Dutch Saab Classic Rallyteam

Samenkomsten en ritten door Saabrijders en enthousiastelingen, die buiten het Saabforum om worden georganiseerd.
Gebruikersavatar
Luud
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 1022
Lid geworden op: di 26 mei, 2015 20:40
Regio: NL - Provincie Limburg

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door Luud » vr 04 dec, 2020 19:22

Mooi artikel, keileuk om te lezen.....
96 V4 1500 uit 1971 sinds 2015
95 V4 1700 uit 1972 sinds 2019
90 uit 1985 sinds 2017

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » za 05 dec, 2020 22:21

Even reageren op het bouwjaar 1980. Voor de meeste Nederlandse rally's wordt momenteel het jaar 1980 aangehouden als max. bouwjaar voor deelname. Er zijn zelfs rally's bv. de Tulpenrally, waarvoor een nog ouder bouwjaar wordt aangehouden. Met 1980 zit je aardig safe. Vandaar. Heeft niets met de deelname van Saab in de rally's vroeger te maken!
Heeft wel iets te maken, denk ik, dat men de snelle Quatro's en Turbo's (nog) niet aan de start wil hebben in de "klassieke" rally's. Beetje scheef, een 96 van 1974 met 165 pk mag wel. Maar ja, regels zijn regels en ik maak ze niet.
En ja, mijn 96 staat op afgedraaide Soccerballs, gewoon omdat dat m.i. het meest orgineel is en ik ze waanzinnig mooi vind.
Dan een laatste reactie. Neem je deel aan de klassieke rally's dan heb je je te houden aan de reglementen van DHRC ( Dutch Historic Rally Club) en NRF ( Nederlandse Rittensport Federatie). Daarnaast uiteraard aan het ritreglement. Je auto moet mininmaal een geldige APK hebben en een verzekering die de rittenspport ook dekt!! Dat laatste is wel belangrijk en moet je dat even bij je assuradeur navragen. Anders ben je bij schade echt het haasje. Tevens moet je bij elke rit een vrijwaring tekenen t.o.v. de organisatie.
Uiteraard zullen we in bijeenkomsten van het Dutch Saab Classic Rallyteam aandacht besteden aan de regelgeving.

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » zo 06 dec, 2020 14:15

Volgens het laatste reglement van NRF, het reglement dat door vrijwel alle bonafide rallyorganisatoren wordt gehandeerd is de leeftijdsgrens door deelnemame: minimaal 30 jaar oud. Dus nu, in 2020 : 1990 en volgend jaar 1991. Dat geeft dus mogelijkheden voor de 99 Saabs en zelfs de classic 900. Echter organisatoren kunnen en mogen daarvan afwijken en alleen oudere auto's toelaten.
Dan wat betreft tripmeters: vroeger mocht je alleen mechanische meters hebben nu zijn zelfs GPS gestuurde electyronische meters ( zonder gemiddelde snelheids meting) bij de meeste rally's toegestaan. De GPS meters is een aanbeveling. Kun je zo van de ene in de andere auto overzetten zonder enige callibratie. Voetschakelaartje er bij en je hebt als navigator beide handen vrij. Ideaal!

Gebruikersavatar
redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)
Berichten: 1780
Lid geworden op: wo 07 mar, 2012 21:49
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door redmervand » zo 06 dec, 2020 14:52

ADFOTOGRAAF! schreef:
za 05 dec, 2020 22:21
Even reageren op het bouwjaar 1980. Voor de meeste Nederlandse rally's wordt momenteel het jaar 1980 aangehouden als max. bouwjaar voor deelname. Er zijn zelfs rally's bv. de Tulpenrally, waarvoor een nog ouder bouwjaar wordt aangehouden. Met 1980 zit je aardig safe. Vandaar.
Tegenwoordig hebben veel rally's, muv de grote rally's als de Tulpenrally of Wintertrial, vaak wel 'Open Klasse's' zodat men ook met jongere auto's kan deelnemen. Wat het voor veel deelnemers, met bv een youngtimer, een stuk aantrekkelijker maakt, naast dat je dan in je dagelijkse auto ook eens in de winter kan deelnemen aan een rit :O:
Saab 9000 CS 2.3 my '96 in Java Black
Saab 96 '72 in Tyrolergrön
Saab 99 GL 5sp. my '83 in Cherry Red

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » zo 06 dec, 2020 16:27

Om deel te nemen in het Dutch Saab Classic Rallyteam, de naam zegt het al, houden we al bouwjaar max 1980 aan. Dan kun je aan bijna alle rally's in Nederland deelnemen. Enkele uitzonderingen daargelaten.

