200PK voorlopig genoeg...

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Jacow
Geregistreerd lid

200PK voorlopig genoeg...

Bericht door Jacow » zo 12 feb, 2006 1:18

Vroeg me eerder af of 170 PK genoeg was....het antwoord hier luidde: nooit genoeg PK's. Sinds vandaag heb ik 200 PK en voorlopig vind ik dit mooi....
Dank Marc en collega's, ik ben d'r zeer content meejavascript:emoticon(':P')
Een vriend van me die mee was naar België heeft zich diverse malen op de terugweg verbaasd over het gemak waarmee deze Saab accellereert en ik ben iemand die al bij 5000 toeren schakelt, mensen in België noemden dit "laf" schakelen:-)

groetjes,

Jacow

Rooie Cabrio
Geregistreerd lid

Bericht door Rooie Cabrio » zo 12 feb, 2006 11:42

Die 'lafheid' kom je vanzelf vanaf, naarmate het Saabvirus en het vertrouwen in de betrouwbaarheid van je auto groeit (ondanks dat hij 10 jaar oud is).

Als ik de heren gisteren mocht geloven, kan je gerust nog heel wat leuke dingen met je auto doen om je vriend verder te verbazen.

Ik ga er alleen vanuit dat hij er niet stil van wordt :lol: .

Jacow
Geregistreerd lid

Bericht door Jacow » zo 12 feb, 2006 11:52

Rooie Cabrio schreef: Als ik de heren gisteren mocht geloven, kan je gerust nog heel wat leuke dingen met je auto doen om je vriend verder te verbazen.

Ik ga er alleen vanuit dat hij er niet stil van wordt :lol: .
Jawel correct, maar vrouw en kinderen moeten ook met de auto mee, met die 200 PK is het wat veiliger inhalen zullen we maar zeggen, daarna wordt het speelgoed in handen van de onervarenheid en dat moet je opbouwen inderdaad. Ach wellicht in de toekomst nog een stage 1 enz. enz. :twisted:

groetjes,

Jacow

trollspeed
Geregistreerd lid

Bericht door trollspeed » zo 12 feb, 2006 12:33

Hoe hard gaat het dan wel niet :shock: .Ik kom zelden tot de 4500 tpm en dan gaat hij al als een raket, heb je nooit van koppel gehoord, ver in de toeren wil niet zeggen dat je perse hard gaat, behalve topsnelheid dan,
maar acceleratie kan mooier (vloeiender) en veiliger al je op koppel rijdt.

EJ

(R)ed
Lid van verdienste

Bericht door (R)ed » zo 12 feb, 2006 12:55

En Toch is af en toe lekker doorhalen in toeren best lekker!!
Ik rij regelmatig met mijn 17 jaar jonge RA door tot de 5500 toeren geen enkel probleem.

Jacow
Geregistreerd lid

Bericht door Jacow » zo 12 feb, 2006 13:02

trollspeed schreef:Hoe hard gaat het dan wel niet :shock: .Ik kom zelden tot de 4500 tpm en dan gaat hij al als een raket, heb je nooit van koppel gehoord, ver in de toeren wil niet zeggen dat je perse hard gaat, behalve topsnelheid dan,
EJ
precies, dat probeerde ik ook al duidelijk te maken: je hebt met koppelkromme en PK's te maken de koppelkromme neemt bij 4500 al duidelijk af en bij 5500 toeren heeft hij z'n PK-top....dus verder doortrekken heeft geen zin dacht ik....?!
Iemand een andere suggestie?

groetjes,

Jacow

marq101
Geregistreerd lid

Bericht door marq101 » zo 12 feb, 2006 13:26

Jacow schreef:
trollspeed schreef:Hoe hard gaat het dan wel niet :shock: .Ik kom zelden tot de 4500 tpm en dan gaat hij al als een raket, heb je nooit van koppel gehoord, ver in de toeren wil niet zeggen dat je perse hard gaat, behalve topsnelheid dan,
EJ
precies, dat probeerde ik ook al duidelijk te maken: je hebt met koppelkromme en PK's te maken de koppelkromme neemt bij 4500 al duidelijk af en bij 5500 toeren heeft hij z'n PK-top....dus verder doortrekken heeft geen zin dacht ik....?!
Iemand een andere suggestie?

groetjes,

Jacow
Ik kom met de 900 eigenlijk niet verder dan 4400 toeren en dan alleen als ik snel optrek en dat doe ik niet zo vaak. Ik spaar de bak met optrekken liefst een beetje en de turbodruk is dan toch al aan het afbouwen. En je merkt dat het blok er ook niet veel zin in heeft. Ver doorhalen heeft dus geen zin

Het grappige is dat de layout van het blok van de T16 eigenlijk veel toeren aankan: 16 kleppen, behoorlijke overvierkante boring (90x78). Uiteraard is nu de zuigersnelheid erg laag. 1 van de redenen dat de blokken lang mee kunnen :D Ook 1 van de redenen dat het blok goed te tunen is voor meer toeren:

andere nokkenas, lichtere krukas et cetera (zie Saabine van Eric van Spelde). Gezien die relatief lage zuigersnelheid denk ik dat rond de 8000 toeren moet kunnen. Uiteraard dan wel met modificaties die het draaiende gedeelte lichter maken.

Maar goed, het leuke is nu dat de saab van die geweldige tussensprintjes maakt waarmee je de hele goegemeente in hun patserbakken een minderwaardigheidscomplex kan bezorgen door gewoon in de spiegel te blijven hangen 'halloooooo, ik ben er nog, met mijn ouwe gebakkie' :O: :surprise:

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 13 feb, 2006 0:20

Rooie Cabrio schreef:Die 'lafheid' kom je vanzelf vanaf, naarmate het Saabvirus en het vertrouwen in de betrouwbaarheid van je auto groeit (ondanks dat hij 10 jaar oud is).
....
met mijn i-tje kwam ik ook bijna nooit boven de 3000 toeren uit... weliswaar een 2.1 met een lange bak maar toch... altijd een beetje bang om het geheel te breken.

Sinds ik een T8 heb met opgeleukte APC merk ik dat bij 4000 nog eens een extra trap in de rug er bij komt en dat 5500 toeren echt geen probleem is! 8)

Plaats reactie