes,

Rob

edwin wolterinck
Geregistreerd lid

Bericht door edwin wolterinck » ma 14 nov, 2005 22:45

hallo lian kijk eens op deze site www.vredestein.nl
links onder kun je kiezen voor bandenwijzer vul in +verzoek om informatie.

Verzoek om informatie

Stuur ons een bericht:

Naam:
M V
E-mail:
Bedrijfsnaam:
Adres:
Postcode:
Plaats:
Land:
Telefoon:
Fax:
Algemene vragen en/of opmerkingen:

Auto:
Automerk (bv. Rover):
Serie (bv. 75):
Model (bv. Sedan):
Productiejaar:
Uitvoering (bijv. 2.0 V6):

Huidige banden:
Merk (bv. Vredestein):
Type (bv. Sportrac):
Maat (bv. 205/65 R15 94 V):

Velg informatie:
Velgtype: Lichtmetaal Staal
Maat (bv. 6 x 15):

Rijstijleigenschappen:
In welk seizoen wilt u de banden gebruiken?
Zomer Winter Beide

Welke rijstijleigenschappen prefereert u?

Zeer belangrijk Belangrijk Niet belangrijk
Aantrekkelijk uiterlijk
Laag, breed profiel
Lange levensduur
Handling op nat wegdek
Aquaplaning
Comfort en laag geluidsniveau
Stabiliteit bij hoge snelheden
Alert accelereren, sturen, remmen
Tractie op sneeuw en ijs

SAAB 90
Standaard:

Zomer

Bandnaam Bandmaat Bandendruk voor Bandendruk achter
SPRINT+ 165 R 15 86 S 220 kPa 250 kPa

All Season

Winter

ICETRAC 165 R 15 86 Q (snow+) 220 kPa 250 kPa

SNOWTRAC 165 R 15 86 Q (snow+) 220 kPa 250 kPa

ICETRAC SNOWTRAC SPRINT+

gr.edwin

GRIFFIN
Geregistreerd lid

Bericht door GRIFFIN » di 15 nov, 2005 0:25

Is het rijden met een smallere maat van banden nu eigenlijk beter of niet in de winter? Of gewoon de standaard maat houden?
Voor mijn 9000 twijfel ik ook altijd tussen 185 en 195.

sb129h
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door sb129h » di 15 nov, 2005 11:28

Kijk, dat zijn reacties waar je wat aan hebt!

En ja, die 90 van me is wat zwaarder dan een standaard-90, door z'n gasbel in de kofferbak. Dikwijls met alleen z'n bazinnetje maar ook vaak met z'n baasje aan boord en dat zijn allebei géén kleine mensjes :wink: , en al dat gewicht douwt lekker door bij remmen, en dat in combinatie met (verouderde) remmerij, blaadjes, nat wegdek, lage temperaturen... :?

Ik zat inderdaad al een beetje te loeren naar de Goodyear Ultra Grip 1t/mN, maar Vredestein schijnt tegenwoordig ook weer verdraaid goeie banden te maken sinds het kleine kwaliteitsdipje van alweer heel wat jaartjes terug (en bovendien met klassiek profiel en dat staat gewoon mooier 8) op een oudere auto).

(Mag ik jullie trouwens ook eventjes attent maken op de Vredestein-taxatie-dagen, voor €75,-- heb ik de 90 afgelopen voorjaar laten taxeren, de taxerende meneer is naast antieke-Peugeot-liefhebber ook voormalig Saab900-rijder, taxatierapport viel me alles mee (€ 3.000,-- voor een auto met duidelijke gebruikssporen) en heeft bovendien z'n centjes al opgebracht, auto was anders door ruit- en lakschade economisch total-loss verklaard...)

Ik ga de Kampioensite eens opzoeken.

Dank u alvast heren, en meer inbreng is natuurlijk altijd welkom!

Lian

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 15 nov, 2005 13:02

Tip: leveranciers als Profile Tyre houden nog wel eens opruiming van nooit meer opgehaalde (vaak ernstig ongebruikte) winterbanden... Gewoon belletje geven. Want vergeet niet: de 90 houden we op een tight budget... Daar passen bijna geen splinternieuwe winterbanden onder.

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 15 nov, 2005 13:49

ralph12 schreef:.... Want vergeet niet: de 90 houden we op een tight budget... Daar passen bijna geen splinternieuwe winterbanden onder.
mja, maar als je 40-50.000 km per jaar aflegt wil je dat wel doen op goede bandjes... ook al is het "maar" een 90 ;)

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » di 15 nov, 2005 14:18

Rob van Helvoirt schreef:Good Year Ultra Grip 1 t/m N (ik heb 4 maar inmiddels bestaat 7 al).
Er komt ieder jaar een nieuw nummertje, weinig zinvol maar het verkoopt wat gemakkelijker.

Gewoon een heel goede winterband; mijn bandenboer (en ik) rijden er al jaren mee rond.

Gewoon dezelfde maat aanhouden; een smallere maat is niet nodig.

Succes,

Rob
Heb ik ook onder de 900. Achter de ultragrip 6, voor de ultragrip 7, 185 ipv 195. Bevallen errug goed. Comfortabel ook.

Waren op bandenmarkt.nl 70 euro. Heb dit even uitgespeeld bij profile. Was bij profile toen 80 euro incl montage

ralph12
Geregistreerd lid

Bericht door ralph12 » di 15 nov, 2005 18:45

RoccoH schreef:
ralph12 schreef:.... Want vergeet niet: de 90 houden we op een tight budget... Daar passen bijna geen splinternieuwe winterbanden onder.
mja, maar als je 40-50.000 km per jaar aflegt wil je dat wel doen op goede bandjes... ook al is het "maar" een 90 ;)
Pfoei, I understand. Ik haal momenteel de 6000 km p.j. niet eens. Kleine kans (daarom maar hier weggedrukt in een hoekje vermeld en niet for everybody to see :shock: ) dat ik mijn 90 binnen 2-3 weken wegdoe....

jelger
Geregistreerd lid

Bericht door jelger » di 15 nov, 2005 20:03

:shock: :shock:

Ralph... waarom nou zo vloeken in de kerk? :evil:

Plaats reactie