navigatie routes cabrio en samen rijden

Samenkomsten en ritten door Saabrijders en enthousiastelingen, die buiten het Saabforum om worden georganiseerd.
HenkVeen
Geregistreerd lid
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 13 okt, 2019 16:14
Regio: NL - Provincie Overijssel

navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door HenkVeen » vr 05 jun, 2020 23:31

Welke programma's gebruiken jullie om mooie routes te rijden met de cabrio.
Hebben jullie een vast navigatiesysteem (wat voor merk en type) inde auto zitten of doen jullie alles met de smartphone en wat voor apps hebben jullie.
Ik rij nu gewoon op de dolle pof ergens naar toe en dan heb ik toch het idee dat ik een mooie route mis.
Zijn er ook cabriorijders die gezamenlijk een keer een rondrit maken en dan onderweg een keer stoppen om ergens een bakje koffie of wat anders te drinken en te eten.
Zou graag een keer met een clubje Saab cabrio rijders een mooie route willen rijden woon zelf in de kop van overijssel.
Ben van het jaar gestopt met motor rijden en daar gingen wij met een groepje willekeurige motorrijders zomaar in het weekends of s'avonds door de week een stukje rijden en dat mis ik wel een beetje.
Saab 9.3 Aero V6 2,8 Cabrio bouwjaar 2006

Gebruikersavatar
stefandelange
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 10
Lid geworden op: do 28 feb, 2008 11:03
Regio: NL - Provincie Friesland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door stefandelange » za 06 jun, 2020 7:49

Hallo Henk,

Er is de ‘Saab cabrio groep’ op Facebook. Aldaar veel kennis en ervaring aangaande cabrio rijden en zo nu en dan rondrit.

Veel plezier en veilige kilometers toegewenst.

https://m.facebook.com/groups/saabcabri ... view=group

Afbeelding
9-3 sc 1.9tid vector ‘08
v60 d6 pih summum ‘14

Gebruikersavatar
martinphili
Geregistreerd lid
Berichten: 3073
Lid geworden op: ma 29 jul, 2013 22:28
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door martinphili » za 06 jun, 2020 7:57

Op Routeyou kun je veel routes vinden die voor een motorfiets geschikt zijn. De meeste daarvan kunnen ook heel goed met de cabriolet gereden worden. Je kunt de routes downloaden als beschrijving met kaart of als bestand voor je navigatiesysteem. Ikzelf gebruik daar gewoon mijn Google Maps voor. In dat geval download je een GGX bestand maar ook voor Garmin en andere apparaten zijn er de juiste bestandsvormen te vinden.
Als voorbeeld een route door mijn eigen streek:
https://www.routeyou.com/nl-nl/route/vi ... ollenroute
Saab 900 ng 2.0 i cabriolet Sky Blue
fotohobby: http://martinphilippo.wix.com/martin"

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Steve-O » za 06 jun, 2020 9:21

Ik ontdek vaak leuke routes door de instructies van de navigatie te negeren. Op de een of andere manier kom je toch wel bij je doel aan.

Een andere is om bij te grote dichtheid op de snelweg of langzaamrijdend en stilstaand verkeer steevast eerstvolgende afrit te nemen. Of gewoon af en toe eens rustig op de kaart kijken en je laten inspireren door vormen in de weg of meertjes waar de weg langs gaat. Op Duitse kaarten staan vaak "Romantische Stråse" aangegeven.
Een kaart in de auto is sowieso handig om een beter overzicht te krijgen. Bovendien gaat 'ie niet stuk, lopen de batterijen niet leeg en heb je er geen grote internetbundel voor nodig.

Wie toch mobiel wil maar niet onderweg aan internet wil hangen bestaan er een aantal apps waarbij vooraaf kaarten van hele landen kunt downloaden. Zelfs Google Maps heeft offline mogelijkheden om vooraf op een goede WiFI verbinding kaarten te downloaden. (Had ik zelf nog niet ontdekt).

