Historische Rally's en toerritten, tips & verslagen
-
mangox
- Geregistreerd lid
10-4 de rit is verplaatst naar 8 december ( weet niet of we dit nu moesten vertellen willeme1 miss geven we nu kans op beker weg ) leuk dat je er ook bij bent
ik zal als rockey wileme1 voorzien van navigtie skills ben nog druk alles aan het opzoeken over regelementen en hoe en wat maar tips zijn altijd welkom 
-
brinky
- Donateur

-
Tenfour
- Moderator + Donateur

-
mangox
- Geregistreerd lid
-
mangox
- Geregistreerd lid
-
Tenfour
- Moderator + Donateur

Je mag er altijd eentje voor mij meenemen. Maar dan zet ik 'm wel op mijn Mountainbike. Alhoewel, ik maak ze altijd stuk als ik weer eens een boom geen voorrang verleen. 
Een terratrip is overigens nieuw verkrijgbaar vanaf 187 euro excl BTW, zie www.belmog.com
Een terratrip is overigens nieuw verkrijgbaar vanaf 187 euro excl BTW, zie www.belmog.com
IR306 TERRATRIP 202 + RALLY COMPUTER 187,00
IR306A TERRATRIP 202 + RALLY COMPUTER + SENSOR 213,00
-
pianoman
- Geregistreerd lid
Hee, ik zie dit topic nu pas (log eigenlijk zelden in)! Maar ik rij ook mee; sterker nog, ik sta al bijna het hele jaar bovenaan in het rookieklassement en ik moet in de Wildrit flink boven mijn voornaamste concurrent (in een Saab 96 trouwens) eindigen voor de uiteindelijke jaaroverwinning. (Er tellen maar 6 uitslagen mee, en hij heeft nog lage uitslagen om te verbeteren en ik niet.)willeme 1 schreef:8 december de vuurdoop met de wild rit van de amac
rijden daar nog meer forummers mee ?
Over apparatuur: bij de AMAC mag alles (ook alle bouwjaren auto's trouwens). In de historische rally-wereld verandert het ook snel hoor: ik reed dit weekend de Starrally (echt hard-core), en daar waren alle eerdere beperkingen aan apparatuur kort vantevoren ingetrokken. Dus daar reden ongestraft alle soorten tripcomputers met een heleboel electronica. Ik begreep ook al van andere organisatoren dat er verandering aan zit te komen, misschien eerst nog onofficieel door bijvoorbeeld alleen 'symbolische' strafpunten te geven bij overtreding van het apparatuurreglement, en niet meteen honderden, of uitsluiting.
Een meetlatje hebben ze in Amersfoort wel gratis voor je, neem gewoon een vergrootglas mee. En een lampje.
Nadeel van die fietscomputers is dat het nulstellen zo lang duurt (maar inderdaad: mijn tripmeter was 200 keer zo duur, inclusief installeren...).
En bovendien: er zijn ook goede rallynavigatoren die niet meten, maar gewoon de hele tijd de kaart vergelijken met wat ze buiten zien; en dan in het zeldzame geval dat je niet op het oog op de kaart kunt zien wat de kortste route is even gaan meten.
-
mangox
- Geregistreerd lid
-
pianoman
- Geregistreerd lid
Het systeem is voor de toerklasse volgende week: ingetekende lijn met barricades. Dus dat gedeelte uit het algemeen reglement nog even goed lezen. En dan op de avond zelf in het bijzonder reglement kijken voor eventuele uitzonderingen: wegen meerdere keren berijden?, wegen slechts in 1 richting berijden?, rode wegen vermijden?, blokkeren doorgetrokken bermlijnen?, staat er bij sommige bepalingen 'verboden' of 'zoveel mogelijk vermijden'?, al dat soort dingen.mangox schreef:hey pianoman gezellig tot de 9de merci voor de tips nogdus meetlatje kunnen we daar verkrijgen. denk ik dat we alles ongeveer hebben. Nog meer tips voor beginners
Verder: bij de AMAC zijn ze in het algemeen dol op 'driehoekjes' en 'scherprijders': op de kaart is een bocht als een scherpe hoek getekend maar in werkelijkheid zie je voornamelijk een ronde bocht; oppassen: ergens achter een boom of zo zal dan een routecontrole zijn neergezet. (Wij wisten daar in het begin niets van, en dan mis je die allemaal...)
Wat er vast ook in zit: de ingetekende lijn loopt ergens waar in werkelijkheid geen weg is. Blijft moeilijk: je moet zoveel mogelijk van de ingetekende lijn toch proberen te rijden; meestal moet je daarvoor een gekke omweg gaan maken. Zeker niet alleen maar een volgend weggetje nemen. Net als bij het vermijden van de barricades dus eigenlijk.
