Nurburgring

Samenkomsten en ritten door Saabrijders en enthousiastelingen, die buiten het Saabforum om worden georganiseerd.
Maarten
Lid van verdienste

Nurburgring

Bericht door Maarten » ma 22 sep, 2003 15:37

Met enkele gebruikers van Saabforum.nl hebben we gisteren een leuke dag gehad op de Nurburgring. Jeroen, Marky, Desmond(Injectie), Mark en ondergetekende hebben met de Saabs weer wat extra rij ervaring opgedaan. Tijn(doktorevil) moest op het laatste moment afhaken en kon helaas niet mee.

Toen we rond het middaguur arriveerde op de 'Ring onmoetten we daar de rest van het gezelschap dat bestond uit mensen die regelmatig posten op Saabscene.com. Zoals gebruikelijk bestond het wagenpark uit 9000's en 900/9-3's.

Toch waren er classics te zien; er was een groepje Duitse Saabfanaten aanwezig. Helaas is de dag voor hen niet zo goed verlopen. Bij Schwedenkreuz ging er een 900T16 over de kop. Waarschijnlijk kwam dat door een oliespoor, nagelaten door een motor die die kort daarvoor op dezelfde plek was gecrasht. De personen die in de 900T16 zaten waren ongedeerd, ze kwamen er met wat schrammen vanaf. De auto had meer schade opgelopen.

Voor Desmond was het de eerste keer dat hij met zijn 9000 op de 'Ring was. Na eerst verschillende ronden meegereden te zijn met mensen die het circuit beter kennen, heeft hij met zijn mooie en fantastisch klinkende 9000 zijn eerste ronde op de Nurburgring afgelegd. Mark reed mee om als bijrijder aanwijzingen te kunnen geven.
Zit de 'Ringsticker al op de 9000? :wink:

Net als Desmond heeft ook Marky gewacht tot het erg rustig werd op het circuit. Tijdens het rondje met Marky viel me op hoe goed de Viggen stoelen je op de plaats houden in snellere bochten. Met de Eibachs en Koni's is de wegligging van zijn 9-3 dik in orde 8)

Helaas is het er niet van gekomen om nog eens een rondje met de Abbott 9000 van Mark mee te rijden. Doordat Mark een uitstekende bestuurder is, gaat hij met elke auto snel over de 'Ring, maar met de 9000 is het helemaal laagvliegen geblazen :shock:

Mijn eigen auto heeft dit keer maar drie rondes op het circuit afgelegd. De synchomeshring van de derde versnelling is kapot en ik wil de versnellingsbak niet helemaal kapotrijden. Ik zal de bak er binnenkort weer eens onderuit moeten laten halen (voor de tweede keer binnen een jaar :evil: )

Mark's 9000
Afbeelding

Afbeelding

Jeroen en Injectie in de 900
Afbeelding

Injectie
Moderator

Re: Nurburgring

Bericht door Injectie » ma 22 sep, 2003 20:47

De auto Moet eerst even gewassen worden na dit wilde weekend. alvorens de sticker eropgaat. Nooit geweten dat ik 230 km/h plus kon halen met de mijne....... :D :D :D :D

Heb jij trouwens de Viggen Rescue Kit van Abott al besteld. Na een paar rondjes met Eric's 9-3 en een met jouw 900 was het verschil duidelijk aanwezig.

Kenny
Geregistreerd lid

Bericht door Kenny » di 23 sep, 2003 11:41

Hier nog een paar foto's genomen op die warme en snelle dag :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » di 23 sep, 2003 12:01

Zien er goed uit, die foto's jammer dat ik het heb moeten misseen :evil:
Mooi weer mooie auto's. Jammer van die T16 die over de kop is gegaan.

Nu ja, wanneer is de volgende keer?. :)

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 23 sep, 2003 20:43

Injectie schreef:Heb jij trouwens de Viggen Rescue Kit van Abott al besteld. Na een paar rondjes met Eric's 9-3 en een met jouw 900 was het verschil duidelijk aanwezig.
In het laatste uur dat de baan open was, hebben Eric en ik twee rondjes met elkaar gereden. Eerst allebei in de 9-3, daarna in de 900. De 9-3 stuurt inderdaad stukken beter. Ik weet echter niet of dat voornamelijk aan de beugel voor het stuurhuis ligt, of aan de rubbers in de wielophanging die vervangen zijn door polyurethaan. Het eerste dat ik zal vervangen zijn waarschijnlijk de rubbers. Met de VRK wil ik nog even wachten..................ik vind torquesteer niet zo'n probleem :twisted:

de VRK van Abbott Racing
Afbeelding

de rubbers die vervangen kunnen worden door poly
Afbeelding

Wat verder opvalt is het effect van de dikke stabilisatorstang die Eric op de achteras van zijn 9-3 heeft gemonteerd. Het overhangen in de bochten is wat minder en er is minder onderstuur. Een nadeel is echter dat de achterkant van de auto wat 'zwaar' aanvoelt. In sommige bochten had Eric zelfs last van overstuur :shock: .