WIe geen Google wil (Waze is ook van Google):
- Sygic (TomTom)
- HERE WeGo (Here / Nokia )
- OsmAnd (Combo van OpenStreetMap & Wikipedia)
- Maps.Me (OpenStreetMap)
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Gebruikersavatar
DV 9-3
Donateur
Donateur
Berichten: 1945
Lid geworden op: za 03 dec, 2016 18:59
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door DV 9-3 » za 06 jun, 2020 9:33

Ik zou het èrg leuk vinden om aan te sluiten wanneer ergens een Saab Cabrio rit plaatsvindt!
Héél erg leuk zelfs!
:O:
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Op Instagram: https://www.instagram.com/saab_surplus/
'Het hangaartje van DV 9-3' verzameltopic: viewtopic.php?f=23&t=178434

RobbieF57
Geregistreerd lid
Berichten: 221
Lid geworden op: vr 07 sep, 2012 9:15
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door RobbieF57 » za 06 jun, 2020 12:17

Hoi allemaal,

Voor navigatie gebruik ik al jaren de TomTom Go app op mijn mobiel (Android). Dit abonnement kost €19 per jaar, en je kunt dan kaarten van vrijwel de hele wereld downloaden. Tijdens het rijden ben je dan dus offline (geen kosten, behalve als er in realtime filemeldingen o.i.d. worden gemeld, maar dat duurt maar een paar seconden).
Bevalt prima, en updates kun je gratis en snel downloaden.

Wat mijn vriendin (woonachtig in Apeldoorn) en ik altijd doen als we een mooie rit willen maken; we stellen een bestemming of "grove" route in, en dan selecteren we "vermijd snelwegen", of eventueel "kronkelroute". Op deze manier zijn we al op de prachtigste plekken geweest; echt schitterend.

Als er iets georganiseerd gaat worden dan zullen we proberen er bij te zijn.

Fijn weekend allemaal.

Grtz

Rob

Gebruikersavatar
kasteeltje
Geregistreerd lid
Berichten: 33
Lid geworden op: do 30 apr, 2020 19:06
Regio: NL - Provincie Drenthe

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door kasteeltje » za 06 jun, 2020 20:15

DV93 schreef:Ik zou het èrg leuk vinden om aan te sluiten wanneer ergens een Saab Cabrio rit plaatsvindt!
Héél erg leuk zelfs!
:O:
Ja! Wij ookAfbeelding

Gebruikersavatar
Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Berichten: 1638
Lid geworden op: di 17 apr, 2012 16:21
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Gårdarket » za 06 jun, 2020 20:33

Op de motor gebruik ik Kurviger, dat is verreweg de beste app voor mij sinds jaren. Om een route te maken heb je diverse mogelijkheden voor de wegen, van veel snelweg tot veel kronkelweggetjes, wat je maar wenst. Wat ook een groot voordeel is vind ik, is dat je je een rondrit kan maken vanaf de plek waar je zou willen. Er zijn nog meer mogelijkheden maar ik zou zeggen, ervaar het zelf.
Een airco hoeft van mij niet zo nodig, ik ben van nature al koel genoeg.


Saab 900 T16S Aero, 2019-heden
Saab 99 gl, "Walnoot", det var en gång, 2012-2021
Subaru Outback

Gebruikersavatar
Qabriolet
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 774
Lid geworden op: do 10 mei, 2012 11:07
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Qabriolet » zo 07 jun, 2020 12:46

Lekker samen kaartlezen... Weet je, uit zo’n boek😀.

https://www.bol.com/nl/f/benelux-22452- ... 119376955/
9³ Cabriolet 2.8T V6 Aero Hirsch (geDIONt) autom. (my07): 270,4 pk./ 416,6 nm., zwart (ext.), beige (int.), zwart (dak).

Gebruikersavatar
Sonab
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Berichten: 4149
Lid geworden op: ma 08 nov, 2010 12:45
Regio: NL - Provincie Zeeland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Sonab » zo 07 jun, 2020 15:23

Gårdarket schreef:
za 06 jun, 2020 20:33
Op de motor gebruik ik Kurviger, dat is verreweg de beste app voor mij sinds jaren.
Interessante tip! Geldt dit alleen voor de betaalde (pro)versie, of ook voor de gratis basis app? Werkt dit als een losse app op je mobiel, of moet ik met een bestaand navigatiesysteem worden 'gepaird'?
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood, duh
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart

Daihatsu Feroza, groen
Vorige Saab's:
Saab 900i 5 drs 1989, rood
Saab 9000 CSE 1996, blauw
Saab 99 GL 4 drs 1983, blauw
Saab 900 Gli 3 drs 1984, wit
Saab 9000 CSE 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Gebruikersavatar
HanU
Donateur
Donateur
Berichten: 21
Lid geworden op: za 18 aug, 2018 21:35
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door HanU » zo 07 jun, 2020 17:00

Ik gebruik een Garmin in combinatie met een Michelin toeristisch landenboek. Hierin staan de mooie wegen aangegeven met een groene streep. Heb dit gebruikt voor een vakantie naar Noord Spanje via eerst Oost en daarna West Frankrijk. Bij Garmin hoort Basecamp. Hierop kun je dan vrij eenvoudig je route plotten. Voordeel vind ik dat je ook kunt zien hoelang in km en uren een rit duurt. Dit om ook onderweg genoeg tijd te hebben voor bezienswaardigheden. Ben op die rit geen enkele keer verkeerd gereden (behoudens afgesloten passen in de Auvergne en de Pyreneeën).