Niet absoluut nodig maar als je toch bezig bent: meer lampen! Ik heb zelf alleen nog normale verlichting, maar in de Starrally bleek dat toch veel te weinig: voortdurend moest ik in de duisternis op goed geluk een onzichtbaar pad induiken; en keren op een piepklein onverhard weggetje is ook geen pretje als je de belendende sloten niet ziet... Ik ga proberen de breedstralers die ik al een tijd geleden van Tenfour heb gekocht in ieder geval voor de Wildrit gemonteerd te krijgen. Die 96's hebben vaak zo'n zoeklicht op het dak (zoals Ad), dat lijkt me ook handig!
En nog iets: je start op volgorde van aanmelding, vanaf 7 uur kan dat. Het kan ook later nog wel, sommigen komen pas binnenlopen als de eerste equipes al vertrokken zijn (half acht), maar ik raad het je niet aan. Wij zijn wel eens als allerlaatste vertrokken, en dat is onprettig want als je al wat onwennig aarzelend bent zie je de hele avond geen andere deelnemer meer want die zijn er sowieso allemaal als een idioot vandoor gegaan; we hebben ook wel meegemaakt dat bemande routecontroles al waren weggegaan omdat toch ongeveer iedereen al langs was gekomen.
-
pianoman
- Geregistreerd lid
Ik geloof van niet, maar ik ken hem ook helemaal niet. Is moeilijk bij de AMAC: er wordt niet heel veel 'zomaar' met onbekenden gesproken, en ik heb wel eens rondgevraagd of iemand wist wie bij deze naam hoort maar dat leverde niets op. Bovendien is er geen deelnemerslijst, en in de uitslagen staat nooit met welke auto iemand rijdt. Behalve dan bij de NOL, en daar zag ik het staan.willeme 1 schreef: wie is de 96 rijder ook een forummer ?
-
pianoman
- Geregistreerd lid
Omdat het de laatste rit van het jaar is zal er wel meer volk blijven hangen dan anders, denk ik. Bekers zijn er natuurlijk altijd, hele grote ook! Waarschijnlijk deze keer ook voor alle kampioenen van het jaar, dus dat kan nog wel laat worden. Ze moeten het eerst allemaal nog uitrekenen, lijkt me. (Misschien doen ze die jaarkampioenen wel bij een volgende gelegenheid, vanwege al dat gereken, bedenk ik nu.) Vaak is de prijsuitreiking pas om elf uur, voor veel mensen is dat al wel laat. Maar wij blijven in ieder geval nakeuvelen, dus we zien elkaar wel!willeme 1 schreef:jammer, leek me leuk wat voor en nakeuvelen
er is toch wel een prijs/bekeruitreiking ?
zie wel dat het niet alleen kaartlezen is maar dat er ook trics en zo inzitten
misschien wel verstandig om zelf ook een goede kaart mee te nemen
mvg willeme
Het is niet zo dat we nooit met iemand praten, maar bij bijvoorbeeld de Saabclubritten voelt het veel vriendschappelijker meteen. De harde kern van de AMAC loopt daar al jaren en jaren maandelijks rond, en dat merk je. Toen we een keer een rit wonnen hadden we trouwens na afloop direct meer aanspraak...
Wat betreft die kaart: kan je doen (meestal verboden bij rallies trouwens, maar hoe zouden ze het moeten controleren; ik zie ook wel tomtoms rijden), topografische atlas 50.000 dan, maar wij hebben het nooit gebruikt, nouja nooit tijd voor gehad eigenlijk tijdens het rijden. Zou voornamelijk handig kunnen zijn als je helemaal verdwaalt, en dat lijkt me hier onwaarschijnlijk. (Hoewel: vorige AMAC-avondrit zijn we, in een heringbone nota bene, per ongeluk aan de verkeerde kant van een snelweg terechtgekomen, en hebben er een half uur over gedaan om weer een tunneltje terug te vinden.)
-
jwaterink
- Donateur (6x)

-
Tenfour
- Moderator + Donateur

-
pianoman
- Geregistreerd lid
Maximaal 99 km/u lijkt me geen probleem, je hebt toch ook gewoon een snelheidsmeter als je wilt weten hoe hard je boven de 100 rijdt?jwaterink schreef:Sigma fietscomputers gaan tot 199kmh die zijn hier beter voor geschikt.willeme 1 schreef:snelheidaanduiding van die dingen gaat alleen niet verder dan 99 kmpu, is dat een probleem ? anders moet ik nog vlug een paar andere vinden
Maar als je denkt aan het weergeven van de gemiddelde snelheid, bij een regularity dus: ik weet daar niet alles van, maar volgens mij zijn die nooit boven de 50.
Nog iets anders: een klembord voor je papieren, en als ondergrond om op je controlekaart te schrijven.