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 23 sep, 2003 21:02

Mooie foto's 8) . Jammer dat er geen foto's van je eigen 9-3 bij zitten :(

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 23 sep, 2003 22:33

IDD mooie foto's Ik wist alleen niet dat ik zo chagarijnig :( kon kijken.

Enne Maarten de sticker is inmiddels gemonteerd, zal weer goed zijn voor 1 PK meer :wink:.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » di 23 sep, 2003 22:46

Idd leuke foto's, als ik mezelf zo zie, zal ik volgend ekeer toch maar wat vroeger gaan slapen of op zn minst een zonnebril opzetten 8) :oops:

SpeekTuning
Geregistreerd lid

Bericht door SpeekTuning » wo 24 sep, 2003 21:25

marky schreef:Idd leuke foto's, als ik mezelf zo zie, zal ik volgend ekeer toch maar wat vroeger gaan slapen of op zn minst een zonnebril opzetten 8) :oops:
Eh!!! wat een leuke foto's allemaal.. jammer dat ik dit gemist heb... Heeft iemand nog duidelijkere foto's van de versteviging van het stuurhuis van Eric? Lijkt me een goede upgrade nl.

groeten Sander

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » ma 29 sep, 2003 15:26

mooi hoor,

echt te gek, een dag planken op de Nurnburgring. Vooral met de pk's waar jullie over beschikken. ik zou graag een keer met jullie mee gaan.
Ik heb enkele van jullie gesproken op de 900 turbo dag bij gol. Maarten, Jeroen en Marc.

Marc
Lid van verdienste

Bericht door Marc » ma 29 sep, 2003 17:39

Hier zijn de foto's die ik gevonden heb van de classic 900 die over de kop is gegaan. Wat er precies gebeurt is, weet blijkbaar niemand:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » ma 29 sep, 2003 22:17

bram schreef:mooi hoor,

echt te gek, een dag planken op de Nurnburgring. Vooral met de pk's waar jullie over beschikken. ik zou graag een keer met jullie mee gaan.
Ik heb enkele van jullie gesproken op de 900 turbo dag bij gol. Maarten, Jeroen en Marc.
We laten op Saabforum.nl weten wanneer we weer naar de Nurburgring gaan. Iedereen is altijd van harte welkom om mee te rijden. Zowel met je eigen Saab of als passagier in andermans Saab. Het is het verstandigst om eerst een aantal rondjes met een meer ervaren bestuurder mee te gaan alvorens zelf te gaan rijden.

Op de 'Ring is het echter geen dagje planken. Natuurlijk wordt er flink gas gegeven, maar het draait vooral om stuurmanskunst en zelfbeheersing. Motorvermogen is van ondergeschikt belang.
Zoals de foto's van de gecrashte 900 laten zien, is het soms letterlijk 'levensgevaarlijk' vermaak. Zolang je je daarvan bewust bent, regelmatig in je spiegels kijkt en niet teveel risico neemt, vorm je minder gevaar voor jezelf en andere baangebruikers.

Zodra Tijn zijn 900T16 in orde heeft, gaan we weer :wink:

Injectie
Moderator

Bericht door Injectie » di 30 sep, 2003 7:31

Maarten schreef: Zodra Tijn zijn 900T16 in orde heeft, gaan we weer :wink:
DAn pas :? :? :wink:

doktorevil
Geregistreerd lid

Bericht door doktorevil » di 30 sep, 2003 8:21

Injectie schreef:
Maarten schreef: Zodra Tijn zijn 900T16 in orde heeft, gaan we weer :wink:
DAn pas :? :? :wink:
Oi oi ! Hang on! Zo lang gaat dat niet duren...... :roll: .

bram
Geregistreerd lid

Bericht door bram » di 30 sep, 2003 8:30

Gisteren ben ik aan een spervuur van vragen onderworpen door de heren Marcky en Maarten. VRagen waar die honden nog geen gras van lusten,. maar goed. Ben er toch nog levend uitgekomen dankzij de beademing.

Is er dit jaar nog een meeting op de ring of niet ? Ik heb van marc begrepen dat er een aantal vast dagen zijn waarop je met eigen vervoer kunt rijden.

laat het me weten, ik zou graag een keertje mee willen!

ook met die auto van Marc. Gisteren heeft hij bewijs geleverd dat een diesel wel degelijk snel is, wat ik echter al wist!

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Plaats reactie