Dat plotten is leuk omdat je daarnaast met Google earth kunt kijken op streetview hoe een weg er uit ziet. Zorgt er ook voor dat je niet met je Aero over een dirt road door een rivier moet waden omdat de brug nooit is aangelegd :D

Levert dus in mijn geval ook veel voorpret op.
Saab 9.3 cabrio 2.8T aero

Gebruikersavatar
Steve-O
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 8299
Lid geworden op: za 23 okt, 2004 21:24
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Steve-O » zo 07 jun, 2020 19:36

Sonab schreef:
zo 07 jun, 2020 15:23
Gårdarket schreef:
za 06 jun, 2020 20:33
Op de motor gebruik ik Kurviger, dat is verreweg de beste app voor mij sinds jaren.
Interessante tip! Geldt dit alleen voor de betaalde (pro)versie, of ook voor de gratis basis app? Werkt dit als een losse app op je mobiel, of moet ik met een bestaand navigatiesysteem worden 'gepaird'?
Je hoeft niet persé een app te installeren Je kunt gewoon naar https://kurviger.de/en. en thuis op je computer met een leekr groot scherm een mooie route uitstippelen en deze exporteren naar een grote variatie aan formaten en uiteraard ook naar de Kurviger-app.

Goeie tip Gårdarket!
East of the Sun, West of the Moon

Enquete moderne autoverlichting:
https://www.anwb.nl/belangenbehartiging ... erlichting

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Opa Bert » wo 17 jun, 2020 22:54

Een veelgebruikte en handige applicatie is het Nederlandse My Route App

https://www.myrouteapp.com/nl

Er is een gratis basisversie, beschikbaar, en die geeft toegang tot een behoorlijk uitgebreide bibliotheek met gecontroleerde routes.
De meeste zijn gemaakt voor Motorrijders, maar je kunt ze ook met de auto rijden.
Met de betaalde versie kun je zelf routes maken op zowel de TomTom Kaart als de "Here"kaart (Garmin)

Wanneer je je geregistreerd hebt vind je in het menu ook een behoorlijk uitgebreide webbinar room, met allerlei instructiefilms

Voor normale stervelingen worden routebestanden gemaakt als GPX files, deze kunnen worden ingelezen in alle auto TomToms van na 2014, alle Garmins, en de TomTom app op je mobiele telefoon (Android).
Voor IPhone is er ook een TomTom app maar die mist de route optie, is dus voor dit doel onbruikbaar.
My Route app zelf heeft ook een eigen navigatie app voor de mobiele telefoon, voordeel daarvan is dat zodra je een route upload naar de applicatie op je PC, hij automatisch in de navigatie app op je telefoon staat. De app werkt heel goed en is gebaseerd op de Garmin kaart.

Binnen de Saab club worden nog geen ritten met navigatie gereden, binnen Motorclubs en bijv de MG Car club gebeurt dit al op uitgebreide schaal

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Opa Bert » wo 17 jun, 2020 23:13

Hieronder twee links
de eerste is een map met handleidingen om routes te rijden met een Garmin (autonavigatie) en de My route app navigation app op een telefoon

https://1drv.ms/u/s!AlAfnvFzwKGZoQY09D7 ... y?e=ZzazYA

De tweede is een uitgebreide set met handleidingen voor TomToms vanaf pakweg 2008
Aan die oude TomToms zou ik niet meer beginnen, zorg dat je de app hebt op je android telefoon of zoek er een op Marktplaats van na 2014
Er zit ook een inleiding in de map die uitlegt hoe je de diverse TomToms moet herkennen

https://1drv.ms/u/s!AlAfnvFzwKGZoHWdlB5 ... F?e=wwM1hl

succes ermee!

Bert

Opa Bert
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 100
Lid geworden op: wo 19 nov, 2008 0:32
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Re: navigatie routes cabrio en samen rijden

Bericht door Opa Bert » di 14 jul, 2020 22:30

De link naar de TomTom handleidingen is gewijzigd:
hier is de nieuwe
https://1drv.ms/u/s!AlAfnvFzwKGZpBsL9TX ... e?e=YLOhnS

Plaats reactie