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door turbopilot » zo 06 dec, 2020 22:57

Nog tips voor een juiste en betaalbare verzekering ?
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » ma 07 dec, 2020 0:50

De meeste goede verzekeringsmaatschappijen dekken klassieke rally's. Wel specifiek even navragen of die dekking er inderdaad is. Stuur anders een PB.naar DSCRallyteam@gmail.com

Gebruikersavatar
Kermit III
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 21:48
Regio: - kies een regio

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door Kermit III » ma 07 dec, 2020 15:29

Goed initiatief Ad!

Heb helaas zelf op dit moment zelf geen geschikte auto meer. Ben in 2017 tijdens de Horneland Rally ergens in Frankrijk met mijn enigszins geprepareerde 96V4 over de kop gegaan waarna de auto niet meer helemaal fris en fruitig was. Technisch was hij na de crash nog OK. Konden na weer rechtop zetten de rally uitrijden en naar huis rijden. Zelfs in dat jaar - met rondom deuken en al - nog aan de Viking meegedaan en in de prijzen gevallen. Ongelooflijk sterk zo'n 96!

Op de heenweg in 2018 naar de Horneland rally kondigde een rookpluim (koppakking?)een voorlopig(?) einde aan. Heb dat maar als een aanleiding gezien om na een aantal jaren zwaar werk de auto weer opnieuw op te bouwen. Ben nu met een reincarnatie bezig in een nieuwe carrosserie welke ik geschikt van jota kon overnemen (dank daarvoor!). Standaard laswerk is klaar, nu nog wat extra verstevigingen aanbrengen, schuren, spuiten, etc. en spullen van de gecrashte auto overzetten. Ben helaas toch nog wel even bezig.

Oh ja: toch aan de Horneland van 2018 meegedaan: na de rookpluim snel omgedraaid en voorzichtig naar huis gereden om de Sonett van stal te halen. Daarmee wat minder voorzichtig naar de start in Zuid-Limburg gereden waar we nog net op tijd bij de start aankwamen. De Sonett is eigenlijk met pensioen en vind ik minder geschikt voor het 'wat zwaardere' werk.
Weet dus niet zo goed wat ik op korte termijn voor het DSCR kan betekenen. Maar misschien heb jij suggesties...

Corona helpt ook niet: de dag voor vertrek (auto reeds gepakt!) naar de Horneland 2020 brak corona uit en werd de rally afgelast. ;-(+ . Dit jaar alleen nog de BWC (Belgian Westhoek Classic) kunnen doen welke we ook nog vanwege een vlak voor vertrek haperende 9.3 van Joost noodgedwongen met een standaard 205 van het merk met de leeuw van mijn dochter - die daar niet zo blij mee was - moesten doen. Maar dat terzijde.

Maar wil zeker weer mee doen aan klassieke rally's, en liefst die die in het reglement hebben staan dat 'het tijdsaspect ondergeschikt is en het vinden van de juiste route de boventoon voert' maar wel bij een gemiddelde snelheid van 49,9 km/u ;-).
9.3 1957 (project)
9.3F 1960 (project)
Sonett III 1971
96V4 1975
9.3 cabrio Aero (2002)
9.5 estate DE (2009)
MG MGB

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » ma 07 dec, 2020 16:55

Wij rijden altijd rally's met een max.snelheid van 49,9. Er wordt zeer streng gecontroleerd op de max.sneheden. Dit om de 'vliegende' tuinkabouters tegen te gaan en omwonenden te vriend te houden. Ga je hoger in snelheid dan val je onder de snelheidsrally's. ( op afgesloten wegen) Ik proef uit je mail dat dat juist jullie bedoeling is.
De snelheidsrally's zijn een hele andere discipline dan de klassieke betrouwbaarheidsrally's.
Wil je klassieke rally's gaan rijden, desnoods in de klasse "modern" als noodoplossing, dan ben je van harte welkom in het DSCR.

Gebruikersavatar
Kermit III
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 14 nov, 2011 21:48
Regio: - kies een regio

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door Kermit III » di 08 dec, 2020 12:32

Hoi Ad,

je hebt vrees ik een verkeerde conclusie uit mijn berichtje getrokken. Het is niet mijn bedoeling om echte snelheidsrally's te gaan rijden of iets wat daar op lijkt maar wel weer klassieke met een maximum van 49,9 km/u. Maar wel voorkeur voor die waarbij naast het navigeren ook het tijdschema 'uitdagend' is. Bijvoorbeeld, ABC, Horneland, Belgian Westhoek Classic, Classic Conrad Rally en helaas de wijlen Limburgia Tropheum en natuurlijk de Viking. Wat de laatste betreft heb ik goede nostalgische herinneringen aan de Vikingen 'oude stijl' met een serieus stuk in het donker. Waarbij ik mij realiseer dat dat vergunningstechnisch steeds moeilijker wordt om te organiseren in ons dichtbevolkte landje (en de veranderde houding van het grote publiek tav die ronkende stinkende niet-elektrische oude barrels waarbij alleen wandelen of (race)fietsen een verantwoorde tijdsbesteding lijkt te zijn)
9.3 1957 (project)
9.3F 1960 (project)
Sonett III 1971
96V4 1975
9.3 cabrio Aero (2002)
9.5 estate DE (2009)
MG MGB

Gebruikersavatar
turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)
Berichten: 16527
Lid geworden op: za 07 aug, 2010 23:26
Regio: NL - Provincie Overijssel

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door turbopilot » di 08 dec, 2020 16:44

@ Kermit, als ik het zo lees, woon je bij mij in het dorp ???? zie pb
(\\==U==//) = --=⓪=0=⓪=-- > SFPT2F4U pppttjjjee

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » di 08 dec, 2020 17:15

Kermit,
Inderdaad je bericht verkeerd geinterpreteerd. Wat de klassieke rally's betreft zoals jij omschrijft zijn er meer dan genoeg. Hele mooie: Classic 500 (2 daags), Gelderlandrit, drie provincien rit, 7 ueren van Emmeloord enz. enz.
Wil je die gaan rijden dan ben je van harte welkom in het DSCRallyteam.

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » ma 12 apr, 2021 16:24

Het eind van de tunnel komt in zicht. Ik verwacht dat we rond juni/juli de gelegenheid krijgen om als team voor het eerst bij elkaar te komen. We hebben een mooie gelegenheid daarvoor bij één van de teamleden. Inmiddels hebben we 10 leden met vijf Saabs, allemaal 96's, zowel V-4 al TT. Er is dus nog plaats voor een paar extra leden. Belangstelling? Het "lidmaatschap" is laagdrempelig en zonder kosten. Mail naar: DSCRallyteam@gmail.com Je ben van harte welkom.

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » ma 26 apr, 2021 15:00

Het Dutch Saab Classic Rallyteam heeft momenteel 15 'leden' met 7 saabs. De 96 heeft de overhand maar er is ook een 900 Turbo 16 bij. Voor nu een mooi aantal leden zodat we eerst maar eens de corona maatregelen afwachten en hopen dat onze Saabs weer 'in de wei' mogen. Het DSCRallyteam is er klaar voor.Zodra het kan en mag zullen we onze eerste teammeeting hebben. Wij zullen er verslag van doen.

Gebruikersavatar
ADFOTOGRAAF!
Geregistreerd lid
Berichten: 32
Lid geworden op: za 16 mar, 2019 17:39
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Dutch Saab Classic Rallyteam

Bericht door ADFOTOGRAAF! » di 29 jun, 2021 12:09

Het Dutch Saab Classic Rallyteam heeft zijn eerste succesvolle teammeeting,jl.zondag de 27e juni gehouden. Het was een zeer informatieve bijeenkomst waar de teamleden zich aan elkaar voorgesteld hebben. Na rallyervaringen uitgewisseld te hebben werd van een meer dan perfecte lunch genoten. Daarna zijn de rallyauto's bekeken en talloze tips en tricks uitgewisseld. Tevens is er een inventarisatie gedaan wie welke rally's in 2021 gaat rijden, waarbij gesteld kan worden veel rally's onder de vlag van de DHRC door het Dutch Saab Classic Rallyteam worden gereden. Ook de Saab Vikingrit kan rekenen op een groot aantal DSCR leden. Kortom een teambijeenkomst die voor herhaling vatbaar is.

Plaats reactie